solvebring
Superhero
Jag har länge försökt börja på ett nytt rollspel, ett som ska bli seriöst men främst skrivas klart. För ett tag sedan bollade jag här på makarforumet om en spelidé jag kallade Nattens Stad. Den har dock stått i träda sedan dess.
Varför?
Mjo, jag tycktes det kändes för vanligt, för typiskt. Kul idé men också en idé som var allt annat än originell på något vis. Dock har jag börjat intressera mig lite mer för det här med systembiten faktiskt. Jag har därför kikat en del på John Wick och han har en hel del intressant att säga. Som att "Varför ska det handla om lyckas eller misslyckas? Varför ska dessutom en tärning få bestämma det, nödvändigtvis?" Ja, varför ska det alltid handla om det, och varför ska man alltid nöja sig med Färdigheter och dylika? Bara för att det är mest brukligt så är det inte säkert att det är den typen av rollspel man söker. Jag har just funnit att det är inte det jag söker, jag vill inte skapa ett nytt DoD eller D&D, Mutant, Neotech... You name it.
Jag har därför börjat spåna på ett system med ett helt annat tänk, klart inspirerat av de lite mer annorlunda regelfunktioner som Wick rekommenderar. Mycket av sådana funktioner har han tydligen använt sig av i sitt senaste spel Houses of the Blooded vilket man förhoppningsvis köper en vacker dag.
Exemplet jag skrivit figurerar som squashbuckling, äventyrstjosan med trikåer. Det är dock inte min tänka spelprodukt som jag vill använda detta till. Saken är den att jag är så oklar över själva konceptet ännu att det inte blev av att presentera i samband med regeltänket. Fast jag har tänkt att ta en hel del från Nattens Stad, dock modda det en del och dra in människornas dödsrike, andar och dylika i det hela. Om ni läst The Portent av Peter Bergting så lutar jag mot något sådant.
Så, om ni har lust att kolla den bifogade filen, vilekn är en PDF så att alla kan läsa, och kommentera så vore jag evigt tacksam. Ursäktar förresten eventuella stavfel, men jag skrev ihop allt nu inatt och vill posta det direkt eftersom jag åker bort imorgon.
Varför?
Mjo, jag tycktes det kändes för vanligt, för typiskt. Kul idé men också en idé som var allt annat än originell på något vis. Dock har jag börjat intressera mig lite mer för det här med systembiten faktiskt. Jag har därför kikat en del på John Wick och han har en hel del intressant att säga. Som att "Varför ska det handla om lyckas eller misslyckas? Varför ska dessutom en tärning få bestämma det, nödvändigtvis?" Ja, varför ska det alltid handla om det, och varför ska man alltid nöja sig med Färdigheter och dylika? Bara för att det är mest brukligt så är det inte säkert att det är den typen av rollspel man söker. Jag har just funnit att det är inte det jag söker, jag vill inte skapa ett nytt DoD eller D&D, Mutant, Neotech... You name it.
Jag har därför börjat spåna på ett system med ett helt annat tänk, klart inspirerat av de lite mer annorlunda regelfunktioner som Wick rekommenderar. Mycket av sådana funktioner har han tydligen använt sig av i sitt senaste spel Houses of the Blooded vilket man förhoppningsvis köper en vacker dag.
Exemplet jag skrivit figurerar som squashbuckling, äventyrstjosan med trikåer. Det är dock inte min tänka spelprodukt som jag vill använda detta till. Saken är den att jag är så oklar över själva konceptet ännu att det inte blev av att presentera i samband med regeltänket. Fast jag har tänkt att ta en hel del från Nattens Stad, dock modda det en del och dra in människornas dödsrike, andar och dylika i det hela. Om ni läst The Portent av Peter Bergting så lutar jag mot något sådant.
Så, om ni har lust att kolla den bifogade filen, vilekn är en PDF så att alla kan läsa, och kommentera så vore jag evigt tacksam. Ursäktar förresten eventuella stavfel, men jag skrev ihop allt nu inatt och vill posta det direkt eftersom jag åker bort imorgon.
Attachments
-
69 KB Views: 27