Nekromanti Att arbeta med en spelvärld - en metod

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag sitter just nu och, för första gången på åratal, faktiskt försöker sätta mig in i ett köpetradspels spelvärld, med syftet att bygga mig en egen kampanj som utforskar spelvärlden och dess hemligheter. Jag har nästan bara spellett mina egna alster de senaste åren...

I mitt fall rör det sig om tradspelet Eclipse Phase, ett transhumanistiskt och postapokalyptiskt skräckkonspirationsrollspel. Ni som kollat på Transhuman Space av Steve Jackson games kan väl tänka er att det här är som det, fast riktigt bra och med goda äventyrsmöjligheter.

Nå, spelet är egentligen en bisak. Jag tänkte beskriva min approach, min metod - och sedan se vad ni har att säga om metoden, och om ni har egna metoder.

Först läser jag spelet och försöker få grepp om vilken typ av stämning och vilka teman jag vill försöka fokusera på. I vissa fall har spelen flera olika möjliga stämningar, och då får jag välja vart jag vill fokusera... En del spelar EP som anime-catgirls som dödar tentakel-AI's... men jag vill ha lite mer hård skräck-SF, lite Alien fast med transhumanism och färre monster.

Sedan inventerar jag spelvärldens "Sanningar". En "sanning" är en bit information om spelvärlden rollpersonerna kan ha eller kan skaffa. "Det finns artificiella intelligenser", "AI-nätverket TITANS orsakade jordens undergång", "Det finns människor med Psi-krafter" och så vidare. Jag gör en lista.

Efter det så försöker jag sortera dem. Man vet antagligen att det finns AI's innan man vet om Titanerna, till exempel. Och det finns dessutom mer info om världens undergång, som jag inte tänker skriva ut här - men man får antagligen veta Titanernas roll först.

Det jag är ute efter är att skapa olika "faser". Det som finns i den första fasen är sådant rollpersonerna vet från start. I den andra fasen finns de första "hemligheterna", de svar man hittar först när man börjar rota. I tredje fasen nästa steg av hemligheter, nästa "lager".

När jag är klar har jag ett gäng faser, som kommer att vara min kampanjs skelett. Jag kolla på helheten och funderar ut några mer långsiktiga "plots" och story arcs.

Sedan kollar jag i Fas 2: Finns det några element och teman och grejer där jag kan använda i mitt första äventyr?

Och så vidare. Jag jobbar alltså mycket uppifrån och ner, från helheten ner till specifika äventyr.

Hur gör ni?

Rickard

Urverk speldesign
Vad är min värld?
Vad har min värld att erbjuda i ren fantasifullhet till mina läsare? Vad är tanken med min värld som gör att jag vill skapa just den världen?

Hur är den sammanhållen?
Vad finns det för krafter i världen som gör att den fungerar som den gör. Det här kan vara spånerier som fungerar på både hur världen skapades och av vad men kan vara jordnära saker som vilka styrande krafter det finns i ett land eller i en stad.

Vad stöter rollpersonerna på?
Vad finns i deras direkta närhet och vilka saker kan du slänga in i dina beskrivningar så att spelarna får uppleva världen. Vad finns det för relationer, händelser, upptåg, rykten och annat plotelement som spelledaren kan använda sig av för att skapa scenarion och visa upp för spelarna?

Hur skriver man scenarion?
Hur är det tänkt att spelledaren ska använda det som personen har läst? Vad för sorts scenarion eftersträvas och hur förmedlar spelledaren stämningen.

Finns den här punkten i något existerande rollspel? Många spel har bara värld + system + något kissigt introäventyr. Just hur spelledaren ska förmedla stämningen känns inte som någon spelmakare har fattat att man ska ha med, antagligen för att de stora rollspelen byggts med principen "Man ska kunna spela allt" och därmed begränsat spelgruppen genom att släppa allting fritt.

/Han som gjort en värld till Gemini och till ett eget projekt, men gjorde som punktlistan han nu skrivit i den ordning han skrivit

krank

Är det här en metod för att arbeta kring en existerande spelvärld eller ett sätt att skriva en egen?

Zebulon

Swordsman
Intressant.
Jag har nog ofta bara läst igenom spelet och kört liksom.
Nu känns det som om jag får en förklaring till varför det ibland liksom inte kickar loss riktigt.
Jag upplever att jag inte riktigt lyckas förmedla hur sjukt, fränt awesome den här världen är.

Med ditt metodiska sätt får man en struktur på informationen och kontroll över hur man fördelar den.
Jävligt inspirerande.
Jag skall fundera lite och se om jag kommer på något vettigt att tillägga till resonemanget och metoden.

!Paxen

Swashbuckler
För faen Han, jag borde veta att det är dig jag ska fråga ang att skapa en spelvärld.

krank

Han said:
Finns den här punkten i något existerande rollspel?
Supernatural har ett stort kapitel om precis det.

Rickard

Urverk speldesign
krank said:
Är det här en metod för att arbeta kring en existerande spelvärld eller ett sätt att skriva en egen?
Öh, vad slarvigt jag läste då jag tyckte att tråden handlade om att bygga en spelvärld. Du brukar ju vilja skapa sådana trådar.

---

Nåväl, jag gör ungefär likadant när jag sätter mig in i nya spel.

Hur säljer jag in spelet till spelarna?
Vad har min värld att erbjuda i ren fantasifullhet till mina spelare?

Hur är den sammanhållen?
Så att jag som spelledaren kan få en konsekvens i världen.

Vad stöter rollpersonerna på?
Det här går jag nästan alltid bet på, för rollspel är skrivna på fel sätt. Jag får ta mig igenom 100 sidor värld för att få ut 1-2 sidors anteckningar om sådant jag vill förmedla till mina spelare. I Mouse Guard finns det ingenting om hur jag ska förmedla stämningen om att spela möss. Jag får sätta mig och analysera texter från Redwall istället.

Hur skriver man scenarion?
Även en sak jag ofta går bet på, då spelmakare bara gör rollspel utifrån hur tidigare rollspel är strukturerade.

En punkt tillkommer:

Vad kan jag tillföra?
Det här brukar jag även tänka när jag skriver scenarion. Vad kan jag tillföra världen/scenariot för att ge det min personliga touch? Till Gemini lät jag hela världen vara insvept i syndfulla vindar och väder och alla som gick ovanjord var i riskzonen att bli förvridna till kättare.

/Han som inte borde läsa inlägg när han är berusad

Nässe

Myrmidon
Jag bläddrar ofta i boken och ser om jag fastnar eller ej. Om jag inte fastnar lägger jag bort boken. Om jag fastnar är jag noggrann med att läsa boken från början till slut och inte hoppa över något. Jag vill göra spelet och texten rättvisa genom att läsa allt, och i rätt ordning. Sen brukar jag tycka om att använda mig av ett färdigskrivet äventyr för att få en bild av världen. Det, plus att göra några rollpersoner. Om man inte får en bra bild då så skiter jag ofta i spelet- jag är inte beredd att göra en massa jobb som jag tycker texten borde göra åt mig.

Transhuman space har tex en asball värld, tror jag- men det är liksom inte tillräckligt tuggat för att jag ska orka bry mig- vad ska äventyren handla om? Jag hade velat se ett introduktionsäventyr eller mer sådant material.

Samma sak med Trinity- som är ascoolt men jag har aldrig pallat spela det av någon anledning- känns som för mycket jobba att sätta sig in i världen.

Om jag ska jobba med en värld så gör jag hellre en egen från scratch- eller ännu bättre- spelar ihop en ny värld med min spelgrupp...

Så- allt som kräver någon slags "teknik" går bara bort direkt. Jag vill läsa från A-Ö, slå fram några rollpersoner i coola och roilga tabelelr och köra ett färdigskrivet introäventyr som presenetrar världen på ett kul sätt.... Därefter kan jag tänka mig att börja göra egna äventyr och kampanjer....

Sen är ju bilder jävligt viktigt- för själva stämningen, och namn och sådant- Terone förmedlar ju på ett föredömligt sätt sin coola värld med namn på saker och ting...