Jag sitter just nu och, för första gången på åratal, faktiskt försöker sätta mig in i ett köpetradspels spelvärld, med syftet att bygga mig en egen kampanj som utforskar spelvärlden och dess hemligheter. Jag har nästan bara spellett mina egna alster de senaste åren...
I mitt fall rör det sig om tradspelet Eclipse Phase, ett transhumanistiskt och postapokalyptiskt skräckkonspirationsrollspel. Ni som kollat på Transhuman Space av Steve Jackson games kan väl tänka er att det här är som det, fast riktigt bra och med goda äventyrsmöjligheter.
Nå, spelet är egentligen en bisak. Jag tänkte beskriva min approach, min metod - och sedan se vad ni har att säga om metoden, och om ni har egna metoder.
Först läser jag spelet och försöker få grepp om vilken typ av stämning och vilka teman jag vill försöka fokusera på. I vissa fall har spelen flera olika möjliga stämningar, och då får jag välja vart jag vill fokusera... En del spelar EP som anime-catgirls som dödar tentakel-AI's... men jag vill ha lite mer hård skräck-SF, lite Alien fast med transhumanism och färre monster.
Sedan inventerar jag spelvärldens "Sanningar". En "sanning" är en bit information om spelvärlden rollpersonerna kan ha eller kan skaffa. "Det finns artificiella intelligenser", "AI-nätverket TITANS orsakade jordens undergång", "Det finns människor med Psi-krafter" och så vidare. Jag gör en lista.
Efter det så försöker jag sortera dem. Man vet antagligen att det finns AI's innan man vet om Titanerna, till exempel. Och det finns dessutom mer info om världens undergång, som jag inte tänker skriva ut här - men man får antagligen veta Titanernas roll först.
Det jag är ute efter är att skapa olika "faser". Det som finns i den första fasen är sådant rollpersonerna vet från start. I den andra fasen finns de första "hemligheterna", de svar man hittar först när man börjar rota. I tredje fasen nästa steg av hemligheter, nästa "lager".
När jag är klar har jag ett gäng faser, som kommer att vara min kampanjs skelett. Jag kolla på helheten och funderar ut några mer långsiktiga "plots" och story arcs.
Sedan kollar jag i Fas 2: Finns det några element och teman och grejer där jag kan använda i mitt första äventyr?
Och så vidare. Jag jobbar alltså mycket uppifrån och ner, från helheten ner till specifika äventyr.
Hur gör ni?
I mitt fall rör det sig om tradspelet Eclipse Phase, ett transhumanistiskt och postapokalyptiskt skräckkonspirationsrollspel. Ni som kollat på Transhuman Space av Steve Jackson games kan väl tänka er att det här är som det, fast riktigt bra och med goda äventyrsmöjligheter.
Nå, spelet är egentligen en bisak. Jag tänkte beskriva min approach, min metod - och sedan se vad ni har att säga om metoden, och om ni har egna metoder.
Först läser jag spelet och försöker få grepp om vilken typ av stämning och vilka teman jag vill försöka fokusera på. I vissa fall har spelen flera olika möjliga stämningar, och då får jag välja vart jag vill fokusera... En del spelar EP som anime-catgirls som dödar tentakel-AI's... men jag vill ha lite mer hård skräck-SF, lite Alien fast med transhumanism och färre monster.
Sedan inventerar jag spelvärldens "Sanningar". En "sanning" är en bit information om spelvärlden rollpersonerna kan ha eller kan skaffa. "Det finns artificiella intelligenser", "AI-nätverket TITANS orsakade jordens undergång", "Det finns människor med Psi-krafter" och så vidare. Jag gör en lista.
Efter det så försöker jag sortera dem. Man vet antagligen att det finns AI's innan man vet om Titanerna, till exempel. Och det finns dessutom mer info om världens undergång, som jag inte tänker skriva ut här - men man får antagligen veta Titanernas roll först.
Det jag är ute efter är att skapa olika "faser". Det som finns i den första fasen är sådant rollpersonerna vet från start. I den andra fasen finns de första "hemligheterna", de svar man hittar först när man börjar rota. I tredje fasen nästa steg av hemligheter, nästa "lager".
När jag är klar har jag ett gäng faser, som kommer att vara min kampanjs skelett. Jag kolla på helheten och funderar ut några mer långsiktiga "plots" och story arcs.
Sedan kollar jag i Fas 2: Finns det några element och teman och grejer där jag kan använda i mitt första äventyr?
Och så vidare. Jag jobbar alltså mycket uppifrån och ner, från helheten ner till specifika äventyr.
Hur gör ni?