Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,051
Jag har precis kikat närmare på Paizos Kingmaker , och utan att riktigt ha fått grepp om vad kampanjen går ut på har jag beställt ett ex (och därmed börjat prenumerera på deras adventure path). Det jag tycker verkar spännande är att kampanjen går ut på att "ta över" ett laglöst område och skapa ordning och stabilitet. Man verkar satsa på någon sorts hybrid mellan strategi och rollspel, och implementerat mekanik för utforskning och erövring av områden. Jag tycker att det låter som en väldigt spännande variant av sandlådespel, kanske i stil med Ars Magica. Kopplat till den här nya mekaniken tycks det som att man kan/bör använda sig av hexkartor vilket känns både nostalgiskt mysigt och ganska nyskapande. Följande citat plockade jag från en recension av produkten:
"If you've hesitated picking up Paizo's Adventure Paths before because you're a sandbox-play kind of GM, hesitate no longer. This AP is already shaping up to be an entirely different animal that what's come before."
Jag passade på att köpa den här produkten, och min tanke var att spelarna eller jag ska kunna rita upp världen varteftersom den utforskas och förändras: Gaming Paper (hexes). Av någon anledning känns det väldigt inspirerande. Min tanke är att hexagon-kartan ligger framme på bordet över tiden så att spelarna får en känsla för världen som breder ut sig framför dem. När det är dags för en encounter bygger jag givetvis upp typisk encounter-terräng i 3D, med inch-rutor för taktiskt förflyttning etc.
Utöver själva spelidén tycker jag att Paizo står för mycket nytt och spännande nu för tiden. Tanken med prenumerationer av olika produktlinjer är fantastisk, tycker jag. Även det att man får både ett tryckt exemplar och en pdf av varje äventyr är grymt. Det förenklar verkligen massor för spelledaren. Utöver kampanjprenumerationer kan man även prenumerera på spelledarhjälpmedel (som t.ex. battle mats och tiles, olika kortlekar etc.). Jag har inte tecknat en sådan prenumeration än, men jag funderar på det.
Nå. Jag ville bara peka på lite nya och spännande grepp. Överhuvud taget är hobbyn spännande nu. Paizo tar över och gör fantastiska saker med d20, Wizards tar ett jättekliv från alla gamla rollspelskonventioner och FF släpper ett Warhammer som tycks skilja sig från det mesta som har släppts tidigare.
Spännande var ordet.
"If you've hesitated picking up Paizo's Adventure Paths before because you're a sandbox-play kind of GM, hesitate no longer. This AP is already shaping up to be an entirely different animal that what's come before."
Jag passade på att köpa den här produkten, och min tanke var att spelarna eller jag ska kunna rita upp världen varteftersom den utforskas och förändras: Gaming Paper (hexes). Av någon anledning känns det väldigt inspirerande. Min tanke är att hexagon-kartan ligger framme på bordet över tiden så att spelarna får en känsla för världen som breder ut sig framför dem. När det är dags för en encounter bygger jag givetvis upp typisk encounter-terräng i 3D, med inch-rutor för taktiskt förflyttning etc.
Utöver själva spelidén tycker jag att Paizo står för mycket nytt och spännande nu för tiden. Tanken med prenumerationer av olika produktlinjer är fantastisk, tycker jag. Även det att man får både ett tryckt exemplar och en pdf av varje äventyr är grymt. Det förenklar verkligen massor för spelledaren. Utöver kampanjprenumerationer kan man även prenumerera på spelledarhjälpmedel (som t.ex. battle mats och tiles, olika kortlekar etc.). Jag har inte tecknat en sådan prenumeration än, men jag funderar på det.
Nå. Jag ville bara peka på lite nya och spännande grepp. Överhuvud taget är hobbyn spännande nu. Paizo tar över och gör fantastiska saker med d20, Wizards tar ett jättekliv från alla gamla rollspelskonventioner och FF släpper ett Warhammer som tycks skilja sig från det mesta som har släppts tidigare.
Spännande var ordet.