Nekromanti Paizo kommer med nya grepp inom hobbyn

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag har precis kikat närmare på Paizos Kingmaker , och utan att riktigt ha fått grepp om vad kampanjen går ut på har jag beställt ett ex (och därmed börjat prenumerera på deras adventure path). Det jag tycker verkar spännande är att kampanjen går ut på att "ta över" ett laglöst område och skapa ordning och stabilitet. Man verkar satsa på någon sorts hybrid mellan strategi och rollspel, och implementerat mekanik för utforskning och erövring av områden. Jag tycker att det låter som en väldigt spännande variant av sandlådespel, kanske i stil med Ars Magica. Kopplat till den här nya mekaniken tycks det som att man kan/bör använda sig av hexkartor vilket känns både nostalgiskt mysigt och ganska nyskapande. Följande citat plockade jag från en recension av produkten:

"If you've hesitated picking up Paizo's Adventure Paths before because you're a sandbox-play kind of GM, hesitate no longer. This AP is already shaping up to be an entirely different animal that what's come before."

Jag passade på att köpa den här produkten, och min tanke var att spelarna eller jag ska kunna rita upp världen varteftersom den utforskas och förändras: Gaming Paper (hexes). Av någon anledning känns det väldigt inspirerande. Min tanke är att hexagon-kartan ligger framme på bordet över tiden så att spelarna får en känsla för världen som breder ut sig framför dem. När det är dags för en encounter bygger jag givetvis upp typisk encounter-terräng i 3D, med inch-rutor för taktiskt förflyttning etc.

Utöver själva spelidén tycker jag att Paizo står för mycket nytt och spännande nu för tiden. Tanken med prenumerationer av olika produktlinjer är fantastisk, tycker jag. Även det att man får både ett tryckt exemplar och en pdf av varje äventyr är grymt. Det förenklar verkligen massor för spelledaren. Utöver kampanjprenumerationer kan man även prenumerera på spelledarhjälpmedel (som t.ex. battle mats och tiles, olika kortlekar etc.). Jag har inte tecknat en sådan prenumeration än, men jag funderar på det.

Nå. Jag ville bara peka på lite nya och spännande grepp. Överhuvud taget är hobbyn spännande nu. Paizo tar över och gör fantastiska saker med d20, Wizards tar ett jättekliv från alla gamla rollspelskonventioner och FF släpper ett Warhammer som tycks skilja sig från det mesta som har släppts tidigare.

Spännande var ordet.

Sodivra

Champion
Åh, fett!

Både byggande och politisk stabilitet är saker som ofta inte är målen för rollspelsscenario känns det som... Häftigt! Jag diggar din kartidé, man blir inspirerad att göra något liknande.

Vitulv

Re: Åh, fett!

Arvidos said:
Både byggande och politisk stabilitet är saker som ofta inte är målen för rollspelsscenario känns det som... Häftigt! Jag diggar din kartidé, man blir inspirerad att göra något liknande.
Idén är egentligen inte min, jag snodde den från någon lirare som kommenterat på Paizos hemsida :gremsmile:

Men yeah, man blir stört inspirerad.

Vitulv

Ajustdet...

Om det visar sig att Kingmaker är asahäftigt och jag får en massa tid över så kanske jag köper Warhammer Mighty Empires så att man kan fixa till en sådan här kampanjkarta:

Hur awesome hade inte det varit? Va? Va?

Storuggla

Champion
Ärligt talat - skittufft :gremlaugh:
Det är sådana nyheter som får mig att tumma igenom mitt ex av Pathfinder med iver. Hoppas det blir coolt.

Storuggla, lingonodling

MrG

Swashbuckler
Re: Ajustdet...

Vitulv said:
Om det visar sig att Kingmaker är asahäftigt och jag får en massa tid över så kanske jag köper Warhammer Mighty Empires så att man kan fixa till en sådan här kampanjkarta:

Hur awesome hade inte det varit? Va? Va?
Eller så gör man som jag gjorde en gång i tiden och använder alla sina settlers of Catan på det sättet (trodde vid första anblick att det var ett settlersbygge på bilden :p)

-Gunnar (som byggde världskarta i en guda/amber-kampanj)

Storuggla

Champion
Om du hunnit få grejen levererad och läst än vill jag gärna veta vad du tycker om den, det verkar sjukt intressant nämligen. :gremsmile:

Storuggla, gief impressionz plz

Vitulv

Storuggla said:
Om du hunnit få grejen levererad och läst än vill jag gärna veta vad du tycker om den, det verkar sjukt intressant nämligen. :gremsmile:

Storuggla, gief impressionz plz
Jag har inte fått den än, men jag lovar att skriva något här på forumet när jag får den.

Storuggla

Champion
"Jag har inte fått den än, men jag lovar att skriva något här på forumet när jag får den."

Bra. Så ska det låta.

Storuggla, läser om skägg nu

Vitulv

En första titt på Kingmaker

En bra sak med att handla äventyr från Paizo är att man får en pdf direkt när man betalar, så att man har något att kika på medan man väntar på den tryckta produkten.

Nu har jag i varje fall ögnat igenom Kingmaker 1/6, Stolen Land. Jag ska försöka hålla undan spoilers i det här inlägget, men jag kan inte garantera att det är 100%-spoilerfritt, beroende på hur tjinkiga folk är med sådant.

I princip går äventyret ut på att en laglös landremsa (The Stolen Lands) ställer till problem i kampanjvärlden. Inget av de kringliggande kungadömena har lyckats kolonisera The Stolen Lands, även om alla verkar vilja hävda att de äger besittningsrätten. The Stolen Lands är bekymmersamma, eftersom de befolkas av vilda barbarstammar, banditer och monster vilka sprider sig in i länderna runt omkring.

Rollpersonerna har fått en sorts intyg att de har rätt att, för landet Brevoys räkning, utforska The Stolen Lands, och neutralisera element vars närvaro är ett bekymmer. Till uppgiften hör även att upprätta kartor över det outforskade området. Det finns flera äventyrargrupper som har liknande uppgifter runt om i Stolen Lands, och jag misstänker att det kan få betydelse senare i kampanjen.

Äventyret börjar när rollpersonerna anländer till en enslig handelsstation som drivs av ett par från Brevoy. Upprättandet av handelsstationen verkar vara ett strategiskt drag i Brevoys plan att genom sina "forskningsresor" sakta men säkert kolonisera området.

Därefter följer ett nästan Vildhjärta-liknande äventyr, där man som spelledare släpper ner rollpersonerna i en sandlådeliknande historia med tydliga drag av utforskning. Det finns regler för utforskandet av området, och det hanteras på en hexagon-karta som efter hand detaljeras och där man markerar områden som blivit utforskade. Man får XP för att utforska områden. I nästa del av äventyrsserien skall dessa regler utvecklas, så att områden som utforskats kan koloniseras och utvecklas vidare av rollpersonerna.

Till kampanjen finns en gratis spelarguide att ladda ned från Paizo. Den innehåller inte bara bakgrundshistoria, utan även kampanjspecifika traits, formulär för koloniserade områden och massor av annat smått och gott.

Äventyret är icke-linjärt, och det dräller av sido-quests som spelarna kan välja att genomföra eller ignorera. Det enda som begränsar spelarna något är om de går alltför rakt på sak, då avgörande encounters har högre level än vad rollpersonerna startar på. Det är överlag smart äventyrsdesign; det är fritt, men spelarna tjänar konkret på att utforska världen. Utforskade områden kommer troligtvis även att göra stor skillnad senare i kampanjen. Jag upplever drivkraften i äventyret som både spelmekanisk och psykologisk. Hade jag varit spelare själv hade jag verkligen känt att "åh, kan vi inte utforska det där området också!".

I övrigt är det en typisk Paizo-produkt. Produktionen är klanderfri, supersnygg och helt i färg. Strukturen är lätt att följa och texten är lättläst med medryckande.

Det var väldigt många år sedan jag kände mig så inspirerad och sugen på att spelleda. Jag vågar mig inte på något betyg, eftersom jag inte provspelat än, men det här känns spontant som en av de bästa rollspelsprodukter jag läst. Jag är till och med mer uppspelt än jag var när jag läste Vildhjärta.