Nekromanti Min kampanj - Hur i *** ska jag få ihop det här?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
(Om mina spelare på nåt sätt lyckas snubbla över den här tråden och INTE fatta att den är fett out of bounds... Så är den det.)

FETSPOILER

Alltså, jag skriver den här tråden mest för att få ner tankar och grejer på "pränt"... Att skriva är en viktig del av att tänka. Jag förväntar mig inga fantastiska svar eller ens glada tillrop.

Jag spelleder en superhjältekampanj, som har en massa trådar och slp:er och agendor hit och dit. Nu känns det som att jag dragit på vissa grejer så länge att de behöver knytas ihop, samtidigt som andra saker, som jag gärna skulle dra på lite längre, nästan måste köras samtidigt...

Nå... Det finns lite knapphändig info om spelvärlden här. Mer finns här, utom slutet av förra avsnittet (som blev awesome, btw).

Men, trådar...

...Superskurken Armageddo stack inte alls iväg från lagerlokalen där han kidnappad borgmästaren. Han blev besegrad och kidnappad själv, av sagde borgmästare.

...Borgmästare Harold Washington är i själva verket inte borgmästare Harold Washington, utan gestalten (supervarelsen) Deception, som jobbar på att få styra Chicagoområdet. Och ärligt talat, han gör inget helkasst jobb, även om han kör rätt hårt på hela anti-Gestalt-grejen.

...Den som nyligen börjat döda medlemmar av anti-supervarelsegruppen Humans First är i själva verket en av rollpersonernas superkraft, som har eget medvetande. The Dark Hunter har ospenderade poäng i rollpersonsskapandet, och de använde jag för att köpa så kraften kan användas på större avstånd - och kopplade till en personlighetsklyvning. Jag har lovat spelaren att i detta kommande äventyr deala med konflikten mellan honom och den andra personligheten, som han känner till men inte vet vidden av.

...En av rollpersonerna har en flickvän som han typ gjort slut med, men som han lite då och då eventuellt vill datea igen. Hon behövde lite tid på sig att tänka, sen hon fick reda på att han blivit Gestalt. Hon har gått med i Humans First, och funderar på att locka honom i en fälla...

...En annan av rollpersonerna har en fästmö som börjat smyga iväg på dagar och kvällar. Hon har i själva verket blivit erbjuden en hög position inom CRC's säkerhetsavdelning. CRC är Chicago Restoration Courcil, som styrs av borgmästare Washington.

...CRC är Deceptions maktbas, som han grundat genom att utnyttja amerikanska statens oförmåga att fixa ordentlig hjälp åt Chicagoborna efter att vrakdelar från rymdstationen Galatea gjort staden till ett obeboeligt wasteland.

...CRC samarbetar med Humans First, antagligen har Deception helt enkelt infiltrerat dem och använder dem för att skapa oroligheter enligt Hitlers gamla modell för hur man skaffar sig makt...

...I Chicago gräver Diamanda Hellstrom och hennes regeringsagenter efter delar av rymdstationen, som de tror fått skärvor av Doktor Nulls medvetande, teknokinetikern som var ombord på stationen när den förgjordes och kanske vet mer om varför det hände.

Hurr... Det finns mer också, men det är nog det som spelar mest in på den nuvarande situationen. och allt detta ska jag försöka koka ner till ett äventyr? Utan att det känns krystat? Voyne...

Jag överväger att stoppa in nåtslags sekvens där rollpersonerna ska ge sig in i hjärnan på The Dark Hunter, rollpersonen med personlighetsklyvning. Jag hatar dock drömsekvenser, tycker de är svåra att skapa utan att det blir ren rälsbuss. Då skulle jag kunna skapa lite spår som kan knytas ihop senare i kampanjen, när de börjar närma sig sanningen om vad en Gestalt egentligen är för något...

(innan dess ska de börja rota i en annan dimension, som gestalter visar sig komma ifrån, och som slutligen visar sig vara människans kollektiva undermedvetna...)

krank

Det här känns egentligen som att det borde kunna fås att falla på plats ganska prydligt, om jag bara kunde hitta rätt angreppsvinkel, Väldigt mycket av äventyret känns ju semifärdigt, behöver bara hitta rätt vinkel...

Jag föreställer mig att det hela börjar som en undersökning av de mystiska dödsfallen. I samband med dessa undersökningar får man lite mer info om Humans First.

Parallellt med detta... The Anvils fästmö avslöjar, eller blir avslöjad, om hennes nya arbete inom CRC.

Samtidigt... The Shields exflickvän stämmer träff på ett café i utkanten av boplatsen.

Sedan... De borde upptäcka vem det är som dödat folk, på nåt smart sätt.

Det antyds nog att gestalten Engine, ett mekaniskt monstrum som besegrades i förra avsnittet, hade ett man /machine interface. The Shield satt fast i en sån maskin ett par sekunder, kanske låta honom få snabba minnesbilder eller nåt?

Kanske kan man använda den maskinen för att fixa det som är fel i the Dark Hunters hjärna?

Den maskinen kanske hittades av Diamanda Hellstrom men sedan stals av borgmästaren. Då måste man smyga in hos honom och hitta den, för han vill nog inte samarbeta. Och då kan man råka på den tillfångatagne Armageddo, i ett labb eller så...

...och då nånstans kanske man funderar på vem borgmästarn är egentligen. Kanske kan man hitta den riktige borgmästarens kropp? Nåtslags konfrontation kanske kan vara lämpligt?

Och på daten med exflickvännen anfaller givetvis Humans First. Frågan är om jag ska göra exflickvännens svek uppenbart redan nu eller om jag ska suga på den karamellan till ett senare äventyr. kanske räcker med en flickvän i en ond organisation per äventyr?

Det här börjar lukta räls...

Men, slutligen tar man maskinen, hoppar in i Dark Hunters sinne, kommunicerar med Gestalten, kanske kommer till nåt vapenstillestånd, nåtslags jämvikt. Vad kan man erbjuda en ren gestaltform? Vad kan man hålla emot den?

(Ska jag redan här i kampanjen introducera apparater som kan kolla om nån är Gestalt eller inte? Tidiga interneringsläger?)

Jag vet inte. Jag svamlar.

Men det är bra att få ur sig det...

Vimes

Sillkung
Precis som du skriver borde väl grejerna falla på plats, det ser onekligen ut som om du har stoff för en bit framöver. Själv är jag rätt dålig på att gå längre i min planering än det du gjort här, men det är förstås en smakfråga.

Jag vet inte om jag har så mycket att komma med. Men två hyfsat konkreta tankar:

Det som slår mig som coolt vore om Dark Hunters andra personlighet tar ihjäl The Shields exflickvän. Kan det skapa intressant friktion inom gruppen? Det kanske kan vara en bra öppning in i hur ni ska börja deala med The Dark Hunters mörka sida?

Angående borgmästaren tänker jag mig att Diamanda Hellstrom (älskar namnet) vill avslöja Deception. Två creatures of power som förstås vill förinta varandra. Vad jag har förstått har rollpersonerna haft viss kontakt med Hellstrom tidigare? Hon kanske kan använda dem för att avslöja/undanröja Deception?

krank

Vimes said:
Det som slår mig som coolt vore om Dark Hunters andra personlighet tar ihjäl The Shields exflickvän. Kan det skapa intressant friktion inom gruppen? Det kanske kan vara en bra öppning in i hur ni ska börja deala med The Dark Hunters mörka sida?
Inte alls tokigt. Fast döda är nog att ta i, borde funka bra med allvarliga skador. Kanske är det då övriga gänget upptäcker vad det är som händer, får rädda tjejen från

Vimes said:
Angående borgmästaren tänker jag mig att Diamanda Hellstrom (älskar namnet) vill avslöja Deception. Två creatures of power som förstås vill förinta varandra. Vad jag har förstått har rollpersonerna haft viss kontakt med Hellstrom tidigare? Hon kanske kan använda dem för att avslöja/undanröja Deception?
De har mest slagits mot henne när de jagade efter uppfinnarpojken Robot Boy som regeringen också ville få tag på.

Diamanda... Tja, hon är egoistisk och dryg, men anställd av regeringen. Hon har ganska lite egen agenda just nu, tror jag, gör mycket på order. Eller ja, hennes agenda motsvarar regeringens: Att få reda på så mycket som möjligt om den nuvarande Gestaltvågen, och se till så att Status Quo uppehålls.

(Och ja, jag älskar också namnet... =)

Jag vet inte om hon ens känner till Deception. Regeringen är ju lite oroad över utvecklingen med CRC, som mer eller mindre verkar ha skaffat självstyre i Chicagoområdet, men borgmästaren är demokratiskt vald och pga snårig juridik så kan de inte ingripa i området utan att bli skyldiga att betala en massa skadestånd...

krank

Jag funderar...

Steg från att man får reda på vem som mördat folk till att man har teknologin:

...Planteringar...
The Shield har fått minnesbilder från att ha varit "inuti" Engines sinne.

Rollpersonerna har sett eller fått rapporter om att regeringstyperna hållit på och rensat upp där Engines torn stod.

...Action...

Rollpersonerna måste hitta ett sätt att spåra upp teknologin. Kanske har man inventerat det man hittat nånstans? Antingen tar man sig återigen in i Chicagosonen och försöker ta sig in i Hellstroms bas där inne, eller så kanske man kan få tips om lämplig militärbas att hacka sig in via. Kanske kan man till och med smussla sig ombord på en av lastbilarna som åker ut från eller in i zonen?

Det visar sig iaf att man haft och inventerat teknologin, men att den lastbilen blev anfallen och stulen av okända styrkor. Black Ops Bravo-teamet (eller nåt) undersöker.

Och här behöver spåret då leda till borgmästaren. Hur, det vet jag inte. Än.

Men det är en liten bit på vägen. Synd att jag kom på det här i mitten nu, början hade ju varit mycket mer praktisk. Jag behöver fundera kring mordutredningar och varför grabbarna ska lägga sig i.

The Dark Hunters civila persona har under flera år närt ljuva känslor för chefens dotter. Förbjuden frukt. Jag funderar på att kasta en bomb där, tvinga honom till handling. Det enklaste är att låta nån, några eller nånting anfalla byrån. Eller så kan hon utsättas för fara på nåt sätt. Ska han röja sin identitet och rädda henne för att få hennes tacksamhet, eller svida om till sitt alter ego och behålla sin hemlighet men inte få någon omedelbar relation till henne, så att säga? Öh, nåt ditåt.

Tja, det kan ju vara en början. Kan man kanske blanda in Humans First här också? Eller så är det bara nån Gestalt som fått krafter mnen är sur för att afdvokatfirman företräder staten, som inte vill hjälpa Chicago. Eller så är det ingenting man slåss mot, utan bara nåtslags katastrof av annat slag. Jag vet inte. Nåt. Terrorister?

Humans First är ändå en bra grej. Då kan undersökningarna efteråt gå vidare på det spåret.

Hmmm...

krank

Jag funderar på om jag vill ha ett förhållandevis stillsamt första spelmöte i detta äventyr. Jag har haft för lite vardag på ett tag.

Så...

The Shield får meddelande på sin telefonsvarare. Det är hans chef på polisen som ringt och sagt att han kan återgå till tjänsten nu. De har lågt om folk.

Återvändandet till kontoret. Kaffemuggen är fortfarande odiskad. Pappersarbetet där man lämnat det. Kollegorna som är lite skygga, tisslar och tasslar, undviker ögonkontakt. Sitta ensam på lunchen. Sättas i en egen radiobil, för "du klarar ju dig själv".

(Förklaring: The Shield förvandlade sig inför sina kollegor, och uppmanades efter det att ta "tjänstledigt" ett tag... Att vara Gestalt är lite som att vara bög plus att vara direkt fysiskt skadlig, enligt allmän opinion)

Slutar med att han får ett sprak på poliradion...

The Anvil kommer hem och finner fästmön vid köksbordet. Hon säger att hon behöver prata. Det visar sig helt enkelt handla om att hon jobbar med CRC. Hon har nu blivit erbjuden en högre tjänst, vilket hon tyvärr inte kan prata så mycket om, men hon funderar på att ta den. Skulle betyda att hon var tvungen att fortsätta jobba kvällar och helger ibland. Vad tycker han? Ska hon ta jobbet?

The Dark Hunter anländer till advokatbyrån där han arbetar. Han ser ett gäng tekniker i solglasögon gå in genom en bakdörr. De har papper på att de ska vara där. Något luktar fel.

En vanlig dag. Sitta vid skrivbordet. Skyffla papper. Hänga med en sväng till puben på lunchen? Jobba med att kolla upp prejudikat i ett snårigt mål. Säga hej till chefens söta dotter, som går förbi.

Plötsligt skakar byggnaden till. Säkerhetssystemen går igång, men dör snabbt.

Ett gisslandrama! Det är vad The Shields radio sprakade om. The Anvil blir nog meddelad på något sätt också.

Två på utsidan, en inne. Kidnapparna håller dottern centralt.

Jag skulle vilja få in det där valet, att antingen avslöja sig och få chefsdotterns beundran, eller bråka som The Dark Hunter... Men jag kommer inte på något smart sätt att få till den frågeställningen, det valet, på nåt lagom uppenbart sätt utan att fuska och säga det rakt ut.

krank

En dag kvar på mig; på lördag ska det här spelledas. Det börjar kännas lite tunnt.

Jag har skissat ihop några SLP:er till polisstationen iaf.

Jag tror också att snacket går bland poliserna. Om Humans First, och det bestialiska mordet. Några tycker att det var rätt åt dem, men å andra sidan är det polisens jobb. Yadda yadda.

Jag tror att det kan skvallras lite om att en del av de regeringslastbilar som åkt ut från zonen anfallits eller försvunnits. FBI verkar ta hand om det. "Något är på gång"...

Jag ska också försöka fundera lite på vad som händer efter själva gisslandramat. Det håller inte att låta större delen av mötet vara solospel med två av spelarna.

Jag tror att spelarna ska få spåra de som utförde dådet, men finna att de slaktats av... någon. Eller något. Slakthus, i varje fall. Hm, hur ska det spårandet funka då...

krank

Spelmötet blev uppskjutet. Det blir nu på söndag istället...

Jag har fått vad jag själv upplever som en helt mongo-bra idé.

Jag ska ge övriga spelare varsin polis! Jag ska skapa dem varsin spelar-SLP på polisstationen, som utrustas med personligheter och lite åsikter och relationer och sånt (lite som rollpersoner man får på konvent...). Då kan jag plötsligt sträcka ut scenerna kring det längre, för jag behöver inte bry mig om att övriga spelare "inte får vara med".

Sedan har jag ett par idéer om att göra homage till Robocop och Die Hard, även om den senare inte kom förrän 1988 (kampanjen är ju 1987).

Also: Matthews, alltså The Shields, gamla chef, som gänget räddade ur Chicagos rasmassor i förra avsnittet och som då delvis förvandlats till robot, kommer under äventyret att grunda en sektion inom chicagopolisen speciellt just för att ta hand om Gestaltrelaterade frågor...

Det börjar arta sig =)

krank

Jag har börjat bygga grunderna för de två påtvingade rollpersonerna.

Luke är lite av en bullrig alfahanne. En "kul kille", och rätt macho/manlig av sig. En sån man gärna tar en öl med efter jobbet. Han har vissa mobbartendenser men tänker inte så mycket på det själv, han tycker mest att han är "rolig". Det är ju bara på skämt, ju. Det har dock aldrig gått över gränsen, framför allt inte på jobbet.

Han har karisma, men är inte egentligen så snygg. Hyfsat vältränad men med en liten mage som börjar bli större.

Han tycker dock hemskt illa om Gestalter. Jämför lite med hur en kille som honom betraktar homosexuella i vår värld, typ. Det är jobbigt för honom att de finns överhuvudtaget, framför allt de som skuttar runt i fåniga kostymer och tror att de kan göra hans jobb. Hur många superhjältar krävs det för att skruva i en glödlampa? Inga, de är och posar för pressen allihop, så en vanlig knegare får byta lampan istället.

Han har vidareutbildat sig på kvällar och helger och lärt sig en del om datorer. Han har till och med modem, och surfar BBS:er och annat (teknologin är dessutom en aning framdragen på datorområdet). På sistone har han fått kontakt med en grupp som kallar sig Humans First. Han är lite osäker, men det de säger verkar ju vettigt även om han inte riktigt kan jämka sig med metoderna...

Tina
En tjej med ett ordentligt släktled av poliser bakom sig. Pappa, farfar, farfarsfar, och så vidare. Har vuxit upp till en tuff brud som inte tar skit från någon. Det kan vara jobbigt ibland att leva i en så utpräglat manlig värld som poliskåren, men hon har anpassat sig och ser till att döda alla eventuella särbehandlingar - positiva som negativa. När hennes kollegor hade smaklösa bilder på nakna brudar i sina skåp satte hon upp en Playgirlaffish i sitt. Drar sig inte för att sparka en kille på pungen om hon upplever att han jävlas med henne på grund av hennes kön. En dask i ändan kan kosta på - ordentligt. Det finns säkert de som skulle vilja sätta henne "på plats", men hon har lyckats karva ut ett hörn åt sig på stationen.

Hon är kort och muskulös. Jag tänker lite på Ana-Lucia i Lost.

Hon har varit fascinerad av Gestalter sedan barnsben. Hon är egentligen oerhört avundsjuk på The Shield, men samtidigt nyfiken och intresserad. Problemet är att de andra på stationen tycks helt inställda på att göra honom till en paria...

Lite av poängen här är att det ska finnas minst en konflikt inbyggd i figurerna. Nu har vi en gestalt, en som ogillar dem och en som är fascinerad av dem men som samtidigt gärna vill passa in i gruppen. Till detta tänkte jag helt enkelt lägga dels en del vardagsgrejs, dels 1-2 ordentliga händelser, brott och sånt. Ett utan gestaltinblandning, ett med. Och sedan gisslandramat jag nämnde tidigare.

Jag läser Hurps Cops nu. Målet är att hitta ett par olika "fall" eller åtminstone händelser för de här snutarna att få ta hand om. Jag tänker åtminstone ett rånförsök.

Just nu, om jag minns rätt, är de vanliga beat cops. Tanken är att senare uppgradera dem alla tre till detectives när chefen sätter ihop gestaltgruppen. Som jag behöver ett ballt namn på, såklart.

w176

Förlorad dotter
Det är skittråkigt att det huvudsakliga konflikten med -alla- kvinnor som är i manliga yrken är just kön vs yrke.

Och alla kvinnor i matcho jobb är det för att deras pappa också var det. Och för att det är så djäkliga tuffa.

krank

w176 said:
Det är skittråkigt att det huvudsakliga konflikten med -alla- kvinnor som är i manliga yrken är just kön vs yrke.
Det har du faktiskt rätt i. Rollpersonen var man från början, med ungefär samma konflikt (viljan att passa in), men av någon anledning fick jag för mig att det blev bättre av att den blev tjej. Kasst av mig.

w176 said:
Och alla kvinnor i matcho jobb är det för att deras pappa också var det. Och för att det är så djäkliga tuffa.
Ska man vara sådan så är visserligen den andra rollpersonen också jättekliché, men du har naturligtvis rätt.

Jag tar däremot jättegärna emot motförslag. Har du några bättre idéer? Och nej, jag menar givetvis inte "men gör bättre själv då". Jag vill att det här ska bli bra, och jag har kort tid på mig, så all feedback är bra.

EDIT: Jag skulle iofs bara kunna plocka bort könskvoteringen och låta gruppen bli en korvfest istället. Fast det vore ju också att fega ur.

krank

Jag har funderat, och rent konkret har jag svårt att hitta en helt idealisk lösning ur genusmedveten synpunkt.

Situationen jag vill ha: Person A och B. A är social ledare och negativ till gestalter. B vill passa in men är fascinerad/intresserad av gestalter i hemlighet. Det är grundkonflikten, i kombination med C som kommer in och är Gestalt. Lägg till detta några mer eller mindre vanliga polissituationer.

C är man.

Om A och B är män, blir det lite korvfest. Statistiskt riktigt i ett mansdominerat yrke, och jag har kvinnliga SLP:er, men... målet är ju 50/50-kvotering, nånstans.

Om A är man och B kvinna, så blir B lite väl klichépolisbrud.

Kvar blir dels möjligheten att ha både A och B som kvinnor, eller att ha A som kvinna och B som man. Samtidigt som jag vill vara feministisk vill jag samtidigt berätta mina berättelser utifrån de strukturer som faktiskt finns. Kan man tänka sig någon av dessa lösningar? Klart man kan, jag ska fundera vidare.

Blir det tidspress blir det tyvärr korvfest. Isåfall får jag ta igen det på annat håll.

Xyas

Swashbuckler
:gremfrown: I feel your pain. Jag hatar nær man suttit och skrivit på rollspelsgrejer och upptæcker att man trillat dit på kønsrollerna.

Men jag håller nog med wilmer faktiskt. Slumpa helt enkelt fram kønen på A och B. Personligheterna finns ju redan dær och B:s ønskan att passa in behøver inte baseras på køn. Kan vara etnicitet (fler klicheer...), klassbakgrund eller bara kasst sjælvførtroende.

Kænns det vikigt att yrket ær mansdominerat så slumpa fram vem av A och B som ær kvinna.

/xyas - som skrev kønløsa rollpersoner till ett konventsæventyr och fick hantera spelare som inte visste vad de skulle ta sig till...

krank

Wilmer said:
Singla slant om könen om du är så jävla orolig.
"Orolig"? Tror du att jag gör det här i rädsla för genuspolisen?

Det är snarare samma typ av dilemma man har i matvarubutiken när man väger olika etiska märkningar och liknande mot pris och annat. Det handlar om att jag vill agera i enlighet med mina normer och värderingar, och vill träna mig i att skriva rollspelsrelaterade saker som inte håller sig till de traditionella, tråkiga, könssterotyperna och liknande.

krank

xyas said:
Men jag håller nog med wilmer faktiskt. Slumpa helt enkelt fram kønen på A och B. Personligheterna finns ju redan dær och B:s ønskan att passa in behøver inte baseras på køn. Kan vara etnicitet (fler klicheer...), klassbakgrund eller bara kasst sjælvførtroende.
Mjo, för en svart kvinnas problem att passa in, eller en arbetarkvinnas problem att passa in har inget med kön att göra... Alltså, jag kanske är fast i ett tänkande här, men jag har svårt att inte göra det till en genuskonflikt om B är kvinna och A är man, på en mycket mansdominerad och relativt machofokuserad arena som i det här fallet polisyrket.

Samtidigt skäms jag lite, men jag har lite svårt att tänka mig just en sådan framåt "one of the boys"- mobbare som jag tänkte mig A som i kvinnoform. Där är det dock jag som fallerar, för det är givetvis möjligt det också.

Att ha två män vore verkligen att göra det lätt för sig. Helt oproblematiskt är det däremot inte... Alltså, som feminist är jag ju på intet sätt undantagen könsnormerna. Jag har en mansbild jag försöker leva upp till, när jag tänker mig protagonister riskerar de ofta att bli män, och så vidare. Jag försöker bekämpa tendenserna och vill träna mig i att göra på annat sätt.

En grej kunde ju vara att ha A som kvinna och B som man, och som spelledare inte alls befatta mig med genusproblematiken. Beskriva dem som starka/svaga, något om utseendet på var och en, lite lätt med personlighet - men låta spelarna avgöra hur det ska ta sig uttryck i spel. Det känns som en lockande lösning. Inte tvinga in nåt machoskap eller släktnedärvd hårdhet i den kvinnliga polisen, utan bara beskriva henne som polis, som tycker si-och-så, etc.

w176

Förlorad dotter
Gör en gumma som är orolig över den väntande pensioneringen, över att se som gammalmodig, som har en massa yrkeskompetens men har svårt med all ny teknik som GPSr.

Att ha med en kvinna som inte är i attraktiv ålder är verkligen att synliggöra en stor grupp coola välkända koncept som verkligen inte får mediautrymme.

krank

w176 said:
Gör en gumma som är orolig över den väntande pensioneringen, över att se som gammalmodig, som har en massa yrkeskompetens men har svårt med all ny teknik som GPSr.
Låter som en jättebra SLP som jag ska sno; däremot passar den inte riktigt med den tematik jag vill ha i gruppen (fokus på gestalter).

(För övrigt; är inte tanten-som-har-svårt-för-teknik också en kliché? Det är ju lite därför jag är så glad att ha haft just en äldre kvinna som kollega, som varit riktigt rejält tekniskt kompetent och med ordentligt riv i. En fantastisk inspiration. Tyvärr går hon i pension nu...)

w176

Förlorad dotter
Well. Anknytningsmöjligheterna är väl lika många som "Rawr! Jag är tuff för min pappa var tuff!" bruden?

Hon kan ju under ett långt yrkesliv hållit ett skeptiskt intresse för fenomen.

(Äldre person som har svårt för teknik är ganska könssterotyp sak, men i vårt tid är just en teknik en bra symbol för att tiderna förändras och de alienerar grupper. Mer neutralt och lättvisat än skiftande värderingar)