android_iv
Warrior
Jag har börjat klura lite på ett spelsystem (detta gör jag med jämna mellanrum utan att det någonsin blir något, men denna gång känns det bättre än vanligt).
Förenklat:
Spelet (som går under arbetsnamnet Samuraj-action med mutanter i post-apokalyptisk svensk landsbyggd v2.01) är tänkt att drivas av spelarnas mål/övertygelser (åt BW-hållet).
Med karaktärerna skapas deras övertygelser > mål > delmål och därmed mycket av spelvärldens maktfraktionerna och konflikter. Innan spelet börjat bestämmer alltså hela spelgruppen tillsammans vad världen består av. En typ av "content authority"?
Plot, content och situational authority ligger generellt sett hos SL. Narration delat (den som vinner konflikten berättar hur det sker (the klassisk smyg-trad way)).
Spelarna kan sedan (för äro-poäng) köpa content authority, för att under spelets gång kunna lägga in saker i spelvärlden som de tycker är coola.
Spelare A: "OK, men i den här skogen finns en gammal stam med vargmutanter, deras stam har alltid kämpat mot mystikern Efraim"
SL: "Sure, betala en ära och saken är biff"
SL har dock en konstant och kontinuerlig content authority. Han kan lägga till och modifiera (men inte ta bort från) vad Spelare A precis skrev in i spelvärlden.
SL (i hemlighet): "men vargmutanterna är också allierade med de oheliga andarna och deras stamledare är sedan månader försvunnen, bortrövad av..."
SL kommer alltså alltid ha all information, men vara tvungen att ändra om i sina planer efter vad spelarna vill införa.
SL (mumlande för sig själv): "Oj, satan. Nu betalade spelaren för att prinsessan och hennes hov skulle vara anhängare av nazi-nihilist-vampyrerna. Jag hade ju tänkt att hon skulle vara revolutionens hemliga ledare. oj oj oj..."
Dvs. om ett av SL:s fakta/content inte är känt av alla i spelgruppen kan det köras över av att någon betalar med ära. Dock är det förbjudet att ändra på fastlagda fakta/content (dock högst tillåtet att lägga till ytterligare).
Så, till frågorna:
1) Ser ni några direkta stolligheter i detta som gör att det inte funkar alls?
2) Hur används sedan denna content authority av RP i spelet. I vilken mån kan RP tillgodoräkna sig den kunskap de skriver in i spelvärlden?
3)Var går gränsen mot Plot Authority? Hur funkar det när SL håller kvar plot authority men lämnar över content authority? (ge gärna ett exempel).
Jag erkänner att jag inte har skitbra koll på dessa termer, mesta kommer från wrnu, lisbongamer.mc-two.com samt lite Ron Edwards jag ögnat igenom. Har jag fått något om bakfoten så hjälp gärna till med begrepp osv.
Förenklat:
Spelet (som går under arbetsnamnet Samuraj-action med mutanter i post-apokalyptisk svensk landsbyggd v2.01) är tänkt att drivas av spelarnas mål/övertygelser (åt BW-hållet).
Med karaktärerna skapas deras övertygelser > mål > delmål och därmed mycket av spelvärldens maktfraktionerna och konflikter. Innan spelet börjat bestämmer alltså hela spelgruppen tillsammans vad världen består av. En typ av "content authority"?
Plot, content och situational authority ligger generellt sett hos SL. Narration delat (den som vinner konflikten berättar hur det sker (the klassisk smyg-trad way)).
Spelarna kan sedan (för äro-poäng) köpa content authority, för att under spelets gång kunna lägga in saker i spelvärlden som de tycker är coola.
Spelare A: "OK, men i den här skogen finns en gammal stam med vargmutanter, deras stam har alltid kämpat mot mystikern Efraim"
SL: "Sure, betala en ära och saken är biff"
SL har dock en konstant och kontinuerlig content authority. Han kan lägga till och modifiera (men inte ta bort från) vad Spelare A precis skrev in i spelvärlden.
SL (i hemlighet): "men vargmutanterna är också allierade med de oheliga andarna och deras stamledare är sedan månader försvunnen, bortrövad av..."
SL kommer alltså alltid ha all information, men vara tvungen att ändra om i sina planer efter vad spelarna vill införa.
SL (mumlande för sig själv): "Oj, satan. Nu betalade spelaren för att prinsessan och hennes hov skulle vara anhängare av nazi-nihilist-vampyrerna. Jag hade ju tänkt att hon skulle vara revolutionens hemliga ledare. oj oj oj..."
Dvs. om ett av SL:s fakta/content inte är känt av alla i spelgruppen kan det köras över av att någon betalar med ära. Dock är det förbjudet att ändra på fastlagda fakta/content (dock högst tillåtet att lägga till ytterligare).
Så, till frågorna:
1) Ser ni några direkta stolligheter i detta som gör att det inte funkar alls?
2) Hur används sedan denna content authority av RP i spelet. I vilken mån kan RP tillgodoräkna sig den kunskap de skriver in i spelvärlden?
3)Var går gränsen mot Plot Authority? Hur funkar det när SL håller kvar plot authority men lämnar över content authority? (ge gärna ett exempel).
Jag erkänner att jag inte har skitbra koll på dessa termer, mesta kommer från wrnu, lisbongamer.mc-two.com samt lite Ron Edwards jag ögnat igenom. Har jag fått något om bakfoten så hjälp gärna till med begrepp osv.