Daniel
Swordsman
- Joined
- 7 Apr 2009
- Messages
- 598
Spelare som vill få uppleva Eon-äventyret "De fördömdas sista hopp" på egen hand bör givetvis avstå från att läsa denna loggbok!
Spelledare som vill spelleda äventyret kan måhända få en del inspiration och har fria händer att återanvända vad de kan tyckas vilja. Men ha i åtanke att mycket av mitt SL:ande, ibland rena citeringar, i sin tur härstammar från filmer, litteratur och musik.
I den här tråden tänkte jag publicera den mycket långa och omfattande loggboken från vår genomspelning av "De fördömdas sista hopp". Möjligen underhåller det någon, om någon har tiden och lusten att läsa igenom den långa, långa berättelsen.
Som den pedantiskt arkiverande SL jag är har jag fört närmast skönlitterärt omfattande loggbok över vårt spel. Vi spelar rollspel hyfsat sällan så jag tycker det är värt ansträngningen att verkligen spara upplevelserna. Vi gör ofta ljudinspelning av spelsessionerna så att vi kan skriva ner dem pedantiskt exakt.
Om erfarna Eon-spelare tycker att viss fakta möjligen skiljer sig från det officiella Mundana och Eon får ni se mellan fingrarna på det.
Här är kapitel två. Vi har blivit en spelare mindre.
Nåväl. "Come with us now on a journey through time and space..."
DE FÖRDÖMDAS SISTA HOPP
KAPITEL TVÅ - KRIGSBYTET
I rollerna
Zehrak – Viktor Mellgren
Joar – Sebastian Pousar
Fingal – Johan Strand
Spelledare – Daniel Olin
Rollpersonerna presenteras i tråden för Kapitel ett.
***
Spelsession VII
9 februari 2010
Resan till Järnberg
En stilla morgon gryr över Skogsby och Joar Bräss torp, där den fattige skogstorparens gäster vaknar en efter en. Joar frågar den nyanlände smugglaren Fingal Wachtian om denne är redo att resa, och föreslår att de ska ge sig av inom några timmar. Den gamle sergeanten Wulf Ambjörnsson frågar Joar om denne kan vägen till Järnberg. Joar plockar fram sina kartor och säger att om de vandrar fyra mil om dagen kan de nå Järnberg på två dagar. Första dagen får de går rakt söderut, med sikte på landsvägen från Talon. Landsvägen följer Bitterfloden nästan ända fram till Järnberg. De kommer behöva övernatta en natt ute i naturen, men det är behaglig temperatur i luften och landskapen är tämligen lättvandrat.
Fingal frågar Joar om han känner till en mossövervuxen skogsruin i den södra delen av skogen. Joar vet var den ligger, och säger att de kan passera den på vägen. Fingal förklarar att han har nergrävd utrustning där, eller snarare allt han äger.
Vandringen söderut tar vid. De går ledigt klädda, med sin packning och sina rustningar lastade på Fingals tvåhjuliga kärra. När dvärgen Zehrak klan Ghor hus Bhor lyfter upp sin tunga dvärgrustning på vagnen påminner Fingal skämtsamt något om hyggelmonster. Zehrak frågar då Joar om skogens vildliv. Det finns inga faror, menar Joar, men han varnar halvt på skämt om skogens konungar, skogstrollen, men själv har han aldrig sett något. Wulf berättar om hur han varit med om att fälla några stycken.
De har tagit med sig Joars sista tunnbröd och ost som färdkost. Skogsmarkerna erbjuder därtill gott om lättillgänglig föda, som bär, äpplen och päron. På många träd växer den bruna mossan ”vätteskägg” som är fullt ätbar och som Joar använder som bas i soppor och stuvningar. Han samlar på sig vätteskägg, och låter sin skogsduva Fulk flyga fritt för att återkomma till honom med små näbbmöss och annat småknytt. Joar mår väldigt bra i skogsmarken och visslar nöjt för sig själv. Den djupa skogen är en grön massa som vibrerar av liv. Under lövträdens tak trivs tistelsnår och vallgröna, och små harar och ekorrar skuttar genom vegetationen. Joar känner sig trygg och glad, och ger sig ut på en liten jakt som ger tillräckligt med hare för att alla ska bli riktigt mätta. Efter deras vistelse på den karga fånganstalten Solds utö har de alla god aptit. Den vagndragande åsnan försörjer sig på vad skogen har att erbjuda.
Vid skymningen anar de landsvägen på avstånd, men trötta efter dagens vandring bestämmer de sig för att slå läger vid en kullsluttning. Wulf föreslår att de ska slå läger högst uppe på kullen, av militärt strategiska skäl. Joar tycker de ska slå läger nedanför kullen, i lä för vinden. Zehrak frågar skämtsamt om Wulf väntar sig en anfallande armé. Motsätter sig unge Joar och mäster Zehrak en gammal sergeants kunskaper, undrar Wulf, och vänder sig till Fingal får att avgöra bryderiet. Den adlige smugglaren säger diplomatiskt att lägerfrågan är upp till dem.
Joar vill inte säga emot sergeanten och de slår läger uppe på kullen. Wulf lägger upp ett vakthållningsschema, vilket Zehrak inte vill vara med i utan tänker sova natten ut. Wulf tar första vakten, Joar tar vid efter honom och hans nåd Fingal tar morgontimmarna. Sergeanten har varit hemkallad i flera år men det militäriska sitter i ryggraden på honom.
Morgonen gryr med fortsatt soligt väder. Fingal ser över sina sår han ådragit sig under flykten från fångön. De verkar läka bra och smärtar inte länger särskilt mycket. Wulf vill väldigt gärna höra om hur flykten gick till. För Fingal är minnena av flykten dimmiga och bortträngda, och han är ingen berättare och lyckas inte alls återge den episka, dramatiska flykten för sina resekamrater.
Innan de beger sig till landsvägen letar Joar upp gläntan med den övervuxna ruinen som Fingal frågat efter, där det även står en stor, gammal ek. Fingal och Zehrak har följt Joar in i skogen, medan Wulf väntat på stigen med kärran. I gläntan mäter Fingal upp fyra steg från ruinens södra vägg och sju steg från eken. Där ligger hans utrustning nergrävd i en kista. Det är fin, bördig soldisk jord, säger Joar, och det blir inga problem för dem att gräva upp Fingals kista.
Fingal öppnar kistan och letar fram ombyte till sin smutsiga bondeutstyrsel. Joar och Zehrak tittar nyfiket ner i kistan. Där ligger kläder, vinflaskor, myntbörsar och en korsförseglad kruka. I botten ligger en fin ringbrynja, en liten utländsk rundsköld och ett långt, vackert svärd. Joar tycker krukan ser märklig ut, frågar om den och Fingal berättar att det är jargisk olivolja.
När de återvänder till stigen är det inte trashanken Fingal som kliver ut ur buskaget, utan en ganska välklädd ung herre. Han har beslutat sig för att hålla en ganska nertonad soldisk klädstil i matta gröna tyger under den fortsatta resan, men han har fäst två skärp runt midjan, ett smalare med en läderbörs pengar och ett bredare vapenbälte med hans svärd och en lång dolk. Han har slipat bort familjens adelsvapen från den stora svärdsknappen och det utsirade fästet. På sina ömma fötter har nu trätt låga läderskor.
Det tar dem bara någon timme att nå fram till landsvägen mot Järnberg, som slingrar sig genom landskapet belagd med hårdpackat grus och torr jord. Längre österut hemifrån har Joar aldrig varit, och bergen vid horisonten känns mycket främmande. Zehrak drar en tydlig lättnadens suck vid åsynen av bergen, även om dessa sydliga utlöpare inte är lika imponerande som hans hemtrakter i norr. De traskar på längs landsvägen, där åsnan kan dra vagnen snabbare.
Landsvägen följer Bitterfloden större delen av vägen. Landskapet är till att börja med ganska öppet och lätt kuperat, och floden flyter långsamt fram. Sluttningarna ovanför floden domineras av stora vinodlingar, och de möter en och annan hästdragen kärra lastad med vintunnor och på floden glider pråmar fram.
Medan de vandrar ser sig Fingal fundersamt om efter axeln då och då. Wulf frågar hans nåd om något är fel. Fingal misstänker att de är förföljda. Det rör sig om två beridna personer, och de verkar välrustade och verkar hålla ett övervägt avstånd till dem. Fingal skulle gissa på att de två herrarna av utseendet att döma är legoknektar, dessutom är han ganska övertygad om att ha sett dem i trakterna kring Skogsby när han sökte efter Joars torp.
Zehrak säger att det kan vara markisens legoknektar, som satts att förfölja dem. Wulf säger att det vore bekymmersamt om de blivit upptäcka här, när markisen tror att de är på väg mot Jarla. Zehrak föreslår att Fingal ska bilda eftertrupp, eftersom smugglaren inte är känd av markisen. Fingal säger att han inte känner sig särskilt stark och vill hålla sig vid vagnen, så Joar erbjuder sig att dröja sig kvar och gömd ligga och spana. Joar är nämligen den som är mest orolig över vad som kommer hända om det upptäckts att de ljugit för markisen.
Joar gömmer sig i ett buskage bortanför vägen, medan resten av sällskapet traskar vidare mot Järnberg. Efter en stund kommer två ryttare i maklig takt, och Joar känner genast igen Volmar Långe och Brynolf Kniven, markisens legoknektar. De är klädda i läderrustning, Volmar har uppfälld ringbrynjehuva och de är båda välbeväpnade.
Joar spejar fundersamt på dem. Landsvägen leder härifrån inte till mycket annan än deras mål Järnberg och Pråmlanda, en annan liten ort i bergstrakten. Han vet att Jarla ligger mycket långt härifrån. De befinner sig fortfarande på Silverhjärtas län, men Joar tvivlar på att markisens legoknektar är ute på en rutinresa i länet. Han smyger bort från vägen och skyndar efter sitt färdsällskap.
Fingal, Wulf och Zehrak vandrar vidare på landsvägen bredvid vagnen. Sluttningarna blir brantare och bergen tornar upp sig framför dem. Vinodlingarna blir alltmer utspridda och granskog börjar breda ut sig. De ser en grönklädd figur komma springande efter dem, och hans fågel svävar över honom. De stannar upp och Fingal stoppar åsnan och kärran.
Joar kommer andfådd fram och säger att Fingal haft rätt. Det var jag som sa det, påpekar dvärgen och Joar ursäktar sig. Vad ska de göra, undrar han och de tar en rast nere vid floden medan de fyller på sitt vatten. Wulf hoppas att legoknektarna inte ska åt samma håll som de, gör skyddande uggletecknet över bröstet och säger att de inte kan göra annat än att traska vidare.
Joar, Wulf och Zehrak berättar för Fingal om deras middag med markisen och dennes hejdukar. Fingal känner till ätten Törnsvärd, en lågadlig familj från landets östra delar. Han är inte förvånad att en riddare av den ätten skulle tjäna en usling som Silverhjärta.
Det växer en ört som heter bitterört längs vattnet, vilket floden dess karaktäristiska smak. Joar tänker mörka tankar om infångande och Solds utö, när han dricker det bittra vattnet. Han känner sig väldigt rädd och jagad.
Joar och Zehrak börjar diskutera att bege sig bort från landsvägen och övernatta några nätter i naturen för att vänta ut legoknektarna. För första gången känner Joar tillit till dvärgen. Wulf vill inte spendera mer tid i vildmarken än vad de behöver och trängtar efter god öl. Fingal tror inte att de kan undkomma legoknektarna och längtar likt Wulf till ett värdshus. Stöter de på legoknektarna behöver de bara en bra ursäkt att färdas i dessa trakter.
Joar menar att värdshuset i Järnberg är det första stället legoknektarna kommer att söka på, men sergeanten och adelsmannen har högst status bland människorna i gruppen och deras vilja går igenom. Joar diskuterar inte emot dem, men tycker att de gör fel i att ostört fortsätta vandringen. Dvärgen Zehrak är tystlåten som vanligt och traskar tungt på efter människorna.
De vandrar vidare längs landsvägen, som går brantare upp mot bergstrakterna. Strax innan floden börjar bli strid kommer de till Pråmlanda, en liten bosättning där förnödenheter och liknande som skall till Järnberg lastas om till hästdragna vagnar, och järn och timmer från Järnberg lastas om till pråmar. Det bor bara några få familjer i Pråmlanda men stället är ändå ganska livligt, med ett par pråmar vid den stora träkajen och värdshuset är välbesökt. Det hörs spel av mungiga och skrålande bargäster.
Det är eftermiddag och det är några timmars vandring kvar upp till Järnberg. Utanför värdshuset ligger en brunn som de fyller på sina vattenkapslar vid, medan Wulf begett sig in i värdshuset för att handla öl. Vattnet är friskare här och de känner närheten till bergen. Medan de fyller på vatten kommer två ryttare inridande från vägen. Det är Volmar Långe och Brynolf Kniven. Volmar rider ett varv runt brunnen, medan Brynolf kliver ner från sin häst och går lugnt fram till sällskapet vid brunnen med sin halvtomma vattenkapsel redo att fyllas på.
”Ser man på, är det inte markisens skattexpedition? Vad för er hitåt? Ska dvärgen ta er bergsvägen till Jarla, det var väl dit ni skulle?” Han ser inte särskilt förvånad ut att se dem.
”Nå, har ni blivit stumma?” säger han högre när ingen svarar.
Joar tar försiktigt till orda. ”Ja, jo”.
”Nå, dvärgarnas vägar är outgrundliga, haha! Men är det inte lite farofyllt, ni vet att markisen vill ha sin skatt i ett stycke. Volmar, ska du inte fylla på ditt vatten? Rutinmässiga besök i länets orter ingår i vårt kontrakt med hans nåd Silverhjärta. Det här är ytterkanter av markisens makter och vi ska övernatta här på värdshuset. Gör ni oss sällskap?”
”Vi tänkte vandra hela vägen till Järnby idag”, svarar Joar.
”Järnberg”, rättar Zehrak fort.
”Nåväl”, säger Brynolf medan han fyller sitt vatten. ”Må Aurias uggla flyga med er och lycka till i ert sökande. Måhända möts vi åter när ni återbördat markisens krigsbyte”.
Volmar och Brynolf stegar sedan raskt mot värdshuset. I dörren möter de Wulf, som kliver ut med två kaggar öl under armarna.
”Ska vi fortsätta då, det där gick ju problemfritt?” säger sergeanten glatt till sitt väntande sällskap och kastar en blick efter legoknektarna, som försvunnit in i baren. Joar känner sig inte lättad efter mötet med legoknektarna.
Järnberg
En ganska krokig väg, flankerad av den nu strida Bitterfloden, leder upp till Järnberg. Byn ser pittoresk ut där den ligger skyddad från väder och vind i en brant dalgång nedanför bergen. Granskogen växer tät, men här och var har områden avverkats och det skymtar en och annan stor slagghög, brunsvarta rester av kopparutvinning. Ovanför den lilla byn, som ser ut att ha knappt två-trehundra invånare, ligger en grå riddarborg och ger sitt skydd över dalen, där röda flaggor fladdrar i vinden.
Zehrak känner den välbekanta doften av bergsarbete när de traskar upp i dalen. Byns huvudgata är mest en upptrampad leråker, där några ostabila plankor lagts ut att gå på. De flesta sjunker dock ner i dyn här och var, och de fyra vandrarna är snart leriga upp till knäna.
Den behagliga värmen nere i lågländerna har bytts mot en blåsigare bergskyla. Det har börjat skymma och några lortiga bergs- och skogsarbetare är på hemgång eller är på väg till byns krog. En grupp kolarbetare håller på att lasta av en vagn träkol på huvudgatan, och en av dem är dvärg. ”Känner ni igen Ungmar?” frågar Zehrak Fingal, som nickar till svar.
”Vi kan ju fråga den där dvärgen efter Ungmar”, föreslår Wulf.
Zehrak går fram och hälsar den sotige dvärgen på deras eget språk. Zehrak ger ett respektabelt intryck med sitt långa, spetsigt grånande skägg och vänliga ljusgrå ögon. Han frågar efter Ungmar. ”Det bor ett dussintal dvärgar här”, säger den sotige dvärgen. ”Ni kan bege er till krogen och leta, de har kvasr och annan god öl”.
Zehrak tycker att den andre dvärgen borde känna till sina fränder i den lilla byn, men tackar så mycket för informationen. De traskar genom leran till krogen, som ligger i mitten av gatan med en skylt vajande i vinden föreställande ett städ och en hammare. Wulf, som redan har korkat upp sin ena ölkagge under eftermiddagens vandring, skyndar glatt på stegen när han känner doften av öl och varm mat.
Skänkrummet är stort och börjar fyllas på med gäster, så här efter arbetsdagens slut. Det sitter ett par dvärgar vid bardisken med varsin bägare skummande kvasr och diskuterar blästerugnar. Wulf är först att slå sig ner vid ett bord i mitten av rummet och ropar ”Mat och öl till mig och mina vänner!” De får en enkel måltid av soppa, bröd och ost. Joar har inte råd med mer än själva måltiden, men Wulf har förbarmande över den fattige skogsmannen och bjuder honom på krogvistelsen. Joar och Fingal dricker lite rödvin, medan Wulf och Zehrak törstigt häller i sig stora sejdlar öl.
”Det är dyrt på det här stället”, säger Wulf, ”kanske för att det är det enda”.
Krogen har två dubbelrum lediga, där sällskapet inkvarterar sig. Fingal inkvarterar åsnan och kärran i det närliggande stallet. Ingen av dvärgarna i baren är Ungmar, har Fingal sagt.
Zehrak bekantar sig med de två dvärgarna i baren. Ungmar arbetar för hus Apelmoarna i deras gruva, får han veta. Ungmar är inkvarterad hos en missla vid namn Tofsvipa, som har sitt hus i byns västra ände. Det är ett lätthittat torp med bikupor på tomten. Zehrak inbegrips sedan i dvärgarnas diskussion om blästerugnar, fast att hans egen expertis ligger på dvärgisk krigsföring.
Wulf blir snart berusad och klappar muntert Joar lite för hårt på ryggen. ”Inga legoknektar här, ser du! Bara timmermän, gruvarbetare och dvärgar! Lite kyligt kanske, men bäddarna verkade mjuka!”
”Ja, det är bra”, säger Joar men går snart och lägger sig. Skogsduvan Fulk sitter i sin träbur vid sängen. Wulf, som försöker dra ner på alkoholen, funderar några gånger på att lägga sig men blir sittande i baren tills krogen stänger för natten.
De två dvärgarna som Zehrak samtalar med blir i slutet av kvällen riktigt oense om vilken blästerugnstillverkare som faktiskt är bäst, frågar Zehrak om den avgörande rösten men när denne inte kan avgöra frågan blir de arga på honom också och lämnar krogen.
Mörkret faller tätt över den granskogsklädda dalen och eldarna i byn täcks över för natten.
På morgonen pallrar sig den gamle soldaten Wulf och Zehrak upp trots bakfylla, och de intar tillsammans med Joar och Fingal den enkla grötfrukost som ingår i rumspriset. De är ensamma i skänkrummet och Joar frågar hur de ska få tag på Ungmar. Zehrak berättar om vad han fått reda på, och Joar är ivrig att göra ett besök hos dvärgen de söker.
Wulf stannar inne på krogen för en återställare, men de övriga tre beger sig ut i byn. Det är lite folk kvar då de flesta begett sig ut för att arbeta. De hittar misslans torp, med bikupor på tomten och rök ur skorstenen. Torpet är ganska stort för att tillhöra en missla. De knackar på och en liten misslekvinna, några tumlängder kortare än Zehrak, öppnar.
”Go’ morgon, vad har ni för ärende?” säger misslekvinnan gladlynt. Hon har långt, välborstat blont hår med inflätade sidenband och vita slingor i luggen. Hon har pigga, gröna ögon, rosiga kinder och är klädd i en enkel, naturfärgad tunika.
Zehrak hälsar vänligt på misslan och förklarar att de söker en dvärgaherre. Tofsvipa berättar att Ungmar arbetar i gruvorna fram till skymningen, men att hon gärna bjuder in dem på något litet att äta. Hon skyndar före in i torpets kök, ett av fyra små rum. Det är två sovrum och ett litet allrum där en eld sprakar i härden. Röken leds upp i skorstenen, och över lågorna hänger några spett äppleskivor och grillas. Det doftar mat, tobak och hemtrevnad. I allrummet finns några små fåtöljer där Joar, Fingal och Zehrak får plats. I fåtöljen närmast elden ligger en tjock bok med dvärgarunor på omslaget. ”Samlade sagor av Ungmar Kvädare” står det, läser Zehrak.
Tofsvipa serverar gnolande sina gäster varsin stor mugg med misslebrygd, ett ljust öl som hon själv smaksatt med enbär. Ölkännaren Zehrak finner brygden mycket välsmakande, och Joar och Fingal smuttar nyfiket på den. Snart har Tofsvipa dukat fram en mängd fat med kumminkaka, hallonsylt, äppelkaka, köttpastej, ost, fläskpannkaka och tre sorters grönsakspaj. Hon ursäktar sig med rosande kinder att hon inte hunnit baka ännu och att det därför är lite ont om mat. Zehrak skrockar gott åt den söta misslan, och är likt Joar och Fingal mycket tacksam för mängden mat som de hungrigt tar för sig av.
Tofsvipa ska baka under dagen, men föreslår att de återkommer i skymningen om de vill träffa Ungmar. De tar några promenader kring byn och tittar till Wulf då och då. Zehrak vill besöka gruvorna, men de andra vill inte vandra upp i bergen och de blir kvar i byn. Fingal passar på att ta igen lite hygienbestyr som hamnat i skymundan den senaste månaden. Han tvagar sig efter bästa förmåga, kammar sitt blonda hår och renrakar sig.
Mötet med Ungmar
I skymningen besöker Joar, Fingal, Wulf och Zehrak misslans torp, där de bjuds en dignande måltid vällagade rätter. Vid Ungmars fåtölj vid elden placerar Tofsvipa några dvärgiska rätter som hon gör för Ungmars skull. Det är fläsksvålar från dvärgiska gruvbestar och små, rostade bin. Det vattnas i munnen på Zehrak vid åsynen och Tofsvipa ställer glatt en tallrik bin framför honom också. Dvärgen stoppar smackande de rostade insekterna i munnen, en delikatess för dvärgasläktet men desto otänkbarare för människorna i rummet. Zehrak räcker frågande fram fatet med grillade bin till sina resekamrater, men de skakar alla på huvudet.
Efter en stund hörs något tungt klampa in i torpet, och snart uppenbarar sig en trind dvärg i allrummet. Ungmar ser ut att vara yngre än Zehrak, och har ett stort brunt skägg med nyanser av rött. Han är klädd i grå yllekläder, en brun skinnväst och har ett kraftigt bälte om midjan.
”Vafalls, gäster?” säger han. ”Söker ni arbete i gruvorna är det inte mig ni ska vända er till. Åh, middag!” Ungmar slår sig ner i sin fåtölj vid elden. Från under fåtöljen drar han fram en kagge kvasr som han tappar upp i en stor sejdel och tar för sig av maten. Ungmar säger åt Tofsvipa att spela flöjt för dem, och snart spelar misslan en folklig melodi på en flöjt.
Ungmar berömmer Zehraks skägg och tycker sig vagt känna igen den unge Fingal.
När gästerna presenterar sig och fått reda ut med Ungmar att de varken söker arbete i Järnberg eller är vänner till Tofsvipa, utan att de kommit för att träffa Ungmar, räcker Zehrak över brevet från riddar Hadar.
När han läst Hadars brev både en och två gånger blir Ungmar sorgsen. Han sitter tyst en lång stund och ser ut att grubbla. Tofsvipa märker den sorgsna stämningen och slutar spela. Till slut reser sig Ungmar från sin fåtölj och förbannar högt på dvärgiska markis Silverhjärta. Han ber gästerna lämna honom ensam för kvällen, men att de ska återkomma följande kväll så att de får språkas mer.
Ungmars saga och Joars löfte
Följande kväll bjuder Ungmar gästerna på ett mycket välsmakande öl framför den öppna spisen. Tofsvipa bjuder på honungskaka men håller sig sedan i bakgrunden. ”Jag är tacksam att Tofsvipa låter mig bo här”, säger Ungmar. ”Öl i ensamhet smakar alltid dåligt. Hon skämmer verkligen bort en. Hadar hade gillat henne. Handla gärna en burk honung och några bivaxljus av henne, det gör henne glad och hon får lite ersättning för sin stora gästfrihet”.
Ungmar vet hur hans vän Hadar känt Fingal, eller Gérard som smugglaren heter egentligen, men frågar hur de andra tre kommit i kontakt med riddaren. De berättar om sin tid på Solds utö och Ungmar undrar först misstänksamt om de är brottslingar. Wulf berättar hur de blivit lurade av markis Silverhjärta.
”Hadars bror har alltid varit en usling till adelsman”, säger Ungmar. ”Vi sagokvädare har ett ordspråk, som mäster Zehrak måste ha hört: Han som är viss om att veta hur något ska sluta när han just påbörjat det, är antingen gränslöst vis eller gränslöst dum. Oavsett vilket är han olycklig, för han har stuckit en dolk i sin förundrans hjärta”.
Ungmar berättar att han bland dvärgarna är kvädare, och att han spenderat större delen av sitt liv med att vandra runt i människornas riken och samlat på sig sagor. Om gästerna kan hålla sig till tåls vill han berätta en dvärgisk saga för dem. Han ber dem på förhand om ursäkt för att översättningen till ashariska inte gör den ursprungliga prosan rättvisan.
”Denna berättelse utspelar sig några år före det andra tirakkriget. I bergen strax söder om Khazim-Renk-Ghor vandrade den unge Ullran, son till mäster yxsmed Baran klan Ghor. Där mötte han en grupp orkher, eller tiraker som vi också kallar dem, ledda av den falske Gerkhokk. Orkherna tillfångatog Ullran och förde honom till deras fästning där de spärrade in honom i bur.
När Baran fick vetskap om detta tog han sin Krell-Zar på axeln och begav sig till Gerkhokks fästning för att kräva sin son åter. Som lösen för Ullran krävde orkhen att Baran skulle smida denne ett svärd som var så skarpt att det kunde klyva sten. I annat fall hotade han att döda Ullran. Baran hade inget val och begav sig hem till smedjan där han arbetade på svärdet i ett år. Sedan återvände han till Gerkhokk som testade svärdet på ett stort stenblock. Svärdet klöv stenen mitt itu.
Den falske orkhen nöjde sig dock inte med detta, utan krävde att Baran skulle smida en rustning åt honom, en rustning så stark att inget stål bet på den. Baran hade inget val och begav sig hem till smedjan där han arbetade i två år på rustningen. Sedan återvände han till Gerkhokk som testade rustningen genom att låta sina män slå på den med sina svärd. Rustningen fick inte skråma.
Den falske orkhen nöjde sig dock inte med detta heller, utan krävde att Baran skulle ge honom ett föremål med vars hjälp han kunde utröna om man ljög eller talade sanning. Baran hade inget val och begav sig hem till smedjan där han arbetade i tre år på en gyllene ring. Sedan återvände han till Gerkhokk som satte ringen på fingret. Han vände sig till sin moder och bad denne utge sig för att vara hans fader. Hon gjorde detta men inget hände. Då vände sig Gerkhokk mot Baran och skrek till honom att ringen inte fungerade. I samma ögonblick knep ringen till och krympte om Gerkhokks finger.
”Där ser du att den fungerar”, sade Baran. Då vredgades orkhen, och han angrep Baran med sitt svärd. Baran stod lugnt kvar, och svärdet passerade rakt igenom honom. ”Svärdet kan klyva den hårdaste sten, men det kommer aldrig att skada något levande” sade han och närmade sig orkhen beväpnad enbart med en liten bronskniv.
”Min rustning skyddar mig” jämrade sig Gerkhokk, men dvärgen skar genom rustningen som vore den av papper.
”Inget stål kan skada rustningen, men den är värdelös mot alla andra metaller” sade Baran. Orkhen darrade döende av rädsla, och Baran gick fram till buren och lösgjorde sin son. Sedan tog Ullran med sig och återvände till smedjan i Khazim-Renk-Ghor”.
Efter sagans slut plockar Ungmar fram en slät guldring ur västen som han efter en stunds synande av gästerna överräcker till Joar. ”Trä den på ditt finger”. Joar gör detta. ”Svär att ni inte går markis Silverhjärtas ärenden och att ni tänker respektera Hadars sista önskan om hur skatten ska fördelas”.
Joar är tyst en stund. Han funderar först på att ljuga. Han hade haft planer på att roffa åt sig skatten helt för egen del och på något sätt undanröja de andra inblandade. Under den svåra tiden på Solds ö hade tanken varit att få skatten själv. Men nu, efter ett par veckors sällskap i frihet med de andra i gruppen, har han ändrat sig i sin inställning. Enligt Hadars sista önskan ska en tredjedel av skatten gå till nunneklostret som vårdar hans älskade dam, en tredjedel ska gå till Ungmar och den resterande tredjedelen gå till dem att dela på. Joar ljuger inte och svär eden enligt Ungmars önskan.
Ungmars bistra uppsyn förbyts därefter i ett muntert skratt, och han tar förnöjt tillbaka ringen och dricker av sitt öl. Wulf lutar sig imponerad fram och frågar om det var den magiska ringen från sagan, men får bara ett hjärtligt skratt till svar från Ungmar.
Ungmar berättar nu att han och Hadar haft en överenskommelse väpnare och riddare emellan, som Hadar inte skrivit om i brevet. Om Hadar skulle sända någon till Ungmar i sitt ställe, skulle riddaren ha gett bort sin adelsring till denne som bevis. ”Har ni ringen?” undrar Ungmar. Joar letar fram Hadars ring och lämnar den ifrån sig. Han hade inte vetat att Hadar medvetet låtit honom behålla ringen.
Krigsbytet
Ungmar berättar nu var han har gömt kistan med krigsbytet, vilket är på en förundransvärd plats. Efter att ha kommit överens med Hadar om att återförenas här i Järnberg begav sig Ungmar hit med kistan. Han ville gömma den, men inte i närheten av byn. Med mycket stor möda släpade han den tunga kistan över bergen, och ner i en liten dal på andra sidan landgränsen till Västmark.
”Jag trodde skatten var större än en kista”, säger Zehrak.
”Det är bara vad vi föreställt oss”, påminner Joar.
”Skatten är värd mycket mer än vad ni kan föreställa er”, lovar Ungmar innan han fortsätter sin berättelse. Den lilla dalen verkade som ett bra gömställe, när han i skymningens bergsdimmor omringades av en stor grupp vättar. Ungmar spottar på golvet vid nämnandet av vättarna. Vättarna var mycket nyfikna på kistan, men Ungmar visade dem att den innehöll mycket lite silverföremål vilket gjorde dem stort besvikna. Det mest värdefulla en vätte kan tänka sig är silver. De lägger det mesta av sin tid på att försöka gräva fram det under jorden. I stundens dramatik föreslog Ungmar att vättarna skulle gömma kistan åt honom, mot betalning i silver. Detta gick de gladeligen med på. Ungmar fick gå utan strid, och kom tillbaka med en silvertacka från byn. Han har lovat vättarna ytterligare en silvertacka när han kommer och hämtar kistan. Han tycker visserligen mycket illa om att ta hjälp av vättar, men det var ändå en ganska god lösning. Sedan dess har han arbetat i Järnbergs gruvor, i väntan på Hadar.
Efter att ha berättat om detta säger Ungmar att det finns andra, förutom dem själva och markisen, som vill ha tag på krigsbytet. För fyra månader sedan fick Ungmar besök av en cirefalisk köpman vid namn Rzalaroz Cocetzi, som var intresserad av att köpa ett föremål som denne trodde kunde finnas i Ungmars ägo. Rzalaroz sade att föremålet försvunnit i samband med en rövarattack på Tre Liljors borg. Han berättade att föremålet var av tirakiskt ursprung och beskrev det som en stjärnformad banérprydnad med en innefattad röd rubin. Föremålet låg i en träask.
Faktum var att Ungmar visste att just ett sådant föremål fanns i krigsbytet. Han nekade till all inblandning i krigsbytets försvinnande, men sade att föremålet var honom bekant. Cirefaliern blev då väldigt upphetsad och ville att Ungmar skulle sälja honom det.
Ungmar sade att han för tillfället inte kunde göra köpmannen till viljes, men att han skulle återkomma vid ett senare tillfälle. Rzalaroz blev orolig och sade att det skulle vara väldigt olyckligt om föremålet hamnade i fel händer. Han var villig att betala en ansenlig summa för det, långt mer än vad Ungmar värderat det till, och stod på sig tills Ungmar lovade att sälja honom det så snart dvärgen hade det i sin ägo. Cirefaliern skulle invänta besked från Ungmar på hus Cocetzis handelsfilial i Talon.
Eftersom en dvärg alltid håller sitt ord, vill Ungmar att de övriga delägarna i skatten, nunnorna borträknade, hjälper honom med denna uppgift när de hämtat krigsbytet. ”Det blir bara mer pengar åt oss”, säger Ungmar, ”och måhända kan vi sälja mer av skatten till Cocetzi. Mäster Zehrak förstår nog också nöjet i att lätta på en cirefaliers guldbörs, haha!”
Resan över bergen till vättarnas dal är inte helt ofarlig, och Ungmar vill därför att de andra fyra följer med. Han föreslår att de ska samlas vid Tofsvipas torp i gryningen. Det är en ansträngande färd, så det är viktigt att de är utvilade. Fingal undrar om de får lämna den packning de inte behöver i misslans hus, vilket de får. Hon lovar även att ta hand om hans åsna och att kärran får stå vid torpet.
När de lämnar torpet för aftonen kastar Zehrak en bedömande blick upp mot bergen i kvällsmörkret, och frågar Ungmar vad de kan vänta sig här i de sydliga trakterna. Ungmar skrockar dvärgiskt och berättar de har två tunga dagsmarscher framför sig, med klättring uppför och nedför bergsbranter, risk för stenskred, plötsliga skyfall och störtfloder, grizzlybjörnar, vargar, mörkerhundar och grottroll. Om de tre människorna har bergsvana som Ungmar och Zehrak bör de inte få några större problem, men är de oförsiktiga kan vad som helst hända.
Spelledare som vill spelleda äventyret kan måhända få en del inspiration och har fria händer att återanvända vad de kan tyckas vilja. Men ha i åtanke att mycket av mitt SL:ande, ibland rena citeringar, i sin tur härstammar från filmer, litteratur och musik.
I den här tråden tänkte jag publicera den mycket långa och omfattande loggboken från vår genomspelning av "De fördömdas sista hopp". Möjligen underhåller det någon, om någon har tiden och lusten att läsa igenom den långa, långa berättelsen.
Som den pedantiskt arkiverande SL jag är har jag fört närmast skönlitterärt omfattande loggbok över vårt spel. Vi spelar rollspel hyfsat sällan så jag tycker det är värt ansträngningen att verkligen spara upplevelserna. Vi gör ofta ljudinspelning av spelsessionerna så att vi kan skriva ner dem pedantiskt exakt.
Om erfarna Eon-spelare tycker att viss fakta möjligen skiljer sig från det officiella Mundana och Eon får ni se mellan fingrarna på det.
Här är kapitel två. Vi har blivit en spelare mindre.
Nåväl. "Come with us now on a journey through time and space..."
DE FÖRDÖMDAS SISTA HOPP
KAPITEL TVÅ - KRIGSBYTET
I rollerna
Zehrak – Viktor Mellgren
Joar – Sebastian Pousar
Fingal – Johan Strand
Spelledare – Daniel Olin
Rollpersonerna presenteras i tråden för Kapitel ett.
***
Spelsession VII
9 februari 2010
Resan till Järnberg
En stilla morgon gryr över Skogsby och Joar Bräss torp, där den fattige skogstorparens gäster vaknar en efter en. Joar frågar den nyanlände smugglaren Fingal Wachtian om denne är redo att resa, och föreslår att de ska ge sig av inom några timmar. Den gamle sergeanten Wulf Ambjörnsson frågar Joar om denne kan vägen till Järnberg. Joar plockar fram sina kartor och säger att om de vandrar fyra mil om dagen kan de nå Järnberg på två dagar. Första dagen får de går rakt söderut, med sikte på landsvägen från Talon. Landsvägen följer Bitterfloden nästan ända fram till Järnberg. De kommer behöva övernatta en natt ute i naturen, men det är behaglig temperatur i luften och landskapen är tämligen lättvandrat.
Fingal frågar Joar om han känner till en mossövervuxen skogsruin i den södra delen av skogen. Joar vet var den ligger, och säger att de kan passera den på vägen. Fingal förklarar att han har nergrävd utrustning där, eller snarare allt han äger.
Vandringen söderut tar vid. De går ledigt klädda, med sin packning och sina rustningar lastade på Fingals tvåhjuliga kärra. När dvärgen Zehrak klan Ghor hus Bhor lyfter upp sin tunga dvärgrustning på vagnen påminner Fingal skämtsamt något om hyggelmonster. Zehrak frågar då Joar om skogens vildliv. Det finns inga faror, menar Joar, men han varnar halvt på skämt om skogens konungar, skogstrollen, men själv har han aldrig sett något. Wulf berättar om hur han varit med om att fälla några stycken.
De har tagit med sig Joars sista tunnbröd och ost som färdkost. Skogsmarkerna erbjuder därtill gott om lättillgänglig föda, som bär, äpplen och päron. På många träd växer den bruna mossan ”vätteskägg” som är fullt ätbar och som Joar använder som bas i soppor och stuvningar. Han samlar på sig vätteskägg, och låter sin skogsduva Fulk flyga fritt för att återkomma till honom med små näbbmöss och annat småknytt. Joar mår väldigt bra i skogsmarken och visslar nöjt för sig själv. Den djupa skogen är en grön massa som vibrerar av liv. Under lövträdens tak trivs tistelsnår och vallgröna, och små harar och ekorrar skuttar genom vegetationen. Joar känner sig trygg och glad, och ger sig ut på en liten jakt som ger tillräckligt med hare för att alla ska bli riktigt mätta. Efter deras vistelse på den karga fånganstalten Solds utö har de alla god aptit. Den vagndragande åsnan försörjer sig på vad skogen har att erbjuda.
Vid skymningen anar de landsvägen på avstånd, men trötta efter dagens vandring bestämmer de sig för att slå läger vid en kullsluttning. Wulf föreslår att de ska slå läger högst uppe på kullen, av militärt strategiska skäl. Joar tycker de ska slå läger nedanför kullen, i lä för vinden. Zehrak frågar skämtsamt om Wulf väntar sig en anfallande armé. Motsätter sig unge Joar och mäster Zehrak en gammal sergeants kunskaper, undrar Wulf, och vänder sig till Fingal får att avgöra bryderiet. Den adlige smugglaren säger diplomatiskt att lägerfrågan är upp till dem.
Joar vill inte säga emot sergeanten och de slår läger uppe på kullen. Wulf lägger upp ett vakthållningsschema, vilket Zehrak inte vill vara med i utan tänker sova natten ut. Wulf tar första vakten, Joar tar vid efter honom och hans nåd Fingal tar morgontimmarna. Sergeanten har varit hemkallad i flera år men det militäriska sitter i ryggraden på honom.
Morgonen gryr med fortsatt soligt väder. Fingal ser över sina sår han ådragit sig under flykten från fångön. De verkar läka bra och smärtar inte länger särskilt mycket. Wulf vill väldigt gärna höra om hur flykten gick till. För Fingal är minnena av flykten dimmiga och bortträngda, och han är ingen berättare och lyckas inte alls återge den episka, dramatiska flykten för sina resekamrater.
Innan de beger sig till landsvägen letar Joar upp gläntan med den övervuxna ruinen som Fingal frågat efter, där det även står en stor, gammal ek. Fingal och Zehrak har följt Joar in i skogen, medan Wulf väntat på stigen med kärran. I gläntan mäter Fingal upp fyra steg från ruinens södra vägg och sju steg från eken. Där ligger hans utrustning nergrävd i en kista. Det är fin, bördig soldisk jord, säger Joar, och det blir inga problem för dem att gräva upp Fingals kista.
Fingal öppnar kistan och letar fram ombyte till sin smutsiga bondeutstyrsel. Joar och Zehrak tittar nyfiket ner i kistan. Där ligger kläder, vinflaskor, myntbörsar och en korsförseglad kruka. I botten ligger en fin ringbrynja, en liten utländsk rundsköld och ett långt, vackert svärd. Joar tycker krukan ser märklig ut, frågar om den och Fingal berättar att det är jargisk olivolja.
När de återvänder till stigen är det inte trashanken Fingal som kliver ut ur buskaget, utan en ganska välklädd ung herre. Han har beslutat sig för att hålla en ganska nertonad soldisk klädstil i matta gröna tyger under den fortsatta resan, men han har fäst två skärp runt midjan, ett smalare med en läderbörs pengar och ett bredare vapenbälte med hans svärd och en lång dolk. Han har slipat bort familjens adelsvapen från den stora svärdsknappen och det utsirade fästet. På sina ömma fötter har nu trätt låga läderskor.
Det tar dem bara någon timme att nå fram till landsvägen mot Järnberg, som slingrar sig genom landskapet belagd med hårdpackat grus och torr jord. Längre österut hemifrån har Joar aldrig varit, och bergen vid horisonten känns mycket främmande. Zehrak drar en tydlig lättnadens suck vid åsynen av bergen, även om dessa sydliga utlöpare inte är lika imponerande som hans hemtrakter i norr. De traskar på längs landsvägen, där åsnan kan dra vagnen snabbare.
Landsvägen följer Bitterfloden större delen av vägen. Landskapet är till att börja med ganska öppet och lätt kuperat, och floden flyter långsamt fram. Sluttningarna ovanför floden domineras av stora vinodlingar, och de möter en och annan hästdragen kärra lastad med vintunnor och på floden glider pråmar fram.
Medan de vandrar ser sig Fingal fundersamt om efter axeln då och då. Wulf frågar hans nåd om något är fel. Fingal misstänker att de är förföljda. Det rör sig om två beridna personer, och de verkar välrustade och verkar hålla ett övervägt avstånd till dem. Fingal skulle gissa på att de två herrarna av utseendet att döma är legoknektar, dessutom är han ganska övertygad om att ha sett dem i trakterna kring Skogsby när han sökte efter Joars torp.
Zehrak säger att det kan vara markisens legoknektar, som satts att förfölja dem. Wulf säger att det vore bekymmersamt om de blivit upptäcka här, när markisen tror att de är på väg mot Jarla. Zehrak föreslår att Fingal ska bilda eftertrupp, eftersom smugglaren inte är känd av markisen. Fingal säger att han inte känner sig särskilt stark och vill hålla sig vid vagnen, så Joar erbjuder sig att dröja sig kvar och gömd ligga och spana. Joar är nämligen den som är mest orolig över vad som kommer hända om det upptäckts att de ljugit för markisen.
Joar gömmer sig i ett buskage bortanför vägen, medan resten av sällskapet traskar vidare mot Järnberg. Efter en stund kommer två ryttare i maklig takt, och Joar känner genast igen Volmar Långe och Brynolf Kniven, markisens legoknektar. De är klädda i läderrustning, Volmar har uppfälld ringbrynjehuva och de är båda välbeväpnade.
Joar spejar fundersamt på dem. Landsvägen leder härifrån inte till mycket annan än deras mål Järnberg och Pråmlanda, en annan liten ort i bergstrakten. Han vet att Jarla ligger mycket långt härifrån. De befinner sig fortfarande på Silverhjärtas län, men Joar tvivlar på att markisens legoknektar är ute på en rutinresa i länet. Han smyger bort från vägen och skyndar efter sitt färdsällskap.
Fingal, Wulf och Zehrak vandrar vidare på landsvägen bredvid vagnen. Sluttningarna blir brantare och bergen tornar upp sig framför dem. Vinodlingarna blir alltmer utspridda och granskog börjar breda ut sig. De ser en grönklädd figur komma springande efter dem, och hans fågel svävar över honom. De stannar upp och Fingal stoppar åsnan och kärran.
Joar kommer andfådd fram och säger att Fingal haft rätt. Det var jag som sa det, påpekar dvärgen och Joar ursäktar sig. Vad ska de göra, undrar han och de tar en rast nere vid floden medan de fyller på sitt vatten. Wulf hoppas att legoknektarna inte ska åt samma håll som de, gör skyddande uggletecknet över bröstet och säger att de inte kan göra annat än att traska vidare.
Joar, Wulf och Zehrak berättar för Fingal om deras middag med markisen och dennes hejdukar. Fingal känner till ätten Törnsvärd, en lågadlig familj från landets östra delar. Han är inte förvånad att en riddare av den ätten skulle tjäna en usling som Silverhjärta.
Det växer en ört som heter bitterört längs vattnet, vilket floden dess karaktäristiska smak. Joar tänker mörka tankar om infångande och Solds utö, när han dricker det bittra vattnet. Han känner sig väldigt rädd och jagad.
Joar och Zehrak börjar diskutera att bege sig bort från landsvägen och övernatta några nätter i naturen för att vänta ut legoknektarna. För första gången känner Joar tillit till dvärgen. Wulf vill inte spendera mer tid i vildmarken än vad de behöver och trängtar efter god öl. Fingal tror inte att de kan undkomma legoknektarna och längtar likt Wulf till ett värdshus. Stöter de på legoknektarna behöver de bara en bra ursäkt att färdas i dessa trakter.
Joar menar att värdshuset i Järnberg är det första stället legoknektarna kommer att söka på, men sergeanten och adelsmannen har högst status bland människorna i gruppen och deras vilja går igenom. Joar diskuterar inte emot dem, men tycker att de gör fel i att ostört fortsätta vandringen. Dvärgen Zehrak är tystlåten som vanligt och traskar tungt på efter människorna.
De vandrar vidare längs landsvägen, som går brantare upp mot bergstrakterna. Strax innan floden börjar bli strid kommer de till Pråmlanda, en liten bosättning där förnödenheter och liknande som skall till Järnberg lastas om till hästdragna vagnar, och järn och timmer från Järnberg lastas om till pråmar. Det bor bara några få familjer i Pråmlanda men stället är ändå ganska livligt, med ett par pråmar vid den stora träkajen och värdshuset är välbesökt. Det hörs spel av mungiga och skrålande bargäster.
Det är eftermiddag och det är några timmars vandring kvar upp till Järnberg. Utanför värdshuset ligger en brunn som de fyller på sina vattenkapslar vid, medan Wulf begett sig in i värdshuset för att handla öl. Vattnet är friskare här och de känner närheten till bergen. Medan de fyller på vatten kommer två ryttare inridande från vägen. Det är Volmar Långe och Brynolf Kniven. Volmar rider ett varv runt brunnen, medan Brynolf kliver ner från sin häst och går lugnt fram till sällskapet vid brunnen med sin halvtomma vattenkapsel redo att fyllas på.
”Ser man på, är det inte markisens skattexpedition? Vad för er hitåt? Ska dvärgen ta er bergsvägen till Jarla, det var väl dit ni skulle?” Han ser inte särskilt förvånad ut att se dem.
”Nå, har ni blivit stumma?” säger han högre när ingen svarar.
Joar tar försiktigt till orda. ”Ja, jo”.
”Nå, dvärgarnas vägar är outgrundliga, haha! Men är det inte lite farofyllt, ni vet att markisen vill ha sin skatt i ett stycke. Volmar, ska du inte fylla på ditt vatten? Rutinmässiga besök i länets orter ingår i vårt kontrakt med hans nåd Silverhjärta. Det här är ytterkanter av markisens makter och vi ska övernatta här på värdshuset. Gör ni oss sällskap?”
”Vi tänkte vandra hela vägen till Järnby idag”, svarar Joar.
”Järnberg”, rättar Zehrak fort.
”Nåväl”, säger Brynolf medan han fyller sitt vatten. ”Må Aurias uggla flyga med er och lycka till i ert sökande. Måhända möts vi åter när ni återbördat markisens krigsbyte”.
Volmar och Brynolf stegar sedan raskt mot värdshuset. I dörren möter de Wulf, som kliver ut med två kaggar öl under armarna.
”Ska vi fortsätta då, det där gick ju problemfritt?” säger sergeanten glatt till sitt väntande sällskap och kastar en blick efter legoknektarna, som försvunnit in i baren. Joar känner sig inte lättad efter mötet med legoknektarna.
Järnberg
En ganska krokig väg, flankerad av den nu strida Bitterfloden, leder upp till Järnberg. Byn ser pittoresk ut där den ligger skyddad från väder och vind i en brant dalgång nedanför bergen. Granskogen växer tät, men här och var har områden avverkats och det skymtar en och annan stor slagghög, brunsvarta rester av kopparutvinning. Ovanför den lilla byn, som ser ut att ha knappt två-trehundra invånare, ligger en grå riddarborg och ger sitt skydd över dalen, där röda flaggor fladdrar i vinden.
Zehrak känner den välbekanta doften av bergsarbete när de traskar upp i dalen. Byns huvudgata är mest en upptrampad leråker, där några ostabila plankor lagts ut att gå på. De flesta sjunker dock ner i dyn här och var, och de fyra vandrarna är snart leriga upp till knäna.
Den behagliga värmen nere i lågländerna har bytts mot en blåsigare bergskyla. Det har börjat skymma och några lortiga bergs- och skogsarbetare är på hemgång eller är på väg till byns krog. En grupp kolarbetare håller på att lasta av en vagn träkol på huvudgatan, och en av dem är dvärg. ”Känner ni igen Ungmar?” frågar Zehrak Fingal, som nickar till svar.
”Vi kan ju fråga den där dvärgen efter Ungmar”, föreslår Wulf.
Zehrak går fram och hälsar den sotige dvärgen på deras eget språk. Zehrak ger ett respektabelt intryck med sitt långa, spetsigt grånande skägg och vänliga ljusgrå ögon. Han frågar efter Ungmar. ”Det bor ett dussintal dvärgar här”, säger den sotige dvärgen. ”Ni kan bege er till krogen och leta, de har kvasr och annan god öl”.
Zehrak tycker att den andre dvärgen borde känna till sina fränder i den lilla byn, men tackar så mycket för informationen. De traskar genom leran till krogen, som ligger i mitten av gatan med en skylt vajande i vinden föreställande ett städ och en hammare. Wulf, som redan har korkat upp sin ena ölkagge under eftermiddagens vandring, skyndar glatt på stegen när han känner doften av öl och varm mat.
Skänkrummet är stort och börjar fyllas på med gäster, så här efter arbetsdagens slut. Det sitter ett par dvärgar vid bardisken med varsin bägare skummande kvasr och diskuterar blästerugnar. Wulf är först att slå sig ner vid ett bord i mitten av rummet och ropar ”Mat och öl till mig och mina vänner!” De får en enkel måltid av soppa, bröd och ost. Joar har inte råd med mer än själva måltiden, men Wulf har förbarmande över den fattige skogsmannen och bjuder honom på krogvistelsen. Joar och Fingal dricker lite rödvin, medan Wulf och Zehrak törstigt häller i sig stora sejdlar öl.
”Det är dyrt på det här stället”, säger Wulf, ”kanske för att det är det enda”.
Krogen har två dubbelrum lediga, där sällskapet inkvarterar sig. Fingal inkvarterar åsnan och kärran i det närliggande stallet. Ingen av dvärgarna i baren är Ungmar, har Fingal sagt.
Zehrak bekantar sig med de två dvärgarna i baren. Ungmar arbetar för hus Apelmoarna i deras gruva, får han veta. Ungmar är inkvarterad hos en missla vid namn Tofsvipa, som har sitt hus i byns västra ände. Det är ett lätthittat torp med bikupor på tomten. Zehrak inbegrips sedan i dvärgarnas diskussion om blästerugnar, fast att hans egen expertis ligger på dvärgisk krigsföring.
Wulf blir snart berusad och klappar muntert Joar lite för hårt på ryggen. ”Inga legoknektar här, ser du! Bara timmermän, gruvarbetare och dvärgar! Lite kyligt kanske, men bäddarna verkade mjuka!”
”Ja, det är bra”, säger Joar men går snart och lägger sig. Skogsduvan Fulk sitter i sin träbur vid sängen. Wulf, som försöker dra ner på alkoholen, funderar några gånger på att lägga sig men blir sittande i baren tills krogen stänger för natten.
De två dvärgarna som Zehrak samtalar med blir i slutet av kvällen riktigt oense om vilken blästerugnstillverkare som faktiskt är bäst, frågar Zehrak om den avgörande rösten men när denne inte kan avgöra frågan blir de arga på honom också och lämnar krogen.
Mörkret faller tätt över den granskogsklädda dalen och eldarna i byn täcks över för natten.
På morgonen pallrar sig den gamle soldaten Wulf och Zehrak upp trots bakfylla, och de intar tillsammans med Joar och Fingal den enkla grötfrukost som ingår i rumspriset. De är ensamma i skänkrummet och Joar frågar hur de ska få tag på Ungmar. Zehrak berättar om vad han fått reda på, och Joar är ivrig att göra ett besök hos dvärgen de söker.
Wulf stannar inne på krogen för en återställare, men de övriga tre beger sig ut i byn. Det är lite folk kvar då de flesta begett sig ut för att arbeta. De hittar misslans torp, med bikupor på tomten och rök ur skorstenen. Torpet är ganska stort för att tillhöra en missla. De knackar på och en liten misslekvinna, några tumlängder kortare än Zehrak, öppnar.
”Go’ morgon, vad har ni för ärende?” säger misslekvinnan gladlynt. Hon har långt, välborstat blont hår med inflätade sidenband och vita slingor i luggen. Hon har pigga, gröna ögon, rosiga kinder och är klädd i en enkel, naturfärgad tunika.
Zehrak hälsar vänligt på misslan och förklarar att de söker en dvärgaherre. Tofsvipa berättar att Ungmar arbetar i gruvorna fram till skymningen, men att hon gärna bjuder in dem på något litet att äta. Hon skyndar före in i torpets kök, ett av fyra små rum. Det är två sovrum och ett litet allrum där en eld sprakar i härden. Röken leds upp i skorstenen, och över lågorna hänger några spett äppleskivor och grillas. Det doftar mat, tobak och hemtrevnad. I allrummet finns några små fåtöljer där Joar, Fingal och Zehrak får plats. I fåtöljen närmast elden ligger en tjock bok med dvärgarunor på omslaget. ”Samlade sagor av Ungmar Kvädare” står det, läser Zehrak.
Tofsvipa serverar gnolande sina gäster varsin stor mugg med misslebrygd, ett ljust öl som hon själv smaksatt med enbär. Ölkännaren Zehrak finner brygden mycket välsmakande, och Joar och Fingal smuttar nyfiket på den. Snart har Tofsvipa dukat fram en mängd fat med kumminkaka, hallonsylt, äppelkaka, köttpastej, ost, fläskpannkaka och tre sorters grönsakspaj. Hon ursäktar sig med rosande kinder att hon inte hunnit baka ännu och att det därför är lite ont om mat. Zehrak skrockar gott åt den söta misslan, och är likt Joar och Fingal mycket tacksam för mängden mat som de hungrigt tar för sig av.
Tofsvipa ska baka under dagen, men föreslår att de återkommer i skymningen om de vill träffa Ungmar. De tar några promenader kring byn och tittar till Wulf då och då. Zehrak vill besöka gruvorna, men de andra vill inte vandra upp i bergen och de blir kvar i byn. Fingal passar på att ta igen lite hygienbestyr som hamnat i skymundan den senaste månaden. Han tvagar sig efter bästa förmåga, kammar sitt blonda hår och renrakar sig.
Mötet med Ungmar
I skymningen besöker Joar, Fingal, Wulf och Zehrak misslans torp, där de bjuds en dignande måltid vällagade rätter. Vid Ungmars fåtölj vid elden placerar Tofsvipa några dvärgiska rätter som hon gör för Ungmars skull. Det är fläsksvålar från dvärgiska gruvbestar och små, rostade bin. Det vattnas i munnen på Zehrak vid åsynen och Tofsvipa ställer glatt en tallrik bin framför honom också. Dvärgen stoppar smackande de rostade insekterna i munnen, en delikatess för dvärgasläktet men desto otänkbarare för människorna i rummet. Zehrak räcker frågande fram fatet med grillade bin till sina resekamrater, men de skakar alla på huvudet.
Efter en stund hörs något tungt klampa in i torpet, och snart uppenbarar sig en trind dvärg i allrummet. Ungmar ser ut att vara yngre än Zehrak, och har ett stort brunt skägg med nyanser av rött. Han är klädd i grå yllekläder, en brun skinnväst och har ett kraftigt bälte om midjan.
”Vafalls, gäster?” säger han. ”Söker ni arbete i gruvorna är det inte mig ni ska vända er till. Åh, middag!” Ungmar slår sig ner i sin fåtölj vid elden. Från under fåtöljen drar han fram en kagge kvasr som han tappar upp i en stor sejdel och tar för sig av maten. Ungmar säger åt Tofsvipa att spela flöjt för dem, och snart spelar misslan en folklig melodi på en flöjt.
Ungmar berömmer Zehraks skägg och tycker sig vagt känna igen den unge Fingal.
När gästerna presenterar sig och fått reda ut med Ungmar att de varken söker arbete i Järnberg eller är vänner till Tofsvipa, utan att de kommit för att träffa Ungmar, räcker Zehrak över brevet från riddar Hadar.
När han läst Hadars brev både en och två gånger blir Ungmar sorgsen. Han sitter tyst en lång stund och ser ut att grubbla. Tofsvipa märker den sorgsna stämningen och slutar spela. Till slut reser sig Ungmar från sin fåtölj och förbannar högt på dvärgiska markis Silverhjärta. Han ber gästerna lämna honom ensam för kvällen, men att de ska återkomma följande kväll så att de får språkas mer.
Ungmars saga och Joars löfte
Följande kväll bjuder Ungmar gästerna på ett mycket välsmakande öl framför den öppna spisen. Tofsvipa bjuder på honungskaka men håller sig sedan i bakgrunden. ”Jag är tacksam att Tofsvipa låter mig bo här”, säger Ungmar. ”Öl i ensamhet smakar alltid dåligt. Hon skämmer verkligen bort en. Hadar hade gillat henne. Handla gärna en burk honung och några bivaxljus av henne, det gör henne glad och hon får lite ersättning för sin stora gästfrihet”.
Ungmar vet hur hans vän Hadar känt Fingal, eller Gérard som smugglaren heter egentligen, men frågar hur de andra tre kommit i kontakt med riddaren. De berättar om sin tid på Solds utö och Ungmar undrar först misstänksamt om de är brottslingar. Wulf berättar hur de blivit lurade av markis Silverhjärta.
”Hadars bror har alltid varit en usling till adelsman”, säger Ungmar. ”Vi sagokvädare har ett ordspråk, som mäster Zehrak måste ha hört: Han som är viss om att veta hur något ska sluta när han just påbörjat det, är antingen gränslöst vis eller gränslöst dum. Oavsett vilket är han olycklig, för han har stuckit en dolk i sin förundrans hjärta”.
Ungmar berättar att han bland dvärgarna är kvädare, och att han spenderat större delen av sitt liv med att vandra runt i människornas riken och samlat på sig sagor. Om gästerna kan hålla sig till tåls vill han berätta en dvärgisk saga för dem. Han ber dem på förhand om ursäkt för att översättningen till ashariska inte gör den ursprungliga prosan rättvisan.
”Denna berättelse utspelar sig några år före det andra tirakkriget. I bergen strax söder om Khazim-Renk-Ghor vandrade den unge Ullran, son till mäster yxsmed Baran klan Ghor. Där mötte han en grupp orkher, eller tiraker som vi också kallar dem, ledda av den falske Gerkhokk. Orkherna tillfångatog Ullran och förde honom till deras fästning där de spärrade in honom i bur.
När Baran fick vetskap om detta tog han sin Krell-Zar på axeln och begav sig till Gerkhokks fästning för att kräva sin son åter. Som lösen för Ullran krävde orkhen att Baran skulle smida denne ett svärd som var så skarpt att det kunde klyva sten. I annat fall hotade han att döda Ullran. Baran hade inget val och begav sig hem till smedjan där han arbetade på svärdet i ett år. Sedan återvände han till Gerkhokk som testade svärdet på ett stort stenblock. Svärdet klöv stenen mitt itu.
Den falske orkhen nöjde sig dock inte med detta, utan krävde att Baran skulle smida en rustning åt honom, en rustning så stark att inget stål bet på den. Baran hade inget val och begav sig hem till smedjan där han arbetade i två år på rustningen. Sedan återvände han till Gerkhokk som testade rustningen genom att låta sina män slå på den med sina svärd. Rustningen fick inte skråma.
Den falske orkhen nöjde sig dock inte med detta heller, utan krävde att Baran skulle ge honom ett föremål med vars hjälp han kunde utröna om man ljög eller talade sanning. Baran hade inget val och begav sig hem till smedjan där han arbetade i tre år på en gyllene ring. Sedan återvände han till Gerkhokk som satte ringen på fingret. Han vände sig till sin moder och bad denne utge sig för att vara hans fader. Hon gjorde detta men inget hände. Då vände sig Gerkhokk mot Baran och skrek till honom att ringen inte fungerade. I samma ögonblick knep ringen till och krympte om Gerkhokks finger.
”Där ser du att den fungerar”, sade Baran. Då vredgades orkhen, och han angrep Baran med sitt svärd. Baran stod lugnt kvar, och svärdet passerade rakt igenom honom. ”Svärdet kan klyva den hårdaste sten, men det kommer aldrig att skada något levande” sade han och närmade sig orkhen beväpnad enbart med en liten bronskniv.
”Min rustning skyddar mig” jämrade sig Gerkhokk, men dvärgen skar genom rustningen som vore den av papper.
”Inget stål kan skada rustningen, men den är värdelös mot alla andra metaller” sade Baran. Orkhen darrade döende av rädsla, och Baran gick fram till buren och lösgjorde sin son. Sedan tog Ullran med sig och återvände till smedjan i Khazim-Renk-Ghor”.
Efter sagans slut plockar Ungmar fram en slät guldring ur västen som han efter en stunds synande av gästerna överräcker till Joar. ”Trä den på ditt finger”. Joar gör detta. ”Svär att ni inte går markis Silverhjärtas ärenden och att ni tänker respektera Hadars sista önskan om hur skatten ska fördelas”.
Joar är tyst en stund. Han funderar först på att ljuga. Han hade haft planer på att roffa åt sig skatten helt för egen del och på något sätt undanröja de andra inblandade. Under den svåra tiden på Solds ö hade tanken varit att få skatten själv. Men nu, efter ett par veckors sällskap i frihet med de andra i gruppen, har han ändrat sig i sin inställning. Enligt Hadars sista önskan ska en tredjedel av skatten gå till nunneklostret som vårdar hans älskade dam, en tredjedel ska gå till Ungmar och den resterande tredjedelen gå till dem att dela på. Joar ljuger inte och svär eden enligt Ungmars önskan.
Ungmars bistra uppsyn förbyts därefter i ett muntert skratt, och han tar förnöjt tillbaka ringen och dricker av sitt öl. Wulf lutar sig imponerad fram och frågar om det var den magiska ringen från sagan, men får bara ett hjärtligt skratt till svar från Ungmar.
Ungmar berättar nu att han och Hadar haft en överenskommelse väpnare och riddare emellan, som Hadar inte skrivit om i brevet. Om Hadar skulle sända någon till Ungmar i sitt ställe, skulle riddaren ha gett bort sin adelsring till denne som bevis. ”Har ni ringen?” undrar Ungmar. Joar letar fram Hadars ring och lämnar den ifrån sig. Han hade inte vetat att Hadar medvetet låtit honom behålla ringen.
Krigsbytet
Ungmar berättar nu var han har gömt kistan med krigsbytet, vilket är på en förundransvärd plats. Efter att ha kommit överens med Hadar om att återförenas här i Järnberg begav sig Ungmar hit med kistan. Han ville gömma den, men inte i närheten av byn. Med mycket stor möda släpade han den tunga kistan över bergen, och ner i en liten dal på andra sidan landgränsen till Västmark.
”Jag trodde skatten var större än en kista”, säger Zehrak.
”Det är bara vad vi föreställt oss”, påminner Joar.
”Skatten är värd mycket mer än vad ni kan föreställa er”, lovar Ungmar innan han fortsätter sin berättelse. Den lilla dalen verkade som ett bra gömställe, när han i skymningens bergsdimmor omringades av en stor grupp vättar. Ungmar spottar på golvet vid nämnandet av vättarna. Vättarna var mycket nyfikna på kistan, men Ungmar visade dem att den innehöll mycket lite silverföremål vilket gjorde dem stort besvikna. Det mest värdefulla en vätte kan tänka sig är silver. De lägger det mesta av sin tid på att försöka gräva fram det under jorden. I stundens dramatik föreslog Ungmar att vättarna skulle gömma kistan åt honom, mot betalning i silver. Detta gick de gladeligen med på. Ungmar fick gå utan strid, och kom tillbaka med en silvertacka från byn. Han har lovat vättarna ytterligare en silvertacka när han kommer och hämtar kistan. Han tycker visserligen mycket illa om att ta hjälp av vättar, men det var ändå en ganska god lösning. Sedan dess har han arbetat i Järnbergs gruvor, i väntan på Hadar.
Efter att ha berättat om detta säger Ungmar att det finns andra, förutom dem själva och markisen, som vill ha tag på krigsbytet. För fyra månader sedan fick Ungmar besök av en cirefalisk köpman vid namn Rzalaroz Cocetzi, som var intresserad av att köpa ett föremål som denne trodde kunde finnas i Ungmars ägo. Rzalaroz sade att föremålet försvunnit i samband med en rövarattack på Tre Liljors borg. Han berättade att föremålet var av tirakiskt ursprung och beskrev det som en stjärnformad banérprydnad med en innefattad röd rubin. Föremålet låg i en träask.
Faktum var att Ungmar visste att just ett sådant föremål fanns i krigsbytet. Han nekade till all inblandning i krigsbytets försvinnande, men sade att föremålet var honom bekant. Cirefaliern blev då väldigt upphetsad och ville att Ungmar skulle sälja honom det.
Ungmar sade att han för tillfället inte kunde göra köpmannen till viljes, men att han skulle återkomma vid ett senare tillfälle. Rzalaroz blev orolig och sade att det skulle vara väldigt olyckligt om föremålet hamnade i fel händer. Han var villig att betala en ansenlig summa för det, långt mer än vad Ungmar värderat det till, och stod på sig tills Ungmar lovade att sälja honom det så snart dvärgen hade det i sin ägo. Cirefaliern skulle invänta besked från Ungmar på hus Cocetzis handelsfilial i Talon.
Eftersom en dvärg alltid håller sitt ord, vill Ungmar att de övriga delägarna i skatten, nunnorna borträknade, hjälper honom med denna uppgift när de hämtat krigsbytet. ”Det blir bara mer pengar åt oss”, säger Ungmar, ”och måhända kan vi sälja mer av skatten till Cocetzi. Mäster Zehrak förstår nog också nöjet i att lätta på en cirefaliers guldbörs, haha!”
Resan över bergen till vättarnas dal är inte helt ofarlig, och Ungmar vill därför att de andra fyra följer med. Han föreslår att de ska samlas vid Tofsvipas torp i gryningen. Det är en ansträngande färd, så det är viktigt att de är utvilade. Fingal undrar om de får lämna den packning de inte behöver i misslans hus, vilket de får. Hon lovar även att ta hand om hans åsna och att kärran får stå vid torpet.
När de lämnar torpet för aftonen kastar Zehrak en bedömande blick upp mot bergen i kvällsmörkret, och frågar Ungmar vad de kan vänta sig här i de sydliga trakterna. Ungmar skrockar dvärgiskt och berättar de har två tunga dagsmarscher framför sig, med klättring uppför och nedför bergsbranter, risk för stenskred, plötsliga skyfall och störtfloder, grizzlybjörnar, vargar, mörkerhundar och grottroll. Om de tre människorna har bergsvana som Ungmar och Zehrak bör de inte få några större problem, men är de oförsiktiga kan vad som helst hända.