MattiasArvola said:
Ofta på det här forumet har frågan om generella regelsystem (som BRP, GURPS, Fuzion, D20, m.fl.) kommit upp. Den frågan tycks dela upp vår community i två läger.
Varför använder ni, eller använder inte, ett generellt regelsystem i ert eget rollspelsmakande?
Du; vårt community är uppdelat i så många läger i så många frågor att det bara är smul kvar. Alla här står på sin egen lilla tårtbit...
Men; i just den här frågan: jag har ingenting emot idén med generiska regelsystem, så länge man minns att de egentligen inte är generiska. De är alla gjorda för att man ska köra en viss spelstil - BRP, Gurps etc är alla varianter av simulationistiska regelsystem av den traditionella skolan - vad vi brukar kalla "tradsim". De har mer gemensamt än vad som skiljer dem åt. De är alla explicit till för att simulera, utifrån spelvärldens naturlagar, huruvida rollpersonerna lyckas med det de företar sig - baserat på deras uppmätta kompetens i ett eller flera områden. Ju svårare något är, desto mindre chans har man att lyckas. Och så vidare.
Generellt är det också underförstått att man ska slåss, och att man någonstans ska "bli bättre".
Jag har ingenting emot den sortens rollspel, även om jag personligen föredrar mer avskalade regelsystem och fokus på undersökande (det mest spännande som hänt på sistone i den genren är nog Gumshoesystemet, även om det också har sina problem). Däremot är de flesta system tydliga produkter från skrivbordskrigare med sociala problem. Alltså, dels har de aldrig själva varit med om det de skriver regler för, och dels sitter de hemma och pillar ihop reglerna på sin lilla kammare, utan att släppa in några andra innan systemet är klart. Det leder till system som är onödigt krångliga och har en del minst sagt idiotiska och/eller anakronistiska lösningar. Jag hoppas att spelskapare i framtiden slutar bevaka sin kreativa process så förbannat svartsjukt.
Så; jag använder gärna
bra "generiska" tradsim-system. Tyvärr finns det i stort sett inga bra på marknaden; iaf inte i mina ögon.
Mina nuvarande projekt... Tja, >Human utgår från det generiska rollspelssystemet
Vo|t, som trots dess komplexitet är det närmaste jag hittat ett vettigt generiskt system. Jag har dock skalat bort massor och ersatt med annat, så det finns väldigt lite kvar. Mitt Call of Cthulhusystem och Null State och Midnatt använder alla samma "generiska" kärna - men den har jag själv byggt, så den räknas kanske inte.
BRP är för komplext, har Storlek som grundegenskap och har Motståndstabellen.
d20 är dungeonbashing som försöker vara något annat. Classes, levels, alignments har jag gärna när jag bashar orker i D&D4e, men inte annars.
GURPS är egentligen också ett dungeonbashingspel eller i vart fall helt fokuserat, i grunden, på strid. Det är bara att kolla på grundegenskaperna. Jag älskar dock tilläggsböckerna, de är ovärdeliga.
Fuzion etc har jag ganska lite erfarenhet av.
Det enda generiska system jag själv använt har varit White Wolfs; i mitt fall den variant som användes i Adventure! och som jag anpassade till en BPRD/Hellboykampanj. Det funkade hyfsat.