Jag har inte kollat på bilderna tyvärr men ska göra det när tillfälle ges. Men det jag tänkte säga och nu svarar jag på fel post. Men tekniken i eon kontra vår egen värld känns ännu mer skum om man lägger in eldvapen.
Det jag menar är i detta läge naturligtvis helrustningar.
Dessa uppkom i slutet av 1300-talet allra tidigast och förbättrades ständigt i en evig kamp emot de hela tiden starkare handeldvapnen men helrustningen såg sig besegrad vid 1500-talet, det var helt enkelt inte lönsamt längre med riddare som tränade hela sitt liv för att dö av en bonde med gevär. Och även om stålutvecklingen bland rustningssmederna var otroligt framgångsrik och hela tiden förbättrades så att sålite som 1mm plåt oftast var nog att stoppa de flesta vapen.
Men för handeldvapnen som hela tiden förbättrades i snabbare takt så vann desa över rustningen som hela tiden behövde bli tjockare.
Så här tycker jag vi ser det största problemet i eon.
Rustningarna kontra riktiga vapen. Speciellt då om man kastar in handeldvapen. Jag vet ju liksom med ganska stor säkerhet att man testade bröstplåtar under senmedeltiden (1400-1500tal) med att skjuta på dessa med antingen armborst eller handeldvapen och man lämnade bucklan som kvalitetsmärke.
Så två stora frågor, är helrustningarnas plåt i järn eller stål? Är Mundanas pilar oftast av järn eller stål? (stålpilar penetrerar järnplåt men inte stålplåt på mer än några meter.)
Varför skyddar ringbrynja med vaddering så dåligt emot stick?
Hur gammal är helrustningen som uppfinning i Mundana, då skulle man ju kanske kunna översätta någon vettighet till detta men nej, eons tidslinje är helt FUBAR!.
...
Det jag ville ha sagt helt enkelt är att rustningarna är skumma jämte vapnen i Eon.
/Poseur snart till tåget(midsommartåget
)