Nekromanti Eldvapen till EON

PalMer

Warrior
Lite förbättrade bilder och en layout som skall påminna om Eon produkternas vanliga layout.
Det jag gärna vill ha är förslag på texten som brukar finnas till varje vapen. Var, när, hur och av vem skapdes vapnet? Har det några speciella egenheter, vilka använder det, är det populärt i vissa kretsar m.m, m.m. Med några fina förslag kan Eldvapen till EON färdigställas och kanske användas av någon i en lite alternativ kampanjvärld..?

/PalMer - hoppas

Attachments

android_iv

Warrior
Är inte särdeles insatt i EON (längre).
Men tänkte berömma de snygga bilderna. Hur har du gjort dem? För hand? Illustrator/Autocad? Hur som helst Väldigt tjusiga!

Om skadorna är vettiga har jag ingen aning om (Ob7T6 känns högt, men det kanske är ungefär vad ett tungt armborst också har).

En tanke:
Geväret med 5 skott (Asharisk Luntlåsmusköt) tenderar att bli övermäktigt. De andra vapnen har ett skott, sedan måste man avgöra om det är värt att ladda i 5-8 rundor eller anfalla med närstridsvapen. Med 5 kulor i magasinet behöver du inte oroa dig för det utan bara skjuta vidare.

Nå ja, lycka till med texterna.

PalMer

Warrior
Hej!
För att inte ta kred för något jag inte gjort kan jag källhänvisa bilderna till boken "Vapen" utgiven av Diagram Visual Information Ltd, London 1980, i Sverige av FORUM 1986.
Sedan har jag bara tagit bort lite färg och gjort dem mer "enhetliga".
Angående skadan skulle en musköt enligt uppgift kunna slå genom tjock plåt och efter det tillfåga dödande skada. Detta kräver en snitt skada på 25 (15 för plåt skydd +10 för allvarlig skada), därav Ob7T6 de första 5 meterna.

/PalMer - sammanställer men skapar inte mycket nytt :gremwink:

Poseur

Swashbuckler
Jag har inte kollat på bilderna tyvärr men ska göra det när tillfälle ges. Men det jag tänkte säga och nu svarar jag på fel post. Men tekniken i eon kontra vår egen värld känns ännu mer skum om man lägger in eldvapen.
Det jag menar är i detta läge naturligtvis helrustningar.
Dessa uppkom i slutet av 1300-talet allra tidigast och förbättrades ständigt i en evig kamp emot de hela tiden starkare handeldvapnen men helrustningen såg sig besegrad vid 1500-talet, det var helt enkelt inte lönsamt längre med riddare som tränade hela sitt liv för att dö av en bonde med gevär. Och även om stålutvecklingen bland rustningssmederna var otroligt framgångsrik och hela tiden förbättrades så att sålite som 1mm plåt oftast var nog att stoppa de flesta vapen.
Men för handeldvapnen som hela tiden förbättrades i snabbare takt så vann desa över rustningen som hela tiden behövde bli tjockare.
Så här tycker jag vi ser det största problemet i eon.
Rustningarna kontra riktiga vapen. Speciellt då om man kastar in handeldvapen. Jag vet ju liksom med ganska stor säkerhet att man testade bröstplåtar under senmedeltiden (1400-1500tal) med att skjuta på dessa med antingen armborst eller handeldvapen och man lämnade bucklan som kvalitetsmärke.
Så två stora frågor, är helrustningarnas plåt i järn eller stål? Är Mundanas pilar oftast av järn eller stål? (stålpilar penetrerar järnplåt men inte stålplåt på mer än några meter.)
Varför skyddar ringbrynja med vaddering så dåligt emot stick?
Hur gammal är helrustningen som uppfinning i Mundana, då skulle man ju kanske kunna översätta någon vettighet till detta men nej, eons tidslinje är helt FUBAR!.
...
Det jag ville ha sagt helt enkelt är att rustningarna är skumma jämte vapnen i Eon.

/Poseur snart till tåget(midsommartåget :gremeek:)

Poseur

Swashbuckler
Jag menade 'järn' som 'stål med lägre kolhalt(och andra metaller'.

Dvs "nästan" rent järn och stål som stål som vi bemärker det.

Vetskapen kommer dock ifrån en gammal artikel i världens historia som behandlade riddarrustningar och de gör skillnaden att i början användes plåtar av järn och sedan förfinades ståltekniken och man började göra mer stålplåtar att göra rustningarna med.

/Poseur

Carl Johan Ström

Swordsman
Med största sannolikhet är det smidesjärn som avses med 'järn' -- en sort stål med låg kolhalt (i alla fall med modern terminologi).

( cj )

Nero_UBBT

Warrior
Jag gillar det inte riktigt

Hej!

Jag gillar det inte riktigt, detta med eldvapen i Eon. Att slänga in dem och inte i tillräcklig grad också slänga in konsekvenserna av en sån förändring känns "påhittat" på ett sätt som är olikt Mundana. Dessutom känns de olika varianterna med hjullås och luntlås och dylikt lite huller om buller anakronistiskt, om tanken var att detta skulle vara en färsk uppfinning (?).

Däremot gillar jag ansträngningen och bilderna och ser fram emot att läsa något av dig Palmer i framtiden som handlar om något jag själv är intresserad av. Keep up the good work.

Telephalsion

Swordsman
Re: Jag gillar det inte riktigt

Om jag skulle använda det skulle jag göra nya färdigheter: [Skjuta eldvapen], [Eldvapenmakeri]. Spelarna skulle få det mest simpla skjutvapnet, och sedan behöva spela sig fram till mer avancerade vapen, oavsett land.

Alternativt förlägga eldvapnen till en fjärran framtid, med nya stater etc.

PalMer

Warrior
Re: Jag gillar det inte riktigt

Ja, detta är bara ett förslag till de som av någon anledning vill spela med eldvapen i Eon. Själv gör jag det inte, då jag tycker Mundana är bra som den är. Men kanske jag skall prova det i framtiden. Naturligtvis hade "krutets" intåg i Mundana haft stor påverkan på historia och övrig teknologi (gruvdrift?) men detta får man välja att bortse ifrån (eller skriva om en del.. :gremwink: ).

Nu var jag mest intresserad av att stämma av vapenexemplen och regler med övriga "forumiter".

Avseende anakronismer kan det nämnas att den "soldiska luntlåspistolen" är en japansk luntlåspistol från 1800-talet. Den "mühadinska luntlåsmusköten" är av portugisiskt ursprung från 1540-talet och användes i Asien fram till 1860-talet. "Jakthgajv" är en amerikansk "dog-lock" musköt från 1640-talet. Med detta vill jag visa att olika teknologier användes parallellt över världen, visst är det lite skruvat men inte så farligt skruvat :gremsmile: