Re: OT: hur funkar det att frilansa?
Det är nog rätt olika. Kraven som ställs är väl framförallt att man bör kunna samarbeta med andra och att redaktören har sista ordet ang. vad som kommer med i materialet, Neogames är dock unika, vad jag vet, i det att man faktiskt får betalt. Neogames arbete samordnas normalt via mejl, men Neotech 3 samordnas via google.docs och ett internet forum, och på mitt initiativ skrivs numera även lite Eon-bös (till exempel Västlanden) direkt i google.docs
Roligast är att hitta på, plain and simple, det är liksom därför jag spelar rollspel till att börja med. Historienörd som jag är roas jag också av att plocka olika koncept och fenomen från historien och sätta dem i nya kontexter och utforska dem genom att följa en orsak-verkan-kedja för att se vart det leder. (det är därför jag är så lack på tryckpressarna som nämns i Thalamur-modulen tex, eftersom de borde leda till en orsak-verkan-kedja som på mycket kort tid förändrade hela Mundana, men inte verkar ha gjort det). Jobbigast är nödvändigheten av att lägga upp och presentera alla sina idéer på ett vettigt sätt; när jag jobbar med wikis slipper jag i mångt och mycket detta steg, vilket låter mig producera i smått besinningslös takt (vänta bara tills ni får se vad jag (och Lycan) gjort med Stora Arkipelagen). Med Västlanden har jag inte den lyxen, tyvärr, eftersom materialet måste läggas upp så att information A kommer före information B, och därtill finns en klar begränsning på hur mycket text som faktiskt kan få plats, så man måste hela tiden förklara, förklara, prioritera, prioritera...det är jobbigt. Att skriva lösryckta texter i en större modul, som jag gjort i tex Bestialiska Folk och Alver, är mycket lättare i jämförelse. Upplägget blir liksom i hög grad andras problem, då.
- Ymir, inspirerad, igen