Nekromanti Nyheter och Eons produktlivscykel

Eagle

Swordsman
Vad kommer hända med rollspelet Eon?

Kommer det att dö i brist på att det inte längre finns något engagemang/motivation kvar hos dem som varit drivande? Mundana är ju redan nu väldigt komplett så kanske är det en naturlig del av ett rollspels produktlivscykel att låta det dö ut och börja om på någonting nytt?

/Eagle

Vicotnik

Den onde
Staff member
Jag har för mig att det cirkulerar rykten om ett Eon 4.

antorax

Swordsman
Håller med lite. Personligen känner jag att det mesta till Eon finns. Visst så finns det fler länder att beskriva, men det finns nog med sånt enligt mig.

Jag skulle hellre se ett nytt fräscht och modernt rollspel. Inte så tunga regler, ny värld och sånt. Nytänk, och inte så stort och spretigt som Mundana har blivit (enligt mig).

tull

Hero
Eagle said:
Vad kommer hända med rollspelet Eon?

Kommer det att dö i brist på att det inte längre finns något engagemang/motivation kvar hos dem som varit drivande? Mundana är ju redan nu väldigt komplett så kanske är det en naturlig del av ett rollspels produktlivscykel att låta det dö ut och börja om på någonting nytt?

/Eagle

Vad jag hört är det skitmycket på G.

1. Jargien är snart klar
2. Damarien är snart klar
3. Djur är snart klar
4. Sylfens vrede del 4 är snart klar

Telephalsion

Swordsman
Glöm inte att andra moduler som Demoner, Schamaner och västländerna har lovats.

Arfert

Facit
Fryksdal said:
Håller med lite. Personligen känner jag att det mesta till Eon finns. Visst så finns det fler länder att beskriva, men det finns nog med sånt enligt mig.

Jag skulle hellre se ett nytt fräscht och modernt rollspel. Inte så tunga regler, ny värld och sånt. Nytänk, och inte så stort och spretigt som Mundana har blivit (enligt mig).
Håller delvis med, gärna ett Eon 4 med lättare regler som tajtats upp betydligt... men behåll för sjutton Mundana mer eller mindre som det är, att världen är stor är Eons styrka. Eon ÄR Mundana. Reglerna däremot.. är inte i min smak (det får räcka, så jag inte säger nåt styggt.) :gremgrin:

Nero_UBBT

Warrior
Eon kommer överleva...

Västlanden och Jargien är två stora, viktiga områden som det förvånar mig att Neogames tar tag i först nu. Asharien & Soldarn-boken minns jag kom runt 99 (?) och det känns som att väldigt många fortfarande äventyrar i just Asharien. Jag tror lyckade produkter kan ha den effekten.

Det finns en stor potential i Mundana som inte är uttömd. En äventyrssvit av hög kvalité skulle vara något önskvärt och uppfriskande för framtiden - jag tänker mig t.ex något i stil med Vildhjärta (DoD i Trudvang) och Oraklets Fyra Ögon (DoD i Ereb Altor). En sann injektion. För jag håller med dig om jag förstått dig rätt, att Eon behöver en injektion.

Laowai

Hero
Iallafall jag hoppas verkligen inte på något dylikt. Mellan oss äger min spelgrupp minst ett exemplar av varje bok som neogames har släppt bortsett från den första utgåvan av alver, jarla och consaber. Ingen av oss tycker Att vi har nog. Förutom det som redan finns på releaseplanen så skulle det vara kul med mer info om stora arkipelagen, kryddöarna, ebhron samt med en uppdatering på dvärg och tirakböckerna. Vi kommer att fortsätta köpa supplement på releasedatum, för eon är awesome.

duncan_UBBT

Swordsman
Nej, Eon är verkligen inte på väg att dö ut, men ni har rätt i att spelet behöver en injektion. Jag skulle föreslå en uppdatering av många av de tidigare böckerna. Exempel på böcker som enligt mig behöver uppdateras är Vandöda & Nekromanti, Mystik & Magi (Ja faktiskt) och Religioner. Dessutom behövs det mer moduler för lite mer jordnära rollpersoner. Sjöfarare & Pirater tar upp handel, men det finns fortfarande extremt mycket mer på det spåret. Hantverk till exempel är nästan inte beskrivet alls. Trots det finns det fruktansvärt många hantverksfärdigheter.

En ny och fräsch äventyrssvit låter också intressant, men Sylfens Vrede går ju redan åt rätt håll. Av Blod Komna har jag inget alls att klaga på, och Ödesväven verkar gå i samma riktning.

NeoGames planerar många bra moduler vilket redan nämns, och jag skulle inte säga att de håller på att dö ut. De behöver bara uppdatera sitt gamla material lite mer, för det nya som kommit (Misslor, Alver, Av Blod Komna, etc) har varit väldigt bra.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Skulle inte heller sitta fel att uppdatera hemsidan... Eon 3 står fortfarande som en nyhet, till exempel. Det kan lätt ge intrycket att företaget är i dvala.

duncan_UBBT

Swordsman
Där har du helt rätt. Dock så är ju skuggspelssidan ett steg i rätt riktning, även om jag inte gillar den helt.

Nero_UBBT

Warrior
Jag håller också med Poniz om att hemsidan behöver uppdateras bättre. Hemsida är egentligen en stor möjlighet att bygga upp sin produkt och skapa en spelplan för de idéer som Neogames-arna har. Riotminds är ett positivt exempel med många trevliga äventyr och texter.

Som exempel kunde de ha en officiell äventyrsdatabas, där inskickade äventyr kunde godkännas, layoutas och sedan läggas ut. De länkar och äventyr (och övrigt material) som idag finns på hemsidan är ungefär samma som jag surfade in på när Napster var nytt (år 2000).

Ymir

Liten kantbaron
Re: Kort kommentar till Neos försvar

Neogames tog tag i Västlanden för väldigt länge sedan, det är jag som inte levererat, felet är mitt - hade jag jobbat i någonsomhelst resonabel takt hade modulen varit klar för flera år sedan.

- Ymir, beklagar att han är så fucked up

duncan_UBBT

Swordsman
Re: Kort kommentar till Neos försvar

Nej men Ymir. Vi gillar dig för mycket för att klaga på dig. Stora stygga NeoGames är en mycket mer tilltalande antagonist.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
OT: hur funkar det att frilansa?

Hur fungerar det att frilansa åt ett svenskt rollspelsföretag? Vilka krav ställs normalt, hur mycket får man betalt (får man betalt?), hur samordnas arbetet, vad är roligast och vad är jobbigast?

Det är ganska OT, men jag blev lite nyfiken eftersom jag vet att väldigt mycket rollspel skrivs av frilansare :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
Re: OT: hur funkar det att frilansa?

Det är nog rätt olika. Kraven som ställs är väl framförallt att man bör kunna samarbeta med andra och att redaktören har sista ordet ang. vad som kommer med i materialet, Neogames är dock unika, vad jag vet, i det att man faktiskt får betalt. Neogames arbete samordnas normalt via mejl, men Neotech 3 samordnas via google.docs och ett internet forum, och på mitt initiativ skrivs numera även lite Eon-bös (till exempel Västlanden) direkt i google.docs

Roligast är att hitta på, plain and simple, det är liksom därför jag spelar rollspel till att börja med. Historienörd som jag är roas jag också av att plocka olika koncept och fenomen från historien och sätta dem i nya kontexter och utforska dem genom att följa en orsak-verkan-kedja för att se vart det leder. (det är därför jag är så lack på tryckpressarna som nämns i Thalamur-modulen tex, eftersom de borde leda till en orsak-verkan-kedja som på mycket kort tid förändrade hela Mundana, men inte verkar ha gjort det). Jobbigast är nödvändigheten av att lägga upp och presentera alla sina idéer på ett vettigt sätt; när jag jobbar med wikis slipper jag i mångt och mycket detta steg, vilket låter mig producera i smått besinningslös takt (vänta bara tills ni får se vad jag (och Lycan) gjort med Stora Arkipelagen). Med Västlanden har jag inte den lyxen, tyvärr, eftersom materialet måste läggas upp så att information A kommer före information B, och därtill finns en klar begränsning på hur mycket text som faktiskt kan få plats, så man måste hela tiden förklara, förklara, prioritera, prioritera...det är jobbigt. Att skriva lösryckta texter i en större modul, som jag gjort i tex Bestialiska Folk och Alver, är mycket lättare i jämförelse. Upplägget blir liksom i hög grad andras problem, då.

- Ymir, inspirerad, igen

Regmolar

Swashbuckler
Tryckpressar (OT)

det är därför jag är så lack på tryckpressarna som nämns i Thalamur-modulen tex, eftersom de borde leda till en orsak-verkan-kedja som på mycket kort tid förändrade hela Mundana, men inte verkar ha gjort det
Jag har funderat lite på just det här; är inte så insatt i frågan, men det finns ju äldre tekniker som träblockstryck. Ifall det helt enkelt handlar om sånt kanske konsekvenserna inte är lika stora? (har tyvärr väldigt liten koll på det här området)

Laowai

Hero
Re: OT: hur funkar det att frilansa?

Måste säga att jag är sjukt spänd på att se vad som kommer hända med övärlden iom att det är mitt favorit "land" i mundana. Mer på grund av miljöerna än de små brottstycken som skrivits om kulturen där visserligen. Hursomhelst, det ska bli kul att äntligen få läsa om det efter diverse småhintar du släppt här och där. Ja, när det nu släpps dvs.

Arfert

Facit
Re: Tryckpressar (OT)

Regmolar said:
det är därför jag är så lack på tryckpressarna som nämns i Thalamur-modulen tex, eftersom de borde leda till en orsak-verkan-kedja som på mycket kort tid förändrade hela Mundana, men inte verkar ha gjort det
Jag har funderat lite på just det här; är inte så insatt i frågan, men det finns ju äldre tekniker som träblockstryck. Ifall det helt enkelt handlar om sånt kanske konsekvenserna inte är lika stora? (har tyvärr väldigt liten koll på det här området)
Om det är fråga om nån slags enklare form at träblockstryck (som att man till exempel trycker varje sida från ett enda "träblock") så blir inte impacten så stor kulturellt; visst det möjliggör större upplagor snabbare än om man handskriver, men det är fortfarande ett relativt tidsödande hantverk. Böcker trycka på det sättet, i Europa, var dessutom nästan alltid korta (upp till 50 sidor), och i början tryckte man dessutom enbart på ena sidan av papperet.

Det är först man kommer till flyttbara metalltyper man får en äkta informations-revolution. Då exploderar det, på hundra år skulle det helt förändra Mundana, om man tänker sig en liknande utveckling som på Jorden.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Tryckpressar (OT)

Om det är fråga om nån slags enklare form at träblockstryck (som att man till exempel trycker varje sida från ett enda "träblock") så blir inte impacten så stor kulturellt; visst det möjliggör större upplagor snabbare än om man handskriver, men det är fortfarande ett relativt tidsödande hantverk.
Mjo, fast mycket tyder på att forskare kraftigt underskattat den kulturella impacten träblocks-tryckpressen gjorde på Kina. Mängden litteratur i omlopp exploderade, om än inte på Europa-tryckpressen-nivå, och ledde till sociala omvälvningar man bara, om jag förstått rätt, precis har börjat att analysera.

Tryckpress med flyttbara metalltyper tycks inte ha gjort nån större impact i Asien dock, trots att koreanerna uppfann den innan Gutenberg och co. Ja, om man inte är inne på linjen att asiaternas tryckpressar faktiskt influerade uppfinnandet av de europeiska , iaf.

Så det beror nog på lite.

- Ymir, hungrig