Robert Jonsson
Nothing is True. Everything is Permitted.
LEVIATHAN
Ett rollspel bortom blod, svett och tårar
Efter att vid ett par tillfällen i vrållådan nämnt att jag arbetar på ett nytt rollspel, Leviathan, började jag fundera på om jag skulle posta något om det här på forumet för lite feedback. Det som slutligen fick mig att posta var att Sölvebring och krank gav mig en spark i baken, so here it goes...
VAD HANDLAR SPELET OM?
Elevator pitch: "Karaktärerna måste tillsammans bygga sig en bas för att överleva exilen djupt ned i havet. Tillsammans är de starka, söndrade de falla."
Beskriver vi det närmare är Leviathan ett rollspel i en framtid där människan tvingats ned i havet för att överleva. Jorden styrs av ma'harerna, ett folkslag med enorm expertis inom såväl ockultism som teknologi. De har åkallat fruktansdvärda monster som ödelagt jorden. GEMA, mänsklighetens främsta beskyddare, har skapat en säkerhetszon som ma'harerna och monstren inte kommer åt det: djupt nere i havet.
GEMA skyddar människorna, men det förhindrar inte människorna från interna konflikter. Maktkamper och ränksmidande är vardagsmat under havet. Ensam är svag. Endast tillsammans kommer man att överleva.
VAD I ROLLSPELET FÖRSTÄRKER STÄMNINGEN?
Det första som man gör när man sätter sig ned innan berättelsen är inte att skapa karaktär. Istället är det att tillsammans skapa basen där karaktärerna lever. Det görs i två olika faser: bakgrund (här etableras varför man har en bas, om det är för ett särskilt syfte och vilka som äger den) och bygget (här bestämmer aktörerna vad som basen utgörs av - allt från personal och utrustning till vad för olika områden basen utgörs av).
HUR BELÖNAS MAN FÖR ATT FÖLJA SPELETS STÄMNING?
Efter att karaktärerna skapats och har börjat spela kommer de inte utvecklas och få några erfarenhetspoäng. Enda sättet karaktärerna utvecklas är att utveckla basen. Genom att bygga ut basen får man möjlighet att höja färdigheter och egenskaper. För att kunna bygga ut basen krävs det att man samarbetar mot mål som stärker basen. Med andra ord, det enda sättet för karaktärerna att bli bättre är att arbeta tillsammans för att få en starkare bas.
VAD GÖR AKTÖRERNA I ROLLSPELET?
Aktörerna får tillsammans skapa en bas och där lära sig att samarbeta och kompromissa om sina egna idéer om de ska överleva. De som älskar att pilla med utrustning och detaljer utanför spelmötet får ypperliga möjligheter till det här. Det är en gruppupplevelse där man arbetar tillsammans med varandra mot ett mål.
VAD GÖR KARAKTÄRERNA I ROLLSPELET?
Karaktärerna måste skapa en tryggare vardag för sig, vilket de gör genom att skapa sig en säkrare bas. För att göra det måste de spendera resurser på att rusta den och dessa resurser får man i berättelsen genom att interagera med världen. Några exempel på berättelser som det kan ske genom är är:
- Diplomati
- Handel
- Krigsföring
- Monsterjakt
- Politik
- Spionage
Rent praktiskt byggs berättelsen på vad aktörerna väljer att företa sig. I slutet av varje spelmöte säger aktörerna hur de vill förstärka basen nästa gång och berättaren tar då och skapar en passande berättelse. Om karaktärerna vill få mer personal utformar berättaren en berättelse där de kan få det. Beroende på deras grupp kan det t.ex. ske genom handel (man anställer folk) eller krigsföring (man beskyddar en annan bas och i utbyte får personal). Aktörerna hjälper på så sätt berättaren att visa vad för sorts berättelser de vill uppleva.
HUR PÅVERKAS STÄMNING GENOM BELÖNINGAR OCH BESTRAFFNINGAR?
Karaktärsutvecklingen baseras helt på att karaktärerna samarbetar. Karaktärerna blir inte bättre om de bryter mot vad som spelet förväntar sig (dvs. arbeta tillsammans som en grupp). Det gör att de även bestraffas, eftersom motståndet växer sig starkare med tiden. Växer inte karaktärerna i jämnvikt kommer de snart att bli väldigt svaga och därmed förgöras av fienderna. Är gruppen dysfunktionella stärks dessutom temat eftersom de går under (spelets stämning är "ensam är svag, tillsammans är vi starka").
FEEDBACK?
Jag tar gärna emot feedback, frågor och tankar om vad som presenterats. Är det något som låter intressant? Oklart? Puckat? Kom igen, riv och slit i det här nu.
Ett rollspel bortom blod, svett och tårar
Efter att vid ett par tillfällen i vrållådan nämnt att jag arbetar på ett nytt rollspel, Leviathan, började jag fundera på om jag skulle posta något om det här på forumet för lite feedback. Det som slutligen fick mig att posta var att Sölvebring och krank gav mig en spark i baken, so here it goes...
VAD HANDLAR SPELET OM?
Elevator pitch: "Karaktärerna måste tillsammans bygga sig en bas för att överleva exilen djupt ned i havet. Tillsammans är de starka, söndrade de falla."
Beskriver vi det närmare är Leviathan ett rollspel i en framtid där människan tvingats ned i havet för att överleva. Jorden styrs av ma'harerna, ett folkslag med enorm expertis inom såväl ockultism som teknologi. De har åkallat fruktansdvärda monster som ödelagt jorden. GEMA, mänsklighetens främsta beskyddare, har skapat en säkerhetszon som ma'harerna och monstren inte kommer åt det: djupt nere i havet.
GEMA skyddar människorna, men det förhindrar inte människorna från interna konflikter. Maktkamper och ränksmidande är vardagsmat under havet. Ensam är svag. Endast tillsammans kommer man att överleva.
VAD I ROLLSPELET FÖRSTÄRKER STÄMNINGEN?
Det första som man gör när man sätter sig ned innan berättelsen är inte att skapa karaktär. Istället är det att tillsammans skapa basen där karaktärerna lever. Det görs i två olika faser: bakgrund (här etableras varför man har en bas, om det är för ett särskilt syfte och vilka som äger den) och bygget (här bestämmer aktörerna vad som basen utgörs av - allt från personal och utrustning till vad för olika områden basen utgörs av).
HUR BELÖNAS MAN FÖR ATT FÖLJA SPELETS STÄMNING?
Efter att karaktärerna skapats och har börjat spela kommer de inte utvecklas och få några erfarenhetspoäng. Enda sättet karaktärerna utvecklas är att utveckla basen. Genom att bygga ut basen får man möjlighet att höja färdigheter och egenskaper. För att kunna bygga ut basen krävs det att man samarbetar mot mål som stärker basen. Med andra ord, det enda sättet för karaktärerna att bli bättre är att arbeta tillsammans för att få en starkare bas.
VAD GÖR AKTÖRERNA I ROLLSPELET?
Aktörerna får tillsammans skapa en bas och där lära sig att samarbeta och kompromissa om sina egna idéer om de ska överleva. De som älskar att pilla med utrustning och detaljer utanför spelmötet får ypperliga möjligheter till det här. Det är en gruppupplevelse där man arbetar tillsammans med varandra mot ett mål.
VAD GÖR KARAKTÄRERNA I ROLLSPELET?
Karaktärerna måste skapa en tryggare vardag för sig, vilket de gör genom att skapa sig en säkrare bas. För att göra det måste de spendera resurser på att rusta den och dessa resurser får man i berättelsen genom att interagera med världen. Några exempel på berättelser som det kan ske genom är är:
- Diplomati
- Handel
- Krigsföring
- Monsterjakt
- Politik
- Spionage
Rent praktiskt byggs berättelsen på vad aktörerna väljer att företa sig. I slutet av varje spelmöte säger aktörerna hur de vill förstärka basen nästa gång och berättaren tar då och skapar en passande berättelse. Om karaktärerna vill få mer personal utformar berättaren en berättelse där de kan få det. Beroende på deras grupp kan det t.ex. ske genom handel (man anställer folk) eller krigsföring (man beskyddar en annan bas och i utbyte får personal). Aktörerna hjälper på så sätt berättaren att visa vad för sorts berättelser de vill uppleva.
HUR PÅVERKAS STÄMNING GENOM BELÖNINGAR OCH BESTRAFFNINGAR?
Karaktärsutvecklingen baseras helt på att karaktärerna samarbetar. Karaktärerna blir inte bättre om de bryter mot vad som spelet förväntar sig (dvs. arbeta tillsammans som en grupp). Det gör att de även bestraffas, eftersom motståndet växer sig starkare med tiden. Växer inte karaktärerna i jämnvikt kommer de snart att bli väldigt svaga och därmed förgöras av fienderna. Är gruppen dysfunktionella stärks dessutom temat eftersom de går under (spelets stämning är "ensam är svag, tillsammans är vi starka").
FEEDBACK?
Jag tar gärna emot feedback, frågor och tankar om vad som presenterats. Är det något som låter intressant? Oklart? Puckat? Kom igen, riv och slit i det här nu.