Nekromanti Term för "magipoäng"?

Necross

Swashbuckler
Söker efter en term till mitt fantasyrollspel. Ska vara så "generiskt" som möjligt, så flörtar med coola kulturer går bort.

Termen jag söker ska vara för "magipoäng" (mana, powerpoint etc), dvs en resurs som magikern bränner för att kunna manipulera verkligheten, som förnyas när han vilar/mediterar.

Funderar på "essens", men det känns lite för pretto. Bara "magipoäng" är för simpelt. Förslag?

Necross

Swashbuckler
Arfert said:
Mana-poäng?
Mmm, men "mana" klingar så exotiskt i mina öron. Det är visserligen vedertaget i gaming-världen, men det är ett melanesiskt ord, och språknörden i mig ryser :gremsmile:

solvebring

Superhero
Mana, energi, kraft, trolldomskraft, vilja, Qi (tror det är koreanska?).
Hittade för övrigt denna information på nätet: "En-ergi" betyder "inre kraft". "Ex-ergi" betyder följaktligen "yttre kraft".

Annars är Magi-poäng enkelt och bra, fast också lite torrt och tråkigt iof.

solvebring

Superhero
Rising said:
Termen jag söker ska vara för "magipoäng" (mana, powerpoint etc)
Definitivt "powerpoint" :gremlaugh:

Kraftfulla magiker som gör powerpoint-presentationer, det är ju hur fett som helst!
HAHA! "Besvärjelsen jag nu kommer att frammana kallas för 'eldkvast'. För att se hur den fungerar har jag illustrerat det hela med ett litet diagram."

solvebring

Superhero
Åh, två riktigt bra alternativ. Är spelet lite mer Tolkienansk är Awen ett utmärkt alternativ och om spelet är lite mer åt det exotiska hållet så passar Ka. Gillar personligen när ordval liksom hör hemma i sin miljö.
Asbra ju, Arfert.

Wilmer

Hero
Mana är häftigt och alla förstår direkt innebörden. Det är den där blåa mätaren. Om du inte kör MTG-stilen och har olika färger på Mana beroende på var man drar sin kraft ifrån.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Eftersom jag antar att det kommer att användas i spel mycket så har jag försökt hitta korta grejor, här är mina förslag:

Via (latin för vägen)
Fokus
Locu (latin för platsen)
Stjena (Ryska för mur)
Io (italienska för jag)

Necross

Swashbuckler
Arfert said:
Som jag skrev - "ska vara så "generiskt" som möjligt, så flörtar med coola kulturer går bort". "Essens" är visserligen från latinet och grekiskan, men det är ju ändå ett ord i svenskan. Men Awen är ju fint - jag sparar det till nåt druidspel :gremsmile: