Nekromanti Vad är det värsta med internet?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Internet är ju fantastiskt på många sätt och vis, och de flesta av oss tycker väl att det är det bästa som hänt sedan Vasa slog ner dalaupproret, typ. Men finns det någonting du hatar med internet? Som är specifikt för just internet, alltså (man kan inte säga reklam, för det var ju ett irriterande fenomen redan innan internet blev tillgängligt för massorna).

Själv hatar jag vad anonymitet och publik kan göra med en människa, kanske bäst illustrerat genom Penny Arcade och John Gabriel's greater internet fuckwad theory.

solvebring

Superhero
Får lov att hålla med. Avskyr att folk lätt kör svinjargong bara för att det är fan så lätt att vara tuff, stöddig och besserwisser när man sitter hemma vid datorn. Jag tycker förbaskat illa om det och tycker att det är väldigt synd. Synd för att det finns många som kan ta illa vid sig och dra sig undan från t.ex. onlinespel tack vare sådana rötägg. Jag menar, vad tusan, alla är noobs i början och vad tusan, det finns kids där ute. Var en schysst mentor och lär upp dem istället för att mucka, håna och göra ned folk. Alla är nybörjare någon gång. Det glömmer ju dock ofta "proffsgamers" eller vad de nu tror att de är. Fast ja, nu förekommer ju detta inte bara bland onlinespelen utan överallt på nätet, tog ett välkänt exempel bara. Däremot tror jag också att det är lätt att råka bli ett sådant rötägg när alla tävlingsnerver sätter in. Har en del polare som är rena lamm, tills att de sätter sig vid burken och lirar - då blir de värre än fan själv.

En rolig detalj i detta är hur lätt det dock är att låta som en sådan fast man inte menar det. Jargong i text kan vara väldigt svårt att tyda ibland. Jag menar, när folk pratar hör man oftast på tonen och märker på sättet vilken approach de här. I text blir det svårt att tyda. Ibland när jag läser mina egna inlägg i efterhand så kan jag tycka att "Fan, jag låter ju som en jävla besserwisser, vad ska folk tro?!". Folk här på forumet vet dock hur förbeneat illa jag kan formulera mig ibland så att det blir en enda röra.
... Så kan väl tillägga det, att om jag någon gång verkat som ett rötägg eller en jävla besserwisser och kanske stört eller gjort någon ledsen så var det inte så jag menade. Jag avskyr sådant lika mycket som alla andra.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker egentligen att det värsta med internet är hur ovana många är vid mediet. Man betraktar det som sker över internet som "mindre viktigt" eller t.om "mindre verkligt" än det som sker över snigelpost eller telefon.

Det leder dels till att en del inte tycker att det är så viktigt att svara på mail (kan dröja 1-5 veckor innan man får svar, om man får det), och dels att folk helt tycks tappa förmågan att mottagaranpassa sin kommunikation. Man skriver det första man kommer att tänka på och trycker "send", oavsett hur illa formulerat och oavsett hur feltänkt det är.

Jag tror egentligen att problemet med anonymiteten som du nämner mest är en fortsättning på det; att mediet är så nytt och för många tydligen så svårt, så ovant, så "overkligt".

Übereil

Swashbuckler
krank said:
Jag tycker egentligen att det värsta med internet är hur ovana många är vid mediet. Man betraktar det som sker över internet som "mindre viktigt" eller t.om "mindre verkligt" än det som sker över snigelpost eller telefon.
Internetvänskap är inte riktig vänskap. Visst, det kan vara trevligt med vänner online men det måste kompletteras med riktiga vänner som du träffar någon gång ibland.

nternetsport är inte riktig sport. Att spela fotboll organiserat (t ex korpen) är inget konstigt, men om man istället ska spela clanwar då är det plötsligt bara ett spel och inte så viktigt. Och därför är det inte något du behöver prioritera.

Übereil

Arfert

Facit
precis som du tar upp avskyr jag alla fega skitar som blir totala rövhål bara för att de kan åtnjuta en viss anonymitet. Dessutom ofta i kombination med misogynitet och/eller rasism.

En perfekt plats för att studera detta fenomen är i Aftonbladets kommentatorsfält till nyheter. Till exempel.

Übereil

Swashbuckler
Arfert said:
precis som du tar upp avskyr jag alla fega skitar som blir totala rövhål bara för att de kan åtnjuta en viss anonymitet. Dessutom ofta i kombination med misogynitet och/eller rasism.

En perfekt plats för att studera detta fenomen är i Aftonbladets kommentatorsfält till nyheter. Till exempel.
Youtube är ett annat bra ställe. Där är det dessutom många Amerikaner och dom har en lite högre toleransnivå för sånt även i politiskt korrekta sammanhang.

Übereil

solvebring

Superhero
Det är faktiskt lite underhållande att se folk som skriver negativa inlägg på varenda video hur bra innehållet än var. Det är inte dåligt de tar i heller. Man undrar egentligen hur bittra vissa själar kan vara egentligen.

solvebring

Superhero
Ja, det där också något som är så typiskt - hur långt folk är beredda att gå när de är anonyma. Folk tar plötsligt i väldigt ordentligt och inte minst rasistiska åsikter får en väldig framfart. Det är faktiskt lite skrämmande hur lätt folk byter skepnad. Visst, jag kan själv också bli upprörd och hårdhudad när man diskuterar politik och dylika... Därför diskuterar jag aldrig politik, helst. :gremwink: Nåväl, håller verkligen med dig om just hur t.ex. rasism gärna blir framträdande på nätet.

Storuggla

Champion
"En perfekt plats för att studera detta fenomen är i Aftonbladets kommentatorsfält till nyheter. Till exempel."

En god och klok vän beskrev att läsa tidningarnas kommentatorsfält som "att lyssna på Ring P1".

Storuggla, ungefär samma

krank

Ubereil said:
Internetvänskap är inte riktig vänskap. Visst, det kan vara trevligt med vänner online men det måste kompletteras med riktiga vänner som du träffar någon gång ibland.

nternetsport är inte riktig sport. Att spela fotboll organiserat (t ex korpen) är inget konstigt, men om man istället ska spela clanwar då är det plötsligt bara ett spel och inte så viktigt. Och därför är det inte något du behöver prioritera.
Det är precis den där sortens åsikter jag menar, ja.

Jag argumenterar givetvis för att det är på riktigt, i båda fallen.

//Krank, som har riktiga vänner han aldrig träffat fysiskt, och massor av vänner han träffat fysiskt men som han ändå drar sig för att kalla "riktiga"...

Wilmer

Hero
Storuggla said:
En god och klok vän beskrev att läsa tidningarnas kommentatorsfält som "att lyssna på Ring P1".
"Jag är inte rasist men nu är det faktiskt för mycket negrer på gatorna."

krank

Wilmer said:
Storuggla said:
"Jag är inte rasist men nu är det faktiskt för mycket negrer på gatorna."
Den här hörde jag på krogen i fredags:

"Jag är absolut inte rasist, det får du inte tro, men jag ville inte att mina barn skulle växa upp på ett ställe där ungarna bryter på syrianska trots att de egentligen är svenska".

Sprit har alltså exakt samma funktion som anonymiteten på nätet =)

Rising

Vila i frid
Jag stör mig faktiskt inte så mycket på troll. Jag har rätt lätt för att ignorera det.

Det jag tycker är det värsta med internet är att det är så mycket lamers ute. Jag blev extremt provocerad när alla tidningar började att skriva om bloggar som om det vore något helt nytt, det liksom kryper i hela kroppen på mig när idioter på Nöjesguiden jiddrar om Twitter, och det irriterar mig något enormt när lökiga människor börjar använda internetmemer.

Fienden

Hero
Troll, helt klart!!!
... <.< Jag lurar ingen, va?

Nä, men jag hatar idioter på internet. Alltså, inte idioter som tror att man kan hota en individ över internet, jag har oftast ganska roligt med dem. Näe, jag menar riktiga idioter, som inte vet ett uns om språk, vett eller... Någonting egentligen. Dessutom människor som tror att internet är något seriöst. Folk som tror att internet måste kontrolleras (Cyberpolice och Australien!), idioter som är på internet utan att veta vad det är och hur det funkar, Rising, Twilight-fans (roligt att trolla, dock), vildhästs-rollspelande, furries, folk som skriker "RULE 1!!!" även när det inte är en invasion (Regel 1 gäller BARA under invasioner, gott folk), Jessi Slaughter, samt folk som inte bugar för drottningen:

Oh, föressten: inb4 4chan

Fienden

Hero
Ubereil said:
krank said:

Internetsport är inte riktig sport. Att spela fotboll organiserat (t ex korpen) är inget konstigt, men om man istället ska spela clanwar då är det plötsligt bara ett spel och inte så viktigt. Och därför är det inte något du behöver prioritera.

Übereil
Fix't.

Samt: Jag är... Oerhört förolämpad. Så, bara för att jag bor i en bondhåla där resten av populationen spenderar sin fria tid med att supa ihjäl sig så att jag väljer att lära känna människor med en IQ över 80 så har jag inga vänner. Inte snyggt sagt, inte snyggt. Folk som påstår att internetvänskap inte är "riktig vänskap" har inte förstått internet, och är förmodligen för gamla för att förstå det. VAD exakt får jag ut mer av att träffa någon i verkligenheten som jag inte kunde få ut över Skype, MSN, etc. etc? Oh, vad roligt, jag fick en smäll på käften. OOOH, skitkul! Jag blev nerknuffad för en kulle och landade i en lerpöl. Ooh, mina "vänner" binder fast mig i en lyktstolpe, bara på skämt naturligtvis. Självklart är jag SÅ glad att jag har mina fysiska vänner som gör livet så oerhört lätt för mig.
... Idiot.

Förövrigt: Internetsport är ingen riktig sport? Säg det till Lee Jaedong som tjänar några hundra tusen dollar om året på att spela Starcraft.

Ond bråd död

Swashbuckler
Internet har fått mig att vara mindre optimistisk när det gäller mänskligheten. När de är anonyma kan de vara sig själva och skriva vad de egentligen tycker. :gremfrown:

krank

hjk said:
När de är anonyma kan de vara sig själva och skriva vad de egentligen tycker. :gremfrown:
Det behöver man iofs inte gå på internet för. Räcker med att de får ett par öl i sig.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Dåliga sidor med internet? Den gymnasiala* misantropin! Det finns få saker som på samma effektiva vis får mig att avskriva en persons världsbild.

*Vilken blir etter värre om innehavaren för länge sedan lämnat gymnasieåldern bakom sig.

solvebring

Superhero
Får man fråga vad gymnasial misantropi är?
:gremsmile: ... Vet vad "gymnasial" är och vad "misantropi" är men "gymnasial misantropi" har jag ingen aning om.