Nekromanti Utskriftsvänliga rollformulär?

solvebring

Superhero
Idag trillade mitt Eon III + Atlas in. Det känns roligt. Har dock inte hunnit läsa något än eftersom jag har andra bestyr, som till exempel familjelivet som får lov att gå före. Hoppas däremot på att den sena aftonen bjuder till att lägga sig och läsa lite Eon.

Nåväl, jag har självklart redan plockat ned allt det gratismaterial som Neogames hade på sin hemsida. Mycket trevligt, önskar bara att allting kunde vara i PDF-format istället för att vissa prylar är det medan andra är skrivna på sidan.

Fast det fanns såklart just en verkligt stor besvikelse. Det fanns inga rollformulär?! Ve och fasa, det är annars något jag tycker borde vara standard för varje spelmakare - att erbjuda sina spelare grunläggande prylar som just formulär. Men icke. Det är väldigt tråkigt att det ska var så eftersom jag bara har en sketen färgpatronsskrivare till hands, och just brukar skaffa mig en bunt formulär direkt när jag skaffar nya spel, som jag kan testa, öva och pilla in mig på. Förut var det såklart skillnad när jag pluggade på folkis och kunde printa ut allt sådant på skolans bekostnad eftersom jag var med och ansvarade för de spelgrupper vi hade där. Fast nu är det slut med sådant. Med andra ord, jag kommer nog inte att kunna mata ut speciellt många formulär som är kopior av det som kom med boxen. Det blir en hel del svärta det. Kort och gott, jag behöver utskriftvänliga rollformulär till Eon III som är så mycket i närheten av originalformulären som möjligt.
Någon kär och vänlig själ som har lust att hjälpa mig eller som har nåt bra tips?

Och ja, jag har sökt på forumet och jag har googlat. Verkar inte finnas så mycket, eller?
Tackar på förhand för vänligheten. =)

Konrad Konvalj

Myrmidon
Har ett bra formulär på jobbet.

PM:a mig om du är sugen så skickar jag över det när jag anländer till jobbe i möra.

Gillar du det, och tycker det funkar kan jag skriva ut en bunt och posta dem till dig också.

Allt för en Eonit så klart!

// Brun 7

solvebring

Superhero
Mycket vänligt, det var verkligen supersnällt.
Ja, skickar över du så får vi se hur det ser ut. Jag skickar PM också.

Vill dock säga det att andra ändå gärna får tipsa vidare på schyssta Eon III formulär. Det är alltid skönt att ha flera att välja emellan. Smaken är ju som baken.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Bristen på utskrivningsbara rollformulär på hemsidan är en av Eons främsta praktiska brister -- särskilt nu när det verkar som om rollformulärshäftena är ur tryck. Neogames är väl mer eller mindre det enda rollspelsföretag jag känner till som inte har rollformulär uppe på hemsidan, ett mycket märkligt beslut. Jag skulle gärna se att ett gäng snygga, utskrivningsvänliga (= inte marmorerade som de tryckta formulären) formulär kom upp, men dessvärre har jag ju inget större layoutkunnande.

solvebring

Superhero
Bristen på utskrivningsbara rollformulär på hemsidan är en av Eons främsta praktiska brister -- särskilt nu när det verkar som om rollformulärshäftena är ur tryck.
Åhå, det är även så illa alltså.

Neogames är väl mer eller mindre det enda rollspelsföretag jag känner till som inte har rollformulär uppe på hemsidan, ett mycket märkligt beslut.
Just min tanke och åsikt också. Utskriftsvänliga rollformulär som gratismaterial brukar vara standard. Mycket synd att det inte är det i det här fallet.

Jag skulle gärna se att ett gäng snygga, utskrivningsvänliga (= inte marmorerade som de tryckta formulären) formulär kom upp, men dessvärre har jag ju inget större layoutkunnande.
Ja, verkligen. Det är just det, att de är marmorerade och därav kräver förbaskat mycket färg och dessutom får det den nackdelen att formulären blir ganska så mörka och grådaskiga. Så mycket vit yta som möjligt, med stilren och snygg layout i övrigt. Kort och gott, om all den marmorerade ytan var vit istället och om man lagt tunna svarta konturer kring alla vita textfält och dylika så vore jag kalasnöjd. Funderade på detsamma som du igår, att kanske sätta igång och jobba med att försöka få ihop detta. Fast även jag lider av bristande skills. Visst kan man komma ganska nära med att scanna och photoshopa en del, men inte nog nära. Mycket kommer bli fult och dåligt när man för lov att kompromissa med vissa programfunktioner osv.

Vi får möjligen se till att den här tråden blir stor nog, med så många deltagare som möjligt, så att vi kan kontakta Kim eller någon på Neogames så att de kan göra oss till viljes. :gremwink:

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag har själv gjort ett gäng egna formulär i openoffice calc (typ Excel), men de saknar en hel del av det som är standard så jag rekommenderar dem inte i det här fallet.

Vad jag däremot vill framhäva är att det egentligen är ganska enkelt att göra hyffsat snygga (och framförallt skrivarvänliga!) formulär i Excel eller liknande program.

solvebring

Superhero
Jag har själv gjort ett gäng egna formulär i openoffice calc (typ Excel), men de saknar en hel del av det som är standard så jag rekommenderar dem inte i det här fallet.
Ja, det är just det. Jag tycker alltid bäst om att hamna så nära standard som möjligt. Det gäller de flesta rollspel. Behöver jag någonting annat har jag hellre ett extra papper som jag kan fibbla med själv. Annars så är jag inte mycket för det här med egna rollformulär. Det var mer förr men idag så mjaej, oftast kommer spelmakaren närmast det som är nödvändigt att ha med på formuläret. Fast det kanske är någon annan som har glädje av dina formulär om inte annat.

Vad jag däremot vill framhäva är att det egentligen är ganska enkelt att göra hyffsat snygga (och framförallt skrivarvänliga!) formulär i Excel eller liknande program.
Tja, det beror väl helt på vad man söker för stil och smidighet. Själv kan jag tycka att man mycket väl kan göra funktionella formulär i Excel, och det är skitbra. Fast snygga sådana har jag nog aldrig sett däremot. Dock kan det var så att jag aldrig sett något som är värt att se heller, kanske finns skitsnygga. Vad vet jag. Iof är jag inte den som kräver snygga formulär, som sagt gillar jag stilrena, enkla och främst utskriftsvänliga sådana, men mjaaa... Formulär som är gjorda i till exempel Excel och Word och sådant har en tendens att kännas lite kontorsgubbiga. Inget illa menat mot dig eller något annan som diggar Excel-formulär, of course, smaken är ju dock som baken.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag förstår mycket väl din avsmak mot "kontorsgubbiga" formulär :gremwink: Det är inte alla som tycker om dem så spartanska som jag.

Jag har två versioner som jag själv gjort, sen hittade jag ett fyrasidors formulär liggande på hårddisken som någon annan gjort. Jag vet inte vem, men jag är rätt säker på att det är okej att dela med sig av :gremsmile:

Det sistnämnda är dock gjort för Eon 2. Den stora skillnaden är att färdigheten Handel saknas samt att Eon 3 har en extra rad med +Ob0T6 i blodförlustsektionen.

Attachments

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Och här kommer det sista av mina, eftersom det inte gick att ladda upp mer än två filer i taget.

Attachments

duncan_UBBT

Swordsman
Jag gjorde ett par autouträknande karaktärsblad (I OpenOffice) till vår förening vid ett tillfälle. Har redan skickat det till OP i ett om, men det skadar inte att även lägga upp det här. När man skriver in grundattribut och liknande räknas till exempel BF, VINIT, Grundchanser och liknande ut.

Ladda ner dem här.

solvebring

Superhero
utskrivningsvänliga (= inte marmorerade som de tryckta formulären)
Haha! Btw, mina är ju förresten inte alls marmorerade. De jag fick med är det bladmönster på. Har de skickat mig fel formulär då eller, eftersom du säger att de marmorerade är slutsålda och jag fått en annan sort?

duncan_UBBT

Swordsman
2.0an hade marmor och var i gråskala, och "övrigt"-rutan befann sig på sidan 2. Sida 3 och 4 var frivilliga och hade endast magi och stridskonster typ.
3.0an hade marmor och var i gråskala. Övrigtrutan flyttades längst bak och man blev tvungen att ha 4 sidor för att få med den.
3.1an var brunt och hade blommönster.
Alla är slutsålda, men man kan dock fortfarande få tag på de bruna om man köper Atlasboxen.

solvebring

Superhero
2.0an hade marmor och var i gråskala, och "övrigt"-rutan befann sig på sidan 2. Sida 3 och 4 var frivilliga och hade endast magi och stridskonster typ.
3.0an hade marmor och var i gråskala. Övrigtrutan flyttades längst bak och man blev tvungen att ha 4 sidor för att få med den.
3.1an var brunt och hade blommönster.
Alla är slutsålda, men man kan dock fortfarande få tag på de bruna om man köper Atlasboxen.
Aha, på så vis. Man får lov att tacka för informationen. Det förklarade en del. Ja, det är just det jag gjorde, köpte Atlasboxen.

duncan_UBBT

Swordsman
Om Carl-Johan ger sin tillåtelse kan jag posta version 3.0. Jag har dem inskannade i ganska hög kvalitet.

Carl Johan Ström

Swordsman
Alltså, det är ju inte jag som har publiceringsrättigheten, även om jag har upphovsrätten. (Publiceringsrätten äger Neogames AB). Kanske kan jag göra ett nytt formulär i Illustrator och Photoshop, fast egentligen behöver jag nog fundera på vad jag skulle vilja ha med.

Jag har rollformuläret som en pdf som består av både bitmap i bakgrunden (marmortextur) och vektorobjekt i förgrunden (text och rutor).

/ CJ

solvebring

Superhero
Saken med t.ex. rollformulär (som säkert alla vet men jag säger det ändå) brukar vara den att man får lov att kopiera och skriva ut så mycket man orkar av dem så länge de är till privat bruk och ingenting annat. Så, som Carl-Johan säger, så kan vi inte dela ut formulären på något lagligt vis utan Neogames tillåtelse. Förövrigt blir det just detsamma ändå för min del.

Jag menar, jag har ju originalformulär som jag själv kan kopiera. Har faktiskt redan scannat in dem om och gjort en färgversion och en gråskaleversion så att jag har till framtida privat bruk. Varför jag behöver andra formulär är för att jag, som det är nu med den skrivare jag har som är en vanlig färgskrivare, inte kan skriva ut just den här typen av formulär. Färgen tar slut i ett nafs. Originalformulärenm inte är utskriftsvänliga. Bakgrunden på dem, marmorering såsom bladmönster, kräver massor med färg/svärta vare sig jag skriver ut dem som färgade eller svartvita.

solvebring

Superhero
Jag har rollformuläret som en pdf som består av både bitmap i bakgrunden (marmortextur) och vektorobjekt i förgrunden (text och rutor).
Det är just det som vore guld, att köra formulär med bara förgrund, och alltså vit bakgrund. Om Neogames skulle vilja göra sådana och vara hyvens mot sin spelare och kasta upp dem på hemsidan så vore det toppen. Som jag och Bobby Magikern redan nämnt så har de flesta andra rollspelsförlagen hanterat mindre materialdelar som just formulär just så. Fast det är just det, det handlar om vad Neogames vill och Neogames rättigheter. Synd på det viset att du inte har publiceringsrätt likväl som upphovsrätt. Fast om du gör ett nytt formulär själv kanske Kim gärna skulle lägga upp det på sidan?

duncan_UBBT

Swordsman
Kanske kan jag göra ett nytt formulär i Illustrator och Photoshop, fast egentligen behöver jag nog fundera på vad jag skulle vilja ha med.
Mer plats för språk, prioritera ned stridskonsterna något, flytta stridsvana till framsidan, minska antalet närstridsvapen med typ 2 och lägg den extra platsen på extra rustningsdelar. Vanligtvis bär man sällan på sig mer än 3 olika typer av vapen, därimot har man oftare rustningar bestående av plock. Baksidan är bra i de senaste två versionerna, så behåll gärna den. Heraldisk sköld kanske inte nödvändigtvis är helt nödvändigt för alla rollpersoner, men helt klart en kul grej. En sista sak. Skapa ett fält för födelsedag under religion och hemort. Det passar bättre där än under 'möten och händelser', iallfall i vår grupp där kalendern vanligtvis spelar mycket stor roll i spelet. Stridskonstsektionen bör också uppdateras. Den passar nu väldigt bra till Eon II, men sämre till de modifikationer som kom i Vapenmästaren.

Carl Johan Ström

Swordsman
Jag tror (eller snarare jag vet) att tanken är att vara lagom juste: Rollformulären skall gå att kopiera, men det skall inte bli så där lysande resultat. Därav svårkopierade och utfallande texturer i bakgrund (eventuellt i färg). På så sätt ökar försäljningen av rollformulär. Att släppa lättkopierade rollformulär on-line skulle nog döda försäljningen helt.

( CJ )