Nekromanti Old World Fantasy!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,823
Den snygge och trevlige forumiten Hans. gick i funderingar på att spela Fantasy! i Warhammers Old World. Det, tillsammans med att Dante hade avslöjat ett såntdäringa grafiskt tricks för mig, gjorde att jag var tvungen att göra ett rollformulär för ändamålet.

Det hittar man här!

I utbyte har Hans. lovat att ordna stats för halflings till Fantasy! Visst Hans.? :gremwink:

Är det egentligen något mer som behövs för att klara sig i Old World med Fantasy!-reglerna?
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
DeBracy said:
Den snygge och trevlige forumiten Hans. gick i funderingar på att spela Fantasy! i Warhammers Old World. Det, tillsammans med att Dante hade avslöjat ett såntdäringa grafiskt tricks för mig, gjorde att jag var tvungen att göra ett rollformulär för ändamålet.

Det hittar man här!

I utbyte har Hans. lovat att ordna stats för halflings till Fantasy! Visst Hans.? :gremwink:

Är det egentligen något mer som behövs för att klara sig i Old World med Fantasy!-reglerna?
Aj aj ja visst gjorde jag det :gremsmile: hmmm matlust som rasnackdel kanske :gremsmile:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,823
Arfert said:
haflings som rollpersoner?
Just. WFRP har ju alltid haft fyra standardraser. Människor, dvärgar och alver finns ju redan i reglerna (och jag ser inget direkt behov av att ändra nåt där)... så det är bara halflings som saknas.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
hmmm, swt där får man ju ta en funderare på...

Minus på Fysik, plus på Motorik, och sen är de extra bra på saker som att gömma sig, smyga och kasta sten? Nån slags seghet som gör att de läker snabbt och står emot gifter och liknade?

Är extra hemkära?

Svårt med nåt som motsvarar alvernas sorg eller dvärgarnas girighet dock, om man ska ha med det. Hober är ju brittiskt landsortsfolk egentligen..de som ska stå för det normala i en konstig värld... Old World halflings kanske är små bayrare? Som gillar öl, korv och knödel?
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Halflings är illa ansedda och ofta tagna för tjuvar. Det sägs att man använder halflings som pinjatas för barn, och att kasta halflings är ett helgnöje. -Old World är sotsvart.

Traditionellt är halflings trygghetsnarkomaner. Att skriva in att de helst stannar hemma är väl inte helt lyckat i rollspel men att de kör med mycket packning för alla eventualiteter torde ju vara lite underhållande i alla fall.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
rjonas said:
Traditionellt är halflings trygghetsnarkomaner. Att skriva in att de helst stannar hemma är väl inte helt lyckat i rollspel men att de kör med mycket packning för alla eventualiteter torde ju vara lite underhållande i alla fall.
I regelboken (gamla) står det väl att, då dom lever så tryggt inklämt mitt bland människorna så blir livet gärna lite lätt tråkigt , vilket gör att dom gärna ger sig ut på lite äventyr.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Svårt med nåt som motsvarar alvernas sorg eller dvärgarnas girighet dock, om man ska ha med det. Hober är ju brittiskt landsortsfolk egentligen..de som ska stå för det normala i en konstig värld... Old World halflings kanske är små bayrare? Som gillar öl, korv och knödel?"

Jag vill minnas att Old Worlds halflings är underliga typr som får dvärgar att bli förlägna med sina ekivoka skämt, samtidigt som de gärna äter korv (som alla goda kejserliga undersåtar!) och dricker gott. De är dessutom rätt isolationistiska och håller ihop mot storingarna. Så tänk mindre gentlemannabönder a la Tolkien och med... Bottom?


Storuggla, kanske ingen höjdarliknelse
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,823
Arfert said:
Minus på Fysik, plus på Motorik, och sen är de extra bra på saker som att gömma sig, smyga och kasta sten? Nån slags seghet som gör att de läker snabbt och står emot gifter och liknade?
Ingen snabbläkning, men det andra stämmer inte rätt bra. De beskrivs också som envisa och kapabla till stort individuellt mod om så behövs, så kanske nåt plus på att motstå rädsla/vissa magiska effekter.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...var ju ett tag sen jag läste Warhammer, och det var när vi spelade 1 ed. Tvåan har jag, men bara skummmat. Trean lockar mig inte, fel känsla för mig...

...den här känslan verkar ha gått förlorad för alltid... Det som fick mig att börja lira WFRP:

 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,923
Location
Stockholm
Ja, Ian Miller och John Blanche skapade definitivt »Warhammer-känslan« även för mig. Distinkta stilar som inte påminde om något annat samtida spel.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,923
Location
Stockholm
DeBracy said:
Det, tillsammans med att Dante hade avslöjat ett såntdäringa grafiskt tricks för mig, gjorde att jag var tvungen att göra ett rollformulär för ändamålet.
Ja, titta vilka darriga linjer. :gremooo:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,823
Dante said:
Ja, Ian Miller och John Blanche skapade definitivt »Warhammer-känslan« även för mig. Distinkta stilar som inte påminde om något annat samtida spel.
För mig blir det lite knasigt; känsla i deras bilder går ju inte att ta miste på, men jag har i princip bara sett dem i David Days Tolkien-bestiarium.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,607
Location
Fallen Umber
DeBracy said:
Den snygge och trevlige forumiten Hans. gick i funderingar på att spela Fantasy! i Warhammers Old World. Det, tillsammans med att Dante hade avslöjat ett såntdäringa grafiskt tricks för mig, gjorde att jag var tvungen att göra ett rollformulär för ändamålet.

Det hittar man här!

I utbyte har Hans. lovat att ordna stats för halflings till Fantasy! Visst Hans.? :gremwink:

Är det egentligen något mer som behövs för att klara sig i Old World med Fantasy!-reglerna?
Vari består det grafiska tricket? :gremsmile:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,923
Location
Stockholm
Kalligrafisk pensel med variabel vidd samt effekten »roughen«.
 
Top