Nekromanti 4E-barden är här! …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Eller, nä, det är den inte.

Vi som prenumererar på Dungeons & Dragons Insider fick oss idag en förhandstitt på barden till D&D4. (Faktiskt tillräckligt med info för att spela en specifik bard-build upp till level 10.) Ni andra får vackert vänta till i mars när PHB2 kommer ut.

Barden är en leader (med dragning åt controller) men känns, såvitt jag kan avgöra, helt annorlunda än clerics och warlords.

Power source är såklart arcane. En hel del powers låter barden flytta runt sina allierade på slagfältet, men främst verkar det handla om olika buffar. (Jag måste nämna Misdirected Mark [level 1 attack power] som jag gillar: Om du träffar fienden blir den marked … av en av dina allierade inom 5 rutor!)

Klassförmågan Song of Rest är grymt bra: Om barden sjunger en vaggvisa när gruppen tar en short rest får alla gruppmedlemmar som spenderar healing surges bardens Charisma modifier extra hp per healing surge. Song of Rest kommer att hålla igång en grupp ytterligare en eller två encounters innan de måste ta en extended rest.

Barden får även +1 i alla otränade skills och kan välja multiclass feats från fler än en klass.

Vi kommer helt klart att ha en bard eller två som monsterkäk rollpersoner i Dungeon of Doom II på GothCon i påsk.

Eksem

Champion
Cool, jag blev av någon anledning sugen på att spela påfrestande bard för nån vecka sen, så om det finns en spelbar Bard och min RP dör av någon anledning skall jag seriöst fundera på att spela en. "Bluff, bluff, bluff the stupid Ogre".

Foggmock

Myrmidon
Det låter ju lite häftigt, även om jag aldrig sett en bard som ledartyp (i den mer formella meningen av ledare, snarare än "leader" speltekniskt i D&D4).

Men jag retar mig på Misdirect mark, det är ju en tokripp av Hunters Misdirect-förmåga från WoW. Kunde de åtminstone inte döpt den till något annat? :gremgrin:

Hunk

Hero
Jag har faktiskt precis börjat spela bard (gnom såklart!) sedan min första D&D4-karaktärs tragiska bortgång för två veckor sedan (Deathjump Spiders kan vara hemska...). Vi har dock använt oss av trubaduren från Advanced Player's Guide, som verkar ha en hel del likheter med vad du beskriver att den officiella skall ha. Eftersom vår DM är Insiderprenumerant, kommer jag förhoppningsvis få möjlighet att jämföra på måndag. Så länge är det nog dock enklast att hålla sig till APG-varianten, eftersom man då har fler powers att välja ibland.