De vill binda ihop MMO med bordrollspelande ja
Det sätt som de beskrivit sin nya satsning på d20 4th Edition, med alla förändringar i regelmassan samt införande av betaltjänster över nätet ger det intrycket ja.
Det som är utannonserat och beskrivet hittils påminner om ett MMO parat med mikrobetalningar, där man sparar in på OH-kostnader och tryckkostnader. Istället lägger man in det som tidigare var tillgängligt i två magasin och webbplatsen, i en ny betallösning parat med nya tjänster de vill sälja in.
Dessa tjänster liknar kärnan i vad som återfinns i MMO's, parat med onlinetillgänglighet av allt det som finns i de tryckta böckerna. Förutom att man behöver betala för sina böcker en gång till, samt för möjligheten att spela online med sina vänner.
Om man lägger ihop allting man nu kommer få från D&D Insider för dessa $9,99/månad jämfört med tidigare så kommer det antagligen under tidigare totalpriser. Men Wizard har kapat sina kostnader vilket innebär att de kommer tjäna mer pengar än tidigare med stor säkerhet. För samma tjänst, fast i ny omstöpt form.
Dessutom har de skapat en speldesign och klienter online, som är som klippt och skurna for MMO-spelare i det att det är snabbt tillgängligt, enkelt att sätta sig in i, plus att man kan samla på föremål (böcker och annat) och spela snabba och korta partier. Precis det som var målet med deras MMO D&D Online som inte gått jättebra hittils.
Jag väntar bara på att de skall annonsera att man numer skall kunna köpa virtuella D&D Minis online i sin D&D Insider och spela D&D Mini-matcher online. Naturligtvis skall man kunna använda dessa figurer när man spelar D&D 4th online, där de skiljer sig delvis från de generiska figurerna som är tillgängliga. Allt för att skapa ett virtuellt behov och öka graden av att man har något unikt. Som man då naturligtvis får via mikrobetalningar.
Summa summarum: Ja. Det verkar som om de försöker binda ihop bordsrollspelandet med onlinespelandet i form av MMO's. De har skapat en hybridlösning som de visat upp demonstrationer av samt beskrivit i produktblad riktat åt pressen. Vad som väntar vid lanseringen av samtliga produkter och tjänster är ännu höljt i dunkel.
Dock tror jag att priset är för högt satt för att en kritisk massa skall betala $9,99 per månad kontinuerligt. Dock är det en nysatsning och ny mark som ingen rollspelstillverkare beträtt tidigare.
Och nej. Bara för att de gör en onlinesatsning för att knyta ihop onlinespelande med offlineprodukterna, innebär inte att folk slutar spela offline. Som de alltid gjort.