Nekromanti 4e ska vara OGL

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
WotC har sagt att 4e ska använda en OGL-license, och det ska ges ut en SRD. Splendid, tycker jag. Vi får se vad de gör med d20-licensen. Jag tror, och jag har ju sällan fel när det gäller mina spekulationer om d20-licensen, att de helt enkelt kommer att låta den självdö, och ersätta den med en licens som tilägg till OGL som kostar pengar istället, för att tredje part ska ges tillgång till viss IP. Troligtvis finns en loggo med där nånstans också.

d20-licensen och d20-loggan har spelat ut sina roller, och är idag inte effektiva kommersiella instrument för ökad försäljning. Den stora mängden dåligt material, och överlappet av material från många förläggare bidrar också till att minska motivationen att använda d20STL. Alltså kommer många att undvika licensen och loggan, och använda OGL istället. Vi ser det redan på många, många produkter till exempel från Mongoose, Green Ronin och Paizo.

Alltså i stort sett det jag ljög om på EN World för ett tag sen, och som nu verkar vara på väg att bli sanning. Inte ens när jag ljuger, kan jag gå ifrån sanningen. :gremlaugh:

/M