Nekromanti [4th ed] Encountertråden!

Man Mountainman

Storsvagåret
Hej alla!

Vore det inte ballt med en tråd där vi kunde posta alla de encounters som vi har skapat till D&D 4 och som vi tyckte var extra kluriga? Så vi kan ta del av och glädjas åt varandras klurighet?

Extra trevligt vore det om man, förutom en lista på monster, bidrog med terrängsituationen som encountern utspelade sig i, samt en bunt strategitips till spelledaren.

Jag har tyvärr själv ännu inte skapat några encounters som jag tycker meriterar att bli postade i den här tråden, men så fort jag gör det så postar jag dem i ett separat inlägg.

Eksem

Champion
Jag öppnar då med en liten oansenlig encounter, som är gjord för två rollpersoner på level 6 (en defender, Fighter, och en striker, Rogue).

Motståndet är 2 Deathjump Spider och 1 Shadowhunter Bat.

Encounterplatsen är en lite större kammare, en spiraltrappa som leder till den (där PCs kommer ned), och en två rutor bred trappa som leder bort från den. Trappan som leder bort är trasig och har ett hål i mitten.

Tricket är att Deathjump Spiders och Shadowhunter Bat är bra på att gömma sig, samt kan ta sig problemfritt över hålet. Monstren inväntar partyt, som lätt kan misslyckas med sina perception checks, varpå monstren kan invänta en bra position att attackera ifrån. Eftersom trappan är så smal måste Roguen ta stora risker för att hamna i bra position.

Spindlarna kan låsa upp PCs, medan Shadowhunter Bat kan flyga fram och tillbaka och i princip slå obehindrat till spindlarna är hanterade.

Det hela låser upp partyt ganska mycket, och kräver en hel del risktagande i form av OA och skills checks om de vill ta sig över hålet. Det vettigaste är att försöka dra fighten upp i kammaren ovanför trappan där partyt kan återta manövereringskontrollen och ta bort monstrens fördelar.