Nekromanti 5 enkla frågor

Zaaken

Veteran
Aiya!

Om man är Lönnmördare och är alv till ras borde man inte få det svårare att smyga sig på någon då? Med tanke på det alviska ögat. (Ja jag vet ett det finns visa alver som kan styra det)

Är det någon vis färdighet man måste ha för att kunna "slå av" det alviska ögat?

På grundfärdigheterna får man ju skidor... Men varför får man det och inte simma?
Jag ser det så här. Att en alv i Sunari skogen kanske inte kan simma men jag skulle inte tro att en människa i Asharien heller skulle kunna åka skidor. Så varför tar man inte bort skidor och så får man det som en övrig färdighet eller så lägger man till simma. För tänk en Cearfale (eller nej tänk inte på en Cerafalier) som bor vid vatten ska dom inte kunna simma men kunna åka skidor?
För simma får man ju bara till vissa yrken om jag inte missminner mig?

Om en rp börjar i en skola tex en magiker skola hur gör man med den då spelar man den inte på vill säga 4 veckor för den går i skola eller höjer man åldern och så har han lärt sig magin? Hur gör ni?

P|uT0NiUm

Swashbuckler
"Om man är Lönnmördare och är alv till ras borde man inte få det svårare att smyga sig på någon då? Med tanke på det alviska ögat."

Om du inte har kostat på dig 'tomhet'...

"Är det någon vis färdighet man måste ha för att kunna "slå av" det alviska ögat?"

'Tomhet' - se Krigarens Väg.

"På grundfärdigheterna får man ju skidor... Men varför får man det och inte simma?"..."För simma får man ju bara till vissa yrken om jag inte missminner mig?"

Det är svårare att simma än att åka skidor. Liksom, man ställer sig bara på skidorna och glider iväg, det spelar ingen roll vad för klimat man är van vid. Simning är mer komplicerat.
Annars kan du ju spendera 7 valfria enheter för att höja upp det till 10...

"Om en rp börjar i en skola tex en magiker skola hur gör man med den då spelar man den inte på vill säga 4 veckor för den går i skola eller höjer man åldern och så har han lärt sig magin?"

Dela ut ett gäng förbättringsslag, reducera kapital samt höj åldern.

Phelan

Hero
Alviska ögat - visst blir det svårare (sägs i Alverboken) men det sägs inget om hur. Däremot står ju chansen för att upptäcka alver/bli upptäckt av alver i Alverboken. Om du ska undvika att ditt offer får en chans att känna ditt öga måste du hela tiden fokusera på något annat, skulle jag tro, något som inte borde vara helt lätt om du ska ta dig fram just till målet, framförallt att lyckas måtta ett slag utan att direkt se på målet. Det talas om att vissa alver (skickliga magiker eller krigare oftast, iirc) kan stänga av ögat. Regeltekniskt (suck) borde det väl vara en färdighet, men du bör nog antingen ha turen att hitta någon som är villig att dela med sig av sina färdigheter (Undervisning, dvs) eller nå en riktigt hög erfarenhet för att själv kunna utveckla den. Annorlunda uttryckt, som SL skulle jag ALDRIG låta en RP börja med förmågan om RP inte ska vara superhjältar.

Om grundchanserna - dessa får man på färdigheter där det anses att man kan något NATURLIGT, dvs det är såpass lätt att man utan någon träning har en viss chans att klara av något ändå. Du kan ju fråga dig hur många som har erfarenhet från barnsbenen med stridsgissel, men de har ändå en liten chans att träffa någon ändå. Simma är något som du tränar upp, och det där med att alla barn får lära sig simma som i Sverige idag är en ganska ny företeelse. Så du får snällt hosta upp några (valfria, troligen) enheter för detta.

Mvh / Phelan

Eleas

Hero
"På grundfärdigheterna får man ju skidor... Men varför får man det och inte simma?
Jag ser det så här. Att en alv i Sunari skogen kanske inte kan simma men jag skulle inte tro att en människa i Asharien heller skulle kunna åka skidor."

Med andra ord blir det aldrig snö i Asharien på vintrarna?

Om du verkligen ogillar regelns bokstav är det för övrigt bara att ändra.

"Så varför tar man inte bort skidor och så får man det som en övrig färdighet eller så lägger man till simma. För tänk en Cearfale (eller nej tänk inte på en Cerafalier) som bor vid vatten ska dom inte kunna simma men kunna åka skidor?
För simma får man ju bara till vissa yrken om jag inte missminner mig?"

Yrkena är rekommendationer, inte järnklädda lagar. Min egen rollperson har yrket "turist i tillvaron", till exempel, och hur mycket du än letar tror jag inte du hittar den sysselsättningen bland yrkesbeskrivningarna.

"Om en rp börjar i en skola tex en magiker skola hur gör man med den då spelar man den inte på vill säga 4 veckor för den går i skola eller höjer man åldern och så har han lärt sig magin? Hur gör ni?"

Vi sätter punkt då och då.

--
Björn
- in the middle of that sentence, my brain ran out of breath

litleme

Warrior
Med andra ord blir det aldrig snö i Asharien på vintrarna?

nej, det brukar juh inte snöa i öknar =)

Meldert

Veteran
Det är svårare att simma än att åka skidor. Liksom, man ställer sig bara på skidorna och glider iväg, det spelar ingen roll vad för klimat man är van vid. Simning är mer komplicerat.
Nja, jag är skeptisk. Håller med om att simning nog är för komplicerat för GC, utom möjligen för nyfödda (ni har väl hört talas om babysim?)
Men att "man bara ställer sig på skidorna och glider iväg" är bara nys. Jag är uppväxt med riktiga vintrar så jag minns inte längre när eller hur jag lärde mig åka skidor. Däremot gjorde jag lumpen för en massa år sen, tillsammans med en hel hög skåningar, inget ont om dem, men där fanns det faktiskt flera stycken som aldrig stått på ett par skidor.
Typiskt tillfälle för att undersöka om skidor bör ha CG, fram med arméns "Vita blixten" bara... Tyvärr så måste jag då meddela att det inte fanns en tillstymmelse till CG för någon av dessa personer. Visst, dom kanske var ovanligt klumpiga, men EON-reglerna säger ju att grundchansen blir minst 5 så det spelar ju ingen roll.
Jag har med andra ord allvarliga planer på att ta bort CG även för skidor.

Meldert

Veteran
jo, men då skulle man ju...

...kunna ha exakt samma argument kring färdigheten Simma, det finns trots allt alltid en chans att någon som kastas i havet utan att aldrig ha simmat förut faktiskt klarar av det. Det kanske inte är effektivt men han flyter...

Re: likaså när det gäller...

Hmm... Nja, tycker inte det. Ställ dej på ett par brädor, och se vad som händer...
TÄnk sedan att du slänger ner någon stackare som inte kan simma i havet, vad händer?
Eller ställer stackarn på ett par skridskor?
Visst kan man använda samma argumentationsteknik, men kom ihåg att utgångspunkten varierar mellan fallen vilket gör att man inte kan använda samma argument.

Eleas

Hero
"nej, det brukar juh inte snöa i öknar =)"

Så Asharien består av en öken då? Sunariskogen t.ex.?

--
Björn

Meldert

Veteran

Du menar att rädsla för livet ska spela roll? Om man misslyckas är det livsavgörande? Jag fattar inte riktigt.
Isåfall skulle man ju inte ha någon GC för skidor om man var jagad av en flock Pantheror eller nåt, bara för att man då är så rädd för livet att man inte får ordning på sakerna, och misslyckas man så dör man.

Helmgast
Nu skilde ju Zaaken på Sunari och Asharien.

På grundfärdigheterna får man ju skidor... Men varför får man det och inte simma?
Jag ser det så här. Att en alv i Sunari skogen kanske inte kan simma men jag skulle inte tro att en människa i Asharien heller skulle kunna åka skidor.

Nu tar du för stor vikt vid ett enkel mening.
Är man svinrädd så får man ökad svårighet på en del, iaf om man inte klarar VIL slag.
Dessutom, tänk dej att du hoppar i vattnet men inte kan simma, vad skulle du göra? Som rollspelare borde du kunna leva dej in i det.

Eleas

Hero
"Nu skilde ju Zaaken på Sunari och Asharien."

...vilket han inte borde ha gjort. Asharien är mer än en öken. Det faktum att Sunari faktiskt ingår i Asharien är ju bara grädde på moset för mig, då...

--
Björn
- come in peace, shoot to kill

På tal om skridskor

Är inte förflyttningen med skridskor löjligt låg? Själv så tycker jag att det går bra mycket snabbare när jag susar fram på mina skridskor i ishallen än när jag marcherar i skrylle-skogen med skolan.

Mvh Victor Palm...

...Som undrar om skridskorna i mundana är SÅ dåliga.

Meldert

Veteran

Jaja, jag är med, det finns en viss skillnad. Men den är hårfin.

Men visst menar du att man inte kan ha någon GC i simma efter som man vanligen behöver använda färdigheten i nödsituationer. Detta skulle inte vara fallet med färdigheten "skidor"?
Vad skulle då hända om man frivilligt skulle bada, visst finns det en chans att man lyckas simma på första försöket, precis på samma sätt som man kan lyckas med att åka skidor?

GC vara eller inte var kan inte vara beroende av situationen som man vanligen utför färdigheten i. Situationen påverkar bara bara svårighetsgraden.

Man måste utgå ifrån kontrollerade förhållanden när man avgör om en färdighet kan utföras med hjälp av Grundchanser.
Isåfall är det ingen skillnad på simma och skidor.

I vilket fall som helst så medför iallafall dina argument att man ska har GC i skridskor om man har det i skidor.

- Menar inte att vara så obstinat som jag verkar.