Re: Om intellektualism (utbruten ur SD-diskussione
Som vanligt håller jag med Krank om allt han säger... (nästan).
Jag tycker faktiskt att varken personliga anekdoter, morgontidnignens icke-granskade uppgifter eller snabbtänkthet (och retorik) borde ha med diskussioner (vars mål är att skapa en faktisk lösning på ett faktiskt problem) att göra.
Om vi, t.ex. vill diskutera "invandrares överrepresentation i brottsligheten" så är det inte intressant vem som kan ge snabbtänkta repliker, vem som har personliga erfarenheter av det ena eller det andra eller vad någon människa "har för känsla av sammanhanget".
Istället borde man diskutera:
1) formen av diskussionen
2) problemformuleringen
3) vetenskapliga fakta angående ämnet
osv.
Gör detta att icke intellektuella inte får vara med och diskutera? Njaeae...
Problemet är väl att vi lever i ett samhälle där vinnaren skriver historien och majoriteten fattar besluten (på ett ungefär). Så om majoriteten av alla som lyssnar på en diskussion fullkomligt skiter i att all fakta/vetenskap pekar mot A, och istället lyssnar på en talares roliga anekdoter som pekar mot B så kommer det påverka vilket beslut som fattas.
Är detta dåligt? Ja, skulle jag säga. Demokrati och alla människors privilegium/rätt att fatta sina egna beslut tycker jag är bra, oerhört bra! Däremot är det, enligt mig, väldigt sorgligt när så många människor inte utvecklat sin förmåga att kritisera och fatta beslut (detta är alltså vad vi borde göra på en samhällsnivå). Om lösningen på problemet bygger på "de roliga anekdoterna" finns det inget egentligt vetenskapligt samband mellan lösningen och grundproblemet. Om nu grundproblemet är att människor "upplever att invandrare är överrepresenterade i brottsligheten", ja då är det problemet som ska diskuteras och inte huruvida det är så eller ej.
I övrigt tycker jag Anon har en poäng, att det lätt kan skapas ett översitteri där människor utestängs från en debatt pga bristande kunskap (dock är det sällan något jag upplever på internetfora, snarare i andra sammanhang).
Det är väldigt beklagligt. Men detta kan snarast avhjälpas genom att människor försöker avstå från en översittar-attityd. Samt att öka (samtliga) människors förmåga att "objektivt" granska argument, forskning, fakta.
Sist en liten reservation mot Anons utgångspunkt att "internetfora mestadels belönar bildning och intellekt". Jag håller itne alls med. Internet är för stort. Flest och gapigast "vinner". Sällan förs diskussioner på ett sakligt sätt utan urartar i pajkastning och billiga poänger.
Och en liten passus om kommunikation:
Jag hävdar att det inte finns ett rätt vokabulär eller sätt att prata med/på. Om alla parter faktiskt har ett intresse av att diskutera så får de, samtliga, försöka anpassa sig till varandra. Det finns inget rätt eller fel som säger vem som ska anpassa sig till vem. Alla parter har "skyldigheten" anpassa sig till alla andra i den mån de kan (och vill).
Det jag menar här ovan handlar egentligen endast om vetenskapliga/filosofiska diskussioner vilka handlar om att ge en faktisk lösning på ett faktiskt problem. Om man bara vill tjöta lite så är det något helt annat än vad jag försökte definier.
// Android, som för övrigt har en tendens att "diskutera/tala i monologer"..