Nekromanti Hur förklarar du vår hobby?

Zappelina

Swordsman
Lite då och då träffar man nya människor, man introducerar sig själv. Ofta berättar jag då vad jag jobbar med, ibland blir någon intresserad av det och frågar lite mer och kanske kan vi få ett samtal gående. Eventuellt utvecklar det sig till och med till något intressant, nog om det.

En annan gång, när arbetet inte fungerade som konversation kan jag istället fråga om vart personen bor någonstans. Det är iofs sällan intressant, men ni fattar vad jag menar?

Hur som, vad jag försökte komma till är: du råkar berätta att igår spelade du rollspel med några kompisar, och det var jätte-kul! Då får, iallafall jag, alltid frågan: Jaha, vart var ni någonstans? Ute i skogen?

Vad säger ni då? Nej, rollspel är som teater utan publik och vi berättar vad skådisarna gör utan att spela ut det? Vi sitter liksom bara runt mitt köksbord. Eller, det är som World of Warcraft, fast utan datorn.. Går inte så bra ihop med "det var jätte-kul!"?

Min fråga är:

Hur förklarar ni vår hobby för någon som inte har en aning om vad rollspel är?

terje

xenomorf mystiker
Ungefär så här brukar det låta: "Vi sitter tillsammans och hittar på en spännande berättelse. Var och en gestaltar en av huvudpersonerna och hittar på dess handlingar och repliker. Det är jättekul!"

Min kompis David Bergkvist brukar säga att det är som en slags improviserad radioteater.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag brukar använda beskrivningen "interaktiv film". Alla vet vad en film är och alla har någon gång sett en film där de tänker "men vad fan gör han?". Det gör att de kan identifiera sig med konceptet rätt snabbt och enkelt. Fungerar rätt väl för mig för att få folk att förstå vad det handlar om.

solvebring

Superhero
Oftast känner man ju eller är bekant med personen i fråga. Jag brukar just därför använda olika förklaringar, liknelser och dylika beroende på vem som frågar. Är personen bekant med mmorpg så kan jag utgå från det, annars från skönlitteratur och sagor, film osv. Jag brukar dock försöka få fram det här med att man berättar en historia tillsammans genom att ikläda sig roller, ungefär som rollerna i en pjäs osv.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
»Vi sitter vid ett bord och ljuger för varandra.« :gremsmile:

Necross

Swashbuckler
Då jag är uttråkad/inte orkar jiddra/tror att jag pratar med en idiot brukar jag säga att jag pysslar med improvisationsteater, eller "improvisationsteater utan publik". Med samma ord brukar jag förklara rollspel.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag brukar likt flera andra lägga emfas på det kollektiva berättandet. Att man sitter kring ett bord och hittar på en berättelse tillsammans.

Men alltså, det finns ju flera nivåer av förklaring. Man går inte djupare än att den man förklarar för ser ut att börja tappa intresset.

1. Man sitter runt ett bord och hittar på en berättelse tillsammans.
2. (Generaliserande) Alla utom en styr en "huvudperson" i berättelsen. Dom är "spelare". Sen har vi spelledaren också, som hittar på och berättar fram omgivningar, folk man träffar på, och så.
3. (Kort exempel) Om jag till exempel är spelledare och du spelare, så kanske jag säger att "ok, du står i en skog. Du tycker dig höra röster genom lövverket, och du ser ett ljus lite längre fram - vad gör du?" och så får du berätta vad din huvudperson gör.
4. Och så använder man tärningar och regler ibland, när din huvudperson till exempel vill försöka öppna en stängd dörr, för det är ju inte din styrka utan din huvudpersons som bestämmer om man får upp den eller inte.

Om de fortfarande verkar intresserade... Ja, då har de ofta börjat ställa motfrågor, som man får svara på. Ganska tidigt brukar "klär ni ut er kring bordet" komma, med svaret "man kan göra det, men oftast kör man bara i fantasin".

Och japp, jag bortser alldeles från spelledarlösa spel, spel med mer spelarmakt, och en massa annat. Det här närmar sig mer spelen jag spelar, och det är dem jag då kan förklara på ett bra sätt.

w176

Förlorad dotter
Med totalt självförtroende, humor och passion. Samt så ser man till att verka välartad, söt och socialt kompetent när man gör det.

Då kvittar det mer eller mindre vad man säger.

Men jag tycket man väljer förklaringmodell och liknelser efter personerna man förklarar förs referensaramar, hur intresserade de är av en förklaring, hur djupt man behöver går och varför man behöver förklara.

Zappelina

Swordsman
Det är ingen som har ett hemligt och super-bra exempel som får rollspel att låta lika lätt som det är?

Jag menar att säga att rollspel är som improviserad radioteater utan publik är ganska nära sanningen tycker jag, men för den som inte prövat låter det kanske lite mystiskt, eller? Framförallt när folk liksom ofta tror att vi pysslar med typ folkbilsracing när vi egentligen typ pysslar med att bygga modellflyg... Ni vet?

Egentligen skulle jag vilja ha ett exempel man kan dra för folk, i alla åldrar, som gör att dom direkt fattar. Kanske typ, "Du är ute och går med grannens unge... Det är höst, eller nått, och du ser en konstig figur som verkar ha låst er med ögonen. Han, eller är det en hon, får ett tix i ena ögat och börjar sedan gå hastigt mot er. Som frusen står du och tittar på faran, det tixande ögat.. Käken börjar tugga. Är detdär verkligen ett normalt utseende för en underkäke? Snapp! varelsen har pojken i sina händer..." och så fortsätter man, väntar bara på att bli avbruten. När personen i fråga avbryter en vet denne vad rollspel är.

Någon som har ett bättre exempel?

KamiFisk

Hero
Vi alla har ju inte alternativet att vara välartade och söta =P.

Brukar köra med.
-Har du sett sagan om ringen filmerna ? det brukar de flesta svara ja på.
-Ja tänk dig att du och dina kompisar är huvudpersonerna.
Fast istället för att göra exakt som i filmen får ni göra hur ni vill.
Sen tar jag eventuella följd frågor när de kommer.

Eller så kör jag med det är som vilken hobby som helst ett sätt att slösa pengar. Vissa pillar med bilar vi sitter och berättar saker för varndra.

Johan K

Gammal & dryg
Jag menar att säga att rollspel är som improviserad radioteater utan publik är ganska nära sanningen tycker jag,
Det är lite så jag förklarar det hela. Med tillägget att jag förklarar vad spelledaren gör & spelarna pysslar med.

Mäster

Veteran
I USA används ofta termen "pen and paper RPG". Antagligen för att särskilja detta typ av rollspel från andra. En term som rimmar ganska illa men är vanligt använd. När man berättar att man spelar rollspel tror de flesta att det handlar om lajv, en hobby som haft större massmedial genomslagskraft. En av orsakerna kan vara den visuella framtoningen.

Men jag medger att det är svårt att förklara vad man sysslar med utan att blanda ihop med andra typer av rollspel. Jag tror också att det är viktigt att öka förståelsen för vad vår hobby egentligen är.

Ämnet har för intresse och av ren slump diskuterats under dagen på boningen.org

/Mäster Johan

Rickard

Urverk speldesign
Hur förklarar ni vår hobby för någon som inte har en aning om vad rollspel är?
Jag brukar försöka fokusera på att förklara upplevelsen, snarare än hur man gör när man spelar rollspel. Hur man sveps in i fantasins värld och får uppleva äventyr som man normalt bara får läsa om eller se på film.

/Han som dock brukar fylla i med att rollspel inte kan förklaras utan måste upplevas

Craygh

Swordsman
"Vi sitter alla ner vid ett bord, i ett rum, med en radda böcker som beskriver en värld. Alla som är med spelar en rollperson, en karaktär som de skapat, som beter sig precis så som spelaren vill. Alla utom en person, förstås, som spelar hela resten av världen; går du in på ett värdshus, så är det han som spelar värdshusvärden som möter dig, och det är han som beskriver hur värdshuset ser ut. Med den utgångspunkten så väver vi en berättelse tillsammans där bara fantasin sätter gränserna."

Ungefär så brukar jag beskriva det.