solvebring
Superhero
Jag har återigen tänkt försöka att skriva ett eget spel. Och för en gångs skull så bara ska jag bli klar. Nå, det har jag sagt alla femtioelva gångerna förrut så varför skulle det bli en skillnad den här gången då?
... Jo, jag siktar lågt, jag siktar riktigt lågt och börjar med något kort och enkelt. Man måste ju börja någonstans så varför inte med något man kan behärska. Plus att mängden text och regler gör inte spelet. Handen på hjärtat, jag är nog inte så bra på det här men jag försöker gärna. Hellre börjar jag smått med hopp om att skriva större, bättre spel i framtiden än släpper en trave skit direkt.
Jag hade tänkt mig ett berättelseinriktat rollspel, PDF med ett ganska litet sidantal. Kanske 10-50 sidor beroende på hur pass projektet bär iväg med mig. Hur som helst ska det fokusera på att samberätta. Yeah, jag gillar verkligen spel med fokus på handlingen och berättandet. Jag vet dock inte riktigt hur jag ska forma den grund jag tänkt. Alla bitar faller inte riktigt på plats.
Nå, min grundtanke:
1. Man spelar rollpersoner som farit vilse i rymden. Tanken med hela spelet är att man varje spelsession landar på en ny plats/planet/rymdstation/whatever för att undersöka den.
... Varför?
Själv har jag funderat kring att de söker efter ett sätt att ta sig hem.
2. Varje spelsession har en grundintrig - "main story" - som spelarna gör upp sinsemellan. Denna ska de gemensamt berätta genom att låta spelledarposten vandra mellan sig. Till sin hjälp, för att tolka sessionens "man story", har de nyckelord; en handfull beskrivande ord som de tillsammans skrivit ned. Dessa nyckelnord är grundstenarna som sessionens setting/plats ska byggas på.
... Vad tror ni?
3. Spelsystemet utöver det som har med berättandet att göra (punkt 2) ska vara något mycket, mycket simpelt och enkelt. Man ska nämligen hur och när man vill kunna befolka platserna men vad man nu känner för utan att ha behövt förbereda sig.
... Hur fan ska det gå till?
4. För ett sådant spel då varje session utgår fram samma punkt och sedan gör sig unik varje gång man spelar behöver jag såklart drivkrafter. Jag behöver något som driver varje session utöver bakgrunden som varje session är den samma och nyckelorden som egentligen bara bygger sessionens setting.
... Tankar?
Ja, vad tror ni om min grundidé?
Förövrigt är inget hugget i sten, speciellt inte vad det gäller punkt 1. Jag har funderat på massa olika teman och situationer där.
... Jo, jag siktar lågt, jag siktar riktigt lågt och börjar med något kort och enkelt. Man måste ju börja någonstans så varför inte med något man kan behärska. Plus att mängden text och regler gör inte spelet. Handen på hjärtat, jag är nog inte så bra på det här men jag försöker gärna. Hellre börjar jag smått med hopp om att skriva större, bättre spel i framtiden än släpper en trave skit direkt.
Jag hade tänkt mig ett berättelseinriktat rollspel, PDF med ett ganska litet sidantal. Kanske 10-50 sidor beroende på hur pass projektet bär iväg med mig. Hur som helst ska det fokusera på att samberätta. Yeah, jag gillar verkligen spel med fokus på handlingen och berättandet. Jag vet dock inte riktigt hur jag ska forma den grund jag tänkt. Alla bitar faller inte riktigt på plats.
Nå, min grundtanke:
1. Man spelar rollpersoner som farit vilse i rymden. Tanken med hela spelet är att man varje spelsession landar på en ny plats/planet/rymdstation/whatever för att undersöka den.
... Varför?
Själv har jag funderat kring att de söker efter ett sätt att ta sig hem.
2. Varje spelsession har en grundintrig - "main story" - som spelarna gör upp sinsemellan. Denna ska de gemensamt berätta genom att låta spelledarposten vandra mellan sig. Till sin hjälp, för att tolka sessionens "man story", har de nyckelord; en handfull beskrivande ord som de tillsammans skrivit ned. Dessa nyckelnord är grundstenarna som sessionens setting/plats ska byggas på.
... Vad tror ni?
3. Spelsystemet utöver det som har med berättandet att göra (punkt 2) ska vara något mycket, mycket simpelt och enkelt. Man ska nämligen hur och när man vill kunna befolka platserna men vad man nu känner för utan att ha behövt förbereda sig.
... Hur fan ska det gå till?
4. För ett sådant spel då varje session utgår fram samma punkt och sedan gör sig unik varje gång man spelar behöver jag såklart drivkrafter. Jag behöver något som driver varje session utöver bakgrunden som varje session är den samma och nyckelorden som egentligen bara bygger sessionens setting.
... Tankar?
Ja, vad tror ni om min grundidé?
Förövrigt är inget hugget i sten, speciellt inte vad det gäller punkt 1. Jag har funderat på massa olika teman och situationer där.