Har nu suttit på småtimmarna och funderat över stridsmekaniken till Kontinuum. Känns lite avigt eftersom spelet inte direkt bygger på strid. Men även i Kontinuum händer det väl att folk drar vapen mot varandra. Så här kommer idén.
Normalt gör man en kombinerad handling i strid. Det kan vara anfall+anfall eller försvar+försvar, men det kan lika gärna vara anfall+fly (man skjuter samtidigt som man rör sig från striden) eller anfall+försvar (man tittar fram från ett skydd och skjuter) osv.
Detta kan betyda en hel del rulla tärning, i synnerhet om man kör det klassiska
1. Slå ett slag för anfall
2. Slå för undvika
3. Slå var du träffar
4. Slå skada
5. Dra av rustning
6. Gör om med andra handlingen
Så jag utvecklade istället ett system som betyder att enbart ett enda slag måste slås. Detta enda slag räknar ut om anfallaren träffar, om försvararen lyckas undvika, vilken skada man gör samt var man träffar.
Om striden är mellan en rollperson och en SLP kan man rekomendera att spelaren får slå slaget.
Försvararen vill se låga resultat på tärningarna, anfallaren höga.
Ska finputsa mekaniken och prova den lite i morgon. Om intresse finns att veta hur den fungerar postar jag här i morgon.
Normalt gör man en kombinerad handling i strid. Det kan vara anfall+anfall eller försvar+försvar, men det kan lika gärna vara anfall+fly (man skjuter samtidigt som man rör sig från striden) eller anfall+försvar (man tittar fram från ett skydd och skjuter) osv.
Detta kan betyda en hel del rulla tärning, i synnerhet om man kör det klassiska
1. Slå ett slag för anfall
2. Slå för undvika
3. Slå var du träffar
4. Slå skada
5. Dra av rustning
6. Gör om med andra handlingen
Så jag utvecklade istället ett system som betyder att enbart ett enda slag måste slås. Detta enda slag räknar ut om anfallaren träffar, om försvararen lyckas undvika, vilken skada man gör samt var man träffar.
Om striden är mellan en rollperson och en SLP kan man rekomendera att spelaren får slå slaget.
Försvararen vill se låga resultat på tärningarna, anfallaren höga.
Ska finputsa mekaniken och prova den lite i morgon. Om intresse finns att veta hur den fungerar postar jag här i morgon.