Organ said:
Hur pass förenklat är egentligen starter setet? Är det ett för stort kliv för en newbie att gå direkt på core-setet (heter det så i fyran?) efter det? Det känns liksom lite oekonomiskt att köpa en massa böcker som bara lägger till delar till spelet pö om pö så man i slutändan sitter med en hel produktlinje vars innehåll redan finns samlat i fyrans PHB och DMG.
Core set har helt andra klasser etc än Essentialslinjen. De delar grundsystem.
Min upplevelse är att jag inte ens orkade läsa igenom Player's Handbook 1 till 4e. Jag skulle aldrig kunna spelleda baserat på 4e's core set. Det finns noll pedagogiska ingångar, noll nybörjarhjälp, allt känns anpassat för de som redan spelat D&D.
Klart det finns de som fixar att gå på core set direkt. Men som jag ser det är det enklare att bara köpa Heroes of the Fallen lands och Heroes of the Forgotten Kingdoms (motsvarar innehållet från player's handbook) till spelareoch Game Master's Kit och Monster Vault till SL. Samt kanske nåt exemplar av Rules Compendium om man känner att man vill ha ett samlat referensverk. Antagligen sammanlagt billigare än PHB1+2+3+monsterböcker+spelledarbok från core dessutom.
Starter setet är förenklat såtillvida att du får precis allting du behöver veta för att levla fyra olika klasser upp till level 2. Reglerna är kompletta upp till den leveln, men täcker ingenting efter.
Jag skulle inte rekommendera att man börjar med 4e core set, utan snarare att man isf börjar med övriga produkter i Essentialslinjen.