Nekromanti [Null State] - header set 1

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har roat mig med att göra nya sidhuvuden till Null State. Tanken är att varje uppslag i Null State ska ha en rejält stor header; var och en av de här godingarna ska alltså gå över två sidor, vänster och höger. Jag har gissat på 50 sidor, så jag kommer nog behöva göra sisådär en 20-25 styckna såna här.

Vad tycker ni? De här är ganska snabbt ihoprafsade. Funkar de ihop? Eller ja, man ser dem ju aldrig samtidigt, men kan man tänka sig dem vara sidhuvuden i samma spel?

Om de ser OK ut ska jag börja mangla ut dem; i slutet av januari är det ju tänkt att jag ska vara typ redo för tryck. Även om jag mer gissar på februari...

En av dem, den med ufot, har ni kanske sett förut. Det är OK. =)

Attachments

KamiFisk

Hero
Mangla på, tyckte dom var snuskigt läckra.
Särskilt med U.F.O frågetecknet, mer sådana!

Dimfrost

Special Circumstances
Det ser extremt mörkt ut för mig, jag har svårt att se vad de föreställer, men det kanske bara beror på min skärm (gammal tjockskärm)?

Möller

Hubert Hortlax
20-25 stycken? Låter lite överdrivet. Antingen blir skillnaderna så små att de inte riktigt märks, eller så blir det lite för spredigt. Känns det som.

Kan du inte ha en för varje kapitel istället?

Men de tre första är riktigt snygga. Fast den oidentifierade flygande zeppelinaren är för ljus. Den ser ut att tillhöra den ditritade ringen. Som om någon ritat dit ett vitt föremål, för att sedan markera ut det med en vit ring.

krank

Dimfrost said:
Det ser extremt mörkt ut för mig, jag har svårt att se vad de föreställer, men det kanske bara beror på min skärm (gammal tjockskärm)?
Kanske. Har testat dra ner min från ljus till mellanläge, men de ser ungefär likadana ut ändå. De ska vara ganska mörka; den ena av de nya är mest nåtslags abstrakt grunge med ett svårupptäckt radioaktivitetsmärke, det andra är också abstrakt grunge, med bombmönster...

krank

solvebring said:
Btw, definiera uppslag... :gremcrazy:
Ta en bok. Öppna den. Du får en vänstersida och en högersida.

Vänstersidan plus högersidan är ett uppslag.

krank

Möller said:
20-25 stycken? Låter lite överdrivet. Antingen blir skillnaderna så små att de inte riktigt märks, eller så blir det lite för spredigt.
Jag satsar på att de flesta blir ganska likadana, och sedan ett mindre antal som "spretar". Jag är dessutom inte ute efter att det ska märkas att det är olika på varje sida; det är mer nåt man kanske märker som en kul grej när man läser om boken, eller som ger boken ett lite "organiskt" och genomarbetat intryck utan att man riktigt tänker på varför...

Det tog mig i runda slängar en timme att pressa ur mig de nya två här. Det betyder, för 20 styckna, 10 timmars arbete. Det är tio dagar med en timmes arbete styck. Det tror jag att jag fixar =)

Möller said:
Fast den oidentifierade flygande zeppelinaren är för ljus. Den ser ut att tillhöra den ditritade ringen. Som om någon ritat dit ett vitt föremål, för att sedan markera ut det med en vit ring.
Lite av poängen är just att den ska vara ljus, men du har nog rätt. Lite mörkare, kanske lite genomskinligare. Ska se om jag kan fippla med det i Gimp nästa gång jag är i Linux. De andra två är gjorda i Photoshop, för att jag pga spel och skolarbete just nu är mycket i Windows.

solvebring

Superhero
Öhm, menar du att varje sådant ska ha en sådan bild? I så fall håller jag med Möller om att det känns lite mycket. Varför inte ha en sådan för varje nytt kapitel istället? Fast när jag säger "lite mycket" menar jag att de där bilderna ändå är ganska breda vilket kan leda till att sidorna känns "bildtunga". Något "smalare" eller färre sådana röstar jag för. Fast å andra sidan bör jag väl inte ropa hej förrän du gjort första utkastet på layouten.

krank

solvebring said:
Öhm, menar du att varje sådant ska ha en sådan bild? I så fall håller jag med Möller om att det känns lite mycket. Varför inte ha en sådan för varje nytt kapitel istället? Fast när jag säger "lite mycket" menar jag att de där bilderna ändå är ganska breda vilket kan leda till att sidorna känns "bildtunga". Något "smalare" eller färre sådana röstar jag för. Fast å andra sidan bör jag väl inte ropa hej förrän du gjort första utkastet på layouten.
Som jag gjorde här till exempel?

Lite längre ner i den tråden finns "test5.pdf" och "test6.pdf"; de ligger ganska nära det jag nog kommer att köra på. Jag upplevde att det funkade bra =)

solvebring

Superhero
Åh, sorry. Den tråden missade jag. =)
Lovar att kolla in den vid ett senare tillfälle, då jag är piggare om inte annat. :gremtongue: Annars får du påminna mig, för jag är damn intresserad av Null State.

anth

Vetefan
Vad sägs om att göra en grundbild för varje kapitel, men inom det kapitlet ändras en liten detalj på varje uppslag.

Ta bilden med en natthimmel och en ljus punkt som kan vara ett UFO - på varje uppslag har UFOt flyttat sig en liten bit.

solvebring

Superhero
Så, har kikat på layouten nu. Jag gillar det, och nu förstår jag bättre, eller förstod gjorde jag, men nu såg jag ju verkligen hur du tänkt. Det kommer nog att bli riktigt snyggt det där. Möjgen kan jag tycka att man skulle få in lite, lite mer luft mellan textkolumnerna och headern. Med andra ord skulle headern kunna vara något smalare än det som visas i layoutversion 6.