Tänkte på det jag med. Det lär ju finnas ett rätt stort antal som kan trolla med FV 5-10 utan att dom kallas magiker. Dessutom bör det väl kanske jämföras med läsning på medeltiden i vår värld. Trots att det egentligen inte var något utom utbildning och tid som fattades så var det inte många som kunde läse och de flesta ofrälse som kunde läsa kunde ju inte läsa mycket. Dessutom ska väl påpekas att mycket är skrivet på utländska (se latin i verkligheten) och ser alltså effektivt till att ingen fattig, ens de "bildade" skulle kunna komma åt information och visdom. Att man då skulle lära ut på en personlig nivå skulle inte räcka långt och dessutom måste man antingen ha tillgång till en färdig formel (vilket är mycket dyrt, kräver läskunskaper, mycket möjligt att det kräver ett annat språk och att bara få tag på formeln lär ju vara svårt.) eller att man improviserar, vilket alltså kräver teoretisk magi. Plötsligt är vi uppe i minst tre men kanske sex, relativt ovanliga (bland folket) färdigheter som samma person måste samla på sig. Dessutom är det ju bra om rollpersonens intelligens (som i Mundana är fullständigt "genetisk") är rätt högt över medel.
Jag kan även tänka mig att dissipation är en mycket obehaglig upplevelse och även om det inte är troligt med magnitud ett så är ju oddsen inte helt otroliga och för eller senare fumlar man ju några gånger och även utan qadooshförlust skulle jag nog kunna bli övertygad om att jag INTE vill fiffla med magi efter första gången.
Som någon säger så vill ju antagligen både adeln och magikerna hålla kunskapen exklusiv. Typexemplet är ju kina som först förbjöd alla former av vapen och utbildning i att hantera dessa (för att förhindra att folket skulle kunna göra uppror med vapenmakt), vilket gav upphov till kampsporterna vilka sedan också förbjöds. Kyrkan lär ju också vilja motverka magi (man kan inte ha kontakt med gudarna med negativ qadosh) för att deras troende ska kunna vara till någon spirituell nytta. Så även de accepterande kulturerna lär ju vara någorlunda restrektiva. Iaf på pöbelns nivå.
EDIT: Oj! Det här inlägget lät rätt aggressivt. Det är det inte. Det är bara så här jag tänker på okunskapen och jag ser fler anledningar till att det finns få magiker än många. Dock misstänker jag att det finns fler trollkunniga än magiker. Det lär ju även vara fler som kan slåss än soldater och fler som kan snickra än det finns snickare.