Nekromanti Ny Volt-version: 3.0 (tradsim)

Matolo

Warrior
Volt är ett traditionellt, simulationistiskt regelsystem byggt för att vara snabbt och tillräckligt realistiskt. Tärningsmekanismen ligger närmast Pendragon (t20), mot passivt motstånd i strid. Inga tabeller används förutom rollformuläret, som är en sida. Systemet är gångbart i alla tidsåldrar.

Texten har kondenserats till 9 sidor, så att den som är nyfiken snabbt ska kunna skumma sig fram till en åsikt (som vi hjärtans gärna hör - jag bor i vrållådan). Den korta versionen plus rollformulär finns här: http://reptid.se/datas/users/2-shortvolt.zip (.pdf)

Systemet finns i sin helhet på http://voltsystem.net

Om någon är sugen på att speltesta Volt hjälper vi förstås gärna till med genre-anpassningar, regelramar för cybernetik, magi eller mer tidsspecifika vapen.

Mogger

Hipsteranka
Re: Nytt regelsystem: Volt (tradsim)

Jag har läst igenom det flera gånger (fick länken av krank för några månader sedan) och det finns mycket bra här. Exempelvis är tärningsmekaniken riktigt smart.

Jag var oerhört nära att föreslå det som system till vår nuvarande kampanj istället, men skrev ett eget istället. Så det var iaf nära att ni fick speltestare. :gremsmile:

Lite fanmail blev det åtminstone.

Matolo

Warrior

Kul att du gillar det! Jag är nyfiken på vad du ersatte det med. =)

Volt 3.0 har utvecklats en del sedan 2.4, som jag postade här i augusti. På rak arm kommer jag på fyra större skillnader: Vapentabellerna beskriver numera vad en normal soldat presterar med varje vapnet, vilket är behändigt när man improviserar motståndare (är de lite bättre eller lite sämre än så?). Man behöver heller inte brottas med några formler för att skriva upp sina vapen. "Maneuver" är inte längre en separat handling (påverkar taktiken ganska mycket) och blödningen är väsentligt förenklad.

Ögat

Hero
Bra grundmekanik.
Jag tror att ni skulle tjäna på att placera spelet i en setting, även en så enkel som nutid eller pirater. Det ger spelet något att stödja sig på. Är det till exempel rimligt att ha tre rörlighet/smidighet/tystnad? Borde det finnas en streetwise eller en social status?

Även om jag förstår målsättningen med att göra ett allmängiltigt system, tror jag att det som användare är lättare att tweaka något som passar svinbra till en setting än något som passar ok till flera. Dessutom tror jag att det paradoxalt nog gör att du/ni lättare ser vad som bara låtsas vara generiskt men i själva verket är kontextspecifikt. Plus att det är lättare att hitta speltestare och blir mindre extramaterial (som utrustningslistor) att skriva.

Det funkade för D20...
/ Olav

Matolo

Warrior
Tack för svaret! Streetwise och social status sköts av Backgrounds, som ju är synnerligen genre-specifika till sin natur. Vill man vara grevinna får man trycka ner poäng i "adelsdam" eller motsvarande, om det passar kampanjen.

Jag funderar på att lägga till ett kapitel i wikin med tips om hur man anpassar systemet. Det vanligaste man gör är att lägga till Attributes. I många kampanjer (western, medeltid, många sorters fantasy) förekommer Riding som Attribute, till exempel. Övernaturligheter (PSI, magi, The Force etc) brukar också skötas med ett antal Attributes som läggs till.

Det har däremot aldrig uppkommit något behov av att byta ut eller ta bort Attributes, hittills: de brukar anpassa sig själva. Repair kan ju till exempel gälla både för lädersömnad och dubbeldäckare, beroende på vilken Background det kombineras med.

Måste texten som helhet bindas ihop med settingen, eller kan det fungera att presentera några sample-settings?

Mogger

Hipsteranka

Mahlex said:
Kul att du gillar det! Jag är nyfiken på vad du ersatte det med. =)
Ett eget system som kommer att se dagens ljus under namnet Daemon någon gång i framtiden, men då anpassat till Warhammers Old World.

G

Guest

Guest
Jag ser inte någon anledning till att inte testa det, förutom att vår nuvarande kampanj använder ett annat system, men om alla är med är jag för en gradvis konvertering, så tillvida att jag kan stanna kvar i stan.