Nekromanti Översättning DEX = SMI?

Herr Grönstedt

Swordsman
Hm... sant. Nu röstade jag nyss på fingerfärdighet för dexterity och det funkar ju inte alls med Merriam Websters exempel. Då är faktiskt smidhet eller rörlighet bättre. I förra veckan när jag var på tvåochetthalvtårskontroll med dottra mi så så skiljde distriktssköterskan på finmotorik och grovmotorik. Händighet och fingerfärdighet är en annan term för finmotorik och rörlighet är en annan term för grovmotorik. Så precis som någon annan sa (minns ej vem just nu) så skulle motorik vara en bra samlingsterm som motsvarar dexterity.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Generellt sett kan sägas att Händighet fick allt mer inverkan på tjuvfärdigheter &c ju längre tid det gick. Det vi lirat, röda boxen, gav dock enbart moddar på pansarklass, avståndsanfall och erfarenhetspoäng. Dock var vi ju lätt påverkade av *hrm* en viss substans när vi sist spelade, så det är fullt förlåtligt att glömma vissa detaljer.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Mer om »händighet«

En sak slog mig just angående konnotationerna hos ordet »händighet«: Den som är händig på svenska är inte så mycket fingerfärdig, utan förutsätts kunna sätta upp hängrännor, byta däck på bilen, löda ihop en trasig brödrost samt luta av gamla möbler.

Jag tycker med andra ord att händighet är en tveksam översättning på fler än ett sätt.

hakanlo

Hero
Om man tittar på vad SMIdighet har använts till i många svenska BRP-spel, så ser man att det innefattar (inte alltid i alla spel samtidigt):
- Låsdyrkning
- Fickstöld
- Smyga
- Hoppa
- Sikta med diverse avståndsvapen
- Slåss med diverse närstridsvapen
- Ge högre förflyttningsförmåga
- Reagera snabbt i strid
- Balansera

Det innefattar alltså en himla massa: fingerfärdighet (en färdighet i vissa spel), motorik, reaktionssnabbhet, precision, spänst.

Detta i sig kan tyckas som ett symptom på två saker: a) valet av termen "smidighet" - den är väldigt vid, och b) avsaknad av något som innefattar just händighet, finmotorik, mm.

Särskilt i M:UA har jag egen erfarenhet av att Smidighet ger ett problem med spelbalansen - den karaktär som har högt i just denna egenskap blir väldigt bra.

En slutsats: val av terminologi är ett klassiskt grundegenskapsproblem. Inte bara ska det vara rätt stilvärde och ha god begriplighet - själva ordvalet är också viktigt för balansen i spelet. Något värt att beakta särskilt vid översättningar.

Leon

Leo carcion
Det intressanta med att skriva ett regelsystem är hur begränsad man blir av språket. Det måste ju låta snyggt/rätt och samtidigt pedagogiskt fånga det man vill skall ingå. Just egenskaper som är kopplade till intelligens och smidighet är det ju klassiskt att de blir för breda och viktiga. Så var det väl inte bara i M:UA utan även i tidigare BRP-derivat?

Själv vill jag helst (när jag laborerar) splitta Smidighet i två delar: en som är kopplad till fysisk styrka (Mått på hur vältränad man är) och en som är kopplad till skicklighet och fingerfärdighet. Tycker att spelet Warrior, Rogue, Mage har en schysst inställning till det här: just en sådan tredelning (Slåssgrejer, Cloack and Daggergrejer, magi/kunskapsgrejer) känns välbalanserad.

Men hur hittar man ord för det?

Ursäkta - lite OT (Men intressant :gremsmile: )

hakanlo

Hero
Etepete said:
Själv vill jag helst (när jag laborerar) splitta Smidighet i två delar: en som är kopplad till fysisk styrka (Mått på hur vältränad man är) och en som är kopplad till skicklighet och fingerfärdighet. Tycker att spelet Warrior, Rogue, Mage har en schysst inställning till det här: just en sådan tredelning (Slåssgrejer, Cloack and Daggergrejer, magi/kunskapsgrejer) känns välbalanserad.

Men hur hittar man ord för det?
Jag tror mig ha önskat uppnå precis samma sak i något eget gammalt knåp. Och jag tror faktiskt att det blev Rörlighet och Händighet. Inte särskilt spännande lösning... funderade också på Spänst i stället för Rörlighet, Precision i stället för händighet.... Som tur är kan man ju alltid definiera vad man menar i texten.

Leon

Leo carcion
På engelska går det bra:

Prowess, Skill och Cunning

Men hmmm... precision, händighet, jag tycker liksom inte att det har något schvung - vet inte varför

hakanlo

Hero
Etepete said:
Men hmmm... precision, händighet, jag tycker liksom inte att det har något schvung - vet inte varför
Kan bara hålla med. Det är ofta så: engelska termer känns koolare, slagkraftigare. Det beror troligen på att engelska är så nära förknippat med många av de genrer och settings som spel utspelas i. Man upplever det ofta som "originalspråket" då.

För vissa settings skulle dock engelska termer kännas konstiga. Tänk dig M:UA där man slår för Agility och Cunning, eller Trudvang med värden i (justja, inga grg där längre...) Prowess eller Toughness. Men det kanske bara är jag som tycker så.

Leon

Leo carcion
Oj, nej jag menar inte att man skulle använda engelska termer i ett rollspel på svenska - det vore ju bakvänt.

Dessutom menar jag inte att de inte har schvung jämfört med Agility och Cunning, utan jämfört med Smidighet och Styrka

Wilmer

Hero
Re: Mer om »händighet«

Det var nog den associationen jag gillade, tjuvar är liksom äventyrarnas Martin Timell (medan en krigare med hög händighet är Arga Snickarn och magikerna Ernst) som vet hur man ska spika upp en dörr eller slå på en mekanism så att fällan går i baklås. Egentligen borde man haft ett till attribut för reflexer som ger bonus på AC om man vill ha det över huvud taget. En annan grej med att inte ha något attribut som låter som om det avgör ju atletisk och akrobatisk man är är att att äventyrare anses kompetenta på att klättra på murar och hoppa över klyftor osv. och då kanske gör det oftare. Det finns liksom inga äventyrare med låg rörlighet.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Illustration av begreppet »smidighet« …

Den Upplyste Despoten said:
Nu förstår jag varför han är så duktig pistolskytt.
Well … om jag skulle gissa så tror jag att han skulle vara bättre på att träffa rörliga mål än denna snubbe (om vi förutsätter att de båda lagt lika många poäng i Pistol).