Nekromanti [Midnatt] - Kontakter och färdigheter

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mer om mitt skräckrollspel Midnatt...

Grundsystemet (just nu tämligen skissartat) skiljer på färdigheter-man-fajtas-med och färdigheter-man-undersöker-med. Undersökande färdigheter funkar nästan som i Gumshoe; man har tre möjliga nivåer (amatör, proffs, expert). Har man minst Amatör så hittar man alla ledtrådar som har med färdigheten att göra, om man bara letar på rätt ställe. Graden avgör hur mycket detaljer man får ut av ledtråden. Är man amatör ser man att en pendel är magisk, experten ser att den har nånslags dödsmagi kopplad till sig och experten ser både att amuletten orsakar zombiepesten staden lider av och att man dessutom kan använda den för att fixa en besvärjelse som stoppar den.

Det är här kontakterna kommer in. Om gruppen saknar en viss expertis så kommer de att behöva hitta någon som har den expertisen, och få dem att hjälpa till. Den lokale historieprofessorn, häxan eller bibliotekspersonen kopplas in, övertalas, ger ifrån sig informationen, och skrivs upp på rollformuläret som kontakt. Framför allt noteras SLP:n som kontakt av spelledaren.

Framöver kommer nämligen kontakterna att få problem, som de ber rollpersonerna lösa. Kampanjen blir lite av en perpetuum mobile; nya mysterier->nya kontakter->nya mysterier...

Nå; vad skulle du som SL mer behöva för hjälp, utöver den här mekaniken?
Exempel på proffs resp. experter? System och listor/tabeller som slumpar fram dem och deras problem? Annat som hjälper improvisationen?

Tycker du att det överhuvudtaget känns som en kul mekanik, nåt du skulle orka/vilja använda?

Tanken är nämligen att Midnatt ska hålla SL ganska mycket under armarna. Vill man hitta på själv, fine; men vill man inte hitta på själv eller har kort om tid/inspiration/ork... så ska spelet hjälpa till. Jag tilltalas av idén med tradspel som aktivt hjälper och avlastar spelledaren utan att ta ifrån hinom själva spelledarskapet.

(Själva äventyrsgenererandet kommer senare; liksom i Null State blir det en formel i grunden, men med god hjälp att brodera ut och hitta på själv och frångå formeln... Ledtrådsgenererandet borde också gå att styra upp...)

krank

Jag funderar på att ge spelgruppen fasta "sets" av kunskaper. Säg att det finns tolv undersökande färdigheter, och spelgruppen får typ tre Proffs och nio Amatör att dela på. Och att man måste täcka upp allt. Då blir det lite brist på expertis (något som driver på åtminstone i början av kampanjen), samtidigt som man faktiskt kommer att kunna hitta alla ledtrådar.

solvebring

Superhero
Tycker du att det överhuvudtaget känns som en kul mekanik, nåt du skulle orka/vilja använda?
Jag gillar det som tusan. Jag tycker inte att det tar över för mycket eller lämnar för mycket öppet. Det känns lagom mycket ge/ta för ett vanligt tradspel.

Förövrigt skulle jag själv gilla att få slumpa fram hela den här kontakten: Är det en han eller hon, vart bor den, vad jobbar den med/har för syssla/titel, hur långt sträcker sig dess kunskaper, har den några egenheter?
På så vis kan man ska sådana där skönt, twistade personligheter och slippa att det enbart blir stereotypt. Plus att slumpmoment av enklare sort kan vara ganska så underhållande. Att ta fram en person på det viset kan vara roligt - om inte annat ge roliga resultat.

Edit: Hoppas att krank - som i jämförelse med mig verkligen kan sitt X-files - också gillar urskumma "biroller".

rjonas

Hero
Man kan kanske sammanfatta en kontakt så här:

[Namn], [Drivkraft] [Yrke] i [Adress].

* Lisbeth Salander, hämndlysten hacker i Stockholm.

* Conan, äregirig krigare i Aquilonia.

* Robin Hood, rättvis fördelningspolitiker i Sherwood.

Nässe

Myrmidon
Det är roligt om varje kontakt också kan vara ett potentiellt problem- eller i alla fall en person med en egen agenda.

I ett spel jag fnular på ska jag ha med en slumplista för kontakter/ hjälpredor (antingen ska man välja eller slå- inte bestämt mig än):

Bifigurer väljer också en av följande drivkrafter för situationen:
• Hjälpa Huvudpersonen
• Förråda Huvudpersonen
• Ta kontroll över situationen
• Konkurrera med Huvudpersonen
• Driva ett eget hemligt projekt (vilket?- säg det högt så alla hör)
• Skydda Huvudpersonen från all fara
• Förföra Huvudpersonen
• Övertala Huvudpersonen om något (vad?)
• Testa Huvudpersonen

Det är typ ett samberättarspel- men kan säkert använda det här också..

Edit: här kan man ha ett färdighetsvärde i kontakter eller social förmåga- eller ett gruppvärde för Rykte och lägga till det på slaget- eller dra ifrån beroende på vem man kontaktar. Höga resultat ger sämre utgångsläge, lägre resultat ger bättre utgångsläge.

Självklart ska inte spelarna få se resultatet, bara uppleva det.

Nässe

Myrmidon
En tanke är att graderna utöver amatör ger tärningar som sedan kan användas i strid och liknande.

Om jag är expert och hittar hemligheten om mumien, så kan min medspelare sedan få en extra tärning när han slåss mot mumien- eftersom jag undersökt hur man dödar den- och det är jag som beskriver vad jag hittat/ hittar som hjälper honom.

Too much samberättar för din smak?

En sak som finns med i Buffy (jag har ju inte sett Supernaturals) är att problem blir omöjliga att lösa utan expertis i ett visst ämne. Det är död ände. När de kommer till the haunted house så kan de inte på något sätt lösa problemet utan Giles kunskaper.

Det blir roadblocks som måste övervinnas- det är så du tänker dig eller?

Hur rp skaffar sig info sedan är upp till dem.

Så länge det finns direkta och tydliga källor att gå till för info så tror jag det blir kul. Det är roligt att behöva komma på ett sätt att få Spike (som hatar oss) att berätta om medaljongen. Men det är inte kul att stå utan info, inte komma vidare och bara ha ett pussel in-game-pappersbitar att leta i. Sånt är trist tycker jag.

Ska du ha monster av den typen som i Chock- att alla dör på ett speciellt vis- eller ska det vara i Kult där man egentligen kan blasta alla åt helvete om man bara skaffar sig en kulspruta?

solvebring

Superhero
Jo precis. Jag skulle iof vilja lägga till [Egenhet] också. Men det kanske bara är jag. Inte för att jag gillar comic relief utan för att jag gillar udda och skumma karaktärer. Det ska liksom finnas med i alla fall några sådana i alla bra serier. =) Alla coola och bra experter och professorer är ju lite wacko. Om häxan är rädd för ufon och professorn envisas med att bära kjol för att bejaka sitt kvinnliga jag så säger jag tummen upp. Folk som vet något ska ju vara lite X-files creepy - eller är det bara jag som tycker det? :gremsmile:

krank

rjonas said:
Man kan kanske sammanfatta en kontakt så här:

[Namn], [Drivkraft] [Yrke] i [Adress].

* Lisbeth Salander, hämndlysten hacker i Stockholm.

* Conan, äregirig krigare i Aquilonia.

* Robin Hood, rättvis fördelningspolitiker i Sherwood.
Kanske; men någonstans frågar jag mig om alla fälten är relevanta för alla kontakter... Jag ska fundera på hur statisk jag vill ha genereringen...

krank

Nässe said:
En tanke är att graderna utöver amatör ger tärningar som sedan kan användas i strid och liknande.

Om jag är expert och hittar hemligheten om mumien, så kan min medspelare sedan få en extra tärning när han slåss mot mumien- eftersom jag undersökt hur man dödar den- och det är jag som beskriver vad jag hittat/ hittar som hjälper honom.

Too much samberättar för din smak?
Framför allt är det nog lite för abstraherat för min smak. För mig är det en schysst och rolig grej att spelarna faktiskt måste förbereda sig inför en encounter, forska fram svagheter och egenskaper, och sedan välja angreppssätt för att ta hand om monstret. Fördelen man får av ledtrådarna är mer... att man får information.

I korthet kommer det att finnas olika "steg" i undersökningarna; framför allt är det först en fråga om att få veta vad det egentligen rör sig om, och sedan vad man kan göra för att stoppa monstret. Ibland är monstret likt ett man redan fightats mot, ibland får man förlita sig på hörsägen från andra hunters och ibland är det bara myter som gäller, och då får man testa sig fram till vad som egentligen funkar och inte. Tanken är att spelarna ska föra journal över vilka monster de mött, vilka egenskaper de uppvisat och om (och hur) de löst problemet. Typ.

EDIT: Det här är alltså en annan, anknytande mekanik, jag valt att inte gå in så mycket i detalj om just här...

Nässe said:
Men det är inte kul att stå utan info, inte komma vidare och bara ha ett pussel in-game-pappersbitar att leta i. Sånt är trist tycker jag.
Tanken är ju att det är där experterna etc kan hjälpa till. En amatör hittar pappersbitarna... Om spelarna inte greppar hur de hänger ihop kanske de måste hitta ett proffs (som kanske ber om en gentjänst eller låter dem stå i skuld), eller t.om en expert. Experten kan berätta mer än proffset, och ge spelarna mer "färdigtuggade" lösningar.

Men sedan gillar ju jag när spelgruppen sitter med en massa bitar information och försöker vrida och vända på dem och testar olika teorier. Det behöver inte stå stilla; märker SL att spelarna inte greppar så kan han låta något fruktansvärt hända (ytterligare ett mord, whatever) som ger ytterligare ledtrådar...

Nässe said:
Ska du ha monster av den typen som i Chock- att alla dör på ett speciellt vis- eller ska det vara i Kult där man egentligen kan blasta alla åt helvete om man bara skaffar sig en kulspruta?
Väldigt Chock, i den jämförelsen.