Nekromanti Kampanjtips från Vitulv [KINGMAKER SPOILER]

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Hej på er alla amatörspelledare! Som en liten treat från allas vår proffs-DM Vitulv så tänkte jag starta en tråd för att ge er tips om hur man förbereder en kampanj.

För er som ska delta som spelare i kampanjen Kingmaker till Pathfinder så är hela den här tråden en enda stor, fet spoiler. Så sluta läs, nu.

För den som inte är bekant med Kingmakerkonceptet så kan man hitta lite information i ett inlägg jag skrev för ett tag sedan.

Kort sagt så är Kingmaker en sandlådekampanj där rollpersonerna får i uppdrag att utforska ett laglöst och monsterfyllt område, för att sedan etablera ett eget kungadöme. Kampanjen är speciell på många sätt, och den ställer upp en hel del utmaningar för spelledaren. Några av dessa utmaningar kommer jag att uppmärksamma i den här tråden - förhoppningsvis kommer jag kunna leverera en hel del lösningar också.

Trevlig läsning!

Vitulv

Om monster och miniatyrer [KINGMAKER SPOILER]

Ett bekymmer som uppstår för alla spelledare som använder miniatyrer är när man spelar en köpt kampanj och behöver minis man inte har.

I fallet Kingmaker är detta problem ganska påtagligt, redan i första äventyret. Det här inlägget ska dock handla om ett monster som dyker upp i andra äventyret (Rivers run red).

I första äventyret (Stolen Land) dyker det upp en owlbear, och owlbears är ett återkommande tema även senare i kampanjen. Det blev jag glad för, eftersom jag råkar äga just en av Wizards färdigmålade owlbearminiatyrer. I Rivers run red förvandlades min glädje till ilska då jag insåg att det där förekommer en huge owlbear som röjer runt i landen och förstör allt i sin väg.

Som ni säkert vet så är owlbears i vanliga fall inte huge, utan large, och det finns definitivt inga huge owlbear-miniatyrer att få tag på.

Jag klurade länge på det här problemet, men fick till slut en snilleblixt. Locket på en snusdosa är i det närmaste exakt lika stor som en huge base (den täcker 3*3 rutor). Så jag gjorde helt enkelt så här:

råmaterialet

Med lite grus, lim, färg och props

"Buhuhu, jag är för liten" :gremfrown:

"MUAHAHAH, I'M HUUUUGE!!!!" :gremmad:

Det här gör ju såklart inte miniatyren större, men det hjälper till regelmässigt och det är ändå en hyfsad visualisering för spelarna att monstret är större än normalt.

Paxen

Veteran
Re: Om monster och miniatyrer [KINGMAKER SPOILER]

Ett ord: Awesome!

Vitulv

Om att förbereda encounters [KINGMAKER SPOILER]

I och med Kingmakers sandlådekaraktär är det lite bökigt att förbereda encounters om man använder sig av t.ex. dungeon tiles eller Dwarven Forge-terräng. Man vet ju liksom inte vart spelarna bestämmer sig för att dra iväg och utforska. Både dungeon tiles och dwarven forge-prylar är sådant jag behöver lite tid på mig att sätta upp, och jag har ingen lust att avbryta och skicka ut spelarna i tjugo minuter för att jag ska fixa till en encounter. En encounter ska komma som en blixt från klar himmel; bah PANG, BOM!

Så, en hel del encounters kan man köra med de förtryckta stridsmattorna till t.ex. D&D miniatures eller Paizos Flip Mats. Till andra kan man använda en vanlig battlemat (Chessex, t.ex.) och rita upp efter hand.

Till fighten mot slutbossen i Stolen Land däremot, så funkar det inte lika bra. Han bor nämligen i ett fort som är lite för komplicerat för att man bara ska kunna rita upp det lite snabbt på en battlemat. Då får man istället se till att förbereda sig. Jag valde att rita upp det i förväg på ett papper med entumsrutor. Det tog lite tid, tjugo-trettio minuter ungefär, men det kommer kännas mycket bättre att bara slänga upp det här på bordet när det närmar sig äventyrets klimax, kolla:

The Stag Lord's Fort

Ett problem återstår dock, och det är av tredimensionell karaktär. Fortet har nämligen en "övervåning" som består av ett antal vakttorn sammankopplade med hängbroar och träplattformar. Jag har redan kommit på hur jag ska lösa det problemet, och så fort jag är klar med själva hantverket kommer jag att dela med mig av lösningen.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Om att förbereda encounters [KINGMAKER SPOILER]

Hur bär du dig åt för att hålla koll på initiativ i strid? det är något jag har problem med i D&D4. Jag har kommit på tricket att slå alla monsters initiativ i förväg, när jag planerar encountret, men hur håller jag tex bäst reda på vilket monster som är vilket, om flera av dem har identiska stats/miniatyrer? Kunde kanske alla monster som är identiska eller semi-identiska ha samma initiativvärde, eller skulle det skada stämning/taktik somehow?

Necross

Swashbuckler

Mitt tips är att varje aktör har en lapp (A6). Lägg alla i en hög i initiativordning. Flytta den som gjort sitt längst ned i högen.

De som gör delay läggs åt sidan tills de agerar.

Jag brukar dela in fienden i två eller tre grupper som får var sitt kort (Fi 1 = bossen och typ X, Fi 2 = typ Y, Fi 3 = typ Z). Om man har svårt att komma ihåg vilken grupp som är vilken kan man skriva det på lapparna.

Jarl

Hero

Ymir said:
Kunde kanske alla monster som är identiska eller semi-identiska ha samma initiativvärde, eller skulle det skada stämning/taktik somehow?
Är det inte så det ska göras enligt reglerna?

krank

Går ondskans ärenden

Necross said:
Mitt tips är att varje aktör har en lapp (A6). Lägg alla i en hög i initiativordning. Flytta den som gjort sitt längst ned i högen
Eller, om man har en iPhone eller iPod touch eller iPad: DM Tools är en ypperlig app för att hålla reda på initiativ och grejer. Vet inte om den fixar allt, men helt klart det mesta. En riktig lifesaver.

Vad gäller att hålla reda på vilken individuell fiende som är vilken får man väl numrera sina minis på nåt sätt; jag kör ju med markörer från olika Essentials-sets, och de är förnumrerade...

Eksem

Champion

Jo, alla monster av samma typ har samma initiativvärde.

---

Däremot har jag ibland lite knepigt att minnas vilken mini som har vilken mängd hitpoints kvar. Av någon makalös anledning har jag inte sjabblat på det hittils, men det är bara en tidsfråga.

---

Vad det gäller färdiggjorda dungar såg jag en snygg lösning på Youtube, med nån som hade ett tjockt ark (snarare skiva) som han fäste tiles på, med häftmassa (sådan där som inte klibbar för mycket). Detta är dock inte praktiskt möjligt för mig som behöver vara extra mobil med mina hjälpmedel, men kan vara ett bra tips för er som har kontroll över er spelmiljö.

Vitulvs variant med något som går att rulla ihop borde jag dock kunna använda mig av själv.

Paxen

Veteran

Jag brukar skriva upp varje kombattants initiativordning på små lappar som jag sedan hänger upp på spelledarskärmen. Fungerar kanon eftersom jag skriver upp monstertyp/spelare på båda sidor, vilket betyder att både jag och spelarna kan planera sina drag i förväg. Har även mindre markörer som jag kan hänga upp på respektive initiativlapp som markerar olika conditions.

Vitulv

Ymir said:
Hur bär du dig åt för att hålla koll på initiativ i strid? det är något jag har problem med i D&D4. Jag har kommit på tricket att slå alla monsters initiativ i förväg, när jag planerar encountret, men hur håller jag tex bäst reda på vilket monster som är vilket, om flera av dem har identiska stats/miniatyrer? Kunde kanske alla monster som är identiska eller semi-identiska ha samma initiativvärde, eller skulle det skada stämning/taktik somehow?
Inititativfrågan har du redan fått svar på av andra i tråden, identiska monster eller semi-identiska har samma initiativ.

Vad gäller identiska miniatyrer brukar jag använda små färgade, runda klisterlappar (ca 5 mm i diameter) som man kan köpa i affärer för t.ex. kontorsmateriel. Jag fäster klisterlapparna på miniatyrens bas, och särskiljer därigenom Goblin Röd, Grön och Blå.

Vitulv

Mer monster och miniatyrer [KINGMAKER SPOILER]

Hej igen! Nu ska jag återigen adressera problemet med att inte ha de miniatyrer man behöver.

I Kingmaker dyker det upp en grupp med Mites - onda, patetiska fevarelser som ställer till det för rollpersonerna. Mites finns som miniatyrer, men jag hade egentligen inte tid att beställa från USA, och jag vill undvika i möjligaste mån att använda proxys (alltså att använda en annan miniatyr av samma storlek för att gestalta ett monster). Det förstör inlevelsen i spelet.

Jag funderade och funderade på hur jag skulle hantera problemet. Miterna är kanske inte de viktigaste varelserna i äventyret, men de utgör en viktig del av en sidoplott som är rätt kul, så jag ville undvika att använda t.ex. monstermarkörer (jag har några i metall med dödskallar på som annars funkar rätt bra).

Så här ser Mites ut, förresten:

Lösningen på mitt problem var att måla upp goblinerna från HeroQuest som mites. De är ungefär rätt storlek, och med blåskimrande hud så fungerar illusionen att de skulle vara fevarelser. Jag kände också att en fevarelse borde ha färgglada stövlar, så jag gjorde dem klarröda. Kolla själva och säg gärna vad ni tycker:

En klar, fem kvar att måla, jag får lägga på ett kol!

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Mer monster och miniatyrer [KINGMAKER SPOILER]

Jag vet inte hur mycket tid du har, men jag tycker det vore en god idé att ge huden en vattrad effekt för att få den att verka mer osund. Illustrationen ser ju sjukligare och äckligare ut än miniatyren, som snarare tycks friskt knallblå.

Vitulv

Svarte faraonen said:
Jag vet inte hur mycket tid du har, men jag tycker det vore en god idé att ge huden en vattrad effekt för att få den att verka mer osund. Illustrationen ser ju sjukligare och äckligare ut än miniatyren, som snarare tycks friskt knallblå.
Tack för kritiken. Du har rätt, och jag har funderat på om jag eventuellt ska måla dit blemmor och skorpor. Samtidigt blev jag lite förälskad i de rena färgerna, så jag är kluven. Nåja, framtiden får utvisa hur det blir.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Vitulv said:
De är ungefär rätt storlek, och med blåskimrande hud så fungerar illusionen att de skulle vara fevarelser. Jag kände också att en fevarelse borde ha färgglada stövlar, så jag gjorde dem klarröda.
Bortsett från att den inte ser så patetisk ut så är det ju klockrent. Och det är klart att fevarelser har stövlar, särskilt färgglada sådana!

!Paxen

Swashbuckler

Svarte faraonen said:

Fär att inte tala om GLAD! :gremsmile:

Vitulv

ÄNNU mer monster och miniatyrer [KINGMAKER SPOILER

Här har vi hela gänget med Mites (som vanligt går det bra att högerklicka och "visa bild" för att se bilden i ordentlig storlek);

I bakgrunden kan ni se tre grottroll från Reaper's pre-painted, ombasade till stora baser.

Vitulv

Tredimensionella encounters [KINGMAKER SPOILER]

Så, under senaste spelmötet spöade gruppen äventyrets slutboss, The Stag Lord, i hans fort. Så här löste jag den tidigare nämnda problematiken med att fortet är lite för komplicerat för att en normal stridsmatta ska kunna användas:

Fortet uppritat på papper med entumsrutor

Med våningar byggda av kartong från en ölkarta!

På kartongen limmade jag fast papper med entumsrutor, efter att jag sprayat grundmaterialet svart.

Det var riktigt roligt att bygga enkel terräng på det här viset. Man får försöka hitta en balans mellan hur ofta terrängen kommer användas och hur mycket tid/pengar man är beredd att investera. Givetvis skulle man kunna bygga fantastiska dioramor, men riktigt så mycket tid har jag inte att lägga på en encounter. Överlag påminde det här projektet mycket om hur jag lekte när jag var liten, och byggde fort och borgar till mina Master of the Universe-figurer. Roligt, roligt!