Nekromanti Att klippa mellan delhandlingar

Rickard

Urverk speldesign
I en rätt sunkig artikel läste jag följande:

There should be a rule (or at least an understanding) in place to keep the PCs from scattering to the four corners of the world. That type of situation isn’t fun for anyone, least of all the DM. When your attention is split between the party members, it’s a certainty that some players will be sitting around bored while you deal with the others.
Folk brukar säga det här och sedan sitter de och kör strider vars huvudelement är att dela upp rollpersonerna i delhandlingar.

Felet många spelledare gör när de kör flera delhandlingar är att varje delhandling tar för lång tid. Många vill spela ut varje handling tills det får ett slut. Skit i det. Klipp mellan olika rollpersoner konstant i början; högst en minut per spelare. Klipp slumpmässigt mellan spelare; då måste de vara alerta för de vet inte om det är deras tur nästa gång. Skapa ett tempo och använd olika klipptekniker. Ibland kan du säga "Och nu är det din tur", ibland kan du slänga in en händelse på en rollperson ("En hink vatten faller ned på ditt huvud"), ibland kan du ta rollen av en spelledarperson som tilltalar en rollperson i delhandlingen du klipper till.

Ju längre ni spelar med olika delhandlingar, desto längre kan du vänta tills du klipper till nästa person. Spelarna är uppeldade och ser fram emot nästa gång de hamnar i rampljuset. En minut blir till två innan du klipper. Tre. Fyra. När du känner att spelarna börjar slappna av, ta och involvera dem i de andras scener. Ta över spelledarroller, beskriva detaljer i miljön, hitta på plotelement eller hantera monster i en strid. Det beror på hur mycket spelarfrihet ni normalt brukar spela med.

/Han som i signaturen tänkte skriva vad han tänkte skriva om, bara för att lämna Ram undrande

solvebring

Superhero
Jag vill bara säga sant, sant, sant och tack, tack, tack!

Det här är verkligen någonting jag är urdålig på att sköta och varje gång det händer - att jag spelar spelleder en delhandling och andra spelare typ somnar för att jag är för dålig på att klippa - påminner jag mig om att det inte ska hända igen. Och så gör det ändå det.

Jag gillar ditt resonemang och jag tycker det är väldigt bra tips du ger. De kan tyckas självklara - ja de är rätt självklara när man tänker på dem - men det är just det, oftast så tänker man inte på dem. I mitt fall till exempel så glömmer jag bort att klippa och wrapa upp delmomenten på ett smidigt sätt.

Skitbra inlägg helt enkelt. Me like.

Humm humm... Jag borde snart skriva upp en lista med saker jag ska bättra mig på och ta med mig till varje spelmöte. Då kan jag även presentera problemen för spelarna och få hjälp med att minnas.

Simon

Swashbuckler
Han said:
I en rätt sunkig artikel läste jag följande:

There should be a rule (or at least an understanding) in place to keep the PCs from scattering to the four corners of the world. That type of situation isn’t fun for anyone, least of all the DM. When your attention is split between the party members, it’s a certainty that some players will be sitting around bored while you deal with the others.
Folk brukar säga det här och sedan sitter de och kör strider vars huvudelement är att dela upp rollpersonerna i delhandlingar.

Felet många spelledare gör när de kör flera delhandlingar är att varje delhandling tar för lång tid. Många vill spela ut varje handling tills det får ett slut. Skit i det. Klipp mellan olika rollpersoner konstant i början; högst en minut per spelare. Klipp slumpmässigt mellan spelare; då måste de vara alerta för de vet inte om det är deras tur nästa gång. Skapa ett tempo och använd olika klipptekniker. Ibland kan du säga "Och nu är det din tur", ibland kan du slänga in en händelse på en rollperson ("En hink vatten faller ned på ditt huvud"), ibland kan du ta rollen av en spelledarperson som tilltalar en rollperson i delhandlingen du klipper till.

Ju längre ni spelar med olika delhandlingar, desto längre kan du vänta tills du klipper till nästa person. Spelarna är uppeldade och ser fram emot nästa gång de hamnar i rampljuset. En minut blir till två innan du klipper. Tre. Fyra. När du känner att spelarna börjar slappna av, ta och involvera dem i de andras scener. Ta över spelledarroller, beskriva detaljer i miljön, hitta på plotelement eller hantera monster i en strid. Det beror på hur mycket spelarfrihet ni normalt brukar spela med.

/Han som i signaturen tänkte skriva vad han tänkte skriva om, bara för att lämna Ram undrande
Jag vill tillägga en social regel som har med spelprocessen runt bordet att göra, en regel som jag med hela min tyngd vill uppmuntra alla spelgrupper som inte redan är noga med det att testa, på allvar, i åtminstone en handfull spelträffar innan de bestämmer sig för att det inte passar dem!

Lyssna aktivt medan ni inte är aktiva i spel!

I det här fallet så handlar att lyssna aktivt inte minst om att lyssna med ögonen. Håll blicken på den eller dem som är aktiva just nu! Lyssna inte med blicken på rollformuläret framför dig eller i ritblocket i knät! (Det är klart att man kan behöva kolla upp nåt eller anteckna nåt eller bokföra grejer från den förra scenen eller så, då gör man det såklart, men gör det snabbt och återkom med blicken på de aktiva spelarna!)

Sitt gärna också mer eller mindre framåtlutat med kroppen, kommentera vad som händer med sådana små signaler som är en självklar del av mänsklig kommunikation i rummet: Ah! Åh nej! Tsk! Åh shit! Ni vet, sånt där. Heja på hjältarna och bua åt skurkarna!

Blicken är det viktigaste, och det andra brukar komma mer eller mindre automatiskt när man lyssnar aktivt.

Trust me on this, det är mina yrkesskills som talar här. Ett bra lyssnande i rummet ger den som är aktiv energi, det är en grundläggande mänsklig funktion, och dessutom håller det en själv aktiv. Det är myyycket jobbigare att vänta i tio minuter än det är att lyssna lika länge.

När man blir noga med det här, så vill jag med kraft hävda att en splittrad spelgrupp blir mycket mindre av ett problem. Tvärtom kan det bli en önskvärd förhöjning att inte ha alla rollpersoner i varje scen hela tiden, därför att det tenderar att göra närvaron mycket intensivare när man väl är i fokus.

Try it! It's good for you!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Det här är helt ultimat

Gör som jag gjorde och lägg till Yatzyreglerna och dela ut till era spelare då du ska leta upp en regel eller en delstrid tar för lång tid.

NEEEEEEEEJ!!!!!!!! Jag skämta OK? Ja jag gjorde det för mina 10 åriga brorsöner och det var det bästa jag kunde komma på. Då.

Ram

Skev
Då det fortfarande inte finns gilla-knappar (vilket det såklart inte skall göra) så säger jag i stället:
Lyssna på Simon, han är en vis man. Detta är någonting som jag tycker är mycket bra att tänka på överlag. Om man inte tillåter sig själv att gå "ned", att minska fokus så blir det hela mycket roligare och roligare för alla för den som får uppmärksamheten får även den energi av det.

Om man skall bli mentor:erande/mästrande så är detta något som gäller för nästan allt. Långa möten på jobbet, att lyssna på när barnen berättar om sin dag på dagis, att lyssna på svärmor när hon berättar om hur hon beskär sina äppelträd.

Detta är ett fantastiskt forum, tycker ni inte? Nu även med lifestyle:ing! :gremgrin:

Rickard

Urverk speldesign
Det här är så coolt. En helt annat spelstil och då ett helt annat tillvägagångssätt.

/Han som visserligen är för att testa nya spelstilar men det inte förrän man har nött ett tag som man börjar utveckla tekniker