Nekromanti Generisk mjukvara för att skapa rollpersoner?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo, jag började av olika anledningar leta (igen) efter ett generiskt skapa-rollpersoner-program. Alltså, ett program som fixar flera olika spelsystem, och som då helst fixar att man som användare scriptar in egna system som man tycker fattas. De jag känner till är väl typ Hero Lab och Metacreator. Metacreator är asfult men kunde kanske vara ett alternativ. Hero Lab... kostar dels pengar, och licensen är dessutom per dator. Två datorer för $29, räcker inte så långt för mig.

Gamla Characturge för WoD är väl ganska modulärt; men är ganska fokuserat på just WoD även om jag säkert tror att man med lite hackande skulle kunna skapa formulär till andra system också.

Jag är inte knäpp nog att inbilla mig att det finns nåt sånt här program som är korsplattform, men det vore ju najs att hitta nåt som inte såg ut som 90-tal och som gick att installera på lite fler datorer. Gratis/opensource vore najs, men jag betalar gärna.

Vilka finns det, överhuvudtaget, i genren "generiska/modulära rollpersonsmakare"?

mcwolfe

Veteran
Problemet är väl det att ska man ha ett program som är generiskt nog att stödja många spelsystem på ett bra sätt, då kan man nästan sätta sig med Excel/Numbers/Google Calc eller liknande kalkylbladsprogram från början.. .alternativt någon tufflig relationsdatabas (jag roade mig själv med att designa ett SQL-baserat system för att göra MnM-karaktärer för ett tag sedan).

Det jag tittat närmst på annars är väl Hero Lab. Det är lite dyrt, men med tanke på vad dollarn står i så är det inte helt oöverkomligt. Plus att de är på väg att släppa en OsX-version av det, så det är lite mer crossplattform åtminstone.

Det jag själv skulle tycka vara tufft är en molnbaserad tjänst för rollpersons-skapande, kanske baserad på XML och/eller databas-lösningar.

/McWolfe

krank

McWolfe said:
Det jag tittat närmst på annars är väl Hero Lab. Det är lite dyrt, men med tanke på vad dollarn står i så är det inte helt oöverkomligt. Plus att de är på väg att släppa en OsX-version av det, så det är lite mer crossplattform åtminstone.
Mjao. Hjälper inte mig som linuxanvändare så mycket - däremot kan jag ju alltid köra via Wine, om jag vill. Däremot är tvådatorersgränsen helt klart ett stort no-no för mig; jag har minst tre windowsinstallationer och två Ubuntuinstallationer jag skulle vilja kunna köra programmet på. Däremot gillar jag att det tydligen finns ett authoring kit, även om jag inte lyckats hitta nån info om huruvida det är gratis eller ej.

McWolfe said:
Det jag själv skulle tycka vara tufft är en molnbaserad tjänst för rollpersons-skapande, kanske baserad på XML och/eller databas-lösningar.

/McWolfe
Jag skulle också gilla en sån, men egentligen bara om det gick att bygga egna rollformulär. Det är ganska sällan jag spelar med köpsystem, ännu mer sällan jag spelar dem omoddade. Och oftast är det ganska obskyra grejer...

Jag har ju nåtslags plan om att bygga ihop rollperson.se nåt tag, men det blir ju åtminstone i första hand icke-självräknande.

Celledor

Hero
Skrivet av: McWolfe
Det jag själv skulle tycka vara tufft är en molnbaserad tjänst för rollpersons-skapande, kanske baserad på XML och/eller databas-lösningar. /McWolfe
Jag skulle också gilla en sån, men egentligen bara om det gick att bygga egna rollformulär. Det är ganska sällan jag spelar med köpsystem, ännu mer sällan jag spelar dem omoddade. Och oftast är det ganska obskyra grejer...

Jag har ju nåtslags plan om att bygga ihop rollperson.se nåt tag, men det blir ju åtminstone i första hand icke-självräknande.
Nu var det evigheter sen jag gjorde ett inlägg (kunde inte låta bli nu) men då jag sitter och jobbar med liknande saker via webbsidor hela dagarna så låter det inte som om det skulle vara nått problem att konstruera en webbsida som tillåter sådant. Har aldrig testat nått sådant system heller men om man tänker på hur alla regler är uppbyggda i grunden så handlar det bara om olika värden som väljs/anges samt kopplas till varandra och/eller används för att räkna ut andra värden.

Det är egentligen bara ett stora dynamiskt frågaformulär (vilket vi här på jobbet har byggt fler med olika komplexitet).

Detta är egentligen inget svar på frågan men alla möjliga tankar snurrade runt i huvudet medans jag läste detta.

Se detta som ett utkast till ett sådant system, mest databas struktur och beskrivning av logiken (går dock att göra bättre och med färre tabeller):

System logik:

Man skapar en Player som skapar en Character, man väljer Game som har ett antal fördefinerade GameRules som bestämmer hur en Character skapas och i vilken ordning de olika momenten görs vilket kan vara att skriva in saker, slå tärningar, välja från en lista osv.

Användare av systemet har möjligheten att lägga upp nya spel, definera reglerna för dess och skapa karaktärer.

Online rollformulären kan sedan tänkas att användas till Forum baserade spelsessioner som är väl anpassade för ändamålet (dvs inte bara skriva text utan även slå tärningar, välja saker ur listor, välja olika alternativ, rösta osv) allt kopplat till en karaktär.

Exemel:
Game "ZombieSlayersPro":

Rule "Name", RuleType = InputString - Spelaren kan skriva in ett namn på karaktären vilket sparar som en CharacterField av typen String kopplad till regeln.

Rule "Strength", RuleType = DiceRoll, DiceRollType = 3T6 - Spelaren slås 3T6 för att få fram sin styrka vilket sparas som en CharacterField av typen Integer kopplad till regeln.

Rule "Toughness", RuleType = DiceRoll, DiceRollType = 3T6 - Spelaren slås 3T6 för att få fram sin tålighet vilket sparas som en CharacterField av typen Integer kopplad till regeln.

Rule "Health", RuleType = Calcuate, CalcuationStep "Strength" + "Thoughness" - Sparas som en CharacterField av typen integer kopplat till regeln.

Databasstruktur (MsSql databas):

tblGame
GameId
GameName
Description

tblDieType
Name
MinValue
MaxValue

tblDiceRollType
DiceRollTypeId
DieTypeId
Amount

tblCalcuation
CalcuationId
Name

tblCalcuationStepType
(Addition, Subtraction, Division, Multiplication)
CalcuationStepTypeId
Name

tblCalcuationStep
(Kan vara en beräkning av någon typ mellan två fält, två tärningslag eller en kombination av båda)
CalcuationStepId
CalcuationStepTypeId
FirstCharacterFieldId
SecondCharacterFieldId
FirstDiceRollTypeId
SecondDiceRollTypeId

tblGameRuleType
(InputInt, InputDecimal, InputBoolean, InputString, Select, Upload, DiceRoll, Calcuate)
GameRulesTypeId
DiceRollTypeId
CalcuationId
RepeatCounter
Name
Description

tblGameRule
GameRuleId
GameRuleTypeId
CharacterFieldGroupId
SortOrder

tblGameRuleField
(En GameRule kan ha flera GameRuleField som t.ex. används för att veta vilka alternativ en Select regel har att välja mellan i et dropdown eller lista).
GameRuleFieldId
GameRuleId
Name
Description
Value

tblPlayer
PlayerId
PlayerName

tblCharacter
GameId
PlayerId

tblCharacterFieldTypeId
(Integer, Decimal, Boolean, String)
CharacterFiledTypeId
Type

tblCharacterFieldGroup
CharacterFieldGroupId
ParentCharacterFieldGroupId
SortOrder
Name

tblCharacterField
CharacterFieldTypeId
GameRuleId
Name
Value
Visible
Enabled
SortOrder

krank

Tja, det ser till större delen väldigt rimligt ut. Problemet är väl att det skulle behöva göras ett antal simuleringar för att se om systemet håller för "alla" regelsystem. Man skulle kunna tänka sig att ta några existerande och göra tankeexperiment. Reducera dessa regelsystem till komponenter och se om komponenterna skulle gå att bygga.

Det du skissar på liknar, men är inte identiskt med, första steget jag tänkte bygga för rollperson.nu. Jag tänkte börja blygsamt och sedan se om jag orkade bygga självräkning också. Jag har dessutom fokuserat nu i inledningsskedet på att få ihop en för användare begriplig struktur, och möjligheter att skapa egna rollformulär som man sedan kan kopiera från varandra och modifiera efter eget tycke (egna husregler t.ex)...

Men jag ser inga större problem med skissen du har. Om du skulle bygga något riktigt av det, som vi dessutom kan göra användarvänligt, så är rollperson.se fortfarande tom, ledig och ägd av undertecknad.

Celledor

Hero
Som du säger så måste det testas och simuleras så att man täcker in alla fall men om man gör det på så låg nivå som möjligt så borde detta komma automatiskt, lyckas man t.ex. få in eons regler så borde man kunna göra det mesta tänker jag.

När jag får tid så tänkte jag slänga ihop en enkelt prototyp, man kommer nog rätt långt på en dag. Gränssnitt och sådan kan man tänka på sen.

Angående egna husregler så ser jag inte problem, man kopiera bara systemet och gör de ändringar man vill. På karaktären så kan det ju stå exakt vilka regler man använt.

Det gäller att få både regerlskapar gränssnittet och det dynamiskt genererade karaktärsskapar gränssnittet lätt använt samt kanske bygga själva designen så att den kan ändra sig beroende på spelet.

Om det blir bra tycker jag dock inte man ska försöka ta nått betalt samt bygga in språkstöd (men det får komma sist av allt).

krank

celledor said:
Om det blir bra tycker jag dock inte man ska försöka ta nått betalt
Jag tar aldrig betalt för saker jag gör =)

(Eller ja, jag har ju ett heltidsjobb, men hobbygrejer som programmering/rollspel/etc gör jag typ gratis)

Celledor

Hero
Brukar köra på den den vägen också men när jag väl får klart mitt rollspel veus blir det nog att försöka på det till en kommersiell produkt men då mest bara för att det skulle vara kul att testa hur det går och inte för att tjäna stora pengar.

Men jag får återkomma om detta när jag har fått tid och koda lite. Om man ändå hade pengar att sitta och göra vad man ville om dagarna... så många idéer som skulle bli till nått.

krank

celledor said:
Men jag får återkomma om detta när jag har fått tid och koda lite. Om man ändå hade pengar att sitta och göra vad man ville om dagarna... så många idéer som skulle bli till nått.
Oki. Jag jobbar vidare på mitt icke självräknande rollformulärssystem tills vidare då, så får du säga till om du har tid. jag hjälper gärna till, även om jag aldrig byggt något riktigt stort i PHP/SQL utan bara känner till principerna (och har gjort massor av små projekt).

Celledor

Hero
Låter bra det, men för information så arbetar jag i Asp.Net, C# och MsSQL, har nog några gamla kodsnuttar som kan komma till nytta när jag tänker på det.

Sådana här projekt är roliga, i alla fall att påbörja men kan tänka att om det blir nått av det lägga koden som öppen källkod så att vem som helst kan komma åt det.

krank

celledor said:
Låter bra det, men för information så arbetar jag i Asp.Net, C# och MsSQL
Och, ja då blir nog samarbete på kodfronten lite klurigt, eftersom jag helst inte petar på .NET med en tiofotspåle =)

Celledor

Hero
krank said:
Och, ja då blir nog samarbete på kodfronten lite klurigt, eftersom jag helst inte petar på .NET med en tiofotspåle =)
Hehe, skulle kunna säga det samma, jaja smaken är som baken...

Kan fortfarande sammarbeta på funktions, design och logik nivå.
Typiskt att folk vill ha After work just idag när man fått en så kul idé att stänga in sig och arbeta på.