Rickard
Urverk speldesign
Citerat från den här tråden som handlar om stöten:
Vi har stöten som utgår från följande:
Platser --> personer --> händelser
Rälsen:
Platser --> händelser --> personer
Fisktank:
Händelser --> personer --> platser
Bombdrivet spelande:
Personer --> händelser --> platser
Jag hoppas nu att inget mofo skriver "Men i Noir utgår man alltid från Sandukar först". Jo, det är miljön där allt utspelar sig men likt Kurusawas fisktank Yojimbo kan man lätt byta ut miljön men ändå behålla grundhistorian. Vad jag menar är att man först utgår från personerna rollpersonerna känner i bombdrivet spelande, sedan anknyter man händelser till det. Därefter hittar man på områden där detta sker. I många fall går detta hand i hand, där man direkt får en idé om var någonstans en person borde hålla hus.
Vi har även en struktur till Call of Cthulhu som jag skulle vilja kategorisera:
Händelse --> platser --> personer
Det här är bara ett utkast för att kategorisera olika upplägg. Om vi drar stötens punkter till minnes bestod den av Föremålet, Platsen, Motståndet och Planen. Planen stod förvisso spelarna för men det är annars helt andra punkter i upplägget än den mer generella som jag efterfrågar i denna tråd.
Sedan går det givetvis att djupdyka ned och skapa variationer, där man skapar platsen som bakgrund, kuliss, som mål, som motstånd i ett scenario. Alltså, vad varje punkt i upplägget medför. Till Noir är platsen exempelvis en kuliss till scenariot. Fast det är en fråga som kan komma långt senare. Först vill jag bara fastställa grundstrukturen i olika dispositioner.
/Han som här mest slänger ut sig något som utgångspunkt för en diskussion
Bengt Petter said:Vi pratar ju om skrivande här. Jag tror att ju starkare textens disposition är kopplad till scenariostrukturen, desto bättre. Felet med många äventyr, i mina ögon, är att det lätt blir för mycket som inte har med grundtanken att göra.
/.../
Egentligen tror jag att det handlar om väldigt enkla saker. Spontant skulle jag säga att Heist-upplägget kräver en karta.
Jag kan köpa det här ovan. Om man kombinerar dessa, händelser-->platser-->personer eller personer-->händelser-->platser kan man få nio olika upplägg i hur man ska skriva ett scenario.Olav said:Jag skulle påstå att det finns tre huvudstrukturer för att skriva scenarion.
a) att börja med händelser
b) att börja med platser
c) att börja med personer
Vi har stöten som utgår från följande:
Platser --> personer --> händelser
Rälsen:
Platser --> händelser --> personer
Fisktank:
Händelser --> personer --> platser
Bombdrivet spelande:
Personer --> händelser --> platser
Jag hoppas nu att inget mofo skriver "Men i Noir utgår man alltid från Sandukar först". Jo, det är miljön där allt utspelar sig men likt Kurusawas fisktank Yojimbo kan man lätt byta ut miljön men ändå behålla grundhistorian. Vad jag menar är att man först utgår från personerna rollpersonerna känner i bombdrivet spelande, sedan anknyter man händelser till det. Därefter hittar man på områden där detta sker. I många fall går detta hand i hand, där man direkt får en idé om var någonstans en person borde hålla hus.
Vi har även en struktur till Call of Cthulhu som jag skulle vilja kategorisera:
Händelse --> platser --> personer
Det här är bara ett utkast för att kategorisera olika upplägg. Om vi drar stötens punkter till minnes bestod den av Föremålet, Platsen, Motståndet och Planen. Planen stod förvisso spelarna för men det är annars helt andra punkter i upplägget än den mer generella som jag efterfrågar i denna tråd.
Sedan går det givetvis att djupdyka ned och skapa variationer, där man skapar platsen som bakgrund, kuliss, som mål, som motstånd i ett scenario. Alltså, vad varje punkt i upplägget medför. Till Noir är platsen exempelvis en kuliss till scenariot. Fast det är en fråga som kan komma långt senare. Först vill jag bara fastställa grundstrukturen i olika dispositioner.
/Han som här mest slänger ut sig något som utgångspunkt för en diskussion