Nekromanti Behöver citat om monster (typ)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Till mitt slutprojekt i illustrationskursen jag går just nu så ska jag skapa en serie illustrationer och "förpacka" dem på ett trevligt sätt. Jag har ju valt att skapa en resa genom en mardrömslik stad, där allting är lite fel och skruvat. Jag vill komplettera bilderna med text, och har betämt mig för att jag vill ha ett kort citat (eller en kort text jag själv skrivit) till varje bild.

Tänkte bara höra om ni har några tips om citat jag skulle kunna använda. De kan komma från vilken källa som helst, egentligen; skräckfilm, författare, you name it.

Jag tänker mig citat i stil med Nietzsches "And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you." Även om just det citatet är lite överanvänt.

Jag har fastnat lite från Warhammer 40.000-citatet "There are many good reasons mankind is afraid of the dark" (fritt citerat).

Tips? Tankar? Idéer?

Nabu

Warrior
"... and it was a silence of three parts" ('The Name of the Wind,' Patrick Rothfuss) är nog ett av de citat som jag gillar bäst, men det är inte riktigt så explicit.

"I choose to forget" ('Amnesia,' fritt citerat) skulle kanske kunna funka också?

Möller

Hubert Hortlax
Niccolò Machiavelli har sagt/skrivit en del coola saker. Inte så mycket om städer, men vad sägs om

»Before all else, be armed.«

»Hatred is gained as much by good works as by evil.«

»Men should be either treated generously or destroyed, because they take revenge for slight injuries - for heavy ones they cannot.«

Genesis

Ni dés ni maître
Det finns hur mycket som helst att hämta ur Lovecraft, såklart. Kolla in WikiQuote. En av mina favoriter:

"The most merciful thing in the world, I think, is the inability of the human mind to correlate all its contents."

Fienden

Hero
"The most merciful thing in the world, I think, is the inability of the human mind to correlate all its contents." - H.P. Lovecraft, Call of Cthulhu.

Jag gillar den i alla fall, det är nog en av mina favoritcitat.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
"The most merciful thing in the world, I think, is the inability of the human mind to correlate all its contents."

Vet inte vem som sagt/skrivit det, man jag tycker att det är koolt.

:gremsmile:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Mera Nietzsche

“He who fights against monsters must beware lest he become one himself.”–Friedrich Wilhelm Nietzsche

GnomviD

Heresiark
Det finns en hel massa Lovecraft-citat samlade på Wikiquote, där du nog kan hitta något. Förslag:

"We must realise that man's nature will remain the same so long as he remains man; that civilisation is but a slight coverlet beneath which the dominant beast sleeps lightly and ever ready to awake."

Unfair

Hero
Kanske något från HP Lovecraft som många redan sagt. Sedan så finns ju även dikten Jabberwocky (Av: Lewis Carroll, alltså) vilken är rätt känd, och rolig.
Här är texten för den som missat den

Lewis Carroll said:
Beware the Jabberwock, my son!
The jaws that bite, the claws that catch!
Beware the Jubjub bird, and shun
The frumious Bandersnatch!

Fienden

Hero
Hans E Magnusson said:

... Posten ovan din, pöjk. Howard Phillips Lovecraft eller, mer exakt, Francis Wayland Thurston, huvudkaraktär i CoC. :gremwink:

Men ja, Lovecraft är ett jävligt säkert kort när det kommer till sådant här. En annan go kille är Edgar Allan Poe. Du skulle kunna ha random flashar från typ, The Conqueror Worm eller något.

http://poestories.com/read/conquerorworm

Älskar den dikten något oerhört...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Ännu mera Nietzsche

“Is it better to out-monster the monster or to be quietly devoured?”–Friedrich Wilhelm Nietzsche </p>

Organ

Out of time, out of mind
"You're Normal. And that means... you're meat for the beast." - Clive Barker

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jorge Luis Borges har där också bland annat:

"The earth we inhabit is an error, an incompetent parody. Mirrors and paternity are abominable because they multiply and affirm it." (från The Masked Dyer Hakim of Merv)

Egentligen tycker jag det är ett oskick att som svensk citera på engelska när det ursprungliga citatet är skrivet på ett helt annat språk, men jag hittar inte det spanska originalet, ej heller någon svensk översättning.

Organ

Out of time, out of mind
"Världen hade tänder och den kunde bitas precis när den ville. Det upptäckte hon när hon var nio år." - Stephen King

Poseur

Swashbuckler
"I'm probably one of the most dangerous men in the world if I want to be. But I never wanted to be anything but me." -Charles Manson

/Poseur

GnomviD

Heresiark
Svarte faraonen said:
Jorge Luis Borges har där också bland annat
Från Borges kan man hitta schyssta beskrivningar av oändliga hus, labyrinter och mardrömsbyggen.

Vitulv: Det finns dåligt med citat på svenska, men om du skulle vara intresserad av dem kan jag transkribera några stycken.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Kraetyz said:
Hans E Magnusson said:

... Posten ovan din, pöjk. Howard Phillips Lovecraft eller, mer exakt, Francis Wayland Thurston, huvudkaraktär i CoC. :gremwink:

Men ja, Lovecraft är ett jävligt säkert kort när det kommer till sådant här. En annan go kille är Edgar Allan Poe. Du skulle kunna ha random flashar från typ, The Conqueror Worm eller något.

http://poestories.com/read/conquerorworm

Älskar den dikten något oerhört...
Och om man kollar in inlägget innan ditt så kan man åxå få svaret, äh jag drygade mig bara med mitt första inlägg.