Nekromanti [Apocalypse World] Playbooks

Sodmikail

Nybo
Det finns fyra extra "playbooks" till Apocalypse World:
Maestro'D, Faceless, Hoarder och Quarantine.
Jag har bara de två sistnämnda och undrar om någon som spelar kan tänka sig att dela med sig av Maestro'D och Faceless.

Jag ser fram emot att dra igång min första spelsession, och det ska bli spännande att se vilka roller spelarna väljer. Att ha en hardholder, en brainer och en angel som intrigerar i en liten by eller en driver, chopper och battlebabe som bränner fram genom öknen ger väldigt olika scenario-uppslag.

Men, som sagt, jag skulle uppskatta mycket att få se vad Maestro'D och Faceless kan tillföra, så kanske kan man byta mot Hoarder och Quarantine.

/Micke

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Hur får man dessa? Jag fick Maestro'D medskickad när jag beställde mitt spel. Finns de andra inte tillgängliga på internet någonstans, utan endast i pappersform?

/tobias

Xyas

Swashbuckler
Faceless finns det væl værde før på AWs forum? Har dock inte sett någon layoutad version.

Har Maestro'D men varken Hoarde eller Quarantine. Hur får man tag på dem?

Pilzefrau

hon/henne
De gjordes från början som limited edition-grejer, men har spritt sig lite.
Maestro D' var för dem som förhandsbeställde spelet.
Faceless var ursprungligen för de få som spelade med Vincent på ett visst konvent, men utökades sedan till att skickas ut till alla som spelleder AW på konvent (Arvid har fått den mot löfte om att arra i indierummet till exempel).
Quarantine var för alla som förhandsbeställde ett annat spel gjort av någon som antagligen r vän med Vincent - han slängde liksom in den för att få med fler på projektet som behövde pengar i form av förhandsbeställningar. Tror jag.
Hoardern gavs ut till dem som donerade till en charity-drive för en kvinna med en ögonsjukdom - Vincent och några andra spelskapare tog olika spel-pdf:er och löst material och slängde ihop en bundle som var gratis för dem att producera (enbart digitala varor) som man köpte för 10$ till välgörande ändamål.

Vincent har sagt att de är limited edition så de kommer nog inte ut helt fritt, men har man den får man dela med sig av den så länge man inte gör det alltför lättvindligt. På story-games finns det lite utmaningar folk har lagt upp - gör det här och få denna playbooken osv. Jag tror även att det är kutym att man delar med sig av playbooken till folk man spelar med om man tar med sig den till gruppen, så om jag som MC erbjuder spelarna att vara Maestro D' eftersom jag förhandsbeställde, så borde en av spelarna som sedan MC:ar en annan grupp kunna få en kopia av Maestron från mig.

För att besvara din fråga finns de i digital form här och var, men bara hos folk som fått den mailad till sig personligen och eventuellt skickat den vidare.

Sodmikail

Nybo
Quarantine var en bonus man fick när man förbeställde Shock:Human Contact

Hoarder ingick i Sight for Sore Eyes, ett knippe spel och tillbehör där intäkterna gick till välgörande ändamål.

Pilzeman hann först.

Xyas

Swashbuckler
Pilzeman said:
De gjordes från början som limited edition-grejer, men har spritt sig lite.
Maestro D' var för dem som förhandsbeställde spelet.
Faceless var ursprungligen för de få som spelade med Vincent på ett visst konvent, men utökades sedan till att skickas ut till alla som spelleder AW på konvent (Arvid har fått den mot löfte om att arra i indierummet till exempel).
Quarantine var för alla som förhandsbeställde ett annat spel gjort av någon som antagligen r vän med Vincent - han slängde liksom in den för att få med fler på projektet som behövde pengar i form av förhandsbeställningar. Tror jag.
Hoardern gavs ut till dem som donerade till en charity-drive för en kvinna med en ögonsjukdom - Vincent och några andra spelskapare tog olika spel-pdf:er och löst material och slängde ihop en bundle som var gratis för dem att producera (enbart digitala varor) som man köpte för 10$ till välgörande ändamål.

Vincent har sagt att de är limited edition så de kommer nog inte ut helt fritt, men har man den får man dela med sig av den så länge man inte gör det alltför lättvindligt. På story-games finns det lite utmaningar folk har lagt upp - gör det här och få denna playbooken osv. Jag tror även att det är kutym att man delar med sig av playbooken till folk man spelar med om man tar med sig den till gruppen, så om jag som MC erbjuder spelarna att vara Maestro D' eftersom jag förhandsbeställde, så borde en av spelarna som sedan MC:ar en annan grupp kunna få en kopia av Maestron från mig.

För att besvara din fråga finns de i digital form här och var, men bara hos folk som fått den mailad till sig personligen och eventuellt skickat den vidare.
Wow alltså. Trippel drygvarning på den (inte ditt inlägg då).

Christoffer

It's all pig.
Drygt? Det är väl strålande publicitet, vi har en hel tråd på wrnu om sökandet efter dem, och här är vi en handfull som spelat spelet ens.

Bara för att man ger ut sina spel själv och bryr sig om indie i bemärkelsen oberoende så betyder det ju inte att man vill ge bort sina alster hur som helst och inte bry sig om att tjäna pengar på det hela. Tvärtom.

För övrigt har han väl sagt att de han själv står bakom kommer komma ut gratis på nätet nån gång (vilket väl bara är en av dem?) och övriga är upp till respektive upphovsman att göra vad de vill med.

Men visst, drygt på samma sätt som att inte Wizards själva lägger upp torrents på d&d. Annars inte nämnvärt.

Xyas

Swashbuckler
Poppe said:
Drygt? Det är väl strålande publicitet, vi har en hel tråd på wrnu om sökandet efter dem, och här är vi en handfull som spelat spelet ens.

Bara för att man ger ut sina spel själv och bryr sig om indie i bemärkelsen oberoende så betyder det ju inte att man vill ge bort sina alster hur som helst och inte bry sig om att tjäna pengar på det hela. Tvärtom.

För övrigt har han väl sagt att de han själv står bakom kommer komma ut gratis på nätet nån gång (vilket väl bara är en av dem?) och övriga är upp till respektive upphovsman att göra vad de vill med.

Men visst, drygt på samma sätt som att inte Wizards själva lägger upp torrents på d&d. Annars inte nämnvärt.
Du missførstår. Men skit samma.

Sodivra

Champion
Poppe said:

De är ju faktiskt gratis. Jag förstod det som ett sätt att höja värdet på själva booksen, få dem att kännas lite speciella. Kolla här bara!

http://story-games.com/forums/comments.php?DiscussionID=13879&page=1#Comment_314523

Först var jag också lite irriterad över att jag aldrig skulle få tag på Faceless:en, men det går faktiskt att få tag böckerna för vem som helst om man anstränger sig lite. Tell ya what, den som spelleder Apocalypse World på GothCon får mina playbooks (Maestro D', Faceless, Hoarder) som belöning. Behåll utskrifterna, naturligtvis, och så skickar jag en pdf för varje pass spellett. :gremsmile:

Christoffer

It's all pig.
Jag menar inte att de kostar pengar, jag menar att det är en grej som genererar buzz kring produkten, genererar ett mervärde till de som får dem, genererar synlighet på konvent när AW sl:as där, osv. osv.

Sodivra

Champion
Poppe said:
Jag menar inte att de kostar pengar, jag menar att det är en grej som genererar buzz kring produkten, genererar ett mervärde till de som får dem, genererar synlighet på konvent när AW sl:as där, osv. osv.
Mmm, ja, jag förstår.

Xyas

Swashbuckler
Arvid A. C. said:
Poppe said:

De är ju faktiskt gratis. Jag förstod det som ett sätt att höja värdet på själva booksen, få dem att kännas lite speciella. Kolla här bara!

http://story-games.com/forums/comments.php?DiscussionID=13879&page=1#Comment_314523

Först var jag också lite irriterad över att jag aldrig skulle få tag på Faceless:en, men det går faktiskt att få tag böckerna för vem som helst om man anstränger sig lite. Tell ya what, den som spelleder Apocalypse World på GothCon får mina playbooks (Maestro D', Faceless, Hoarder) som belöning. Behåll utskrifterna, naturligtvis, och så skickar jag en pdf för varje pass spellett. :gremsmile:
Har gasmask och skyddsglasøgon på jobb, men ingen kamera :gremfrown: Den dær tråden verkar ju dock rætt så ny så næsta vecka så...

KostaFriaLigan

Warrior
Har bara Maestro'D hemma som kom med boken - jag e nog mest nyfiken på avd de andra är för koncept, vad gör de liksom? Tillför de mkt om de inte ens kom med i Regelboken?

Sodivra

Champion
kosta said:
Har bara Maestro'D hemma som kom med boken - jag e nog mest nyfiken på avd de andra är för koncept, vad gör de liksom? Tillför de mkt om de inte ens kom med i Regelboken?
Faceless är en våldsverkare med askass självkänsla, och därför alltid har mask, förmodligen ett muskelberg men inte nödvändigtvis. +2 Hard. Du vet, den typen. Underbara moves; Du är alltid på plats när en riktig fajt utbryter, du kan slå dig igenom skrot och väggar, du får +1 för alltid på någon som ger dig en debility, osv. Jag älskar Faceless, tycker att både den och Maestro D' passar underbart i spelet.

Hoarder samlar på något, och hans samling viskar till honom. Du kan plocka ut prylar ur den, men det gör den Hungrigare. Relaterar till människor som prylar också. +2 Weird. Ganska kul koncept, men lite meh.

Quarantine är en stasisnedfryst soldat från innan apokalypsen. Vilsen, känner inte till malströmmen, bra på koordinera sig med andra. Jag är ganska anti, tycker det går emot spelets koncept där allt från innan apokalypsen är förlorat. Skulle inte plocka fram den om inte en spelare verkligen tjatar på mig.

Sodivra

Champion
Måns said:
Vad gör Maestro´D?
In the golden age of legend, there was this guy named Maestro. He was known for dressing up real dap and whever he went, the people had much luxe tune. There was this other guy named Maitre d’. He was known for dressing up real dap and whever he went, the people had all the food they could eat and the fanciest of it.

Here in Apocalypse World, those two guys are dead. They died and the fat sizzled off them, they died same as much-luxe-tune and all-you-can-eat. The maestro d’ now, he can’t give you what those guys used to could, but fuck it, maybe he can find you a little somethin somethin to take off the edge.

Maestro D' har en inrättning och en crew. Mat, dricka, musik, mode, droger, sex, kaffe eller något. Moves för att få tag på information, prylar eller förgifta någon, du har kontakter liksom. Rulla Hot istället för Cool (Acting under fire) eller Hard (Seize by force eller Go aggro när du har en kniv).

Sodivra

Champion
Förresten, eftersom jag gillar att snacka om AW:

Sodmikail said:
Jag ser fram emot att dra igång min första spelsession, och det ska bli spännande att se vilka roller spelarna väljer. Att ha en hardholder, en brainer och en angel som intrigerar i en liten by eller en driver, chopper och battlebabe som bränner fram genom öknen ger väldigt olika scenario-uppslag.
Man behöver ju alls inte spela en sammanhållen grupp, fast eller rörlig. Själv gillar jag att blanda. Maestro D' (fast), Driver (rörlig) och Battlebabe (mittimellan) till exempel. Speciellt när man gör sin andra rollperson, och kan spela på två ställen samtidigt.

Jag tror att nyckeln för att definera en scen att spela på, såvida man inte kör ett spel på räls som xyas gör, är att bygga ett gemensamt område där "alla känner alla".

Det gemensamma området kan vara ett enda hardhold, en hardhold med omgivning, eller en samling utposter som ligger inom två timmars resa från varandra - Huvudsaken är att man rör sig inom en plats där samma personer återkommer, och de personer man träffar också har relationer till varandra, för att kunna börja bygga trianglar och trubbel som ligger och bubblar.

Sedan finns det förstås möjligheter till längre utflykter, men det är "andra scener" så att säga. Främmande platser där folk kanske inte känner Uncle eller Jackabacka, men däremot handlar de reservdelar med Newton för deras mumifierade ledare odlar bionanomaskiner från sin vattensänkta grav för att till slut kunna ta över Apocalypse World med mögel. Eller, du vet, sånt.

claes

Swordsman
Arvid A. C. said:
Tell ya what, den som spelleder Apocalypse World på GothCon får mina playbooks (Maestro D', Faceless, Hoarder) som belöning. Behåll utskrifterna, naturligtvis, och så skickar jag en pdf för varje pass spellett. :gremsmile:
Kan du inte ge oss andra (som inte är med på konvent) en utmaning så att vi också kan få playbooksen du har? :gremsmile: