Är egentligen inte så pigg på att gå "public" med förberedelserna inför mitt kommande spelmöte eftersom det finns lite risk att någon spelare surfar förbi och läser plot:en, men nu har jag fastnat totalt och hade gärna velat ha lite tips och idéer från den som känner sig manad.
*SPOILER*
Kulissen är magiakademin i Marsklandet som original är en skola för vattenelementarmagi under läraren Dermatt. Plot:en är att RP bjuds på mat och husrum och vaknar mitt i natten av att en elev släppt lös en demon som dödat eleven och läraren. Uppdraget blir - dräp demonen! eskortera hem eleverna!
Ett annat deläventyr är "Svartnissarnas torn" - en klassisk grottkrälshistoria där RP letar skatter i ett torn som besvärjts så att småsten och skräp man hittar egentligen är ädelmetall när de kommer utanför murarna.
Två ganska halvtrista äventyr som jag tänkt försöka krydda till med lite inspiration från filmen "Barnhemmet". Här hade jag dock behövt lite synpunkter och idéer.
Ny plot: RP dyker upp på magiakademin där elever istället studerar illusionism. Lärarinnan bjuder in RP på mat och husrum och undrar lite nervöst om de kommit vägen förbi det gamla tornet i träsket (vilket de inte har). Hon varnar dem för att tornet bebos av ilskna vättar och att de bör hålla sig därifrån.
Nästa dag reser RP vidare. Givetvis paddlar de förbi tornet, med förhoppning om att de blir lite sugna på att trots allt utforska det (behövs kanske ytterligare incitament än lärarinnans förbud?).
När man undersökt tornet så visar det sig att det är öde - varken vättar eller andra monster. Dessutom ser det fallfärdigt ut och ingen verkat ha bott där på evigheter. I källaren dyker "twisten" upp. I smedjan hittar man några säckar med aska och brända barnkranium (a´la Barnhemmet). Illusionist-tanten har bränt liken efter sina elever - och lever egentligen ensam i den nya magiakademin där hon skapat illusioner av sina elever. Hon är dessutom gammal eftersom massakern händer för längesedan (och håller sig ung med sin illusionism).
Det saknas fortfarande lite planteringar. Något måste visa på kvarlevorna att det är samma elever (kanske något smycke RP känner igen från en elev på akademin). Har heller inte fått klart för mig anledningen till att hon dödat sina elever. Var det ett misstag eller är hon bara fullkomligt galen? Vad skall hända om RP konfronterar henne? De saknar ju egentligen anledning att agera och har egentligen ett annat uppdrag i träsket. Hade dessutom velat baka in lite av originalplot:en men att någon oförsiktig elev väcker upp döda gamla stridsmän som gått ner sig i träsket. Lite svårt om alla är döda
Tycker på ett sätt att det är bättre känsla i att illusionist-tanten är helt själv på ön och att hon försöker dra en lögn om att eleverna sover när RP återvänder och hon är själv. Har även funderat på om hela den nya akademin skall vara ett bländverk som är försvunnet när RP återvänder.
Tankar? Idéer? Svidande kritik? Tacksam för allt!
*SPOILER*
Kulissen är magiakademin i Marsklandet som original är en skola för vattenelementarmagi under läraren Dermatt. Plot:en är att RP bjuds på mat och husrum och vaknar mitt i natten av att en elev släppt lös en demon som dödat eleven och läraren. Uppdraget blir - dräp demonen! eskortera hem eleverna!
Ett annat deläventyr är "Svartnissarnas torn" - en klassisk grottkrälshistoria där RP letar skatter i ett torn som besvärjts så att småsten och skräp man hittar egentligen är ädelmetall när de kommer utanför murarna.
Två ganska halvtrista äventyr som jag tänkt försöka krydda till med lite inspiration från filmen "Barnhemmet". Här hade jag dock behövt lite synpunkter och idéer.
Ny plot: RP dyker upp på magiakademin där elever istället studerar illusionism. Lärarinnan bjuder in RP på mat och husrum och undrar lite nervöst om de kommit vägen förbi det gamla tornet i träsket (vilket de inte har). Hon varnar dem för att tornet bebos av ilskna vättar och att de bör hålla sig därifrån.
Nästa dag reser RP vidare. Givetvis paddlar de förbi tornet, med förhoppning om att de blir lite sugna på att trots allt utforska det (behövs kanske ytterligare incitament än lärarinnans förbud?).
När man undersökt tornet så visar det sig att det är öde - varken vättar eller andra monster. Dessutom ser det fallfärdigt ut och ingen verkat ha bott där på evigheter. I källaren dyker "twisten" upp. I smedjan hittar man några säckar med aska och brända barnkranium (a´la Barnhemmet). Illusionist-tanten har bränt liken efter sina elever - och lever egentligen ensam i den nya magiakademin där hon skapat illusioner av sina elever. Hon är dessutom gammal eftersom massakern händer för längesedan (och håller sig ung med sin illusionism).
Det saknas fortfarande lite planteringar. Något måste visa på kvarlevorna att det är samma elever (kanske något smycke RP känner igen från en elev på akademin). Har heller inte fått klart för mig anledningen till att hon dödat sina elever. Var det ett misstag eller är hon bara fullkomligt galen? Vad skall hända om RP konfronterar henne? De saknar ju egentligen anledning att agera och har egentligen ett annat uppdrag i träsket. Hade dessutom velat baka in lite av originalplot:en men att någon oförsiktig elev väcker upp döda gamla stridsmän som gått ner sig i träsket. Lite svårt om alla är döda
Tycker på ett sätt att det är bättre känsla i att illusionist-tanten är helt själv på ön och att hon försöker dra en lögn om att eleverna sover när RP återvänder och hon är själv. Har även funderat på om hela den nya akademin skall vara ett bländverk som är försvunnet när RP återvänder.
Tankar? Idéer? Svidande kritik? Tacksam för allt!