Basenanji
Postd20modernist
- Joined
- 4 Nov 2002
- Messages
- 9,296
Vecka 1: Siragol
”Välkomna till Siragol! Valeniens pärla säger de, men jag har då aldrig sett en flodmussla göra pärlor, haha! Hon ligger där som korken i lägeln på floden Mihannas och kontrollerar handeln mellan nord, syd, öst och väst! Den största bebyggelsen har vi på ön Ragol mitt i floden, men staden sträcker sig både norrut och söderut! Här finns allt du kan önska dig! Gott smide, vin, bröd och ostar av himmelsk kvalitet, smycken och ädelstenar, tjocka böcker om magiska formler som kan förvandla dig till en kyckling, skepp, båtar och vilda historier om Tusenöarna i Österhavet på otaliga tavernor, krogar och värdshus! Men var på din vakt för i grändernas skuggor lurar förslagna tjuvar – och usla lönnmördare sägs dräpa för pengar!”
Siragol är en stor stad i kungadömet Valenia och härbärgerar en brokig skara varelser, verksamheter och märkliga rykten. Alla klasser och raser i PHB finns representerade här. Tanken är att rollpersonerna ska kunna använda staden som bas före, under och efter äventyrandet.
I det här första äventyret får rollpersonerna ta in på krogen Sista Glaset och lära känna staden genom rykten och samtal. SL får gärna bygga vidare på interaktionerna utifrån de skissartade förslag som ges här.
Sista Glaset, krog
Livina Egabon LG Human commoner 5, 20 hp.
Änkan Livina, en bestämd men hjärtlig kvinna i övre medelåldern, driver krogen med sina barn och deras kusiner. Hon erbjuder rejäl mat, välbryggt öl och på övervåningen finns några enkla rum att låna. Krogen är rustik, enkel men välskött. Stamgästerna är många och krogen är en självklar plats för bönderna i närheten. Vid avrättningar på Galgbacken brukar många samlas här efteråt för att ta en sista sup i tystnad. En vanlig kväll är det 70% 3-12 bönder, 50% 2-8 bönder, 40% 3-5 stadsvakter eller hyrsvärd, 50% 1-3 jägare 15% 1-6 präster, munkar eller andra boklärda och 15% 1-2 magiker.
Några gäster på Sista Glaset
Argelb Ginigo NG Human cleric 4, 32 hp.
Unge allvarlige Argelb kommer ursprungligen från Tyram, men har ägnat sig åt bön och bokstudier i Siragol under mäster Luwens ledning de senaste fyra åren. Han varnar för en demondyrkande kult som ska hålla till någonstans i staden. Han berättar att förr i tiden var hans orden belägna på Klosteröarna, men att klosterbyggnaderna tyvärr nu ligger i ruiner efter en hemsk olycka för drygt femtio år sedan.
Beriam Blåvinge CG druid 6, 24 hp.
Beriam är en godmodig, smal naturälskare med långt vitt hår i sextioårsåldern som gärna pratar med insekter, fåglar och andra små djur. Han gillar att då och då besöka Sista Glaset som är precis lagom med civilisation för hans smak. Beriam berättar gärna om hur skogarna och vattnen i Valenia är rika på örter, svampar och bär. Sedan börjar han vinka till en fågel han känner.
Gisa Lavilo CG Elven fighter 3, 23 hp.
Den ungdomliga alven Gisa har ett hetsigt humör och tappar ofta tålamodet med dem hon tycker är långsamma och fattar trögt. Hon är i Siragol för att ansluta till något kompani hyrsvärd, men har hittills inte hittat något som motsvarar hennes högt ställda krav. Vill rp att hon ska följa med dem ställer hon upp (”mest av barmhärtighetsskäl”) och tar snabbt en ledarroll (”för allas bästa”).
Hamman Ghaab N warrior 4, 23 hp.
Trettioårige Hamman är anställd hos kompaniet De Tusen Klingorna som tjänstgör som stadsvakter längs med södra stranden. Han gillar egentligen inte arbetet, men är plikttrogen och försöker hantera sina uppgifter med respekt för alla inblandade. Lojaliteten med de andra i hans kompani är orubblig. Hamman har börjat drömma om att hitta någon att bilda familj med, men har inte hittat något som betalar lika bra som hans nuvarande jobb, och är osäker på att han skulle kunna försörja sig på något annat än att svinga svärd.
Zigadel Knammas LE half-elf assassin 2, 4 hp.
Zigadel är en ung man med rågblont hår och pliriga ögon. Han har nyligen anslutit sig till lönnmördarklanen Xaxas Öga, men karriären går långsamt. Zigadel är ganska tyst och försynt, men överraskande snabb och vig. Zigadel drömmer om en utmanande uppgift som kan få honom att snabbare stiga i graderna, men tills vidare gör han sin plikt att hålla uppsikt över vilka som kommer till Siragol från söder.
Samratee Thala NE half-elf thief 6, 26 hp.
Samratee är medlem i den löst organiserade tjuvligan Systerskapet som nu försiktigt har börjat etablera sig i Siragol. Hon är på Sista Glaset med 1d4 andra tjuvsystrar som håller låg profil. Samratee blir nyfiken på rp och inleder gärna ett lite flirtigt samtal med någon av dem utan några andra baktankar än att det är kul att prata lite. Hon kan berätta att tjuvligorna i Siragol håller till i grottor under staden som nås via kloakerna.
Jammof Yala CG gnome jester 3, 12 hp.
Jammof är en ung gnom med rättfram och oförarglig uppsyn som kontrasterar starkt med hans komiska talang och skarpa iakttagelseförmåga. I Siragol uppträder han på torg och gator till både förtjusning och förskräckelse. Han har släktingar som arbetar på Norra stranden, men tycker att det är ”alldeles för meckigt” att knåpa ihop kugghjul och bygga maskiner, när man lika gärna tjäna pengar på skämt och jonglerier. ”Vet ni varför bara gnomer kan bygga luftskepp? Inte? Det kanske flög över huvet på er…” säger han med ett glatt flin.
Voorst af Vrenckelbaan LN human fighter 10, 77 hp. Longsword +3, Bracers of Defense +2, plate armor +2.
Voorst är nybliven herre över godset Vrenckelbaan, strax söder om Siragol. Hans uppgift är att säkerställa ordning och samla in skatteinkomsterna på Södra stranden. Voorst har en enkel och brutal bakgrund som krigare men har efter en ganska lyckosam karriär nu kommit upp sig och fått både gods och titel. Osäker på sin nya roll och ställning är han odräglig, snarstucken, onödigt pedantisk och antar alltid att han blir lurad av sin omgivning. Han kör med sina underlydande i kompaniet De Tusen Klingorna. Med sig har han alltid tre-fyra krigare och den lismande bokhållaren Frigamund Fyllas som högt klagar när folk inte visar tillbörlig respekt för herrn.
Äventyr: Råttor i källaren!
Livina Egabon kommer be rollpersonerna hjälpa henne med ett bekymmer: hon har fått råttinvasion i sin källare och vill ha hjälp att bli av med inkräktarna!
DM: Råttorna håller sig gömda när det är ljust men kan lockas fram om man låter det bli helt mörkt. Använd reglerna för surprise och skrymmande vapen: stora hallibarder och andra stångvapen är hemskt opraktiska i den trånga källaren som är överbelamrad med tunnor, krukor, säckar, trasiga möbler mm. . Om rp inte har några ljuskällor får man -4 på THAC0. Om rp lyckas döda råttorna tipsar Livina rp om att grovsmeden Lissas Vhana (som bor i en bit bort från Sista Glaset) nog skulle uppskatta deras hjälp med en ganska akut uppgift! Lissas betalar bra i guld eller smide.
Råttor (8) AC: 7 MV: 12”/7”HD: 1-4 hp (hp: 4,4,3,2,2,1,1,1) THAC0: 21 Dmg: 1-3 Special attack: Disease XP: 7 xp+1xp/hp
Last edited: