Nekromanti Dissa mitt rollformulär

KamiFisk

Hero
Har försökt komma på en bra design på mitt rollformulär men nu behöver jag hjälp. Hur skall jag göra ?

Attachments

Smrtihara

Warrior
Det blir kanske lite lite plats för text vid rubrikerna Spelare, namn och arketyp.

Det blir kanske lite mycket plats till erfarenhetspoäng och spenderad erfarenhet.

Du har mer mellanrum mellan "Tur" och den undre borden än du har på övriga rutor.

Om du flyttar karma, erf. poäng, spenderad erf. till höger och flyttar ner Grundfärdigheter och Strid så får du snyggare layout och mer plats till Spelare, Namn och Arketyp.

Annars var det stiligt. Jag gillar bilden för träfftabell!

Ögat

Hero
Jag tycker
- att texten ligger för nära borderna (alltså för långt åt vänster).

- att "dela ut"-typsnittet är för stort/för tråkigt

- att du bör skriva ut obeväpnad och improviserad, särskilt eftersom det finns jättemycket tomrum

- att FV och bonus för stridsfärdigheterna bör ligga på samma position x som för grundfärdigheterna

- att jag inte riktigt förstår rutan mellan utmattning och skada: finns det två sätt att räkna utmattning

- att raderna i fördelar/nackdelar inte ska ligga tätt mot borden utan som i alla andra rutor

- att raderna i fördelar/nackdelar och rasförmågor ska sträcka sig så att de ligger på samma avstånd från höger bord som de nu ligger från vänster

- att jag avskyr fantasyuttrycket "rasförmågor", eftersom jag tycker att det är sjukt att fantasyspel är så fokuserade vid ras, särskilt som de flesta raser inte är raser utan snarare arter eller olika varelser. Men det är en personlig bias.

För övrigt finns det mycket som är bra (tex stämning), men jag valde att fokusera på det andra istället.

Rickard

Urverk speldesign
TECKENSNITTET
Någorlunda svårläsligt. Själv gillar jag Hobo Std (ladda ned).

PLACERING
Arrangera strid på ett ställe, istället för att vara utspritt över hela rollformuläret. Strid, Vapen och Träffområde bör vara samlat.

Vapenskadan är någorlunda oläslig på grund av teckensnittet. Jag skulle hellre vilja se 1T6 + () än det mer kompakta 1T6+().

Det är väldigt tajt mellan rubriker och ramen. Vissa av rubrikerna ligger för långt ifrån övriga texten. Jag skulle hellre ha de i en (ännu) större grad än att de ligger en hel rad ifrån övriga texten. Det är Strid, Vapen, Porträtt och Termer som jag stör mig på.

Mittendelen av träramen ser inte så snygg ut när den är bred. Det gör att de två sidorna känns vilja fly ifrån varandra. Skulle hellre vilja ha den lika tunn som övre ramen. (När jag ser något japanskt som detta och läser "ramen" blir jag sugen på nudlar. :gremsmile: ) Kanske har du gjort som du gjort för att man ska vika formuläret och få en baksida?

Jag skulle inte låta ramarna gå ända ut till kanten om du tänkt det, då skrivare inte kan skriva såpass långt ut. Ta istället och ha 0,5 cm marginaler till sidkanterna.

EDO-rutan ligger konstigt. Det känns som om den sjunker i förhållande till rollformuläret. Vet inte riktigt vad du ska placera logan för att ordna det. Kanske högre upp? Kanske ha en ordentlig skugga på logan?

Ramen vid Fördelar/Nackdelar har ett litet hack i sig som är rätt osnyggt.

Karma, Ödespoäng etc. har du antagligen lagt längst ned i utrymmet som blir över men det känns som en hel del slöseri med plats. Försök få dem i en kolumn istället.

SIDA 1
Grundegenskaperna har inga rutor för att skriva värden. Karma, Ödespoäng etc. har inte heller det.

Grundegenskaper, Rasförmågor och Fördelar/Nackdelar har olika stora sista rader. Det ser inte så snyggt ut.

Obev strid och Imp strid borde ha punkter som märker ut att det är förkortningar, exempelvis Obev. strid. Fast ärligt talat fattar jag inte varför du ens har förkortningarna, när du gott om plats för att skriva ut dem.

Grundfärdigheterna borde vara i bokstavsordning. Om du har "Strid, obeväpnad" och "Strid, improviserad" får du de två färdigheterna samlade vid sig.

Hälsopoäng låter konstigt. Skadetålighet vettigare.

Termerna i Stridsrutan borde vara i bokstavsordning.

Utmattning och Skada behöver nog inte ha rutorna. Skada skulle kunna bli placerad i tomutrymmet till höger i Stridsrutan.

Spelare och Namn borde ha radbrytning under sig, så att det är mer plats för att skriva ut namnet. Blir också snyggare om sakerna vid sidan av porträttrutan linjerar med rutan.

"Dela ut X poäng" är bra att de är satta i ett annat teckensnitt men Times känns så tråkigt.

Jag antar att det är av en anledning som Rasförmågor och Fördelar/Nackdelar inte har rader som går ända ut. Om man ska skriva siffror där, ha då rutor för det.

Erfarenhetspoäng ser särskriven ut.

SIDA 2
"Utrustning, ryggsäcken" och "i hemmet" borde vara i samma kolumn och höra samman, men delad med just "i ryggsäcken" och "i hemmet". Då slipper du ha två rubriker som heter Utrustning.

Termer borde heta Tilltal och teckensnittet du använt är inte lättläsligt, så allting som står i Termer utöver rubriken borde vara satt i ett annat teckensnitt.

/Han som tycker det är ett schysst formulär annars, trots alla kommentarer

KamiFisk

Hero
Tackar Nu har jag lite saker att jobba med.

Ramen i mitten är dubbel för att man skall vika. =)

KamiFisk

Hero
Tackar tackar för all kritik.

- att jag avskyr fantasyuttrycket "rasförmågor", eftersom jag tycker att det är sjukt att fantasyspel är så fokuserade vid ras, särskilt som de flesta raser inte är raser utan snarare arter eller olika varelser. Men det är en personlig bias.
Tycker rasförmågor passar bra då man spelar antropomorfa djur.

Rickard

Urverk speldesign
McFisk said:
Ramen i mitten är dubbel för att man skall vika. =)
Jag hade så i Matiné men det blev i speltest att folk sket i att vika och hade helsidan framför sig. Nu i efterhand förstår jag inte hur jag tänkte, för varför ska man kräva att spelarna ska behöva flippa sitt rollformulär bara för att se all information?

/Han som gjorde det lite annorlunda och skrev ut rollformulären på både fram- och baksida så att man kunde klippa sönder pappret, men ändå föredrog folk att ha formuläret som en helsida så han gav upp och designade om formuläret för det syftet

solvebring

Superhero
McFisk said:
Det har du helt rätt i.
Skall nog skippa vikningen.
Och då kan du smala av boarden i mitten. =)
... För den tar en hel del onödig plats.

Förövrigt vill jag skriva under på det som sagts hittills.
Luft, luft, luft...

Edit: Den där träboarden är förövrigt jävligt snygg.
Gjort den själv?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
McFisk said:
Tackar tackar för all kritik.

Om det är antropomorfa djur känns väl "art" än mer passande? Eller gör du verkligen skillnad mellan olika djurraser?

Rickard

Urverk speldesign
Kan du inte ha "djurtyp" då? Säger direkt vad som åsyftas.

/Han som håller med om ras

Rickard

Urverk speldesign
Svarte faraonen said:
Men vad är fel med "art"? Det säger ju exakt vad det rör sig om: hundar, katter, kaniner, etc.
För att det låter fånigt och för att man spelar animorfa varelser och inte djur.

/Han som inte skulle säga art om mutanterna i Mutant

Möller

Hubert Hortlax
Vad är tanken med dethär rollformuläret?

Hur stort är det? Ska det skrivas ut?

För det är inte särskilt skrivarvänligt. Mycket onödiga bläckslukande bårder, färg och gråtoner.

KamiFisk

Hero
Det kommer vara färglöst.
Sen kommer jag lägga upp ett mer skrivarvänligt formulär på hemsidan.
Hela formuläret är en liggande A4.