Nekromanti Tonys rollspelsverktyg

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hejsan, jag tänkte lite som så att jag i en följetång skulle dela med mig av de verktyg jag använder för att skriva rollspel, om någon annan vill utnyttja dem. I princip alla är små pythonscript som jag använder. Det kommer kanske att ta lite tid i och med att jag försöker skriva en liten förklaring till dem också.

Den första är i varje fall lix.py som tar ett par filer som argument och beräknar text-komplexiteten, såhär kör man den:

python lix.py filnamn1 filnamn2 ... filnamn n

slutresultatet är:
filnamn1 lix-värde
filnamn2 lix-värde
.
.
.
filnamn3 lix-värde

Här är scriptet för den intresserade.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Textkomplexitet är i grund och botten ett verktyg som lite löst ger en fingervisning om den utbildningsnivå som krävs för att läsa en text, eller i dagligt tal hur svårläst en text är.

Lix-värde kontra lät-läslighet ser ut ungefär såhär:
01 - 25 Barnböcker.
25 - 30 Enkla texter.
30 - 40 Normaltext / skönlitteratur.
40 - 50 Sakinformation, till exempel Wikipedia.
50 - 60 Facktexter.
över 60 Svåra facktexter / forskning / avhandlingar.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Jag vet inte hur ni skriver men jag har en tendens att repetera mig, så jag skrev ett kort program för att hitta repetitioner, det fungerar ungefär som det tidigare, man skriver python repetitions.py filnamn1 filnamn2 ... filnamn n

Det som scriptet gör är att det tar hela texten, delar upp den på meningar och letar efter meningar som till 70% är likadana, hittar den sådana och det finns mer än tre så skriver den ut den.

Här kan den nyfikne hitta scriptet.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Okey, här kommer nog det sista rena text-hanteringsverktyget som jag tänker lägga upp på ett litet tag.

Jag skrev ett script för att hitta duplikor i text (dvs om man skriver samma ord två gånger efter varandra), scriptet fungerar ungefär som de föregående:
python duplicates.py filnamn1 filnamn2 ... filnamnN

Resultatet blir:
Duplicate word: test in file exempel

Här kan man ladda ner scriptet.