Nekromanti Arbetet går vidare med deckarliret

solvebring

Superhero
Ja, jag har i en annan tråd gällande grubblerier efterlyst folk som vill ta sig en närmare titt på hur saker och ting ser ut och kommentera dem. Jag har dock inte fått någon respons så jag rycker helt enkelt på axlarna och öppnar upp ordentligt.

Här har ni mitt första utkast på de större regeltekniska bitarna (tror jag).

Kort och gott vill jag veta vad folk tycker. All hjälp och respons är välkommen.

solvebring

Superhero
Förutom att skriva om det där första utkastet rätt rejält till ett andra, förhoppningsvis bättre strukturerat och mer fungerande, utkast så undrar jag förövrigt vart jag ska ta vägen.

Jag skulle kunna börja skriva på spelvärlden som ska vara en fiktiv stad i ett klychigt mys-England. Problemet är bara det att jag inte vet hur jag vill göra med världen än - om jag ska skriva flera alternativ för olika epoker, ett par epoker, bara köra på femtiotalet och kasta ut datorer och andra trevligheter, bara köra på nutid (som jag utgår från än så länge).

Med andra ord, jag kan inte börja på världen än.

Då har vi det här med att berätta mer om själva deckaryrket. Det kräver dock en del research och tricksande som jag inte är klar med än.

Rollpersonen... Borde jag ge mig på rollpersonen här näst?

Jag har förövrigt tänkt att skriva en hel del åt både spelaren och spelledaren att gotta sig i, liksom en scenariodel vilken ska breda ut det här med fisktankar som hittills är tänk som en del av spelets kärna.
Men det är stort - jävligt stort och något jag hellre gör med allt annat på plats.

Så, vad bör jag skriva om här näst?

Nabu

Warrior
  • Du borde ha andra beskrivningar av färdighetsvärdena, tycker jag. Eftersom man bara slår för svåra handlingar blir det konstigt när du pratar om vad den absoluta nybörjaren kan göra.
  • Akrobatik känns som en meningslös färdighet.
  • Om du vill ha så lite fokus på strid som jag får intrycket av borde du inte ha två färdigheter i det. Att reducera det till bara "Strid" är en möjlighet.
  • 7 hälsa känns som rätt mycket, rent spontant, men jag har ju inte prövat spela med det.
  • I övrigt är texten ungefär lika inspirerande som en instruktionsbok. Bara för att man beskriver regler så innebär det inte att man inte kan använda sig av språket på ett eftertänkt vis.

solvebring

Superhero
  • Du borde ha andra beskrivningar av färdighetsvärdena, tycker jag. Eftersom man bara slår för svåra handlingar blir det konstigt när du pratar om vad den absoluta nybörjaren kan göra.
  • Akrobatik känns som en meningslös färdighet.
  • Om du vill ha så lite fokus på strid som jag får intrycket av borde du inte ha två färdigheter i det. Att reducera det till bara "Strid" är en möjlighet.
  • 7 hälsa känns som rätt mycket, rent spontant, men jag har ju inte prövat spela med det.
  • I övrigt är texten ungefär lika inspirerande som en instruktionsbok. Bara för att man beskriver regler så innebär det inte att man inte kan använda sig av språket på ett eftertänkt vis.

solvebring

Superhero
Mer tankar kring... Byrån?

• Identitet: Namn, kön ålder
  • Person: Koncept/Inriktning/Stereotyp?
  • Speltekniska saker: Färdigheter, Hälsa, Kontakter/relationer
  • Utrustning

solvebring

Superhero
Re: Mer tankar kring... Byrån?

solvebring said:
Jag har funderat lite. Först och främst funderar jag över arbetsnamnet Byrån? Det är enkelt, kort och refererar till en detektivbyrå. Om inte annat kunde spelet möjligen kallas för Detektiv, kort och gott - fast eftersom jag inte tänkt att skriva ett typiskt traddeckarspel utan tänkt förhålla mig mer till fisktankar och improvisation kanske det vore att lura folk lite grann?

Edit: Förslag på arbetsnamn mottages!
"En hund begraven"?

solvebring

Superhero
Re: Mer tankar kring... En hund begraven

Jag spelledde en fisktank i veckan som gick och testade då färdigheterna och rollpersonen. Förutom att jag bör bli bättre på att spelleda eller möjligen konstruera fisktankar så drog jag följande slutsatser:

- I det stora hela fungerar det okej.

- Färdigheterna känns dock för få. Av spelarnas kritik framgick det att de skulle vilja kunna skilja sina rollpersoner åt lite mer, med olika expertiser som gör varje rollperson lite mer unik.

... I nuvarande form köper man sitt FV med poäng som jag inte stämt av alls. Jag införde därmed en snabbversion för speltillfället. I Undersökande färdigheter som är 12 stycken för man sätta ut tre 4:or, tre 3:or, tre 2:or och tre 1:or. I de Övriga som är åtta fick man sätta ut två av varje...

- Undersökande färdigheter måste utvecklas. I nuläget har man ett värde ifall man behöver slå. Jag har dock skrivit regler för att de aldrig ska behöva slås. Därav är värdet i dem fullkomligt idiotiskt och meningslöst.

Har tanken att utveckla värdena för dessa färdigheter enligt följande: Man kan offra värden i Undersökande färdigheter när man använder dem, för att få mer information - eller rättare sagt all information som finns tillgänglig för det man använder färdigheten för. Man kan då offra så mycket FV som man har i färdigheten. När man gjort det, offrat hela sitt färdighetsvärde så... Ja, någon sorts konsekvens som gäller hela den spelsessionen ut. Alltsammans nollställs och blir normalt vid nästa spelsession så att allt kan börja om igen.

- Jag behöver faktiska konsekvenser när man misslyckas med Övriga färdigheter. Som Han påstått i någon av mina trådar så måste jag se till att tala om vad som faktiskt händer när man misslyckas med en handling.

- Jag behöver skriva kapitlet om kontakter... =)
Ja, fast det skulle jag ju ändå göra.

- Jag behöver hitta ett sätt för att utveckla rollpersonen. Tanken nu är att spelaren efter det att spelgruppen genomfört och löst ett mysterium helt och hållet, satt dit gärningsmannen och sådant, tillåts att antingen 1. Höja en färdighets värde med +1, 2. förändra förhållandet till en kontakt, 3. lägga till en ny kontakt.

Tankar, funderingar, tips eller förslag?