Re: Mer tankar kring... En hund begraven
Jag spelledde en fisktank i veckan som gick och testade då färdigheterna och rollpersonen. Förutom att jag bör bli bättre på att spelleda eller möjligen konstruera fisktankar så drog jag följande slutsatser:
- I det stora hela fungerar det okej.
- Färdigheterna känns dock för få. Av spelarnas kritik framgick det att de skulle vilja kunna skilja sina rollpersoner åt lite mer, med olika expertiser som gör varje rollperson lite mer unik.
... I nuvarande form köper man sitt FV med poäng som jag inte stämt av alls. Jag införde därmed en snabbversion för speltillfället. I Undersökande färdigheter som är 12 stycken för man sätta ut tre 4:or, tre 3:or, tre 2:or och tre 1:or. I de Övriga som är åtta fick man sätta ut två av varje...
- Undersökande färdigheter måste utvecklas. I nuläget har man ett värde ifall man behöver slå. Jag har dock skrivit regler för att de aldrig ska behöva slås. Därav är värdet i dem fullkomligt idiotiskt och meningslöst.
Har tanken att utveckla värdena för dessa färdigheter enligt följande: Man kan offra värden i Undersökande färdigheter när man använder dem, för att få mer information - eller rättare sagt all information som finns tillgänglig för det man använder färdigheten för. Man kan då offra så mycket FV som man har i färdigheten. När man gjort det, offrat hela sitt färdighetsvärde så... Ja, någon sorts konsekvens som gäller hela den spelsessionen ut. Alltsammans nollställs och blir normalt vid nästa spelsession så att allt kan börja om igen.
- Jag behöver faktiska konsekvenser när man misslyckas med Övriga färdigheter. Som Han påstått i någon av mina trådar så måste jag se till att tala om vad som faktiskt händer när man misslyckas med en handling.
- Jag behöver skriva kapitlet om kontakter... =)
Ja, fast det skulle jag ju ändå göra.
- Jag behöver hitta ett sätt för att utveckla rollpersonen. Tanken nu är att spelaren efter det att spelgruppen genomfört och löst ett mysterium helt och hållet, satt dit gärningsmannen och sådant, tillåts att antingen 1. Höja en färdighets värde med +1, 2. förändra förhållandet till en kontakt, 3. lägga till en ny kontakt.
Tankar, funderingar, tips eller förslag?