Nekromanti rollspelstermer

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
för att återknyta till kransk svar till mig i tråden "Vem som sa vad" så passar jag på att använda denna tråd för att be om förklaringar av olika rollspelstermer som används.

1. vad är story now?
2. vad är bomber och flaggor?
3. vad är traveler?

Vi börjar så :gremsmile:
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Mikael Johansson said:
1. vad är story now?
Ett getingbo. Eller ja; det är en del av en lite större teoretisk modell en del rollspelsmakare och rollspelare tycker är användbar. Exakt vad som är och inte är Story Now brukar behandlas i debatter/gräl då och då, och är lite klurigt för utomstående att begripa.

Jag överlåter gärna åt andra att förklara närmare.

Mikael Johansson said:
2. vad är bomber och flaggor?
En flagga är något man flaggar åt sig intresse med. Köper jag bakgrunden "Hemlig Fiende" till min rollperson, så är det en flagga till min SL att jag vill att spelet ska handla delvis om min hemliga fiende. Egentligen kan vadsomhelst vara flaggor - om jag bygger en rollperson som är en kampsportare så betyder det antagligen att jag vill att åtminstone en del av problemen vi stöter på ska kunna hanteras med hjälp av kampsport, etc.

En bomb är ungefär vad det låter som; man skapar en explosiv situation där spelarna måste agera. Om man då bombar en flagga, så betyder det att man fokuserar på något spelarna signalerat att de tycker är viktigt, och skapar en situation där de måste ta ställning och agera och inte kan förhålla sig neutrala. Bombar man saker som inte är flaggor så bryr sig ju inte spelarna lika mycket...

Typ. Andra har säkert smartare förklaringar. mitt tips är att se våra förklaringar som ett kaleidoskop, och att du försöker använda de olika perspektiven för att hitta en helhetsbild. Det är ont om facit här...



Mikael Johansson said:
3. vad är traveler?
Traveller är ett rollspel där man flyger runt i rymden. Gammalt klassiskt sådant dessutom, som varit med rätt länge. Kom hyfsat nyligen i nyutgåva av Mongoose Publishing.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,082
Location
Ereb Altor
Mikael Johansson said:
1. vad är story now?
Det enkla svaret är att Story Now är spelande som lyfter fram karaktären och hennes val för att på så sätt skapa en berättelse som betyder något. Det finns en mängd tekniker och metoder för att uppnå det. Bomber och flaggor är en utav dem. Mest handlar det om tydlig kommunikation om vad man vill få ut av sitt spelande och hur man når dit.

Story Now kallas även narrativism. Vidare läsning:

http://www.indie-rpgs.com/_articles/narr_essay.html
http://revolverspel.blogspot.com/2010/11/vad-ar-story-now.html
https://www.rollspel.nu/threads/50617Story_Now_DA_rfA_r_A_r_det_fA_.html
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Story now innebär att spela med en fråga istället för ett färdigt äventyr och istället för att spela genom äventyret så spelar ni för att se hur frågan besvaras. Att besvara frågan innebär rent konkret att handla med sin karaktär. En sådan här fråga kallas för premiss. Svaret innebär ett tema.

Bomber innebär konkreta situationer som på något sätt innebär att karaktären måste handla eller låta bli att handla och på så vis säga något om frågan, på något vis besvara den.

Så om vi säger att vi spelar fantasy, spelarna är dvärgar på väg att försöka ta tillbaka sitt hem från svartfolk, frågan som jag som SL bär med mig till spel kanske är: Vad är ni villiga att göra för att åter placera er som härskare i långa bergets salar?

En bomb är nu när jag presenterar situationer där spelarna kan handla med sina karaktärer och besvara denna fråga.


Så, ni är villiga att deala med skogens andar för att få hjälp? Ok! Är ni villiga att sluta fred med alverna? det med? Koolt, är ni villiga att offra några av era egna? Ok, inte det. Men nu då? När det visar sig att det är släkten Dnool som ligger bakom svartfolkets seger vid de stora portarna? De är förrädare? Är ni villiga att väcka bergets fasa för att tömma det på svartfolk? Är ni villiga att rämna salarna för att göra det obeboligt för alla för all framtid?

Och om det inte var klart, frågorna här är helt enkelt konkreta situationer. Presenterade av mig som sådana och inte som frågor. Att sluta fred med alverna innebär helt enkelt att jag beskriver hur de möter en stor alvtrupp när de är påväg upp för berget, hur deras vapen skramlar, hur de bär orkhuvuden på sina spjut, hur de hånar dvärgarna i deras infantila försök att med så få mannar försöka ta de långa bergets salar, hur en av deras befäl frågar om de behöver nån hjälp? Kanske mot betalning? Kanske mot en gentjänst? osv. Och, det är viktigt att dessa situationer är öppna, inte innehåller tvång. Spelarna ska kunna neka, säga "Nej, vi är inte villiga att sluta fred med alverna, de hånar oss, erbjuder oss en deal som är skamlig, aldrig, aldrig någonsin!"

OCH, nu har jag förklarat det som att allt är synligt, framme och uttalat. Det här är frågan, såhär frågar jag och här svarar ni. Men många spel döljer det här i sina system, genom att följa reglerna är det här vad du gör utan att aktivt behöva tänka på det. Genom att spela spelet svarar spelarna på frågan. Osv. Det är därför flera av oss som spelar dessa spel tjatar så mycket om att inte hacka, inte ändra regler, spela som spelet är skrivet, osv.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
BroderFluff said:
Har ett par frågor med. Vad är:

* Right to dream
* Step on up

Tacksam för alla svar :gremsmile:
Right to dream är, som jag förstått saken, helt enkelt ganska traditionellt spelande, alltså fokus på inlevelse i rollpersonen, upplevelse av en främmande värld, skådespela sin rollperson, såna grejer.

Step on up är när spel utmanar spelaren snarare än rollpersonen, om jag fattat rätt. Klassiskt exempel är väl stridsfokuserade spel som D&D, där det är spelarens förmåga att vara taktisk och smart som avgör om han lyckas eller inte. Kännetecknas också av tävlingsmoment; att man kan "vinna". I D&D4e spelar jag t.ex väldigt mycket med Step on up-agenda, det är spelledaren mot spelarna i någon mån. Och de kan vinna. I Null State är det lite samma sak; man kan vinna, och det är spelarnas förmåga att lösa problem snarare än rollpersonerna som ligger i fokus.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
BroderFluff said:
Har ett par frågor med. Vad är:

* Right to dream
* Step on up

Tacksam för alla svar :gremsmile:
Right to dream kallades tidigare simulationism. I denna spelstil (eller agenda, om man så vill) så vill spelarna »drömma«. De vill uppleva en påhittad värld sin rollperson. Reglerna i denna typ av spel används för att simulera den uppdiktade verkligheten, så att den känns vekligare. De flesta större rollspel, t.ex. Drakar och Demoner, är rätt mycket åt Right to dream-hållet.

I Step on up ska spelarna utmanas, och rollpersonerna är spelarnas verktyg för att klara utmaningarna. Det främsta exemplet här är D&D4e. Du ska klara av grottan, och du gör det genom att använda din rollperson på rätt sätt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,082
Location
Ereb Altor
BroderFluff said:
Har ett par frågor med. Vad är:

* Right to dream
* Step on up

Tacksam för alla svar :gremsmile:
Dessa, plus Story Now, är de agendor som identifierats och beskrivits av Ron Edwards. De är en del av hans The Big Model som mer eller mindre besrkiver exakt vilka delar rollspelande består av. Alla håller inte med, men för mig har det varit (och är) ett ovärdeligt verktyg, inte minst för mitt eget spelskapande. Och dess inflytande över det som brukar kallas indiespelen har varit enormt.
 
Top