Nekromanti [Utmaning] Remixa brädspel!

Vimes

Sillkung
Alright! Jag tänkte lägga upp en utmaning som i varje fall jag själv kommer att anta :gremwink:

Vi gör nya spel av gamla spel! Begränsningar är skitbra för kreativiten.

Jag kommer från en familj som alltid haft enormt mycket spel. Vi har alltid, så länge jag kan minnas, haft en hel bokhylla med olika familjespel, brädspel, krigsspel etc. Min pappa har ända sedan 50-talet hållt på med sådana där dryga krigsspel som tar flera dagar att spela, och min bror arbetar med spel, har kommit tvåa i poker-SM och vunnit SM i lagschack för juniorer. Min mamma fuskar jämt. Själv gillar jag spel och är medioker på de flesta.

Anyways, det roliga - eller en av de roliga sakerna - med att ha mycket spel är ju faktiskt att remixa dem. Det höll jag på med mycket när jag var yngre. Öppna The aMAZEing Labyritnth och remixa det till ett ospelabart questspel, monopol till krigsspel och så vidare, det är skoj och nog ett bra sätt att faktiskt fortsätta använda spel som man är halvless på.

Detta är utmaningen:

1. Ta ett spel du har hemma - ta gärna ett som många har liggandes hemma. Inte för obskyrt alltså. Risk, Monopol, Carcassonne, TP o.s.v.

2. Gör ett nytt spel av det som finns i spellådan. Du behöver inte använda allt, men får heller inte lägga till något.
2.1 Okej, du får lägga till penna och papper. Men inget annat.

3. Presentera spelet på högst två A4-sidor (så man kan skriva ut det som ett ark och lägga i sin egen låda hemma).

4. Deadline: 1 september. Är ditt spel bra får du beundrande ord och virituella klappar på axeln från övriga deltagare.

Lycka till!

(Regelförtydligande: Får man använda TCGs, typ Magic? Bra fråga, jag säger ja, vi kan förutsätta att folk faktiskt har några kort liggandes hemma (iaf när "folk"="folk på WRNU"). Kom dock ihåg att materialet till ditt spel ska vara vanilj, så att säga, det funkar inte om ditt spel kräver att man har specifika kort.)

Lukas

Mannen i Gult
Jag är med
har dock inte bestämt vilket spel jag skall gör om.

kanske kan jag finslipa mina egna UNO regler

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Kampen om Citadellet-hack

Någon som är på att göra hack av just Kampen om Citadellet?

Eller...

... jag utlyser härmed en undertävling i Vimes utmaning.

Regel (1) ersätts med:

1. Ta Kampen om Citadellet.

Regel (3) ersätts med:

3. Presentera det hackade spelets regler med högst två A4-sidor regler så man kan skriva ut det som ett ark och lägga i sin egen låda hemma*. Vidare får ytterligare spelmaterial, kort, tokens, markörer, rollformulär, slumptabeller eller liknande läggas till spelet så länge de inte utnyttjar mer än två ark A4 vid utskrift.

Jag utlovar någon sorts pris till det hack jag tycker är bäst.

* Det är ok att skriva smått. Men minns att det inte finns något förstorningsglas i KoC.

Vimes

Sillkung
Lukas said:
Jag är med
har dock inte bestämt vilket spel jag skall gör om.

kanske kan jag finslipa mina egna UNO regler
Kul! UNO är ju ett givet spel att remixa.

PS. Man är skittråkig om man bygger ett spel på en vanlig kortlek. DS.

Unfair

Hero
Vimes said:
PS. Man är skittråkig om man bygger ett spel på en vanlig kortlek. DS.
Eller om man gör det på typ schack, man får ta något som inte är för vanligt, något som det inte redan finns över 1000 varianter utav.

Jag är förövrigt intresserad och ska fundera på det.

Gardener

Champion
Om man har remixat ett utgivet spel och fått det utgett tillsammans med företaget som gjorde det. Har man redan vunnit då? :gremwink:

Iofs var ju allt utbytt, så det blir väl diskat.

Vimes

Sillkung
Hur går det? Vilka är med? Har någon börjat?

Jag har skapat, speltestat och älskat en Carcassonne-remix. Så fort jag är klar med texten kommer denna revolutionerande skapelse läggas upp för allmän beskådan.

Xyas

Swashbuckler
Æsch, nær du skrev remixa brædspel tænkte jag att du menade gøra hybrider av två olika spel.

Men det hær ær væl kul också... antar jag... :gremsuck:

Vimes

Sillkung
xyas said:
Æsch, nær du skrev remixa brædspel tænkte jag att du menade gøra hybrider av två olika spel.

Men det hær ær væl kul också... antar jag... :gremsuck:
:gremtongue: Gör en remix av två olika då.

Möller

Hubert Hortlax
Vimes said:
:gremtongue: Gör en remix av två olika då.
För det är alltså inte tillåtet att bygga ett spel på två spel som många har liggandes hemma? Lite tråkigt, en Monopol/Risk-kombo hade varit jätterolig.