Något jag tror benhårt på är att ge spelledare möjlighet att förbereda sig. I Null State hade jag väldigt tydlig spelledarhjälp, och jag tänker mig att en lika tydlig, men inte lika detaljerad, variant bör vara lämplig i Invasion.
(Senare: även en spelargiude, som innehåller tänkbara strategier att använda, gärna baserade på riktig soldatträning)
Men; jag har tänkt ungefär såhär:
- Tydliga, stora, översiktliga "satellitkartor" över staden, som kan kopieras upp i nya exemplar inför varje uppdrag.
- När man sätter ihop uppdraget använder man märkpenna eller något liknande och ritar kryss och rutter och så.
- SL har en lista med exempel på mål och komplikationer. Mål kan vara sådant som "säkra område X", "lede fi håller på med något på plats X, ta reda på vad det är och stick sedan tillbaks", "civilister är pinned down på plats X, stick dit och hämta dem", "manick Y håller på att transporteras längs väg Y, fixa bakhåll".
- Komplikationer är saker som överväldigande styrkor på oväntade platser, civilister man stöter på på vägen (som kanske eller kanske inte är infekterade av utomjordingarna), rasade broar, svårhanterlig terräng, bakhåll från utomjordingarnas sida.
- Genom att kombinera ett Mål, några Komplikationer och en Karta bör SL kunna halvimprovisera ett uppdrag ganska bra, tänker jag mig.
- Man kan absolut tänka sig att man också ibland har en "twist", eller att målet på något sätt ändras under uppdraget. Civilisterna var redan döda, man stöter på en viktig alien-mcguffin på vägen som ens forskare borde få tag på, stället man skulle scouta för att missilerna skulle kunna träffa har flyttats eller så har utomjordingarna redan förstört bombplanen.
Jag tänker mig en bok hyfsat rikt illustrerad med apokalyptiskt förfall av stadsmiljö, snygga uppdragskartor och annat som kan tjäna som vettigt inspirerande underlag. Där har vi ytterligare ett element för SL att hämta från. Kanske en handfull uppdragsrapporter?
Jag överväger att ha nåtslags mekanik för att belöna spelare som skriver uppdragsrapporter/krönikor... Men det kommer senare, i systemdiskussionerna som jag skjuter framför mig.
Så; frågor:
- Tycker ni att det här låter rimligt, vettigt, hjälpsamt?
- Har ni några bra Mål eller Komplikationer att bidra med? Givetvis finns det som sagt visst överlapp; nästan alla Mål kan också fungera som Komplikationer, Twistar eller kanske Delmål (Uppdrag kan såklart ha primary och secondary objectives).
- Andra tankar?
(Senare: även en spelargiude, som innehåller tänkbara strategier att använda, gärna baserade på riktig soldatträning)
Men; jag har tänkt ungefär såhär:
- Tydliga, stora, översiktliga "satellitkartor" över staden, som kan kopieras upp i nya exemplar inför varje uppdrag.
- När man sätter ihop uppdraget använder man märkpenna eller något liknande och ritar kryss och rutter och så.
- SL har en lista med exempel på mål och komplikationer. Mål kan vara sådant som "säkra område X", "lede fi håller på med något på plats X, ta reda på vad det är och stick sedan tillbaks", "civilister är pinned down på plats X, stick dit och hämta dem", "manick Y håller på att transporteras längs väg Y, fixa bakhåll".
- Komplikationer är saker som överväldigande styrkor på oväntade platser, civilister man stöter på på vägen (som kanske eller kanske inte är infekterade av utomjordingarna), rasade broar, svårhanterlig terräng, bakhåll från utomjordingarnas sida.
- Genom att kombinera ett Mål, några Komplikationer och en Karta bör SL kunna halvimprovisera ett uppdrag ganska bra, tänker jag mig.
- Man kan absolut tänka sig att man också ibland har en "twist", eller att målet på något sätt ändras under uppdraget. Civilisterna var redan döda, man stöter på en viktig alien-mcguffin på vägen som ens forskare borde få tag på, stället man skulle scouta för att missilerna skulle kunna träffa har flyttats eller så har utomjordingarna redan förstört bombplanen.
Jag tänker mig en bok hyfsat rikt illustrerad med apokalyptiskt förfall av stadsmiljö, snygga uppdragskartor och annat som kan tjäna som vettigt inspirerande underlag. Där har vi ytterligare ett element för SL att hämta från. Kanske en handfull uppdragsrapporter?
Jag överväger att ha nåtslags mekanik för att belöna spelare som skriver uppdragsrapporter/krönikor... Men det kommer senare, i systemdiskussionerna som jag skjuter framför mig.
Så; frågor:
- Tycker ni att det här låter rimligt, vettigt, hjälpsamt?
- Har ni några bra Mål eller Komplikationer att bidra med? Givetvis finns det som sagt visst överlapp; nästan alla Mål kan också fungera som Komplikationer, Twistar eller kanske Delmål (Uppdrag kan såklart ha primary och secondary objectives).
- Andra tankar?