Nekromanti Spelidé: The Great Leap

Max Raven

T12-kultist
Här kommer en idé till ett spel jag troligen inte kommer att bygga - åtminstone inte på ett tag:

I en nära framtid listar mänskligheten ut ett någotsånär fungerande sätt att ta sig ut i världsrymden. Vi har precis börjat expandera inom och lämna vårt solsystem - för att upptäcka och kolonisera.

En del ny teknologi har dykt upp och till viss del haft inflytande på samhället - men mest i rymden, där en svart fläck på kartorna kan upplysas. Mängder av hoppfulla romantiker ger sig ut i rymden, kanske för att aldrig återvända. Sådana som spelarna. Med optimistisk tro på mänskligheten som upptäckare av nya världar ställs de inför en rad utmaningar såsom maskinfel, resursbrister, stora avstånd och kanske en och annan svårförstådd utomjordisk civilisation. Men med gott huvud, dubbelhäftande tejp med femtumsspik och lite jävlaranamma bör människorna kunna ta sig igenom vilken utmaning de än ställs inför.

Det finns inget mänskligt imperium - jorden är nästan lika splittrad som nu. En del problem på Jorden har mildrats på grund av teknologi-marschen, men inte på långa vägar tillräckligt. För en del är språnget ut i rymden ett sätt att komma ur misären - om än inte alla.

Spelmässigt ser jag följande som hyfsat viktigt:
Teknologin är väldigt lik vår - med framsteg som verkar rimliga från våra ögon. Ingen "mystisk" teknologi från vårt håll. Ny teknologi förändrar givetvis samhället till viss del. Som exempel har vi överljus-driften: för tillfället ser jag den som att man tar en partikelaccelerator, gör den större slänger en hög med massa i den och accelereras mot varandra så att de möts framför skeppet, slås samman, sabbar de dimensioner som "äter" gravitation till vis del - vilket skapar ett svart hål i miniatyr (en gravitationsbrunn egentligen antar jag) och sedan används för att slunga skeppet framåt i enlighet med den teoretiskt möjliga "warpmotor" (som behöver en massa i Jupiters storlek) som böjer rymden framför sig. Dess största inflytande har iofs varit på rymdfarten - vissa säkerhetsrisker finns ju. I vilket fall, teknologi som finns lämnar avtryck i samhället - och ska vara trovärdig med våra ögon.

Utomjordisk teknologi, i jämförelse, har ett förbehåll - med få undantag får den vara hur bananas som helst. Planeter som tar telepatisk kontroll över människor? Dysonsfärer som rör sig över multiversum? Vaser som är såpass löjligt komplexa att vi tror att de är någon form av maskiner? Visst. Regel numero uno dock - främmande. Inte av sorten "dräggel dräggel mumsig människa" (oftast iaf. Ett och annat rovdjur kan vara mindre nogräknat) utan mer att man inte fattar varandra... nästan alls. Människor i mask undanbedes.

Typ, utforskande, med alla dess utmaningar och spänning samt SCIENCE! i rymden. En miljon världar med under vi aldrig sett.

Inspirationer vore typ 50-60-tals-SF, lite Star Trek antar jag(agh*), lite Mass Effect på en del grejer (är det bara jag som får gammel-SF-vibbar från de spelen?), Battlestar Galactica..?

Vad tycker ni? Något värt att spinna vidare på?

*jag gillar inte Star Trek egentligen.

Andy

Vila i frid
Låter underbart. Jag älskar sci-fi med betoning på sci. Alien-trilogin utan aliens (?), Dark Horizon, Solaris, 2001 m. fl.

Jag vet inte hur likt det blir rollspelet Traveller (har inte läst det).

Kör på!

Laowai

Hero
Kolla in Event Horizon. Den bygger ju basically på "Vad går ner om vi uppfinner FTL transport".
Kan inspirera lite iallafall.

Edit: Älskar idén glömde jag säga. Hard Sci-fi är awesome.

Genesis

Ni dés ni maître
Max Raven said:
Något olyckligt, eftersom du typ beskrivit Star Trek: rollspelet. Är inte allt det där du skriver precis vad Star Trek handlar om?

Med det sagt så vore det skoj om du fixade ett spel som gör det här bra. Jag har inte spelat Star Trek-rollspelet, men jag är säker på att det inte alls handlar om sådana här saker.

G

Guest

Guest
Fan, ja! Bygg spelet! Det finns på tok för få spel i den genren - ja, som jag känner till så det finns säkert dussintals.

Jag tokdiggar verkligen den här typen av sci-fi.

Max Raven

T12-kultist
Genesis said:
Max Raven said:
Något olyckligt, eftersom du typ beskrivit Star Trek: rollspelet. Är inte allt det där du skriver precis vad Star Trek handlar om?

Med det sagt så vore det skoj om du fixade ett spel som gör det här bra. Jag har inte spelat Star Trek-rollspelet, men jag är säker på att det inte alls handlar om sådana här saker.
Ja, alltså, mitt ogillande är nog främst baserat på det lilla jag sett av _nya_ Star Trek. Gamla Star Trek verkar faktiskt lite intressant och jag tror att en del av mitt ogillande är på grund av dålig exponering egentligen. Och gummi-människa-aliens. Men ja, typ. Tänkte till en början använda mitt Cydonia-system (har en del tech-etc-anteckningar som skulle fungera), men kanske något åt Burning Wheel-hållet (spelade Mouse Guard innan) skulle fungera bättre?

Men lite renässans-människor-i-rymden som gör lite allt vad som krävs och utforskar. Främst mot två möjliga "storylines" - upptäckare och kolonisatörer.

Edit: Så typ Star Trek utan transporters. :gremwink:

Andy: Oooh, Solaris o s v. De är ju awesome inspiration. Kom också att tänka på det där Moonbase Alpha som NASA delat ut gratis på Steam där man ska fixa problem innan syret tar slut. Såna utmaningar...

Traveller har... mycket geografi. Och ett gigantiskt rymdimperium med kungalängd, som jag minns. Det finns en del klagomål vad gäller dess potential för culture gaming har jag för mig.

Laowai: Nu så viker vi inte rymden som om den vore papper utan bara veckar ihop den framför oss, så det är ju inte dimensionshopp som så. :gremwink:

Jag gillar f ö Asimov mer än Arthur C Clarke, men jag gillar båda.

/Vincent sitter f ö med "Planet 905 svarar inte" bredvid sig, en sån där KOSMOS-bok... Från Tyskland. Tryckt i Falun 1975. Hum.

johoohno

Warrior
Tycker att idé låter lik den Frederick Pohl presenterar i sin heechee-svit: Folk ger sig ut i rymden i hopp om att göra det stora fyndet med utomjordisk teknologi i och med att man funnit bevis på en utomjordisk kultur. (Var å andra sidan 20+ år sedan jag läste den.)

Låter som en kul spelidé hur som haver.

Max Raven

T12-kultist
Heechee-sviten har jag inte läst - tackar och bockar för tipset.

Tar gärna emot fler inspirationstips - både inom fiktionen och verkligheten. :gremsmile:

Max Raven

T12-kultist
Ett annat tillägg: Har folk förslag på förändringar i världen/teknologi som skulle kunna dyka upp i en nära framtid? Alternativt sånt ni skulle vilja se?

/Vincent återgår till att fundera på morgondagen

sirfrog

Warrior
Fusionsreaktorer som en ganska stor källa till elström. Detta är enligt vissa källor möjligt och sannolikt.

Man kan nog kanske räkna med vapen i någon form av plast, samt minnesmetaller.

Kanske solsegel skulle kunna vara en metod för mindre farkoster, typ probes eller nåt.

Max Raven

T12-kultist
SirFrog said:
Fusionsreaktorer som en ganska stor källa till elström. Detta är enligt vissa källor möjligt och sannolikt.

Man kan nog kanske räkna med vapen i någon form av plast, samt minnesmetaller.

Kanske solsegel skulle kunna vara en metod för mindre farkoster, typ probes eller nåt.
Alla goda idéer som verkar rimliga. Bra inlägg!

Möjligen skulle jag kunna ha någon invändning mot plastvapen, men i nya material, absolut. Invändningen jag har ligger dock mest på på varför man skulle ha med det - visst, "ospårbara" vapen är ju en möjlig hook, men i ett spel fokuserat på utforskning/överlevnad på främmande världar känns det mindre viktigt än i, sig, Cyberpunk-miljö.

Sitter i övrigt och tittar på lite gamla Star Trek-avsnitt. Funderat på att leta reda på lite SF från den där sovjetiske filmaren som hade mycket "vardagsliv i rymden" som stuk. Någon som vet något mer om honom?

Preliminärt sätter jag tiden för de första interstellära expeditionerna till 2084, och "nu" till 2095. Mars första koloni grundas i den här timelinen... Runt 2050. Låter det hyfsat rimligt?

Dagens länk: Spacetrawler

Alkemist

Veteran
Nu blev jag lite varm i hjärtat, detta låter precis som vårt egna svenska mästerverk: Svålhålet av Mikael Niemi. Jag har alltid planerat göra något i rollspelsväg av det.

Max Raven

T12-kultist
Svålhålet har man ju hört talas om. Tror inte jag läst det själv, även om jag tagit del av en del annan svensk SF. Var det i Svålhålet man hade med sig en bit jord i rymden? (Tror inte jag läst det, utan fått det återberättat, f ö)

Dagens funderingar: Rymddräkter. Det finns två sorter - hardsuits (lika dagens rymddräkter till utseendet) och softsuits. De senare är betydligt mer populära av tre skäl - dels har man högre känslighet med dem för finmotoriska arbeten, dels är de bekväma och har nödfunktioner som automatiskt aktiveras vid plötsligt tryckfall (engångshjälmar som fälls upp, påsar med minimalt med luft inuti dräkten som fyller igen eventuella håligheter, etc) och till syvende och sist är de mycket billigare. De tyngre rymddräkterna är robustare men även dyrare. Det är främst djuprymdspersonal(EVA) och i viss mån säkerhetsstyrker som använder sig av varianter av det senare, och båda kan ses med softsuits på insidan av rymdstationer och större farkoster.

Det skulle kunna vara motivering till ett "jumpsuit"-mode i rymden och på kolonier: det är helt enkelt bekvämt och vana rymdåkare känner sig säkrare i dem. Kulturellt skulle det kunna vara en av flera skillnader gentemot "jordgubbar"* som får rymdfarare att känna sig överlägsna/självsäkrare. Jordbor själva tycker givetvis att "nollor"* har dålig modekänsla - det är för tusan unisex, utan variation och dessutom hiskeligt fult.

Dagens länk: Planetes (eftersom rymdsopgubbar är awesome)
och mer mig: SF-listan

*(argh, mina förolämpningar är så dåliga)

Krille

Super Moderator
Rymddräkter av dagens bulkiga modell är egentligen ett väldigt litet gubbformat rymdskepp, där ett skrov håller kvar ett gastryck som trycker ihop astronauten. Går det hål så läcker gasen ut och då ligger astronauten brunt till.

Här visas ett koncept på en dräkt med mekaniskt mottryck - istället för att ha en dräkt som håller en gas som trycker ihop astronauten, så skippar man gasen och låter dräkten hålla ihop astronauten direkt. Fördelen är att man inte behöver jobba mot gastrycket, eftersom det ju inte finns, så man sparar en hel del kraft på att jobba i en sån. Man räknar med att en manöver i en bulkig dräkt kräver ca 400% av energin det går åt att göra den i vanliga kläder (dvs fyra gånger så jobbigt), men att i en sån där biosuit krävs det bara 110% av energin, bara 10% extra.

Den sortens dräkt används i animen Rocket Girls, som dessutom förklarar varför man sätter dem på sextonåriga japanska skolflickor. 10 kg rymddräkt + 50 kg skolflicka är bra mycket mindre än 150 kg rymddräkt och 80 kg astronaut. Och med tanke på att kilopriset på rymdskott är i storleksordningen US$10 000 så blir det en rätt schysst besparing om man använder en sån.

---

Dagens realistiska SF-tips: Revelation Space, Redemption Ark och Chasm City av Alasdair Reynolds. Serien har en någorlunda fungerande mänsklig expansion som inte använder sig av överljusfart alls, utan bara kör med väldigt väldigt höga hastigheter nära ljusets, och en rätt ball förklaring på varför vi inte hittar några super-aliens som med någon promilles tekniskt försprång (relativt galaxens ålder) egentligen borde äga stället.

sirfrog

Warrior
Max Raven said:
Möjligen skulle jag kunna ha någon invändning mot plastvapen, men i nya material, absolut. Invändningen jag har ligger dock mest på på varför man skulle ha med det - visst, "ospårbara" vapen är ju en möjlig hook, men i ett spel fokuserat på utforskning/överlevnad på främmande världar känns det mindre viktigt än i, sig, Cyberpunk-miljö.
Jag tänkte mest i banorna "lättare att framställa, billigare, lättare"

Max Raven said:
Sitter i övrigt och tittar på lite gamla Star Trek-avsnitt. Funderat på att leta reda på lite SF från den där sovjetiske filmaren som hade mycket "vardagsliv i rymden" som stuk. Någon som vet något mer om honom?
Njaa, inte om författaren, men sno inspiration av Star Trek, tror det borde vara bra.

Max Raven said:
Preliminärt sätter jag tiden för de första interstellära expeditionerna till 2084, och "nu" till 2095. Mars första koloni grundas i den här timelinen... Runt 2050. Låter det hyfsat rimligt?
Yup. Överväg att kanske lägga kolonisationen lite senare, jag vet inte riktigt.

Nya idéer:

Keramiska rustningar, plattor osv.
OLED-skärmar.
Kanske lättare bio-enhancements, Deus Ex-style.
Exoskelett som ökar styrka någorlunda, för tunga lyft på planeter osv.
Möjligtvis farkoster eller annan teknik som utnyttjar supraledande saker. Vet inte.
Kanske varianter magnetvapen, alltså vapen som avfyrar med hjälp av elektromagneter.
Sovkapslar kanske?

Max Raven

T12-kultist
Krille said:
Här visas ett koncept på en dräkt med mekaniskt mottryck - istället för att ha en dräkt som håller en gas som trycker ihop astronauten, så skippar man gasen och låter dräkten hålla ihop astronauten direkt. Fördelen är att man inte behöver jobba mot gastrycket, eftersom det ju inte finns, så man sparar en hel del kraft på att jobba i en sån. Man räknar med att en manöver i en bulkig dräkt kräver ca 400% av energin det går åt att göra den i vanliga kläder (dvs fyra gånger så jobbigt), men att i en sån där biosuit krävs det bara 110% av energin, bara 10% extra.

Den sortens dräkt används i animen Rocket Girls, som dessutom förklarar varför man sätter dem på sextonåriga japanska skolflickor. 10 kg rymddräkt + 50 kg skolflicka är bra mycket mindre än 150 kg rymddräkt och 80 kg astronaut. Och med tanke på att kilopriset på rymdskott är i storleksordningen US$10 000 så blir det en rätt schysst besparing om man använder en sån.
Så med vår diskussion i vrållådan i åtanke så lär en "hardsuit" i princip vara en softsuit med rustningstillägg ovanpå? Muskelförstärkare kan vara hyfsat onödiga i noll-G, verktyg kan man ha i bälte och elektroniken behöver inte vara utbyggd. Enda andra fördelen jag kommer på är mer syre och såna där styrraketer EVA-dräkter kan ha.

F ö så lär kanske rymdfolk ha lite "primitivare" datorer än jordbor, med tanke på viktbegränsningar, men definitivt mer stryktåliga. I vilket fall innan antingen någon form av industrikapacitet slår igång på allvar på plats eller möjliga framsteg inom transporter uppstår. Men även dessa blir svåra att motivera för de som far långa vägar i rymden - man måste kunna reparera det man har med sig, man kanske inte har möjlighet att ha med infrastrukturen till att laga det allra nyaste. För den delen så går teknologin framåt medan människor är och utforskar. Alltså: "Rymdfolk är lite primitivare, oförfinade". Typ? Och motsvarande: "Jordbor har en massa skräp som går sönder för ingenting". :gremwink:

Sista fundering här - lär vi bygga eller börja bygga en rymdhiss inom det närmsta århundradet? Det skulle underlätta materialtransporter åt båda håll enormt och minska slöseriet med att transportera folk ut i rymden, men det är en enorm utmaning ur ingenjörssynpunkt, tar en massa tid att bygga och skulle antagligen kräva samarbete mellan nationer för att bekosta och hålla säker. Så... antagligen inte? :gremwhistle:

Max Raven

T12-kultist
Ah, ur kostnadssynpunkt. Ja men då så. :gremsmile:

Sovkapslar verkar vettiga - kanske kombinerat ihop med "G-kapslar" av något slag som motverkar kraftiga stötar/riktningsändringar?

Laser point defenses borde vara rimligt, förstöra mindre skräp som kommer mot skepp etc? (Och givetvis endast nämns i Jord-media när den smälter lacken av någons vrålåksskyttel när han inte lyssnar på traffikkontrollen och nästan rammar en station. :gremwink: )

Krille

Super Moderator
Max Raven said:
Enda andra fördelen jag kommer på är mer syre och såna där styrraketer EVA-dräkter kan ha.
Och inte ens dessa behöver man ha *i* rymddräkten, utan kan ha i ryggsäckar utanpå ens biosuit.

Krille

Super Moderator
Krille said:
Max Raven said:
Enda andra fördelen jag kommer på är mer syre och såna där styrraketer EVA-dräkter kan ha.
Och inte ens dessa behöver man ha *i* rymddräkten, utan kan ha i ryggsäckar utanpå ens biosuit.
En annan grunka att fundera på, Arthur C Clarke nämner i 2010: Andra rymdodyssén, ett rymdverktyg kallat "häxkvast". Det är en stång, ca 1 meter lång, som kan fällas ut till ca 6 ggr sin längd.

I princip är det en lång stötdämpare. När man är på väg mot en rymdstation så fäller man ut häxkvasten och låter den absorbera rörelsemomentet när ens rörelsemoment trycker ihop den igen. Sen kan man dra iväg åt ett annat håll genom att fälla ut den igen.

Små extra finesser finns, som lite kontroller i handtaget i ena änden, en gripklo/magnet i andra änden och lite annat skoj.

Max Raven

T12-kultist
Krille said:
Max Raven said:
Ja, man kanske kan säga något om rustning för att stoppa eventuella snedtändningar och heta partiklar från att träffa softsuiten direkt, men de behöver definitivt inte byggas in i en hardsuit.

Häxkvasten låter som ett trevligt verktyg som man kan ha. För att inte tala om dess artistiska tillämpningar - rymdbalett någon? :gremcool: