Nekromanti Den stora miniatyrbutikstråden

tull

Hero
Under många år var jag en aktiv samlare och spelare av Games Workshops spel Warhammer och Warhammer 40k. Att använda miniatyrer är något jag finner väldigt roligt och idag kombinerar jag dem i mitt rollspelande.

Sedan jag började med miniatyrer till rollspel har jag samlat på mig ett gäng länkar till företag som producerar och säljer miniatyrer. I den här tråden tänkte jag dela med mig av den och jag hoppas att andra bidrar med egna länkar.

En lista över olika miniatyrbutiker måste börja med Reaper.
http://www.reapermini.com/

Reaper är det företaget jag känner till som har det allra bredaste sortimentet. Reaper är något av miniatyrbutikens IKEA. Här hittar man allt från Pulp till fantasy. Jag tycker inte att reaper är bäst på att producera kvalitativa och exklusiva miniatyrer men de har det bredaste sortimentet och man är mer eller mindre garanterad att hitta det man söker där. På reaper har jag främst köpt grundutbudet av olika hjältar, vilket är det jag främst samlar på.

Prismässigt tycker jag de är helt okej. Men så är jag inte heller kräsen när det kommer till pris och är beredd att lägga ut allt ifrån 45 kronor till 180 kronor för en standardfigur (25-32mm).

För den som gillar ett nordiskt tema på miniatyrer tycker jag Red Box games är bäst. De är ett väldigt litet företag men de har alltid varit pålitliga när jag beställt där. http://red-box-games.com/shop/

Det är väldigt mycket "Trudvang" i produkterna. Vill man ha en riktigt snygg barbar är det här en självklar plats att leta på. Jag följer företagets nyhetsbrev och kollar alltid in för att se deras nya produkter. De troll och gobliner jag tänkt använda mig av när jag spelleder kommer jag att köpa här.

Det polska företaget Scibor miniatures är en annan småföretagarfavorit. Inom fantasy har de i princip bara dvärgar och de är jävligt bra på dvärgar vill jag tillägga. Den knubbiga och närmast fyrkantiga formgivningen av dvärgar är charmig. http://sciborminiatures.com/en_,index.php

Ska man beställa från Scibor bör man räkna med 14-20 dagar innan produkterna levereras. Dels eftersom företaget är litet och om jag förstår saken rätt så arbetar han med företaget vid sidan om sina studier. Men det främsta felet ligger i Polen. Deras postsystem är jävligt segt och någon effektiviseringsprocess har nog uteblivit sedan Sovjet. Han som driver företaget är medveten om problemet och har som vana att skicka med promotionsprodukter. Oftast designade plattor för miniatyren att stå på.

När man studerar olika aktörer inom branschen inser man att det finns olika designtrender beroende på var i världen man letar. Fransmän och spanjorer är väldigt lika varandra. Företaget Zenit miniatures http://www.zenitminiatures.com/shop/ är ett spanskt exempel. Vill man spela munk i D&D utan att se ut som en thailändsk tiggarmunk kan man hitta ett alternativ här. Annars tycker jag det är värt att spana in deras bone golem.

Fast bäste spanjoren är nog Enigma miniatures. http://enigmaminiatures.com/en/news.html
Enigma är riktigt bra på att etablera känslan av mörk framför "glad" fantay.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Bra sammanfattning. Ingen tråd om miniatyrer är dock komplett utan en länk till Otherworld Miniatures, särskilt nu när old-school gaming är hett.

Pig-faced orcs. Mmmm....

tull

Hero
Vitulv said:
Bra sammanfattning. Ingen tråd om miniatyrer är dock komplett utan en länk till Otherworld Miniatures, särskilt nu när old-school gaming är hett.

Pig-faced orcs. Mmmm....
Ja absolut. Det finns en massa andra företag som gör miniatyrer och terräng men eftersom jag inte handlat av dem vågar jag inte rekommendera. I mitt första inlägg ville jag begränsa urvalet till ett antal butiker jag handlat av.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Persson said:
Vitulv said:

Pig-faced orcs. Mmmm....
Ja absolut. Det finns en massa andra företag som gör miniatyrer och terräng men eftersom jag inte handlat av dem vågar jag inte rekommendera. I mitt första inlägg ville jag begränsa urvalet till ett antal butiker jag handlat av.
Då ska jag vara ärlig och säga att jag inte heller har handlat av Otherworld. Än.

tull

Hero
Köpa monster

När det kommer till riktiga monster är det lite svårare att vara konsument. Undead, goblins och kobolder kryllar det av och till vettiga priser men om man är intresserad av stora grejer som drakar, troll, demoner och andra monster får man räkna med ett prisklass på 180-300 kronor. Det är synd tycker jag.

Problemet ligger naturligtvis i att de flesta skapelser sker i tenn och kostar därefter. Vill man ha stora farliga grejer på sitt spelbord är det enligt mig Reaper och Games Workshop som är bäst.

Jag har för mig att Pathfinder snart kommer släppa en monsterlinje och hjältelinje i plast (färdigmålade) vilket kommer erbjuda ett bättre urval. Samtidigt gillar jag att måla mina egna miniatyrer varför det är tveksamt om jag själv kommer köpa dem.

Några reapermonster jag skulle vilja lyfta fram.

http://www.reapermini.com/Miniatures/monster/latest/60028#detail/60028_p_1_af Pathfinders drake är den snyggaste draken i prisklassen under 800 kronor. Jag tycker den är betydligt mer levande än andra varianter jag sett (Warhammer ex).

http://www.reapermini.com/Miniatures/monster/latest/65118#detail/65118_p_1_ss Den här Fire gianten tänker jag köpa in en dag, alternativt Frost giant varianten: http://www.reapermini.com/Miniatures/monster/latest/03431

Det här "monstret" kommer jag köpa in när min Druid i Vitulvs Kingsmakerkampanj får Wild shape III. http://www.reapermini.com/Miniatures/monster/latest/65101

Jag planerar att bygga upp en egen ambitiös dungeon inför halloween. Egentligen tycker jag halloween är råtöntigt och "osvenskt" men min plan är att göra premiär som DM i Pathfinder då (eftersom jag vill lära mig leda en dungeon). Därför har jag köpt på mig en massa undead och det här är ett planerat inköp. http://www.reapermini.com/Miniatures/monster/latest/14563 Nu måste jag bara lära mig hur man "teoretiskt" bygger upp en bra dungeon.

Känner att jag inte kan göra en monsterlista utan beholdern. Den här gillar jag skarpt: http://www.reapermini.com/Miniatures/eye%20stalk/latest/14537

Arfert

Facit
Vitulv said:
Persson said:
Vitulv said:

Pig-faced orcs. Mmmm....
Då ska jag vara ärlig och säga att jag inte heller har handlat av Otherworld. Än.
Man skulle lätt kunna ruinera sig där.

tull

Hero
Vitulv said:
Persson said:
Vitulv said:

Pig-faced orcs. Mmmm....
En sak jag kom att tänka på. Otherworld har fått oförtjänt lite uppmärksamhet för alla andra fräna grejer. Kuben , beholder och deras kobolder för att nämna några.

tull

Hero
Top 5 klockenbooty

Här följer en lista över mina favoriter från Reaper med temat klockenbooty. Ett litet pinsamt intresse jag har. Spoilermärker ifall något blir lättstöt eller barn. Klockenbooty är reapers "snusk".

Det finns värre grejer producerade av andra företag men de vågar jag inte lägga upp eftersom folk kan bli chockade. De bilderna jag länkat till i spoilern är egentligen inte så farlig. Någon bröstvårta hit eller dit bara.
Yrket talar för sig själv?

De allra flesta är succubus och "Sophie" är en återkommande karaktär.

Den här är censurerad (och snart beställd).

Väldigt generisk.

Barnvänlig.

Ymir

Liten kantbaron
Nja, de bästa spanjorerna är Corvus Belli som gör Infinity. Nu gör de ju bara figurer specifikt till det spelet (som är anime-scifi, inte fantasy), men de är såååå jävla awesome att jag ville slå ett slag för dem oavsett.

Sedan, om det är fantasymodeller i bulk man vill åt, så finns ju ändå alternativet att använda Warhammermodeller, vilket kan vara det billigaste alternativet i många fall (tex om man behöver högvis med skelett, dvärgar, ogres eller något annat mer generiskt). Isåfall är Gifts for Geeks den billigaste butiken jag kunnat hitta, men Maelstrom är ändå ofta marginellt billigare i slutändan eftersom de inte tar någon frakt, which is awesome. Därtill är GWs modeller en fröjd att jobba med eftersom de är plast, vilket är absurt mycket enklare att måla än metallmodeller som Reapers.

tull

Hero
Undead by Zenit miniatures

Tänkte vissa upp några Zenit miniatures produkter med temat undead. Jag väljer att spoilermärka bilderna så tråden slipper bli onödigt lång.

Vovve

Bard

Lich

Rubbad

tull

Hero
Red box games - den stora personliga favoriten

Det är väldigt roligt att sammanställa listor över snygga miniatyrer och jag skulle skämmas om jag inte gjorde en lista över Red box games produkter.

Desto mer jag tänker på det är RBG helt klart min favorit. Reaper är mitt miniatyr-Ikea och Scibor gör underbara dvärgar men RBG och dess formgivning, tematik och kvalité är något alldeles extra.

Listan nedanför visar exempelbilder från RBGs olika "raser" eller vad fan det kallas. Jag skulle kunna sammanställa mina favoriter i sortimentet men jag tror att en bred lista ger er som läsare mer.

Red box games miniatyrer har en stark nordisk känsla och kopplingen till Trudvangs värld är inte alls långsökt. Jag garanterar att de som är bekant med Trudvang kommer se extrema likheter.
Aelfar - RBGs alver, generellt är de rätt generisk i sin form. Personligen tycker jag inte att Aelfar är RBGs styrka. Red box games är unik med sitt tema och jag önskar att man vågade mer när det kom till alver. Jag gissar att inspirationen främst kommer från Forgotten realm samt Warhammer. RBG har dock en unik alv och jag önskar att hela linjen byggde på den stilen. Bilden hittar ni här.

Aenglish - någon form av pseudomedeltida samling. Helt klart RBGs tråkigaste produktlinje. Miniatyrerna påminner väldigt mycket om Bretonnia i Warhammer. Jag antar att RBG som litet företag har ett behov av att anpassa sina produkter efter Warhammer för att på så sätt locka figurspelarna som söker exklusiva alternativ.

Dvergr - RBGs dvärgar är betydligt bättre än alverna. Återigen, här kan man se en koppling till Warhammers dvärgar men givet hur jävla snygg RBGs dvärgar är så kan Games Workshop gott och väl lejja designarbetet på RBG. De är inte lika tjock och go som Scibors dvärgar men jag gillar trots det RBGs former. Studera särskilt ansiktsuttrycket på den inklistrade bilden. För de som gillar kvinnlig representation så finns det två stycken.

Goblin - Jag gillar RBGs goblins. Tills någon kan visa på bättre designade miniatyrer som föreställer de små jävlarna utnämner jag RBG till bäst på goblins. Det känns som inspirationen ligger på warhammers illustrationer snarare än flinande figurer vilket är ett plus. Sortimentet innehåller även en massa sjukt snygga troll. Jag vill nästan påstå att trollen är bättre.

Halfblood - är en ny produktlinje med väldigt få figurer. Mitt intryck är att temat är half-orcs eller något liknande. Det jag har sett hittills är väldigt intressant. Hoppas på mer miniatyrer i framtiden. Hedersomnämnandet går till Greta som jag inte fattar vad hon gör där.

Helsvakt - Är tillsammans med Njorn anledningen till att man besöker RBG. Här pratar vi demondyrkande vikingar som är jävligt rå. Min favorit är häxan vars bild ni ser nedan. Om jag någonsin spelar Sorceress eller liknande är det här mitt självklara miniatyrval. Jag förstår folk argument mot typ halvporriga miniatyrer osv. Jag tycker att de har samma existensberättigande som fullt upprustade kvinnor. Detsamma gäller män. I det här fallet tycker jag att det passar tematiken perfekt. Hon ser så brutalt hedonistisk ut. Vill man se mer manlig barbar finns den här läckerbiten.

Infernals - Är en ny linje. Verkar ha demoniskt tema men jag skulle inte förvånas om det även dyker upp odöda grejer också - i framtiden. Den här äckliga smörjan är i alla fall något jag drömmer om att placera på spelbordet. "Gläääääärrrghh"

Njorn - Deras vikingagubbar. Helt klart de som andas mest Trudvang, Oden och Tor. Låter några länkar tala åt mig.

Shierling - ännu en ny produktlinje med halflings. Det är lite för ny för att jag ska vilja uttala mig men bilden nedan inger i alla fall hopp.

Allt som allt tycker jag verkligen att Red box games har något att tillföra.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Borde vara lämplig tråd att fråga i.
Någon som vet vart, om det finns alienmonsterna som miniatyrer i typ 25-30mm skala?

tull

Hero
Hans E Magnusson said:
Någon som vet vart, om det finns alienmonsterna som miniatyrer i typ 25-30mm skala?
Du känner säkert redan till dem men efter lite sökande hittar jag inget snyggare än tyranider.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK

tull

Hero
Hans E Magnusson said:
Persson said:
Hans E Magnusson said:
Du känner säkert redan till dem men efter lite sökande hittar jag inget snyggare än tyranider.
Tackar hade helt missat dom, duger ju gott :gremsmile:

Annars hittade jag detta som bör innehålla nått klokt
http://dawnofthelead.com/2010/10/19/alien-miniatures-a-review/
Behöver du "hjältar" till att möta xenomorphsen så finns det en hel drös på reaper.

tull

Hero
Wyrd miniatures

Nu har jag hittar en ny butik där man som fantasyspelare hittar en hel del gobitar. Wyrd miniatures produktionslinje hämtar inspiration från Victorianismen och Steam punk. I det här inlägget tänkte jag främst rekommendera figurer som passar för standardrollspelaren*.

http://wyrd-games.net/shop/

* Dvs Pathfinder, dnd 3.5, dnd 4 etc

Som vanligt spoilermärker jag bilderna för skönare genomläsning av tråden i sin helhet.

Men de här Zombieninjorna måste alla se!

Jag valde ett fokus på monster den här gången. Det har varit så mycket hjältefokus i tråden.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Rebel Minis

Jag måste få lyfta fram Rebel Minis som jag nyligen upptäckt. De har inte fokus på 28mm fantasy som det mesta här i tråden, utan har istället en härlig blandning av nutida, sci fi, och bara »annat«, ofta i 15mm.

Bara för att dra några exempel så kan du få en box med 44 zombies och 12 special forces-soldater för $25, en snitsig marsiansk tripod för $30, eller en stilig minotaur (28mm!) för $10.

Jag funderar på att handla ett gäng rymdhjältar från dem till när jag ska lira X-plorers och upptäckte att det tar $5 i frakt, punkt. Låter det inte smått fantastiskt?

EDIT: also NINJAS!

rjonas

Hero
Re: Rebel Minis

Okej, ingen butik men en tråd om miniatyrer tarvar en länk till tabletopgamingnews. Nu har de precis bytt ägare så det återstår att se om sajten fortsätter men den härligt aktiva uppdateringsfrekvensen som gör TGN till det första jag besöker när jag går upp och det sista jag besöker innan jag går och lägger mig.