Tänkte vi lika gärna kunde sammanfatta vad för olika teorier som finns kring spådomen. Detta har diskuterats många gånger tidigare, vilket jag kommer att länka till i slutet.
Nio tecken skall synas i världen
och de nio skall förebåda densammas fall.
Det finns nio mörkerherrar. De alla kommer att spela någon roll under mörkret. Alla har lämnat något "tecken" i världen för att de som följer dem skall kunna finna dem.
Hör min varning, dödliga
och bäva inför vad som komma skall.
Mest lullull. Jag ber dock de som inte redan dragit kopplingen att läsa texten på baksidan av Legender & Hemligheter.
Flera kroppar, en och samma. Förebådar prinsens ankomst.
Detta är troligtvis Xinu, då denne är den enda kända mörkerherre som använder sig av flera inkarnat. I Vandöda & Nekromanti (ar inte boken här så jag kan inte ge en exakt sidreferens) står det att Xinu har fem kroppar, och vart varje kropp finns. Hans ande svävade över det forna riket Zargan under mörkret (sidan 16, L&H). Hans armé förde med sig "Pest och plågor". Han beskrivs som "nesligt feg". Han drog sig tillbaka så fort slaget började gå dåligt, alltså när tiraker ställde sig på Zargans sida.
I texten om
Eldgisslet på sidan 70 står det att vapnet enligt Arotars svarta skrift finns hos "plågoandens tjänare, dotter till tusen skuggor".
Enligt Sällskapets skrifter stupade Xinu vid den plats där staden Helm nu ligger.
Tecknet tror jag var det som lockade sällskapet till Hel för hundra år sedan. Detta tecken har alltså redan visat sig.
Skogens mörker, höljer döden. Svarta lik skall åter vakna.
Även denna mörkerherre är ganska klar. Thanata är lamiornas gudinna och deras högsäte ligger i Kiraths svarta skog. Allt detta tas upp ganska grundligt i Vandöda & Nekromanti som jag inte har tillgänglig. Lite information om själva skogen finns på sidan 56 i Legender & Hemligheter för de som är intresserade.
Tecknet kan vara lite vad som helst. Arbetet pågår ju för fullt.
Kyla släcker, högmodshjärta. Grenar brinner, fryser, skriker.
Tills nyligen så var jag osöker på vad denna betydde. Jag tror att Kraetyz teori om Älvkonungen är mycket bra och att det är han som är denne mörkerherre. Han vilar i så fall i Mitheraskogens inre, vid kanten av skugglandet instängd i en pelare av is.
Här vet jag ehller inte riktigt vad tecknet kan vara.
Spjutets herre, dricker blodet. Mörkermän skall väcka denne.
Här tror jag att texten anspelar på Vhigilah, som stred i Ahrimans led under Mörkret (sidan 15 L&H). Det var även Vhigilah som bröt upp portarna till Zhat-Renk, dvärgarnas sista fäste. Det sägs att Vhigilah fängslade dvärgarnas själar och att de sändes att tjäna världsförgöraren Ahriman i sju gånger sju evigheter. I texten står även att Vhigilah hade ett svart spjut med vilket hon genomborrade dvärgkonungen Nkit.
Efter affären med dvärgarna begav sig Vhigilah till
Sällskapet söker just nu efter Vhigilahs kropp i nuvarande Gordrion. Det är alltså cirefalierna i Sällskapet som är "mörkermän".
Vad som menas med "Dricker blodet" vet jag inte. Bloddrickande brukar annars vara Thanatas specialitet. Jag lämnar detta åt diskussionen.
Jag tror att tecknet redan visat sig i och med Helmslakten.
Namnlös furste, vindavränge. Spy din eld, du bistre.
Det finns en potentiell mörkerherre som omnämns som Den Namnlöse. På sidan 17 i Legender & Hemligheter står det att han och en "Lucatha" samanstrålade under Mörkrets sista tid vid det Heliga Radh. Där lyckades de inta staden. De uppförde ett citadel som de använde som bas för invasionen och det var här som Ashael den Rena fann Solsvärdet.
Ingen aning om vad tecknet kan vara. Någonting drakrelaterat tro?
Stjärnefånge, arvlös gudom. Himlaspel skall ljuda.
Under den episka slutstriden mellan Ashael den Rena och Förrädaren Hegor lät guden Semal en gigantisk eldstorm ödelägga norden. För detta blev han instängd i ett fängelse av psykotropi. (sidan 18 i L&H). Semal var troligtvis en mörkerherre förra mörkret, men under detta mörker kommer han att sitta fången. Därför är min idé att en ny mörkerherre skapas att ta hans plats. Alltså en "arvlös" gudom, då hans föregångare inte lämnade någonting kvar.
"Himlaspel skall ljuda" är troligtvis tecknet för den arvlösa gudomen. Här kan nog spelledaren hitta på lite vad som helst.
Österns odjur, krälar uppåt. Yngel föds av kungadotter.
Denna är lite klurig. En teori som är ganska accepterad är att det är Stormens Vandrare (Legender & Hemligheter sidan 35) det handlar om. Detta stöds av att han föds i ett "fjärran land" vilket passar på "Österns odjur". Det finns dock inte mycket mer att ta på. I romanen om mörkret föds han i Västländerna, men dessa ligger mycket långt åt väst så inte heller det verkar passa. Någon som har några förslag?
Tecknet för Stormens Vandrare är troligtvis att han föds av en kungadotter, alltså en prinsessa. Tyvärr finns det lite av en brist av prinsessor i östra Mundana.
Avundsamme, trippelhövdad. Dvärghem faller under natten.
Den "tvehövdade" Uvithaan slogs i väster mot Sung, tillsammans med den "lystne" Azradeus. När de inte lyckades bryta den mäktiga sköld som Sungs munkar satt upp delade de på sig. Uvithaan begav sig mot Radh-Kamra och Zargan.
Innan han drog sig undan från Mundana avlade Uvithaan en son (sidan 45 i L&H). Magikern Arotar lyckades dock fängsla odjuret och vända det mot sin far. Det sägs att den fortfarande vilar någonstans i väntan på nästa Mörker.
Kanske skaffade sig Uvithaan ett nytt huvud sedan det föregående mörkret. Jag tänker i stil med hydror som får fler huvud varje gång de dör. Dvärghem faller under natten tror jag är en indikation på hur Uvithaans tecken kommer att uppenbara sig.
Lystne Azra, piskar vänner. Sist och först, i blod och svavel.
Detta är ganska klart Azradeus. Som redan påpekats så betyder "deus" gud. Azradues barn är en religion där självaga förekommer (Religioner sidan 60). Jag citerar: "Azradeus barn förbereder sig för att guden ska komma till Mundana och döpa världen med svavel och blod".
Efter nederlaget i Sung begav sig Azradeus mot Tharhai. Hans armé av demonyngel kom ifrån helveteshålet i Dejeteöknen.
Nu återstår bara problemet. Vi har för många mörkerherrar. Utöver de som omnämns i profetian finns det Ahriman, världsförgöraren. Om det är någon som är en mörkerherre så är det han. Ahriman tituleras på sidan 15 i boken som "Världsförgöraren" och verkar även vara den som styr över de andra. Han kallas även för Mörkrets furste. Det står även att "i hans led fanns Uvithaan och de mörka tjänarna Vhigilah och Thanata", vilket indikerar att dessa stod under honom. Varför omnämns han inte i profetian? Är det så att det är Ahriman som är inlåst i en pelare av is? Det skrivs faktiskt aldrig vad som hände med honom.
Jag tror även att Dibuk borde ha en plats någonstans bland dem. Att Colm förintades av drakar berodde på att Nanorgona höll på att släppa lös mörkret för tidigt genom en möktig ritual (se boken Drakar). Då de flesta högt rankade nekromantiker är Dibuktroende på ett eller annat vis är min teori att det var Dibuk han försökte inkarnera. Då är frågan, varför höll örkret på att slöppas lös om inte Dibuk är en mörkerherre?
I den gamla Radh-Kamra uppstod det under det förra mörket en kult kring en gud som kallades "Ferris" (texten om
Det heliga Radhs ruiner på sida 53 i Legender & Hemligheter). I Religionsboken står det på sidan 84: "Järnpojken. Den svarta döden. Dödsguden som dräper de levande. Son till Cinerva". Detta låter mcket som att Ferris kan vara ett annat namn på Dibuk.
Tidigare trådar om ämnet:
Angående Xinu av Kraetyz.
Mahktahs dolda natur och gärna ett mörker OT av Persson.
Mörkret (Spoiler) av Fryksdal.
Xinumytologi (Spoiler, långt) av Ermine.