Nekromanti [AW Kult] De förlorades stad

Sjunde inseglet

Swordsman
Igår började jag, Marco, Krille och Petter provspela Kult med mina modifierade Apocalypse World-regler. Det här är en spelrapport för vårt äventyr. För mer information om reglerna kan du kolla den här tråden!

Den här spelrapporten kan ge en idé om hur jag tänkt att mina regler ska användas!

Jag hade en idé om att vi tillsammans skulle diskutera fram en mörk hemlighet som rollpersonerna hade varit med om i sitt förflutna. Under diskussionen kom vi fram till att rollpersonerna (Elliot Sharpe, Alexander Silas och Sean Finnigan) alla var uppvuxna i Bronx (NY) och varit barndomskompisar. De umgicks i ett gäng som leddes av en tuff och fruktad kille med namnet Bobby Briggs. Bobby hade alltid varit lite av en mobbare och genom att umgås med Bobby fick de andra respekt från resten av barnen i skolan. Elliot var liten och klen och försökte alltid fjäska för Bobby. Bobby gillade inte Elliot så mycket och det var inte alltid han fick vara med. Alexander var medlaren i gänget och Sean var den stora killen som uppskattades för att han var bra på att slåss. Med i gänget var även Alexanders 4 år yngre bror Tony som var lillen i gänget.

En kall natt den 24 november 1993 hade Bobby kommit på att han och de andra skulle bege sig till en rivningskåk i Mott Haven (Bronx) och stjäla koppartråd. Vi vet fortfarande inte vad som hände i rivningskåken mer än att varken Bobby eller Alexanders lillebror Tony återvände därifrån.

Det har passerat 17 år sedan den natten och när vi börjar spela är det fredagen den 17 september 2010. De tre 18-åringarna är nu 35 år och kontakten mellan dem har varit väldigt sporadiskt sedan händelsen i Mott Haven.

Elliot Sharpe, 35 år, reklamman
Elliot äger reklambyrån Knife. I Bobbys frånvaro tog Elliot många av Bobbys attribut. Han är en hänsynslös översittartyp som bara bryr sig om sin egen framgång. Med välsittande kostymer, atletisk kropp, överlägsen blick och ett leende som pendlar mellan att vara charmerande och rovdjurslik styr Elliot sin reklambyrå med järnhand. Personalåtgången är stor då Elliot inte accepterar några misstag från sina anställda.

Fördelar:
Välkänd - Elliot kan påverka vad viktiga personer har hört om honom.
Inflytelserika vänner - Elliot har vänner som kan fixa fram föremål och ordna kontakt med personer.

Nackdelar:
Tvångstankar (narcissism) - Elliot blir lätt distraherad av tankar om sig själv och sin karriär.
Dödsfiende (ex-hustrun Rachel Bishop) - Rachel blev grovt misshandlad av Elliot för 10 år sedan och har sedan dess blivit ledamot i representanthuset. Med hjälp av statliga medel trakasserar och förstör hon Elliots liv.

Relationer:
- Roselynn Sharpe - Elliots mor, sjuksköterska i Bronx.
- Nicky Hale - 30 år, Assistant Director på Knife, Elliots hackkyckling.
- Lissy Fraser - 25 år, Elliots assistent på Knife.
- Susan Davis - 30 år, anställd som Elliot nyligen har legat med och krossat hjärtat på.
- Anna Jacobson - Väderankare på stor tevekanal, Elliots älskarinna.
- Jim McDevitt - Projektledare på Knife, utmanare om ledarskapet på Knife.
- Rachel Bishop - Elliots första och numera frånskilda fru, äktenskapet slutade i en otrohetsaffär där Elliot misshandlade Rachel så att hennes ena öga är vanställt, Rachel är numera ledamot i representanthuset och använder sitt inflytande för att förstöra Elliots liv.
- Melanie Hudson - Elliots andra och numera frånskilda fru, vänner, mor till deras dotter Paige Hudson.
- Paige Hudson - Elliots 9-åriga dotter från andra äktenskapet, ser upp till sin pappa.

Alexander Silas, 35 år, katolsk präst
Alexander är en skuldtyngd katolsk präst på St Claires kyrka i West Village, Manhattan. Efter att Tony försvann för 17 år sedan har han undvikit sin italienskamerikanska stora släkt. Alexander är trots sitt plågade inre både stilig och extremt karismatisk med aristokratiska drag, fångande ögon och högrest gestalt. Under åren har Alexander förfört och utnyttjat flera unga kvinnor i sin församling och efter ett friande åtal om våldtäkt tvingades han förflyttas till en ny kyrka.

Fördelar:
Förförare - Alexander har en skrämmande förmåga att få personer förälskade och beroende av honom.
Instinkt - Alexander har starka instinkter.

Nackdelar:
Förträngning - Alexander har förträngt vad som hände i Mott Haven. Att vara med om situationer som associerar till de förträngda minnena gör så att de bubblar upp till ytan under plågsamma former.
Sexualneuros - Alexander har en ohälsosam relation till sex och kvinnor. Vid sexuella situationer kan få panik eller bli aggressiv.
Hemsökt - Efter händelserna i Mott Haven har något hemsökt Alexander. Han vet fortfarande inte vad entiteten är för något.
Dåligt rykte - Under våldtäktsåtalet svartmålades Alexander i media. Många personer känner igen honom och tror att han är faktiskt har våldtagit tjejen.

Relationer:
- Tony Silas - 4 år yngre bror, försvunnen sedan händelserna i Mott Haven 1993.
- Linda Woodward - Ung kvinna, medlem i Alexanders förra församling och våldtäktsoffer för Alexander. Var offret i åtalet där Alexander friades i brist på bevis.
- Paul O'Connor - Äldre präst och mentor åt Alexander på St Claire, håller Alexander om ryggen då han själv är skyldig till brott.
- Eugen Williams - Nybliven präst på St Claire, tror att Alexander är skyldig till våldtäktsanklagelserna och vill ha bort honom.
- Constanza Silas - Alexanders kärleksfulla mormor, vägrar tro på kvinnornas falska anklagelser mot hennes barnbarn.
- Grace Barlow - 40-årig kvinna i församlingen på St Claire som Alexander har en sexuell relation med.
- Janet Barlow - Graces 16-åriga dotter som Alexander i hemlighet är tänd på.
- Jack Murdoch - Detektiv i sexualbrottsroteln som utredde fallet mot Alexander och fortfarande tror att han är skyldig.
- Lissy Fraser - 25-årig assistent åt Elliot Sharpe, blev våldtagen av Alexander när han var präst på hennes församling för 7 år sedan.

Sean Finnigan, 35 år, klubbägare
Sean Finnigan är girig och otursförföljd affärsman som under åren har haft flera klubbar på Manhattan och sett sina skulder växa sig allt större då klubbarna har gått under. Hans nuvarande klubb Dollhouse i Meat Packing District går det ganska bra för men Sean har tagit lån från ukrainska maffian och är nu ständigt rädd för att torpederna ska hinna ifatt honom. Han är en storväxt och vältränad man med välklippt kort hår och välsittande kostymer. Hotet från hans förföljare gör att Sean ständigt flyttar runt och omger sig med en rigorös säkerhet.

Fördelar:
Vansinnets röst - Genom att tala till folksamlingar kan Sean låta sitt vansinne spridas och influera gruppers beteende.
Raseri - När Sean blir skadad och fortsätter attackera en fiende känner han knappt smärta.

Nackdelar:
Jagad - Sean är jagad av ukrainska maffian efter att han lånat pengar av dess ledare Dmytro Nazar.
Förföljelsemani - Sean är paranoid och misstänker ofta oskyldiga personer för att vara ute efter honom och spionera åt Dmytro.
Girig - Sean gör nästan vad som helst för pengar.
Mardrömmar - Sean drömmer fortfarande hemska mardrömmar om händelserna på Mott Haven för 17 år sedan.

Relationer:
- Patrick Finnigan - Pensionerad och frånskild fabriksarbetare, Seans bittra far.
- Natalia - Rysk lycksökerska, Seans nuvarande flickvän.
- Black Rodger Cole - Barchefen på Dollhouse, har följt Sean i flera år, en vän och någon Sean litar på.
- Skye Myers - Dollhouse artistbokare, den av de anställda som Sean litar minst på.
- Tyrese Gibbons - Seans gymtränare, den Sean anförtror sig till.
- Mahmoud al'Raijh - Vaktchef på Dollhouse, Gulfveteran (Special Forces).
- Dmytro Nazar - Ledare för ukrainska maffian, har lånat ut stora mängder pengar till Sean som undvikit att betala tillbaka.

Med rollpersonerna färdiga och en massa relationer och händelser för mig att bygga på presenterade de rollpersonerna, satte Hx till varandra och sedan slog vi för de nackdelar som ska slås innan spelmötets början.

Krister slog 7-9 för Elliots Dödsfiende vilket gav mig 1 hållhake att utnyttja för att låta hans ex-fru Rachel Bishop göra ett drag mot honom tills nästa downtimeperiod.

Petter slog 7-9 för Alexanders Hemsökt vilket gav mig 1 hållhake för att låta entiteten göra ett drag mot honom tills nästa downtimeperiod.

Marco lyckade slå 7-9 för både Seans Jagad och hans Förföljelsemani. Jag fick alltså 1 hållhake för vardera nackdel och kan göra mina drag för dem utan att Marco har någon aning om det verkligen är ukrainska maffians torpeder eller bara hans paranoia som spökar... :gremsmile:

Jag började med att låta Sean vakna i sin lägenheten i Clinton (Manhattan) en sen förmiddag efter en lång natt på Dollhouse. Regnet piskade mot fönstret och någon ringde på dörrklockan. Genom den illegala dörrkameran som Sean satt upp såg han en skallig medelålders man med köttig näsa stå utanför. Dörren var förstärkt så Sean var inte orolig för att mannen skulle komma in. När han klätt på sig och kollade i korridoren utanför lägenheten såg Sean att mannen hade lämnat en lapp där han skrev att han råkat få Seans post och bodde i lägenheten i våningen under Seans. Sean gick vaksamt ner till lägenheten och ringde på och mannen han sett i sin kamera öppnade med ett leende. Han presenterade sig som John Morley och sa att han var polis. När John gav Sean hans post såg Sean att ett brev med kontoutdrag för Dollhouse var öppet. John sa att det var ett ärligt misstag, han hade öppnat brevet innan han sett att det inte var adresserat till honom, men Sean var inte säker.

När han väl kommit upp till sin lägenhet väntade Sean med ett glas mot golvet för att lyssna tills John lämnat lägenheten. Sedan började han borra för att kunna föra ner en fiberkamera till John Morleys lägenhet.

Elliot Sharpe kom precis tillbaka till reklambyrån Knife från en lång lunch och hans AD Nicky väntade på honom i entrén. Hon berättade att en man lämnat ett paket till Elliot utan att berätta vem han var. Mannen hade varit brännskadad i ansiktet. Elliot sa irriterat åt Nicky att göra klart projektet (som hon egentligen hade fått skjuta upp till måndagen) och gick in på sitt kontor. Efter en stund öppnade han papppaketet och fann en gammal engångskamera inuti. Kameran hade ett färglatt mönster av tropiska fåglar och filmen var helt slut. När Elliot konfunderat undersökte kameran hittade han initialer inristade i plasten. Det stod "RB" (Robert "Bobby" Briggs). Elliot gick in i mörkerrummet i Knife och började framkalla kamerans bilder.

Fader Alexander Silas skulle precis lämna biktbåset i St Claire efter en hel förmiddag av att lyssna på församlingmedlemmars problem då någon steg in och satte sig på andra sidan nätet. Han kunde se att det var en korthårig person, troligtvis en man, och väntade medan ynglingen satt tyst. Fader Alexander började fråga om den biktande hade något på hjärtat och efter en stund började han fråga om hur stora synder som kan bli förlåtna och vem som avgör det. Alexander försökte förklara så gott han kunde medan ynglingen ställde allt fler frågor och berättade en han låtit en flicka komma till skada. Plötsligt sade pojken att, "Bobby letar efter er." Och när Alexander frågade vad han menade frågade pojken varför Alexander inte letat efter honom. Förvirrad undrade prästen vem pojken var och han sade att Alexander nog både känna igen sin brors röst.

[Misslyckat Förträngning] Det snurrade för Alexander. Båset tycktes krympa och hans hjärta slog alldeles för fort. När han slet upp biktbåsets dörr var han inte i St Claire utan ett nergånget kallt rum med sönderfallande tapeter. Han bar en vinterjacka och hans jeans var kalla av fruset piss. Fotsteg närmade sig och Alexander var så rädd att han knappt kunde känna novemberkylan. För att fly från den som letade efter honom försökte Alexander klättra ut genom det trasiga fönstret. Glasskärvor skar in i hans handflator och han föll de två våningarna ner på gruset och den smutsiga snön nedanför huset. Luften slogs ur honom och det mörknande för ögonen. När han vaknade var ansiktet klibbigt av blod och han stapplade ut från gården ut mot gatan...

Alexander vaknade till av bilarnas tutande. Han stod mitt i gatan utanför St Claire. Fönstret vid biktbåset var öppet och piss rann ner för hans byxor medan folk runt omkring pekade på prästen. "Det är prästen som våldtog den där flickan!" Alexander sprang indignerat in mot kyrkan så snabbt han kunde.

Senare på eftermiddagen. Elliot såg på bilderna som hängde i mörkerrummet. Bilder från rivningskåken på Mott Haven...

Vi hann bara spela en timme igår så det blev ganska kort. Under nästa spelmöte ska vi hoppa tillbaka till gängets ankomst på Mott Haven -93 och börja nysta i vad som verkligen hände där. De etablerade relationerna och valde nackdelarna fungerar hittills väldigt inspirerande och jag har under förmiddagen kunnat skriva tre olika fronter att använda mig av under kommande spelmöten.

Ni får gärna kolla på dem men eftersom Marco, Krister och Petter inte får se dem lägger jag länkarna i en spoiler tag.

Kommentarer är välkomna i den här tråden! :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Ascoolt! Som om Dennis Lehane hade gjort Hellraiser! :gremsmile: Du använder alltså nackdelarna som en slags start of session move? Jag har exakt samma mekanik (om jag fattar det rätt). Hur tycker du att det funkar?

Intressanta karaktärer, men det var en jävla massa relationer! :gremsmile: Kommer alla att få plats?

Blasphemy

Swashbuckler
Tror det kan bli riktigt, riktigt spännande spel. Tyckte det kändes extremt bra det lilla vi spelade. En stor känsla av att det kan bli rejält obehagligt.

Det var inte svårt att gissa vilka som spelade de olika karaktärerna där!

Elliot Sharpe, 35 år, reklamman: Krille

Alexander Silas, 35 år, katolsk präst: Petter

Sean Finnigan, 35 år, klubbägare: Marco

Verkar riktigt, riktigt coolt btw!

Edit: Jag läste inte hela inlägget innan jag gissade btw! Såg nu att det stod.

Sjunde inseglet

Swordsman
Du använder alltså nackdelarna som en slags start of session move? Jag har exakt samma mekanik (om jag fattar det rätt). Hur tycker du att det funkar?
Ja, en del av nackdelarna slås i början av spelmötet (eller när tid passerat i fiktionen om spelmötena utspelar sig väldigt nära varandra in-game). Än så länge har nackdelarna gett inspiration och upplägg till schyssta scener. Nu har vi ju dock bara spelat en timma så jag får göra en bättre värdering efter nästa spelmöte.

Intressanta karaktärer, men det var en jävla massa relationer! smile Kommer alla att få plats?
De flesta av relationerna är ju knutna till rollpersonernas arbetsplatser (arbetskamrater och anställda) och vi har knutit konflikter till dem genom frågor i klassiskt AW-anda (vem gillar du minst på din klubb? vem kommer du bäst överens med? osv). Tanken är att arbeta mycket med de etablerade relationerna snarare än att hela tiden slänga in nya. Då tycker jag att de får mer djup och blir viktigare i fiktionen. :gremsmile:

Bunny

Crazy like a fool
Sjunde inseglet said:
De etablerade relationerna och valde nackdelarna fungerar hittills väldigt inspirerande och jag har under förmiddagen kunnat skriva tre olika fronter att använda mig av under kommande spelmöten.

Ni får gärna kolla på dem men eftersom Marco, Krister och Petter inte får se dem lägger jag länkarna i en spoiler tag.

Det här är du mycket duktigare på än jag, så det var inspirerande och lärorik läsning för mig. Jag är glad att jag ordnade med fronter och hot till min egen kampanj, men jag har svårt att klämma ur det där lilla extra ur dem, med eskalationsklocka och liknande. Har du några tips kring tillvägagångssätt och bra tankebanor?

Sjunde inseglet

Swordsman
Bunny said:
Sjunde inseglet said:
De etablerade relationerna och valde nackdelarna fungerar hittills väldigt inspirerande och jag har under förmiddagen kunnat skriva tre olika fronter att använda mig av under kommande spelmöten.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa mig!" onclick="toggle_spoiler(this, 'Hjälp, mina ögon!', 'Visa mig!')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Fronter:
Det förflutna
Hämnden
Rivalerna
</div>

Det här är du mycket duktigare på än jag, så det var inspirerande och lärorik läsning för mig. Jag är glad att jag ordnade med fronter och hot till min egen kampanj, men jag har svårt att klämma ur det där lilla extra ur dem, med eskalationsklocka och liknande. Har du några tips kring tillvägagångssätt och bra tankebanor? </div></div>

Jag har haft en del problem med att skapa bra fronter. Den här gången bestämde jag mig för att utgå ifrån hotens resurser och att ge dem tydliga mål. Jag märkte att det var lättare att skapa eskalationsklockor om jag först bestämde vad som skulle ske kl 12 (värsta tänkbara utfallet) och sedan försökte se framför mig hur hotet skulle kunna uppnå detta steg för steg.

Genom att kolla på respektive hots threatmoves i kapitlet Fronts i Apocalypse World fick jag också en del inspiration till vad de skulle kunna vara kapabla att göra under respektive klockslag.

I AW skriver ju Vincent:
• Before 9:00, that thing’s coming, but preventable. What are the clues? What are the triggers? What are the steps?

Kl 3, 6 och 9 är alltså menade att indikera vad hotet kommer att göra ifall rollpersonen inte agerar. Här ger jag gärna hellre för mycket information än är för luddig.

• Between 9:00 and 12:00, that thing is inevitable, but there’s still time to brace for impact. What signifies it?

Efter kl 9 borde rollpersonen vara medveten om hotet och tvungen att agera desperat för att undvika att hotets mål uppfylls. Sedan bör kl 10 och 11 vara hårda drag från hotet för att uppnå målet kl 12.

• At 12:00, the threat gets its full, active expression. What is it?

Har rollpersonerna inte tagit itu med hotet kl 12 är det bara att göra ett jävligt hårt drag. De borde vid de här laget bara ha sig själva att skylla för att de inte gjorde något åt skiten i tid! :gremwink:

Sedan tycker jag inte att det är värt att känna nån större press över sina fronter. Man kan ju ändra på dem under spelets gång ifall man känner att något inte passar eller får en schysstare idé. De är mer tänkta som ett medel och riktlinjer för mig att skapa schyssta problem för rollpersonerna när de inte skapar dem själva. :gremsmile:

Big Marco

Läskig
Mina reflektioner - själva förberedelserna tog rätt mycket tid i anspråk och själv tappade jag koncentrationen under skapelseprocessen. Dock - när processen började få fart framåt gjorde det mycket åt att sätta stämning, karaktärer och fluff.

Jag gillar hur spelet startas med att vissa moves aktiveras - för mig så binder det samman det ofta lite underliga skeendet som är spelstart i alla rollspel. Hur hamnade jag här och varför? Genom startmoves som kommer via ens egen rollperson så lurade jag mig själv in i att spelstart är ett flöde som redan pågår, och konsekvenserna drabbar en omgående.

AW-hacket känns gediget och fungerar hitills mycket bra. Jag är mycket sugen på att fortsätta spela och gräva i vad som egentligen hände 1993 och hur detta har påverkat våra tre protagonister.

Krille

Super Moderator
Det var segt att komma igång utan fokus. Det var lite "vad vill ni spela?" och sedan tre spelare som först skulle komma på vad de ville spela och sedan samsas om riktning.

ripperdoc

Myrmidon
Utan att ha spelat AW så är det just momentet att inte ha en backstory utan komma på den "live" med spelgruppen som jag gillar minst med AW - men allt annat ser fantastiskt bra ut. Särskilt med Kult. Avundsjuk!

(inte alls emot att spelarna bygger storyn tillsammans - men det bör finnas tydliga ramar att vara kreativ inom, inte ett vitt papper)

Sjunde inseglet

Swordsman
Vi tog vår tid att komma fram till vilka ni var och hur ni hamnat där ni är men samtidigt tror jag att det arbetet kommer att vara jävligt konstruktivt för berättelsen. Genom att först komma fram till vilka ni var och sedan bygga på det för att se vilka ni är tycker jag att era rollpersoner känns jävligt stabila redan från start. :gremsmile:

En metod för att snabba upp processen är att spelledaren i förväg bestämmer ett tema som sätter snavare ramar för rollpersonerna, t ex

...ni är alla amerikanska krigsveteraner från Irak-kriget.
...ni är alla forskare på ett och samma läkemedelsföretag.
osv.

Sjunde inseglet

Swordsman
Re: Nya regler för erfarenhet

Efter andra spelmötet igår diskuterade vi systemet och Petter var kritisk till att man bara får erfarenhet genom att markera attribut.

Marco föreslog att man skulle få en erfarenhet (ett kryss) för alla slag mot attribut och dubbla antalet erfarenhetsrutor till 10 (så att det krävs 10 erfarenhetskryss innan man gör en förbättring).

Jag låter då även rollpersonerna få en erfarenhet när de slår mot Hx för att hjälpa eller motarbeta andra rollpersoner.

Att slå emot de två markerade attributen, återställa sin Hx med en annan rollperson (Hx +4/-4) och att ge erfarenhet vid manipulation eller förföra kommer istället ge två erfarenhet (2 kryss) istället för ordinarie en erfarenhet (1 kryss).

Det här erfarenhetssystemet kommer förhoppningsvis ge en mer jämn erfarenhetsfördelning mellan rollpersonerna under spelmötena men behåller ändå fördelar med att slå mot markerade attribut.

Om det fungerar eller inte får vi se när vi provkört reglerna nästa spelmöte. :gremsmile:

En utförlig spelrapport om gårdagens spelmöte kommer att läggas ut i den här tråden i morgon förmiddag! :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka

Du tappar ju hela Keys-tänket med den ändringen, vilket jag tycker är riktigt synd. Jag ser inte riktigt fördelen med att ge alla slag erfarenhetspoäng. Då blir det liksom inget val, inget intressant.

Det lilla jag har spelat AW har jag både känt av och uppskattat det erfarenhetsmekanik som finns i spelet.

Ser fram emot spelrapporten!

Sjunde inseglet

Swordsman

Måns said:
Du tappar ju hela Keys-tänket med den ändringen, vilket jag tycker är riktigt synd. Jag ser inte riktigt fördelen med att ge alla slag erfarenhetspoäng. Då blir det liksom inget val, inget intressant.

Det lilla jag har spelat AW har jag både känt av och uppskattat det erfarenhetsmekanik som finns i spelet.

Ser fram emot spelrapporten!
Det kan mycket väl bli så men jag tycker att alla förslag är värda att prova när vi ändå håller på att speltesta reglerna. Märker jag att det blir mycket erfarenhet eller att känslan tappas utav det så återgår vi helt enkelt till originalsystemet till fjärde spelmötet. :gremsmile:

Christoffer

It's all pig.

Precis min tanke också. Plus att man förlorar att ens karaktär även tillhör spelbordet, är lite utskjuten från en själv, det är andra som påverkar hur jag ska få xp utifrån vad de vill se min karaktär göra.

Exakt varför ser ni det som ett problem?

Blasphemy

Swashbuckler

Då det är jag som ser det som ett problem så kan ju jag svara.

Det här är inte en ny fråga. Detta är något som jag haft en beef med länge.

Låt mig ta två exempel på liknande fall:

I klassiska gamla AD&D så fick man Xp av att hacka monster. Stod det några orcher vid en vaktpost så fick man XP för att klubba ihjäl dem. Att smyga förbi dem, lura dem, övertala dem eller skrämma dem ledde till att belöningen av XP uteblev även om scenen blev betydligt mer spännande och dramatisk. Redan då satt jag finnig och förbannade detta system (något som också vist nog fixades till i framtida versioner av D&D) då det var oinspirerande. Ville man inte bli straffad så klubbade man monstren.

Exempel två är från Eon 1-3. I Eon så får du erfarenhetspoäng när du använder en färdighet. Du kryssar den när du använt den och efter spelmötet så slår du för att höja färdigheten. Detta ledde osökt till att spelare som var betydligt mer sociala, rollspelade eller beskrev saker utan att förlita sig till tärningarna blev sämre eftersom de valde att lösa saker på ett dramatiskt och berättarmässigt sätt. De kanske själva övertalade personen de pratade med medan andra slog ett tärningsslag och sade "japp, han är övertalad". Likaså blev det ju så att folk som slogs blev bättre eftersom du alltid använder massor med stridsfärdigheter men sällan sociala färdigheter (och i AW tror jag nog att det är likadant om det blir konflikter mellan spelare - det är sällan man bara slår ett slag - men som sagt nyligen börjat spela AW så jag kan ha fel).

Jag tycker att AW har exakt samma problem som ovanstående exempel. Du blir straffad om du inte "Köttar när det är menat att du skall kötta" även om scenen kanske blir mer intressant när du löser den på ett annat sätt. Lika spännande blir det om du hamnar i en fysisk konflikt med en socialt optimerad karaktär (där Hetta och Galenskap - använder kult termer nu) och du tvingas till våld då får du inget för det.

Med det nya tänket tycker jag det känns betydligt mer intressant. Du har en större fördel av att lösa exempel det sätt som du är "kryssad" för. Men du blir ändå belönad för att du skapar scener och intressanta situationer.

Så... thats why I think it sucks

Kan säga att jag har haft samma problem med Solar System och deras keys och hur man får poäng av detta. Så det är mer så att jag har ett ogillande mot den typ av system i sig. Ungefär som att jag inte gillar golvplaner då man spelar rollspel. För min del så blir det bara fel. I övrigt tycker jag dock att AW är coolt och ett av de mest inspirerande spelen jag spelat på mycket, mycket länge.

Christoffer

It's all pig.

Förstår dina känslor inför Eon och AD&D, men Solar är en annan beef och därmed också AW. Jag ska lite snabbt försöka illustrera varför det är så. I Solar System kan du spela en barbar som får XP om de köttar, de får än mer XP om de köttar och riskerar livet på ngn de älskar. Det är du som spelare som köpt den här nyckeln och gett den till din karaktär. Det är du som sagt "belöna mig själv för det här" men det innebär inte att du blir straffad för att agera på andra sätt. När du hamnar i en situation och väljer att agera annorlunda innebär det här dels att du faktiskt säger att den här situationen är så viktig att jag skiter i XP, de betyder inget, jag tänker inte höja yxan! Fatta! MEN, och det är är det viktiga tycker jag, du måste också fundera, är det här situationen som kommer förändra min karaktär? Har de senaste årens köttande satt sina spår? Ja! Fuck! De har de! Aldrig jävla mer! Och innan du handlar säljer du iväg nyckeln som ger dig XP för köttande och köper Pacifistens nyckel, aldrig mer ska du höja yxan! Du slår sönder den mot en sten och går från platsen, obeväpnad och förändrad.

Det är allt vad Solar handlar om, väldigt dramatiska och uttrycksfulla karaktärsförändringar. Man behöver inte gilla det, men det är en väldigt väldigt stor skillnad i jämförelse med att få XP för att mörda, hela tiden alltid, eller inte få XP för att man rollspelar.

Så AW då. Det är lite mindre explicit, du är inte i kontroll över "hur" du ska få XP själv förutom genom de Moves som direkt ger XP, men highlightade stats är ändå lite som nycklar i Solar. Vincent Baker skrev för länge sen på sin blogg om ägandet av karaktärer, att vi ofta ser det som helig mark. MIN karaktär. Likt dagsibarn kör vi det mantrat. MIN! Vincents poäng i artikeln var att så inte är fallet, det har aldrig varit så. För att jag ska få ut full behållning av min karaktär måste den accepteras av alla andra vid spelbordet som den köttande barbaren, eller som den manipulative tjuven, som den makthungriga trollkarlen, etc. Om inte alla andra vid spelbordet köper in sig i karaktären så kommer även min behållning av honom som köttande barbar försvinna. Om alla andra bara skruvar på sig när jag höjer yxan och vrålar "Tanghooor banka!" eller liknande så kommer jag märka det och kommer antingen fortsätta och få ut mindre utav det eller sluta och min karaktär är inte längre barbaren Tanghor som bankar och köttar. Highlightade stats är lite som slowmotionnycklar, de går i sirap. Det skjuter ut ägandet av min karaktär på spelbordet, ger den med högst Hx och spelledaren lite påverkan på den men inte speciellt mycket. OCH, det här är kanske viktigast tycker jag, det här är något som jag i ett längre perspektiv faktiskt kan försöka påverka genom att spela min karaktär. Highlightade stats blir också en typ av Fanmail från PTA; ett YO! Det där var koolt! Mer +Hot!!!

Och med detta inte sagt att man behöver gilla det. :gremsmile: Du kan hata det ändå. Du är inte ensam om det heller. Ville bara försöka lyfta de delarna till vad de i själva verket är, ngt väldigt annorlunda än BRP-erfarenhet eller D&D-XP. Det finns ett väldigt väldigt annorlunda grundtänk som skiljer dem åt.

Och en helt annan grej:
(och i AW tror jag nog att det är likadant om det blir konflikter mellan spelare - det är sällan man bara slår ett slag - men som sagt nyligen börjat spela AW så jag kan ha fel).
Om det är konflikter mellan karaktärer som hör till spelare eller ej ska inte spela någon roll, i AW gör du ett Move när du gör ett Move och då slår du tärningar. Manipulerar du en annan spelares karaktär så är det vad du gör och du bör då slå tärning. Så något likt det du beskriver i Eon ska aldrig ens kunna ske.

Blasphemy

Swashbuckler

Och med detta inte sagt att man behöver gilla det. smile Du kan hata det ändå.
Hata är ett starkt ord. Jag tycker bara att det är dåligt eftersom det inte alls passar min spelstil lika lite som en golvplan passar mig.

Du kom med många exempel och alla dessa sätter jag sida vid sida med Eon 1-3s höjningsslag och AD&Ds slåss mot orcher för att få Xp.

Men tack för förtydligandet :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka

Blasphemy said:
Jag tycker bara att det är dåligt eftersom det inte alls passar min spelstil lika lite som en golvplan passar mig.

Du kom med många exempel och alla dessa sätter jag sida vid sida med Eon 1-3s höjningsslag och AD&Ds slåss mot orcher för att få Xp.
Om vi vänder på det. Om du får erfarenhetspoäng för allt som du tar dig för, vilken funktion fyller erfarenhetspoängen i spel? Jag kan komma på två:

- Det uppmuntrar spelaren till att slå tärning, vilket kan vara bra, beroende på spel. I AW behövs inte den moroten (eftersom Moves redan gör exakt det).

- Att "bli bättre" är ett självändamål, oavsett om karaktären har utvecklats på ett personligt plan eller inte under tiden. Återigen inte något som passar AW speciellt bra (karaktärer ska utvecklas).

Jag tycker att det första är bra, men bryr mig inte speciellt mycket om det senare. Faktum är att jag hellre skulle hoppa över erfarenhet helt om det var så att alla alltid blev bättre oavsett vad de gjorde. Eller helt enkelt lösa det på ett betydligt enklare sätt (typ, du får ett poäng efter varje spelmöte eller nått).

Vilken funktion har erfarenhet för dig? Hur bör de öka "kul"?

(Om det är är OT får ni hojta till så kan vi ta det i en annan tråd)