Nekromanti Starchallenge: Speltest Stockholm

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Det är dags! man kan säga att jag fått tummen ur äntligen och vågar låta den här fågeln flyga för första gången på länge! Starchallenge ska upp för speltest innan tryck och lansering. I helgen kommer jag prova med en bitvis bekant spelgrupp. Om inte den fullkomligt smular sönder min skapelse hoppas jag kunna få några Stockholmsforumiter hem till mig för att dissekera, hissa och dissa detta söndertjatade spel inför en lansering. Jag vill redan nu ta upp ett eventuellt intresse. Jag bjuder på bullar och fika :gremsmile:.

För att eventuella spelare inte ska köpa en gris i en säck så droppar jag lite snabbinfo så eventuella spelare kan se om det passar…

Reglerna (ska) fokusera på snabbhet och berättande. Realismen är nedtonad. Världen är scifi med fantasyinslag. Systemen är inte strömlinjeformade. Man använder vanliga spelkort i kombination med tärningar. Delar av systemen fokuserar på stress och tidslås. Få moment av taktik. Det sociala systemet fokuserar på gestaltning där scenanvisningar ges av systemet. Förhoppningsvis ska systemen vara lätta, snabba och förmedla det jag tänkt i form av gestaltning, stress, och tärningssatsning. Då det gäller rollpersonen fokuserar systemet på att egenskaperna ska driva karaktären i systemet. Vi lirar ett par timmar och självklart får du ditt namn med då spelet trycks.

Jag vill genomföra det här en helg i december och gärna på dagtid pga barn. PMa eller svara här. Ställ gärna ev frågor så ska jag besvara dem.

anth

Vetefan
Niklas73 said:
Jag vill genomföra det här en helg i december och gärna på dagtid pga barn. PMa eller svara här. Ställ gärna ev frågor så ska jag besvara dem.
Har du möjlighet torsdag kväll 08 dec?
Då är det repeticon.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag behöver kolla med min bättre hälft. Men om fler vill ha det datumet så ska jag göra mitt bästa för att tillfredställa de tappra själar som kommer till min undsättning... :gremlaugh:

Vicotnik

Den onde
Staff member
Som jag sa på forumölen så kan jag ställa upp och speltesta SC den 8 dec.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Resultat av första speltest

Starchallenge speltestades i lördags med 2 personer varav en för mig tidigare okänd. Båda var rollspelskonstrykötrer och inga forumiter.

Resultatet var tillfredställande. Det kom ut en hel del ur mötet men grundstommen höll. Det funkade bra med att arbeta med kortlekar i kombo med tärningar. Stridssystemet kändes som jag hade hoppats och jag får se vart förändringarna leder. Fordonsstriden skrevs om on the fly men fick nu enkla möjligheter till samarbete mellan olika avdelningar på ett skepp eller fordon.

Skadesystemet upplevdes som jag önskade med en liten skräckinjagande effekt av en växande pöl. Det sociala systemet kräver nog att man sätter sig mer in i det så jag ska försöka köra det lite mer på den här träffen. Mentala konflikter fick en touch av meta men kändes ändå rätt kul då det fick en touch av pokerstämning.
Överlag kändes det enkelt och lättsamt och inte så mycket bokföring. Känsla av kreativtet som uppmuntrades vid spelbordet då spelarna pusslade ihop sina handlingar med sina egenskaper. Stealthmanövrar har förändrats och behöver mer feed back.

Jag förändrar en del inför den 8:e så får vi ser hur det tas emot men jag har en bra grundkänsla även om jag är nervös.

EDIT: Ser ut som det andra speltestet blir på Dragons Lair den 8:e dec. Anmälda till testet so far är anth och Vicotnik.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag kommer skriva ett inlägg om dig inom sinom tid för det fanns en mening i din genomläsning som förändrade hela regelstommen. Men jag vill se om jag gjort rätt först med det här regelverket. Och dont worry, det kommer bli bra.

Nässe

Myrmidon
Niklas73 said:
Jag kommer skriva ett inlägg om dig inom sinom tid för det fanns en mening i din genomläsning som förändrade hela regelstommen. Men jag vill se om jag gjort rätt först med det här regelverket. Och dont worry, det kommer bli bra.
Jag är inte orolig :gremsmile:

Det är kul att se att det går framåt!

Vicotnik

Den onde
Staff member
Vart är det vi ska spela?
Samt vilken tid ska man infinna sig?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Gick i samma tankar. Dragons Lair är så vitt jag förstår adressen men tiden känner jag itne till. Ska kolla med Anth

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Starchallenge: Speltest 3 Repetikon

Igår ställde anth, Victonic och Doktorn (du HETER Doktorn ok?) upp och testade mina regelrevisioner och jag börjar närma mig en final även om mycket jobb återstår.

Den första speltesten gjordes med ickeforumiter som själva gör rollspel. ToDo listan blev lång men de gillade upplägget. De är traddare så de tyckte det var kul med spelkort som upplägg.

Den andra speltesten gjordes med Genesis vilket jag är mäkta glad över. Nu skiljer sig våra spelstilar totalt men jag fick en bra repsons även om regler för bland annat sociala konflikter gjordes om en del bland annat. Jag fick en inblick i hur olika spelstilar kan vara.

I går genomfördes så den sista speltesten. Den visade på ganska lite fel. Framförallt var det väldigt kul att se att min tredje revision av fordonsstrid föll väldigt väl ut och uppskattades. Samarbeten under stress verkade uppskattas och i och med att Starchallenge arbetar en del med action och tidslås så är jag glad att det funkade som det skulle. Fordonssystemet måste köras fler gånger men jag tror att några simuleringar i datorn kan lösa upp lite buggar innan det körs irl igen.

Vad är nu kontentan: En blandad upplevelse från spelarna. Unikt och kul men mycket att ta till sig var den övergripande kommentaren vilket är medvetet. Vissa inbyggda mekaniker som vid analys först ter sig märkliga kunde jag förklara men även hitta fel i. Stressmekanikerna och systemen för att förkorta handlingstider (som att slå en skada för hela striden tills dess man byter vapen eller laddar om) vållade lite huvudbry men då gruppen fattade grejen så var det kul då anth stirrade på sin enda tärning av typ 100 som visade en träff mot slimealien.

Skadesystemet som jag själv tycker mycket om talades det inte så mycket om och Doktorn pekade på en bugg som jag rättat till. Men de växande traumapottarna med skada var ändå något som observerades och uppmanade till olika handlingar.

Tempot i de sociala konflikterna kommenterades som ganska slött och jag har kämpat med dem men inte fått till det riktigt. De blir inte så roliga som jag vill. Det lilla miniskådespel jag hade hoppats att de skulle lyfta fram gör det mer styrt än fritt så jag ska slimma ner det och göra det liknande mentala konflitker som gruppen knappt märkte passerade - ett gott betyg.

Tärningssatsningen för vanliga handlingar fungerar bra. Jag märker i alla grupper att folk stannar upp och faktiskt funderar och uppskattar att man kan bestämma fördelningen. Tror jag ialla fall.

Att skapa fiender går precis så snabbt jag vill. Men rollperson mot rollperson kommer inte kunna följa dem reglerna, det stör mig lite men jag kan leva med det till förmån för de andra reglerna.

Summa sumarum så kommer nog Starchallenge bli ett spel som i nuläget måste strömlinjeformas lite mer för att attrahera mindre vana rollspelare. Det måste skrivas vädligt pedagogiskt efterssom systemen inte liknar andra. Starchallenge kommer att bli ett unikt spel på marknaden och förhoppningsvis hitta en målgrupp som gillar det. Men gruppen tyckte att det var kul att spela. Det går snabbt.

Sen att det består av 6 subsystem var mycket, det märktes att det var det stora menet. Så det måste slimmas. MEN! Gruppen lärde sig på 3 timmar hur det funkade. Det tycker jag är ett bra resultat för 6 subsystem - allt från mentala konflikter till rymdstrid.

Starchallenge står inför några revisioner till samt ett arbete som håller deadline: Att börja författa reglerna utifrån att släppa dem. Ett par speltest till, kanske ett i december eller januari med ett nytt äventyr. Troligen kommer jag strömlinjeforma några system så man inte behöver lära sig så mycket och troligen göra ett "expertkapitel" vilket är lite trist för expertreglerna är lite av själen i Starchallenge men kommer bli för mycket att ta till sig om jag ska tro gårdagen. Till sist så måste spelgrupper testa det här utan mig som spelledare. Den största utmaningen är att finna några som vill... Det är sååå svårt.

Doktorn och Victonic (förhoppningsvis anth) kommer hjälpa mig med arbetet vilket jag är tacksam för. Om saker går som det ska så ska arbetet vara klart under februari.

anth

Vetefan
Re: Starchallenge: Speltest 3 Repetikon

Jag hjälper gärna till OM jag har tid - vilket jag INTE har på den här sidan nyår.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Tusen tack!!!!

Haha vad kul att stressen funkade, det är lite av trademark för Starchallenge och jag fnulat mycket på.

Vic och Dr tyckte att det kunde vara svårt att tex en T20 som din att spinna. Ett alternativ är att SL säger tex Ruter 7+ och slänga ut kort tills SL får ett ruter 7+ medan ni slänger tills ni får ess. Alla kort som jag lagt blir traumatärningar. Man kan köra båda varianterna beroende på vad man har med sig till spelbordet kanske.

Det andra jag tänkte på var att spelarna också kan börja kasta T på spelledaren om de vill överraska fienden. MED den lilla twisten att om rollpersonen eller spelledaren inte har korten uppe i handen så måste de blanda leken en gång innan de får börja kasta. Då stoppar spelledaren med ett äss men hans fienden tar skada av de utlagda tärningarna. Att man tvingas blanda leken om man inte har vapen uppe motsvarar att man blir tagen på bar gärning och det tar lite längre tid att stoppa med sitt äss. Och att ha korten i handen/vapen uppe i vissa situationer är inte så lämpligt… En slags bakhållregel.

Sen borde bara de som kastar kort som svar på finterna (då jag la tärningar som inte VAR en fiende) ta skada. De som genomskådar finten klarar sig.

anth

Vetefan

Niklas73 said:
Vic och Dr tyckte att det kunde vara svårt att tex en T20 som din att spinna.
Jo, men hur många spelare i Sverige betalar flera hundra kr för en uppsättning game science-tärningar?
Och de som är så tokiga att de använder game science, har med stor sannolikhet redan flera "vanliga" tärningar sedan gammalt.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

True,

Men twisten tror jag kan hotta upp det ännu mer. Du drar vapen vid bordet och blir det bakhåll och vapen inte är dragna så blir det ännu lite värre.