Nekromanti Att välja system

oolaa

Veteran
Hej!

Att välja regelsystem till sin rollspelskampanj kan vara väldigt knepigt, särskilt när man inte är förtjust i den aktuella settingens egna system.

Vad är era tips på regelsystem som lätt anpassas efter settings?

Anledningen till att jag frågar är att jag nyligen spellett Svarta Madonnan till Kult med Trail of Cthulhus regler. Detta visade sig fungera mycket illa eftersom Trail of Cthulhu förutsätter att äventyren är uppbyggda på ett särkilt sätt (avgränsade platser med särskilda ledtrådar för olika abilities)

Inom kort kan det bli aktuellt med en Rogue Trader-kampanj, men eftersom jag vill satsa på den narrativistiska aspekten av rollspel snarare än på den "speliga" så tycker jag att Rogue Traders egna regler fungerar lite halvknackigt.

Vad säger ni? Ultimat vill jag använda mig av ett system som verkligen är anpassat för narrativistiskt spel!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Solar System.

Det är svaret på nästan alla frågor om bra spelsystem för kampanj.

Mogger

Hipsteranka
Har du lust att berätta lite om Rogue Trader? Är det inte någon slags Warhammer 40K? Jag vet att Simon har ett Apocalypse World-hack på gång som är något slags 40K-lir.

oolaa

Veteran
Aha, vad är speciellt med Solar System? Har hört bra om det men aldrig fått något grepp om hur det fungerar.

oolaa

Veteran
Rogue Trader utspelar sig i Warhammer 40k-världen.

Spelarna är befälhavare och ägare av ett gigantiskt (vi snackar flera kilometer långt) rymdskepp fyllt med tiotusentals besättningsmän.

Man utforskar mörka hörn av rymder, upprättar handelsrutter, förhandlar med märkliga folkslag, koloniserar planeter etc.

Framför allt är det väldig intressant att spelarna måste ta hand om sitt skepp och dess besättning. Där finns en enorm källa till äventyr, intriger och spänning.

Jag har sett en prototyp till ett AW-hack som utgår från Rogue Trader-settingen på AWs forum. Dock är jag inte säker på att det passar så särskilt bra.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
oolaa said:
Aha, vad är speciellt med Solar System? Har hört bra om det men aldrig fått något grepp om hur det fungerar.
Solar System sätter hårt fokus på rollpersonerna. Det är omöjligt att spela det utan karaktärsutveckling så ingen kommer vara sig likt när man har spelat klart. Verktyget man använder för att få till det är Keys – nycklar till vad som ger dig XP. Om du har Key of Greed får du XP när du skaffar mer pengar, om du har Key of Bloodlust får du XP när du besegrar motståndare. Men … du får ännu mer XP köper bort en nyckel – om du ger bort allt du äger till fattiga, om du skonar en motståndare …

Om man ska kunna spela det som tänkt så får man köpa vissa av grundförutsättningarna: spelet lämpar sig inte så jättebra för att sätta sig och köra en superförberedd kampanj i – kameran kommer följa med rollpersonerna, inte din färdiga plot. Rollpersonerna kommer antagligen inte vilja hålla varandra i handen och gå runt i grupp heller, utan man får väva ihop deras historier istället. Man får också gilla läget i att det är helt okej att jaga XP, eftersom det kommer leda till coola situationer och ta spelet till helt andra ställen än det hade tagit vägen annars.

Spelet är inte heller byggt för att hantera saker på helt andra skalor än människor (det är alltså inte ett bra spel för att blanda mäktiga magiska monster och halvgudar med människoyngel, åtmintone inte om de sistnämnda ska kunna påverka några av de andra två).

Solar System bygger förresten på The Shadow of Yesterday som du kan läsa på nätet. Fråga kamrat Google bara.

oolaa

Veteran
Okej, det låter ju riktigt intressant.

Jag vill gärna att spelarna själva ska stå vid rodret och välja sin egen bana när de spelar. Så fria tyglar som möjligt alltså.

Dock anser jag att det är problematiskt när spelgrupper separeras för mycket eftersom det kan bli smärtsam downtime för de övriga spelarna.

Skulle det funka att ha regler för rymdskepp i Solar System?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
oolaa said:
Jag vill gärna att spelarna själva ska stå vid rodret och välja sin egen bana när de spelar. Så fria tyglar som möjligt alltså.

Dock anser jag att det är problematiskt när spelgrupper separeras för mycket eftersom det kan bli smärtsam downtime för de övriga spelarna.
Mm, det är en viktigt bit att ha i åtanke. Om man är besättning på samma skepp torde man ju springa på varandra lite titt som tätt dock. Annars är det fiffigaste sättet att lösa det på genom att inte ha så många vid spelbordet. Dra lott och skicka hem någon. :gremwink:

oolaa said:
Skulle det funka att ha regler för rymdskepp i Solar System?
Mycket bra fråga. Jag tror wilper m.fl. gjorde ett försök att lira Traveller med Solar System-reglerna och körde rymdskepp som om de vore rollpersoner (fast på sin egen skala). Jag tyckte det lät bra i teorin då, men de rapporterade inte några strålande resultat.

I nuläget hade jag nog bara skippat det nästan helt. Kanske man hade fått en bonustärning för att ha större och fetare skepp, men annars vore det nog befälhavare mot befälhavare som gällt, med resten som beskrivning.

oolaa

Veteran
Hm, det kanske inte passar särskilt väl i så fall.

Jag är lite nyfiken på FATE-systemet. Har kikat på Strands of Fate men det verkar vara galet tungt.

Sapient

Swashbuckler
oolaa said:
Rogue Trader utspelar sig i Warhammer 40k-världen.

Spelarna är befälhavare och ägare av ett gigantiskt (vi snackar flera kilometer långt) rymdskepp fyllt med tiotusentals besättningsmän.

Man utforskar mörka hörn av rymder, upprättar handelsrutter, förhandlar med märkliga folkslag, koloniserar planeter etc.

Framför allt är det väldig intressant att spelarna måste ta hand om sitt skepp och dess besättning. Där finns en enorm källa till äventyr, intriger och spänning.

Jag har sett en prototyp till ett AW-hack som utgår från Rogue Trader-settingen på AWs forum. Dock är jag inte säker på att det passar så särskilt bra.
Utan direkt erfarenhet av Solar system, men viss erfarenhet av liknande sätt att spela - det borde funka om rymdskeppet och settingen mer är kuliss än fokus för spelet. Om det vara är ett sätt att leda fram spelarna från situation till situation och ge dem en ram för handlingen, så funkar det.

Och så där spontant, skulle jag säga att det nog är en rätt bra miljö för att köra en massa delvis sammanvävda trådar i. En så stor miljö med tiotusentals sidokaraktärer, gör det ju lätt att "dölja" alla slags SLP:er och de motiv de behöver, i mängden så att säga. Utrymmet för bihandlingar borde vara enormt.

Mogger

Hipsteranka
oolaa said:
Hm, det kanske inte passar särskilt väl i så fall.

Jag är lite nyfiken på FATE-systemet. Har kikat på Strands of Fate men det verkar vara galet tungt.
FATE är helt ok men gör inget speciellt för att sätta karaktärerna i fokus eller stödja en narrativistisk agenda.

Unfair

Hero
Sapient said:
Utan direkt erfarenhet av Solar system, men viss erfarenhet av liknande sätt att spela - det borde funka om rymdskeppet och settingen mer är kuliss än fokus för spelet. Om det vara är ett sätt att leda fram spelarna från situation till situation och ge dem en ram för handlingen, så funkar det.

Och så där spontant, skulle jag säga att det nog är en rätt bra miljö för att köra en massa delvis sammanvävda trådar i. En så stor miljö med tiotusentals sidokaraktärer, gör det ju lätt att "dölja" alla slags SLP:er och de motiv de behöver, i mängden så att säga. Utrymmet för bihandlingar borde vara enormt.

Håller med. Jag skulle vilken dag som helst säga ja till att spela solar system space flummerum hummedum mys. Låter ju asbalt! :gremdrink:

Ps. Jag har Solar System, har läst det, men aldrig fått chans att spela det. Tyvärr.

oolaa

Veteran
Jag har skummat lite i Solar System men jag ser inte riktigt skillnaderna mellan andra system såsom till exempel World of Darkness (förutom att man får hitta på färdigheterna själv).

Keys och Secrets är ju en rolig och intressant finess som nog kan höja spelet avsevärt men det jag saknar är något som gör konflikter mer spännande än i ett vanligt rollspel.

Eller har jag fel? Har jag missat någon nyckel-feature?

Mogger

Hipsteranka
oolaa said:
Eller har jag fel? Har jag missat någon nyckel-feature?
Innan vi går vidare vill jag fråga vad du menar när du skriver "narrativistisk", för det är inte riktigt samma sak som "narrativt" eller "berättande", om det var det du var ute efter.

Och ja, du har missat en nyckel-feature, men vi väntar lite med det.

oolaa

Veteran
Okej, slarvigt av mig att inte specificera; det jag menar med narrativistiskt är en hastig översättning av "Narrativist Play" (http://web.archive.org/web/20060213234746/http://www.indie-rpgs.com/_articles/glossary.html) (utan att vara superinsatt i begreppets alla nyanser)

Kort vill jag och min spelgrupp åstadkomma häftiga berättelser med intressanta och oväntade vändningar snarare än "speliga" och "simulerande" spel.

Nu är jag jättenyfiken på vad jag missat i Solar System!

Rickard

Urverk speldesign
Jag hade egentligen inget förslag, men efter diskussion i vrållådan så kom jag fram till följande: fixa något spel där rollpersonerna har egenskaper som anknyter till vem rollpersonen är och vad dess bakgrund är. Dessa sätter du sedan i dilemmor (via bomber) där deras egenskaper inte är bästa sättet för att lösa det.

Spel som har detta är:

HeroQuest: Vet dock inte om det ens har något spelledarkapitel om att skapa bomber.

Noir: Vet dock inte om egenskaperna är om rollpersonen. De är men ... ja. Det var fem år sedan jag läste spelet. Kan åtminstone länka till ett utdrag om spelledarkapitlet om att skapa bomber.

Spirit of the Century: Har både aspekter som direkt anknyter till bakgrunden och spelledarkapitel om att använda dessa för att skapa bomber. Kort sammanfattning kring hur man skapar ett scenario.

Du får söka bland RPGnets recensioner om du vill veta mer om spelen. Noir behöver nog ingen presentation.

/Han som är riktigt dålig på att göra bomber och få de att fungera

Mogger

Hipsteranka
Kul! Narrativism är en helt korrekt benämning, men vi har haft en del missförstånd här. Inte så onstigt, för det är ett knepigt ord. Därför säger de flesta Story Now numera, men det är samma sak.

Har ni spelat några spel tidigare som stödjer den här typen av spelande? För det finns en del saker som kan vara lite svåra. Jag drar igenom det lite kort och kopplar det till Solar System.

Det finns inget äventyr, inte någon plot och SL får inte sitta och ha någon uttänkt story. Det som står i fokus är karaktärerna och deras utveckling. Allt sker här och nu. Det är vad Story Now innebär. Och om allt sker här och nu så måste alla val spela roll, på riktigt, och dessa val ska sätta berättelsen i nytt ljus. Här kommer Keys in i bilden. Med sina keys berättar spelarna vad de är intresserade av, hur de vill att deras karaktärer ska utmanas. Vilka typer av val de vill ställas inför. Keys är ett av de tydligaste (inte samma som bästa) mekanismerna för att visa hur Story Now funkar i spel.

Exempel.
Min karaktär har Key of The Warrior (jag hittar på den nu), jag får XP när jag dräper folk i strid. Jag får ännu mer XP om jag strider mot någon som är farligare än min själv men allra mest om jag vägrar att slåss mot någon. Vi ha lite relationer och sånt, som är viktiga för mig och min karaktär och i spel så möter jag dessa. Vi kan säga att det rör sig om mina blodbröder som inte tror att allt går att lösa med våld. Min blodtörst kanske driver mina vänner ifrån mig. Det är ett val jag gjorde i spel, att följa min key oavsett konsevenserna, men till slut står jag öga mot mina bröder igen, men denna gång är de mina fiender. Nu är mitt val om jag ska följa min key eller avsäga mig den? Vad jag än väljer så blir berättelsen skitcool.

Nu hittade jag på det här, men att spela med keys funkar typ så.

Vill ni spela med en Story Now-agenda kan det inte bli helt fel med Solar System. Men det kräver en del jobb från er sida.

Rickard

Urverk speldesign
Måns said:
Vi kan säga att det rör sig om mina blodbröder som inte tror att allt går att lösa med våld. Min blodtörst kanske driver mina vänner ifrån mig.
Vem bestämmer det här?

/Han som även skulle vilja veta tillvägagångssättet för att komma på det och presentera det

Mogger

Hipsteranka
Han said:
Vem bestämmer det här?
Det var en kort exempel av vad som an hända i spel, hur man kan bygga upp ett klimax med en Key genom att gång på gång sätta den i centrum.

Det är alltså ingen har som har bestämt det utan det blev så när vi spelade, i exempelet då.