Rickard
Urverk speldesign
Skapa drivande spelare Skapa drivkrafter Släng in dem i händelser Konsekvenser Öppna scenarion Relationer
Vill du att spelarna ska vara drivande när ni spelar? Att vad de hittar på är vad världen kommer att kretsa kring och beroende på vad de gör kommer världen att förändras. Det är väldigt enkelt att uppnå detta. Det första du behöver är att ge spelarna en drivkraft. De behöver någonting att uppnå. Någonting att sträva efter. Det här kan du skapa artificiellt genom att ge drivkrafterna till spelarna. "Ni ska hitta en skatt i en grotta". Det finns också rollspel där spelarna ska skapa egna drivkrafter som spelledaren sedan ska använda sig av eller där det finns drivkrafter inplanterade i rollspelets premiss. "Ni tillhör alla en deckarfirma som för varje nytt äventyr får uppdrag av en kund."
Sedan är det bara att slänga in rollpersonerna i en händelse. Beroende på hur spelarna reagerar kommer det att skapa konsekvenser av deras agerande som sin sin tur kommer att skapa fler händelser och på så sätt har du satt igång en kedjereaktion där scenariot ständigt kommer att anpassa sig till spelarnas val. Dessa skeenden - dessa val med tillhörande konsekvenser - symboliseras i figuren till höger.
Flott, va? Väldigt enkelt också.
/Han som kommer att göra flera inlägg pga. restriktionen att man bara får göra två bifogningar per inlägg
Vill du att spelarna ska vara drivande när ni spelar? Att vad de hittar på är vad världen kommer att kretsa kring och beroende på vad de gör kommer världen att förändras. Det är väldigt enkelt att uppnå detta. Det första du behöver är att ge spelarna en drivkraft. De behöver någonting att uppnå. Någonting att sträva efter. Det här kan du skapa artificiellt genom att ge drivkrafterna till spelarna. "Ni ska hitta en skatt i en grotta". Det finns också rollspel där spelarna ska skapa egna drivkrafter som spelledaren sedan ska använda sig av eller där det finns drivkrafter inplanterade i rollspelets premiss. "Ni tillhör alla en deckarfirma som för varje nytt äventyr får uppdrag av en kund."
Sedan är det bara att slänga in rollpersonerna i en händelse. Beroende på hur spelarna reagerar kommer det att skapa konsekvenser av deras agerande som sin sin tur kommer att skapa fler händelser och på så sätt har du satt igång en kedjereaktion där scenariot ständigt kommer att anpassa sig till spelarnas val. Dessa skeenden - dessa val med tillhörande konsekvenser - symboliseras i figuren till höger.
Flott, va? Väldigt enkelt också.
/Han som kommer att göra flera inlägg pga. restriktionen att man bara får göra två bifogningar per inlägg
Attachments
-
4.7 KB Views: 0